Tuesday, April 26, 2016

မႏၱေလးမွာ လူထုဥယ်ာဥ္ႏွင့္ျပတုိက္ရွိရမယ့္ေနရာ


တိုင္းျပည္၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး စသည္တို႔ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ႐ႈေထာင့္စံုမွ သေဘာထားအျမင္စံုတို႔ကို အမ်ား ျပည္သူသို႔ တင္ျပေပးႏိုင္ရန္ ဤက႑ကို ဖြင့္လွစ္ျခင္းျဖစ္၍ စိတ္ဝင္စားသူ မည္သူမဆို ပါဝင္ေရးသားရန္ ဖိတ္ေခၚပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၾကမ္းတမ္းျပင္းထန္ေသာ အယူအဆ၊ အေရးအသားမ်ားကို သတင္းစာ၏ မူဝါဒအရ ေဖာ္ျပေပးႏိုင္မည္ မဟုတ္ ေၾကာင္းႏွင့္ ဤက႑တြင္ ပါရွိသမွ်တို႔သည္ သက္ဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးရွင္အသီးသီး၏ အာေဘာ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း အစီရင္ခံအပ္ပါသည္။
မႏၲေလးက ဘုရင့္မင္းေနျပည္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ မႏၲေလးကို ေနျပည္ေတာ္အျဖစ္ တည္ေထာင္ကတည္းက ၿမိဳ႕တည္နန္း တည္ခုနစ္ဌာနမွာ က်ဳံးေတာ္၊ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္...ဆိုတာ ႏိုင္ငံႏွင့္အဝန္း အာဏာသံုးရပ္တည္ရွိရာ အဓိကအျမင့္မားဆုံး ေနရာပဲျဖစ္တယ္။ သက္ဦး ဆံပိုင္ပေဒသရာဇ္ႏွင့္အတူ အာဏာသံုးရပ္ကို ကိုင္စြဲထားတဲ့ မွဴးႀကီးမတ္ရာ၊ စစ္သူႀကီး ေသနာပတိတို႔ရဲ႕ စိုးစံ၊ ႐ုံးစိုက္ရာျဖစ္တယ္။ အာဏာရဲ႕ အထြတ္အထိပ္ ျဖစ္တဲ့ ရာဇပလႅင္ကိုးရပ္ရွိတဲ့ နန္းေတာ္ႀကီးေတြႏွင့္ အတူ လႊတ္ေတာ္႐ုံးလည္းရွိတယ္။ ကိုယ့္အရွင္ ကိုယ့္သခင္ လက္ထက္ေတာ္ကာလ အခ်ိန္အခါကျဖင့္ မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕ဟာ တစ္တိုင္းတစ္ျပည္လုံးရဲ႕ အထြတ္ အထိပ္၊ အျမင့္အျမတ္ေနရာပါပဲ။


"အုတ္၊ က်စ္၊ ေက်ာ္၊ ေအး - မႏၲေလး" ဆိုတဲ့ ရာဇဝင္ သေကၤတအရ ၁၂၂၁ ခုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ ေက်ာ္ ၇ ရက္ေန႔မွာ ခုနစ္ဌာနႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္ ခဲ့တဲ့ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေတာ္ဟာ ဒဒအင္း၊ ဂ၊ လိပ္၊ တက္၊ မန္း ၿမိဳ႕ပ်က္ဒဒဆိုတဲ့ ဥဒါန္းစကားႏွင့္ ၁၂၄၇ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္(၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာ ၂၉ ရက္)ေန႔မွာ ပ်က္သုဥ္းခဲ့ရပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္ ကစၿပီး ျမန္မာတစ္ျပည္လုံး သူ႔ကြၽန္လက္ေအာက္ ေရာက္ရတာပဲ မဟုတ္လား။
နယ္ခ်ဲ႕စစ္တပ္က မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္ကို သိမ္းပိုက္၊ ရွင္ဘုရင္ႏွင့္တကြ မိဖုရားအေျခြအရံေတြ ဖမ္းဆီးၿပီး အိႏၵိယပို႔၊ လႊတ္ေတာ္ကို ဖ်က္သိမ္း၊ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္မႈ အမွတ္အသား ရတနာပုံက ေဒါင္းအလံကို ျဖဳတ္ခ်ၿပီး ယူနီယံဂ်က္ အလံ လႊင့္ထူလိုက္တာႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ဒဒေရႊမွန္ကင္း အစစ္က၊ ထင္းျဖစ္ခဲ့ဒဒ ရတာပါပဲ။ တစ္ခ်ိန္က လုံၿခံဳေရး ရဲမက္အဆင့္ဆင့္ကို ျဖတ္သန္းခြင့္ျပဳမွ ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္ ခစားေရာက္ရတာ၊ ေမာ္ဖူးေစဆိုမွ မ်က္ႏွာေမာ့ခြင့္ရတဲ့ သီဟာသန ပလႅင္ေရွ႕မွာ နယ္ခ်ဲ႕စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ ဖန္ခြက္ခ်င္းေတ့ ေအာင္ပြဲခံၿပီး တံခါးမရွိ ဓားမရွိ ျဖစ္သြားတာပါပဲ။ ျမနန္းစံေက်ာ္ ေရႊနန္းေတာ္ႀကီးဟာ နယ္ခ်ဲ႕တို႔ရဲ႕ ပါတီပြဲ က်င္းပရာ ေနရာႀကီးျဖစ္သြားတယ္။ ေစာင္းညႇင္းပတ္သာနဲ႔ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ သီခ်င္းသံအစား၊ အဂၤလိပ္ဘင္ခရာ အဖြဲ႕က ဒဒေနမဝင္အင္ပါယာအရွင္၊ ဝိတိုရိယဘုရင္မ ႀကီးဒဒကို ခ်ီးမြမ္း ေထာမနာျပဳတဲ့ သီခ်င္းသံေတြ ၿခိမ့္ၿခိမ့္ ညံသြားေတာ့တယ္။
မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕တြင္း အေဆာင္ေဆာင္ အနန္းနန္း၊ ၾကငွန္းျပာသာဒ္မ်ားဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး႐ုံး၊ စစ္႐ုံးစိုက္ရာ အေဆာက္အအံု ေတြ၊ ပါတီပြဲက်င္းပရာ အေဆာက္ အအံုေတြ ျဖစ္သြားတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၄၈ ရပ္ ျပာသာဒ္ရွိ တဲ့အနက္ ၿမိဳ႕႐ိုးေျမာက္ ဘက္ျခမ္း၊ ဘုံငါးဆင့္နဲ႔ စည္သာ တံခါး ျပာသာဒ္ေတာ္ႀကီးကို အတြင္းကေန ျပန္လည္ မြမ္းမံျပင္ဆင္ၿပီး ဘုရင္ခံအိမ္ေတာ္ အျဖစ္ပင္ အေျခစိုက္ လိုက္ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ရွင္ဘုရင္ကို ၾကက္ ကေလး၊ ငွက္ကေလးမ်ားသဖြယ္ လြယ္လင့္တကူ ဖမ္းဆီးကာ တစ္ျပည္လုံး သိမ္းပိုက္လိုက္ေပမယ့္ တကယ့္တိုင္းသူျပည္သား အမ်ားစုႀကီးကေတာ့ ဒီသိမ္း ပိုက္မႈကို လြယ္လြယ္ကူကူ လက္မခံပါဘူး။
မႏၲေလး ေနျပည္ေတာ္အပါအဝင္ တစ္ျပည္လုံးအတိုင္းအတာနဲ႔ ရရာလက္နက္ဆြဲကိုင္ၿပီး ျပန္လည္ေတာ္လွန္ ပုန္ကန္ ၾကတယ္။ တပ္ဖြဲ႕တပ္စု အလုံးအရင္းအေနႏွင့္ေရာ၊ ေျပာက္က်ားပုံစံနဲ႔ပါ ပုန္ကန္ၾကလို႔ အဂၤလိပ္စစ္တပ္ အေနႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္းဆယ္ခ်ီၿပီး ႏွိမ္နင္းခဲ့ရသတဲ့။ ဒီေတာ့ သူတစ္ပါးတိုင္းျပည္ကိုလာၿပီး မတရားသိမ္းပိုက္ထား သူမ်ားအဖို႔ သူတို႔လုံၿခံဳေရးဟာ ရတက္မေအးဖြယ္ရာ ပါပဲ။
ဒီလိုေခါင္းငုံ႔မခံ၊ အခြင့္အေရးရရင္ရသလို ျပန္လည္ ပုန္ကန္တဲ့ အေျခအေနမွာ မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕ႀကီးဟာ အဂၤလိပ္အုပ္စိုးသူ၊ အဂၤလိပ္စစ္တပ္အတြက္ေတာ့ ဒဒေရကန္အသင့္၊ ၾကာအသင့္ဒဒဆိုရေလာက္တဲ့ ခံတပ္ ႀကီးပါပဲ။ တစ္ဖက္ကို ၁မိုင္၂ ဖာလုံ၊ ၅၅ ကိုက္ အရွည္ ရွိတဲ့ ေလးေထာင့္စပ္စပ္ နန္းၿမိဳ႕ႀကီးဟာ အျမင့္ေပ ၃ဝ နီးပါး ထု ၁ဝ ေပေက်ာ္ရွိတဲ့ အုတ္ၿမိဳ႕႐ိုးႀကီးလည္း ပတ္ရံထားတယ္။ ဒီအုတ္ၿမိဳ႕႐ိုးႀကီးကိုပဲ အက်ယ္ေပ ၂ဝဝနီးပါး၊ အနက္ေပ ၂ဝ ဝန္းက်င္ရွိတဲ့ ေရက်ဳံးႀကီး နဲ႔လည္း ေလးဖက္ေလးတန္ ဆီးရံထားေသးရဲ႕။ အုတ္ၿမိဳ႕႐ိုးႀကီး ေလးေထာင့္စပ္စပ္မွာ အဝင္အထြက္ အတြက္ တံခါးမႀကီး ေလးေပါက္၊ မလြယ္ေပါက္ ရွစ္ေပါက္ ပဲရွိတယ္။
က်ဳံးႀကီးကိုျဖတ္ဖို႔အတြက္လည္း အေရးေပၚရင္ အလယ္က အခင္းနင္းၾကမ္းေတြ လြယ္လင့္တကူ ျဖဳတ္လို႔ရတဲ့ တံတားငါးစင္းပဲရွိတယ္။ ဒီေတာ့ မႏၲေလး နန္းၿမိဳ႕ဟာ လုံၿခံဳေရးအတြက္ စိတ္ခ်ရၿပီေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္က အုပ္ခ်ဳပ္ေရး႐ုံးေတြ အပါအဝင္ သူ႕ရဲ႕စစ္တပ္ေတြကို မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕တြင္းမွာပဲ ေနရာ ခ်ေပးလိုက္ေတာ့တယ္။ အဲဒီကာလ နယ္ခ်ဲ႕စစ္တပ္ ဆိုတာ ျပည္သူကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ အစိုးရအဖြဲ႕၊ သူတို႔အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္း၊ သူတို႔ အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ျဖစ္တယ္။ နယ္ခ်ဲ႕စစ္တပ္ဆိုတာ ျပည္သူ႔အက်ိဳးစီးပြား ထိခိုက္မယ့္၊ ျပည္သူကို ထိပါးမယ့္ အႏၲရာယ္ရန္စြယ္ကို တိုက္ခိုက္ တြန္းလွန္ဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔အစိုးရ၊ သူတို႔ အာဏာ၊ သူတို႔အက်ိဳးစီးပြားကို ထိခိုက္မယ့္၊ အႏၲရာယ္ရွိႏိုင္မယ့္၊ သူတို႔ မတရားဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အေပၚ ျပန္လည္ခုခံ တြန္းလွန္ပုန္ကန္မယ့္ ျမန္မာျပည္သူကိုပဲ ႏွိမ္နင္းဖို႔၊ ၿဖိဳခြင္းဖို႔ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔အတြက္ လုံၿခံဳေရး ကိုပဲ အဓိကထားတယ္။ သူတို႔လုံၿခံဳမယ့္ မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕ တြင္းမွာပဲ၊ ေရက်ဳံးတစ္တန္၊ ၿမိဳ႕႐ိုးတစ္တန္၊ အဝင္ အထြက္ အစစ္အေဆးအကြပ္အညႇပ္ အတန္တန္နဲ႔ မတရားသိမ္းပိုက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါဟာ သူ႔ကြၽန္ဘဝ တုန္းက ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပည္သူလူထု ရရွိခဲ့တဲ့ အေမြဆိုး တစ္ခုပါပဲ။
ဒီအေမြဆိုးဟာ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ လြတ္လပ္ေသာ သမၼတႏိုင္ငံအျဖစ္ ကမၻာကို ေၾကညာၿပီး ကိုယ့္အမ်ိဳးသား အလံလႊင့္ထူၿပီးခ်ိန္အထိ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပည္သူလူထုဆက္ခံရဆဲပါပဲ။ အုပ္စိုးသူကိုယ့္အမ်ိဳး သားအစိုးရရဲ႕ သေဘာထားႏွင့္ အတူ အခ်င္းခ်င္း မညီညြတ္မႈမ်ားေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ ျပည္တြင္းစစ္မီးႀကီး ဟုန္းဟုန္းထ၍ ေတာက္ေလာင္ေတာ့၊ အစိုးရအာဏာႏွင့္ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္မႈ ယႏၲရားကို ကာကြယ္ဖို႔ အမ်ိဳးသားတပ္မေတာ္ကလည္း အဂၤလိပ္ရဲ႕ အေမြကိုဆက္ခံကာ မႏၲေလးနန္းတြင္းမွာပဲ အခိုင္အမာ တပ္စြဲထားဆဲပါပဲ။ ျပည္သူလူထုကို ကာကြယ္ရမယ့္ အစား လက္နက္ကိုင္ထားတဲ့ စစ္တပ္က က်ဳံးေလးတန္ ကာဆီးၿပီး အုတ္ၿမိဳ႕႐ိုးႀကီး အခိုင္အမာနဲ႔ နန္းတြင္းမွာပဲ လုံၿခံဳစြာေနထိုင္ေတာ့တယ္။ ေလးဖက္ေလးတန္ ၿမိဳ႕႐ိုးမွာရွိတဲ့ အဝင္အထြက္ တံခါးမႀကီး ေလးေပါက္ကိုသာ အစစ္အေဆး၊ အေမးအျမန္းထူထပ္ က်ပ္တည္းစြာႏွင့္ ေန႔ပိုင္းအခ်ိန္ေတြမွာသာ ဖြင့္လွစ္ေပးထားတယ္။ က်န္တဲ့ မလြယ္ေပါက္တံခါး ရွစ္ေပါက္ကိုေတာ့ အေသပိတ္လိုက္တယ္။ က်ဳံးကူးတံတားႀကီးငါးစင္းအနက္ ေလးစင္းကိုပဲ ျပန္လည္ျပင္ဆင္အသုံးျပဳ ခဲ့တယ္။
အသုံးမျပဳတဲ့ ေရွးေဟာင္းတံတားႀကီး တစ္စင္းျဖစ္တဲ့ စည္ရွည္တံတားကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔က အုတ္ျမစ္ပါမက်န္ ဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္ပါေသးတယ္။
ဒီေတာ့ ျမန္မာတစ္မ်ိဳးသားလုံးရဲ႕ အမ်ိဳးသား လကၡဏာအသြင္ အထင္အရွားက်န္ရစ္ကာ တန္ဖိုးထား အပ္တဲ့ မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕ႀကီးအတြင္း အဂၤလိပ္က စစ္တပ္ မ်ားေနရာေပး ခ်ထားတပ္စြဲခဲ့ျခင္းကို အေၾကာင္းျပခ်က္ မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္က ေက်နပ္စြာ လက္လႊဲခံယူခဲ့တယ္။ ေနာက္ပိုင္း ဖဆပလ ေခတ္၊ အိမ္ေစာင့္အစိုးရေခတ္၊ ေတာ္လွန္ေရး အစိုးရေခတ္၊ လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္၊ တပ္မေတာ္အစိုးရေခတ္ထိ ေခတ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး စံနစ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းခဲ့ျငား၊ ဒီအေမြဆိုးကို ေက်နပ္စြာ ေထြးပိုက္ထားဆဲပါပဲ။ ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံ အၿပီး တပ္မေတာ္အာဏာသိမ္း နန္းတြင္းမွာရွိတဲ့ စစ္တပ္မ်ားရဲ႕ လုံၿခံဳေရးကို ပိုၿပီးေဆာင္ရြက္လာပါတယ္။ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္ကတည္း က တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ေတာင္ဘက္က်ဳံးႏွင့္ ၿမိဳ႕႐ိုးၾကားက ဒဒမန္းသီတာဒဒအမည္ရွိ လူထုအပန္းေျဖဥယ်ာဥ္ႀကီးကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္တယ္။ နန္းတြင္းကျဖတ္တဲ့ မတၱရာရထားလမ္းကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္တယ္။ အပန္းေျဖေပါင္းကူးတံတား ေတြလည္း ဖ်က္သိမ္းလိုက္တယ္။ က်ဳံးကိုျပန္လည္ တူးေဖာ္ၿပီး သံပန္းအကာအရံေတြကာလိုက္တယ္။ နန္းၿမိဳ႕တြင္း အဝင္အထြက္ေတြကို က်ပ္တည္းစြာ ကန္႔သတ္လိုက္တယ္။
အခု...ျပည္သူက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္လိုက္တဲ့ ျပည္သူ႔အစိုးရေခတ္ေရာက္ၿပီလို႔ ကမၻာ့အလယ္မွာ ေၾကညာရပ္တည္ ေနပါၿပီ။ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္က ျပည္သူကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ ပိုမိုပီျပင္ လာေစရပါေတာ့မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာ၂၉ ရက္ ကတည္းက မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕ေတာ္တြင္းမွာ အခိုင္အမာတပ္စြဲခဲ့တဲ့ အဂၤလိပ္စစ္တပ္မွသည္ ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္အထိ လာမယ့္ ၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာ၂၉ ရက္ေရာက္ရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၃၁ ႏွစ္ တင္းတင္းျပည့္ပါၿပီ။
တကယ္ေတာ့ မႏၲေလးနန္းၿမိဳ႕ေတာ္ဆိုတာကလည္း ေနာက္ဆုံး မင္းေနျပည္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ရဲ႕ မင္းခမ္းမင္းနား ျပကြက္ေတြ၊ လႊတ္တက္႐ုံးတက္ျပကြက္ေတြ၊ ညီလာခံသဘင္ျပကြက္ေတြ၊ သံခင္း တမန္ခင္းအခမ္းအနား ေတြ၊ ေရခင္းေတာ္ ျမင္းခင္းေတာ္ႏွင့္ ထြက္ေတာ္ မူႀကီး တပ္အဂၤါအခင္းအက်င္းေတြ၊ မဂၤလာ ၁၂ ခန္းျပကြက္ေတြ၊ ဘုရား ပြဲ ေက်ာင္းပြဲ ရွင္ျပဳ အလွဴအတန္းျပကြက္ေတြ၊ ၁၂ ရာသီပြဲခင္းေတြ၊ ႐ိုးရာလက္မႈႏွင့္ အစားအေသာက္ပြဲေစ်းတန္းေတြ၊ ဗလာဆိုင္း ေျမဝိုင္း ဇာတ္႐ုပ္စုံအျမင့္သဘင္ အၿငိမ့္ေတာ္ ဇာတ္ပြဲ သီဆိုတီးမႈတ္ကျပေဖ်ာ္ေျဖ မႈေတြ၊ မင္းမိဖုရား မွဴးႀကီးမတ္ရာ ေသနာပတိ သူေဌးသူၾကြယ္ လက္လုပ္ လက္စား ဆင္းရဲသားအလႊာအသီးသီးတို႔ေနထိုင္မႈ လူမႈစ႐ိုက္ေတြ၊ ႐ိုးရာ ကစားနည္းေတြ၊ တိုင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈေတြ ... စတဲ့ ျပကြင္း ျပကြက္ေတြႏွင့္ ငါးမိုင္ တစ္ဖာလုံမွ် ေလးဖက္ေလးတန္ပတ္လည္ ေလးေထာင့္စပ္စပ္ထဲမွာ အမ်ဳိးသားျပတိုက္ႀကီး မျဖစ္သင့္ေပဘူးလား။ သဘာဝအတိုင္း တည္ရွိေနတဲ့ သစ္ႀကီးဝါးႀကီးေတြ၊ ေရရွင္ စမ္းေခ်ာင္းေတြ၊ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေတြႏွင့္ အပန္းေျဖဥယ်ာဥ္ႀကီးမျဖစ္သင့္ ေပဘူးလား။ ဒီအမ်ဳိးသားျပတိုက္ႀကီးႏွင့္ အပန္းေျဖဥယ်ာဥ္ႀကီးအတြင္းကို ျပည္တြင္းသာမက ျပည္ပဧည့္သည္ေတြပါ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဝင္ထြက္ ေလ့လာေစေပါ့ဗ်ာ...။
အခုေတာ့………။

ဆူးငွက္

No comments:

Post a Comment