Monday, August 22, 2016

ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ ျခစားမႈ


ပါေမာကၡ၊ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ငယ္ငယ္တုန္းက သံုးတဲ့စကားက ျခစားတယ္၊ လာဘ္စားတယ္လို႔ သံုးခဲ့ၾကတယ္။ ျခစားတယ္ ဆိုတာ အလြန္သ႐ုပ္ ေပၚပါတယ္။အိမ္တစ္အိမ္မွာ ျခစား ရင္ အားလံုးကုန္တာပဲ။ ျခရဲ႕သေဘာက ဘာကိုမွ သက္သာမေပးဘဲ ကုန္မွရပ္တာ။ ဒါေၾကာင့္ အဂၤလိပ္လို (Corruption)ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အခုလို ျခစားမႈလို႔ ဘာသာျပန္ခဲ့တာကုိ ခ်ီးက်ဴးမိပါတယ္။ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္မႈဟာ အလြန္ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံျခားပညာသင္ေတြ ႏိုင္ငံျခားမသြားမီ သင္တန္းတစ္ခုမွာ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္မွာၾကားခဲ့ တာကုိ အၿမဲအမွတ္ရေနမိတယ္။ တစ္ခ်ိန္က (train)ဆိုတာကုိ ဘာသာျပန္တဲ့ေနရာမွာ ''မီးရထား''လို႔ ျပန္ခဲ့ ေၾကာင္းေျပာခဲ့တယ္။ ရထားဆိုတာကို ျမန္မာတိုင္းသိၾကတယ္။ ရင္းႏွီးၾကတယ္။မီးကိုသံုးတာလည္း တစ္ခ်ိန္က ေရေႏြးေငြ႕နဲ႔ေမာင္းႏွင္တာမို႔ ေရေႏြးေငြ႕ရေအာင္ ေက်ာက္မီးေသြးကို မီး႐ိႈ႕ရပါတယ္။ ေရွးပညာရွင္မ်ားရဲ႕ သေဘာကို ခ်ီးက်ဴးရပါတယ္။ မ်က္စိထဲေပၚလာေအာင္ ဖန္တီးတာျဖစ္တယ္။ 


အခုေခတ္မွာေတာ့ ျခစားတဲ့အသံုးႏႈန္းထက္ အဂတိလိုက္စားမႈဆိုၿပီး သံုးၾကတယ္။ အေသခ်ာ စဥ္းစား ျပန္ရင္လည္း အလြန္အဓိပၸာယ္ရွိလွတာ ေတြ႕ရတယ္။ အဂတိဆိုတာ ကတိရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဂတိလိုက္စားတဲ့သူဟာ မိမိရဲ႕ ေပးထားတဲ့ကတိကို ခ်ဳိးေဖာက္တာျဖစ္တယ္။ အဂတိကို ကတိနဲ႔ တဲြဖက္ၿပီး စဥ္းစားဖုိ႔လိုအပ္ပါတယ္။
အဂတိလိုက္စားမႈကို အစိုးရအသစ္အေနနဲ႔ ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး ကိုင္တြယ္ဖုိ႔ စီစဥ္လ်က္ရိွတယ္။ အခုလို ေဆာင္ရြက္တာကို ႀကိဳဆိုရတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တစ္ေယာက္ခ်င္းေျပာရရင္ အဂတိလိုက္စားမႈနဲ႔ ပတ္သက္ လာရင္ 'Zero tolerance" လို႔ ေခၚတဲ့ လံုးဝသည္းခံမႈမရိွဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ နည္းနည္းယူတာ၊ မ်ားမ်ား ယူတာဆိုၿပီး ပမာဏနဲ႔ မခြဲျခားသင့္ဘဲ လံုးဝလက္သင့္မခံတာမ်ဳိးကို ဦးတည္ဖို႔လိုိအပ္ပါတယ္။ ျဖစ္ေနတာက သည္းခံခြင့္လႊတ္မႈေတြ မ်ားလြန္းေနတာ ။ လုပ္ခလစာ မလံုေလာက္လို႔ အဂတိလိုက္စားရပါတယ္ဆိုတဲ့ ဆင္ေျခဟာ မျပည့္စံုပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လက္ဖက္ရည္ဖိုး၊ ထမင္းဖိုးစတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ဟာ ေနရာတိုင္း လိုလိုမွာရိွေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ျခစားမႈရဲ႕ အေျခခံအေၾကာင္းအခ်က္တစ္ခုဟာ လက္ေဆာင္ေပးတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈပဲလို႔ ယူဆမိတယ္။ ေနရာတိုင္းမွာေပးမွကမ္းမွ ေပးတဲ့လူကလည္း အက်င့္ပါေနသလို ယူတဲ့သူက လည္း မယူရင္ မေနတတ္မထိုင္တတ္ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ခဲ့တာဟာလည္း ႏိုင္ငံေရးပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ သက္ဆိုင္ေနျပန္တယ္။ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမရိွတဲ့ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္း သန္႔ရွင္းတဲ့ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမရိွတဲ့ စီးပြားေရး အေျခအေနေတြမွာ အခုလို တာဝန္ရိွသူေတြဆီက အခြင့္ေရးပိုရေအာင္ ျခစားမႈကိုေဆာင္ရြက္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။ တစ္ခ်က္လႊတ္အမိန္႔နဲ႔ အာဏာနဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးမွာ အဂတိလိုက္စားမႈဟာ ရွင္သန္ၿပီး ႀကီးထြား လာခဲ့တယ္။ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္အထိ ျဖစ္လာတာမို႔ မလုပ္သင့္တဲ့ကိစၥ တစ္ခုအေနနဲ႔ေတာင္ မျမင္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ ထံုးစံတစ္ရပ္ျဖစ္လာခဲ့တယ္။
အဂတိိလုိက္စားမႈကို ကိုင္တြယ္ဖုိ႔ ေကာ္မရွင္ဖြဲ႕ခဲ့ေပမယ့္ ထိထိေရာက္ရာက္ မလုပ္ႏုိင္ခ့ဲတာေတြ႕ရတယ္။ တိုင္မွစုံစမ္းမယ့္အေနအထားမုိ႔ ဘယ္လိုမွ ေအာင္ျမင္ ႏုိင္မွာမဟုတ္ဘူး။
အဂတိလုိက္စားမႈဟာ စီးပြားေရးနယ္ပယ္မွာတင္မက ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ပယ္ ေနာက္ဆုံး လူမႈေရးနယ္ပယ္အထိ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့တယ္။ အစိုးရ တင္ဒါေတြကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာေခၚယူတာမဟုတ္ဘဲ လက္သိပ္ထုိး လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ေခၚျပန္ရင္လည္း ကုိယ့္လူကုိပဲေပးခဲ့တယ္။ ဒီေနရာမွာ ကုိယ္က်ဳိးစီးပြား ပဋိပကၡကိစၥကို နားမလည္ၾကဘူး။ ရသင့္ရထုိက္တဲ့အခြင့္အေရးထက္ပုိၿပီး မယူသင့္တာကို သေဘာ မေပါက္ၾကဘဲ ကုိယ္နဲ႔ထုိက္တန္လုိ႔ရတယ္လုိ႔ ယူဆလာၾကတယ္။ နာမည္ႀကီး အမ္ဘီေအဘြဲ႕လြန္ သင္တန္း ဝင္ခြင့္ရဖုိ႔ ေပးရကမ္းရတယ္လုိ႔ သိခဲ့ရသလို ကုိယ္ပိုင္ အရည္အခ်င္းမရွိေပမယ့္ မိဘေဆြမ်ဳိး အသိုင္းအဝုိင္း အေျခအေနကို အားကုိးၿပီး ေက်ာင္းတက္ခြင့္ရခဲ့တယ္။ ထူးဆန္းတာက ဒီလုိလုပ္တာဟာ မွားတယ္လုိ႔မျမင္ဘဲ ရသင့္ရထုိက္တဲ့အခြင့္အေရးကုိ ယူျခင္းသာျဖစ္တယ္လုိ႔ ျမင္ၾကတယ္။
ကြၽန္ေတာ္ဟာ အဂတိလုိက္စားမႈကို ကုလသမဂၢအဖြဲ႕အစည္းမွာ တာဝန္ယူစဥ္ ေလ့လာခဲ့တယ္။ ေလ့လာရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈနဲ႔ အဂတိလုိက္စားမႈအေနအထားဆက္စပ္မႈကို ေလ့လာခြင့္ရခဲ့တယ္။ အဂတိ လုိက္စားမႈျမင့္မားတဲ့ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ တိုးတက္မႈႏႈန္းဟာ ေလ်ာ့နည္းေနၿပီး အဂတိ လုိက္စားမႈကို ေျဖရွင္းရင္ဆိုင္ႏုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဟာေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ေတြ႕ရတယ္။ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမႈဟာ အဂတိလုိက္စားမႈရဲ႕ အေျခခံျဖစ္တယ္။ စာဖတ္သူေတြသိၾကပါတယ္။ တရားဥပေဒမွ်တမႈကို သ႐ုပ္ေဖာ္တဲ့ေနရာမွာ မ်က္လံုးကို မ်က္ႏွာဖံုးစည္းၿပီး ေဖာ္ျပေလ့ရွိတယ္။ အဓိပၸာယ္က ဘယ္သူမ်က္ႏွာမွ မၾကည့္ဘဲ သမာသမတ္ရွိတာ ကိုရည္òန္းတယ္။ အဂတိလိုက္စားမႈဟာ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူတင္မက မိမိနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မိသားစုေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းကို အခြင့္ေရးပိုေပးတာလည္းပါဝင္ပါတယ္။ မ်က္ႏွာလုိက္မႈ၊ တာဝန္ ပ်က္ကြက္မႈ၊ ေငြညႇစ္မႈ၊ လာဘ္ေပးမႈတို႕ကို အဂတိလိုက္စားမႈလို႔ သတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ မိမိမွာရွိထားတဲ့ အခြင့္အာဏာကို အလြဲ သံုးစားလုပ္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 
အဂတိလုိက္စားသူကို ကြၽန္ေတာ္ေလ့လာတဲ့အခါ ဘာသာရပ္အေျခခံအမ်ဳိးမ်ဳိး ႐ႈေထာင့္အမ်ဳိးမ်ဳိးမွ သံုးသပ္ ႏုိင္ေၾကာင္း သိရွိခဲ့ရပါတယ္။ စီးပြားေရး႐ႈေထာင့္မွ အဂတိ လုိက္စားမႈကိုသံုးသပ္ရာမွာ လက္ဝါးႀကီးအုပ္တာ ျဖစ္ၿပီး ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမရွိတာျဖစ္တယ္ လို႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံ႐ႈေထာင့္အရ အဂတိလုိက္စားမႈဟာ အာဏာ အလြဲသံုးစားမႈျဖစ္ပါတယ္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈ႐ႈေထာင့္အရအဂတိလိုက္စားမႈဟာမက္လံုးေပး မႈနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အားနည္းတာေၾကာင့္ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ မႏုႆေဗဒ ႐ႈေထာင့္အရ အဂတိလုိက္စားမႈဟာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုအတြင္းမွာရွိတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ေတြျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္းလက္ေဆာင္ေပးမႈနဲ႔ အဂတိ လုိက္စားမႈကို တစ္ခါတစ္ရံ ခြဲျခားရခက္ေၾကာင္း သတိျပဳရပါတယ္။
ႏုိင္ငံတကာ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို သံုးသပ္ရာမွာ အဂတိလိုက္စားမႈကို တိုက္ဖ်က္ရာမွာ ေအာင္ျမင္မႈ ရႏိုင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ေအာင္ျမင္မႈလုိ႔ေျပာတဲ့ေနရာမွာ အဂတိလုိက္စားႏႈန္းေလ်ာ့က်မႈ၊ ႀကိဳးနီစနစ္ ပေပ်ာက္မႈ၊ ရင္းႏီွးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏႈန္းျမင့္မားလာ မႈနဲ႔ ျပည္သူ႕ဝန္ေဆာင္မႈအရည္အေသြးတိုးျမႇင့္လာမႈတို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခုသတိျပဳ ရမယ့္ကိစၥကေတာ့ အဂတိလုိက္စားမႈနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ လံုးဝပေပ်ာက္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္မႈ မရွိျခင္းဘဲျဖစ္ပါတယ္။ အိမ္နီးနားခ်င္းႏုိင္ငံတစ္ခုျဖစ္တဲ့ စင္ကာပူႏုိင္ငံမွာအဂတိလုိက္စားမႈဟာ မရွိသေလာက္ နည္းတာေတြ႕ရတယ္။ တာဝန္ယူတဲ့သူေတြဟာ အဂတိလုိက္စားမႈကို အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကို ဗဟိုျပဳၿပီး ေဆာင္ရြက္ ခဲ့တယ္။
အဂတိလိုက္စားမႈဟာ အခ်က္သံုးခ်က္အေပၚ အေျခခံပါတယ္။ ပထမအခ်က္ ကေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ မရွိျခင္းဘဲျဖစ္ပါတယ္။ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမရွိရင္ လက္ဝါးအုပ္စနစ္ ႀကီးထြားမွာျဖစ္တယ္။ ဒီစနစ္ႀကီးထြားမႈဟာ အဂတိ လုိက္စားမႈကို အားေပး အားေျမႇာက္ ျပဳမႈပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္က တာဝန္ရွိသူေတြစိတ္တုိင္းက် လုပ္ႏုိင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ စြမ္းရွိမႈျဖစ္တယ္။ ဒီအင္အားႀကီးမားေလေလ၊ အဂတိလုိက္စားမႈဟာလည္း ႀကီးထြားေလေလ ျဖစ္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးအခ်က္ကေတာ့ တာဝန္ခံမႈျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ တာဝန္ခံမႈ မ်ားေလေလ အဂတိလုိက္စားမႈ ေလ်ာ့ပါးေလေလ ျဖစ္ပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ဳိင္ေရာ ဥပေဒျပဳမ႑ဳိင္အပါအဝင္ အဂတိလုိက္စားမႈကို တုိက္ဖ်က္ဖုိ႔ အာ႐ုံရွိတယ္။ စိတ္ဝင္စားၿပီး မၾကာေသးမီက ဥပေဒအသစ္ေတြျပ႒ာန္းခဲ့တယ္။ အဂတိလုိက္စားမႈ တုိက္ဖ်က္ တာဟာ ျပည္သူေတြ ရဲ႕ယုံၾကည္မႈကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္းပဲျဖစ္တယ္။ 
ေအာင္ျမင္တဲ့ အဂတိလုိက္စားမႈတုိက္ဖ်က္ဖို႔ ပတ္သက္သူအားလုံးပါဝင္ဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးလွတယ္။ အစိုးရ ဌာနေတြအားလုံး ပါဖုိ႔လုိအပ္တယ္။ ျပည္သူ႔ ဝန္ထမ္းမ်ားကိုလည္း စည္း႐ုံးရမွာျဖစ္တယ္။ ျပည္သူေတြနဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ရွင္မ်ားကိုလည္း ထည့္သြားဖို႔လုိအပ္တယ္။ အခုေခတ္မွာ လူတုိင္းလူမႈေရးကြန္ရက္ကို သံုးစြဲ ေနၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ လူမႈေရးမီဒီယာခ်ဥ္းကပ္မႈကို အသံုးျပဳၿပီးပြင့္လင္း ျမင္သာမႈကို အားေပးႏုိင္မွာ ျဖစ္တယ္။
အဂတိလုိက္စားမႈဟာ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ျဖစ္တာမုိ႔ တုိက္ဖ်က္ေရးအစီအစဥ္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈ ခ်ဥ္းကပ္မႈကိုလည္း သံုးစြဲရမွာ ျဖစ္တယ္။ က်ဴးလြန္သူေတြက ထင္သာျမင္သာ အေရးယူဖုိ႔ လိုအပ္တယ္။ အထူးသျဖင့္နမူနာျပ တဲ့အေနနဲ႔ အထည္ႀကီးေတြ က်ဴးလြန္တ့ဲသူေတြကို အေရးယူသင့္တယ္။ မွတ္ေလာက္ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္အဂတိလုိက္စားမႈကို က်ဴးလြန္တဲ့ သူေတြအတြက္ အျပစ္ေပးဖုိ႔လိုအပ္သလို တစ္ဖက္ကလည္းမက်ဴးလြန္တဲ့သူကုိ လည္း ခ်ီးျမႇင့္သြားဖုိ႔လိုပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳအရ အဂတိလိုက္စားမႈကိုထိထိေရာက္ေရာက္ တိုက္ဖ်က္ဖုိ႔ မဟာဗ်ဴဟာ ေျခာက္ခုကို စဥ္းစားဖုိ႔လိုပါတယ္။ ပထမ လိုအပ္ခ်က္က ျပည္သူ႕ဝန္ထမ္းေတြကို တန္ရာတန္ေၾကး ခ်ီးျမႇင့္ႏုိင္ဖုိ႔ လိုအပ္မွာ ျဖစ္တယ္။ လုပ္ခ လစာနည္းပါးလွတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြအေနနဲ႔ မိမိတို႔ရဲ႕ဝင္ေငြကို အဂတိလိုက္စားမႈနဲ႔ ျဖည့္စြက္ၾကတာ ေတြ႕ရတယ္။ 
ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ အစိုးရအသံုးစရိတ္နဲ႔ပတ္သက္လာရင္ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈရွိဖုိ႔လုိအပ္ပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ ဘ႑ာေငြသံုးစြဲမႈကို ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ သိႏုိင္သေဘာေပါက္ႏုိင္ဖုိ႔လိုပါတယ္။ တတိယအခ်က္ကေတာ့ မလိုအပ္တဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ ႀကိဳးနီစနစ္ေတြကိုေျဖေလွ်ာ့ရမွာျဖစ္တယ္။ စတုတၴအခ်က္ ကေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ အ႐ႈံးေပၚေနတဲ့ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕အစည္းေတြအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးေနမႈကို ဖ်က္သိမ္းဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ပဥၥမအခ်က္က အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အဂတိလုိက္စားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး သေဘာတူညီခ်က္ေတြကို အေကာင္ထည္ ေဖာ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးကေတာ့ ေခတ္မီအုိင္တီပညာကို သံုးစြဲဖုိ႔ပဲျဖစ္ပါ တယ္။ 
အဂတိလိုက္စားမႈနဲ႕ ပတ္သက္လာရင္ ကြၽန္ေတာ့္အေနနဲ႔ လုိအပ္တာထက္ပိုၿပီး ခံစားရပါတယ္။ ႏုိင္ငံ တိုးတက္မႈကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေနတဲ့ ဒီေရာဂါဆိုးႀကီးကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျပတ္ျပတ္သားသား တိုက္ဖ်က္ေစခ်င္တယ္။ အဂတိလိုက္စား မႈတိုက္ဖ်က္ေရးေကာ္မရွင္ကိုလည္း ပီပီျပင္ျပင္ ဖြဲ႕စည္းၿပီးသတိၱရွိရွိ လႈပ္ရွားေစခ်င္တယ္။ ေက်ာသားရင္သားမခြဲျခားဘဲ၊ သူ႔မ်က္ႏွာကိုယ့္မ်က္ႏွာကိုမၾကည့္ဘဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းကို တန္ဖိုးရွိတဲ့၊ သန္႔ရွင္းတဲ့အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ျဖစ္ပါေစလို႔လည္း ဆႏၵျပဳမိပါတယ္။ ။


No comments:

Post a Comment