Tuesday, April 26, 2016

အသုိက္ကုိ ထုဆစ္သူမ်ား

ၫြန္႔ဝင္းေလး
ခရမ္းလြန္ေရာင္ျခည္အၫႊန္းကိန္းေတြ ျမင့္မားေနတဲ့ ရန္ကုန္ရဲ႕ သႀကၤန္အႀကိဳေန႔မွာ နတ္ေမာက္လမ္းက မုိးကုတ္ ဝိပႆနာအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကုိ ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ နံနက္ခင္းရဲ႕ ေနေရာင္ျခည္ဟာ ႏုေထြးေတာက္ပေန ပါတယ္။ ဝိပႆနာ တရားက်င့္ၾကံအားထုတ္ေနတဲ့ သံဃာ၊ ေယာဂီေတြနဲ႔အတူ မုိးကုတ္ရိပ္သာႀကီးဟာ ေတာရေက်ာင္းေလးလုိ ၿငိမ္သက္ျခင္း ျဖင့္ လွပလုိ႔ ေနပါတယ္။

ကားကုိ ပထမဆုံးကုန္းျမင့္မွာပဲ ရပ္လုိက္ပါတယ္။ ႐ုံးခန္းက အေပၚဘက္မွာလုိ႔ ဝန္ထမ္းတစ္ေယာက္က ေျပာပါတယ္။ ေလွကား ထစ္နားကုိ ျဖတ္ေက်ာ္၍ တရားထုိင္ေနေသာ ေယာဂီအခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေနရာအခင္းအက်င္းကုိ တိတ္ဆိတ္စြာျဖတ္သန္းရ ပါတယ္။ ႐ုံးခန္းမွာ မိတ္ေဆြကုိ ေစာင့္ရပါတယ္။ မိတ္ေဆြဟာ ဒီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ရိပ္သာ ႀကီးရဲ႕ အမႈေဆာင္လူႀကီးတစ္ေယာက္ပါ။ ဝန္ထမ္းက ေကာ္ဖီ၊ ေရေႏြးတုိ႔ျဖင့္ ဧည့္ခံထားေလရဲ႕။ ခဏေနေတာ့ မိတ္ေဆြႀကီး ကပ်ာကယာ ေရာက္လာပါတယ္။ ဒု-ဥကၠ႒ ကုိ ဝင္ႀကိဳေန၍ ေနာက္က်ရတဲ့အေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။
ဆရာေတာ္ရွိရာ ခန္းမရဲ႕အေပၚထပ္ကုိ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း တက္လွမ္းလာရပါတယ္။ သႀကၤန္ရက္မုိ႔ ထင္ပါရဲ႕။ ခန္းမႀကီးမွာ ေယာဂီေတြအျပည့္အလွ်ံ တရား႐ႈမွတ္ေနၾကပါတယ္။ ဆရာေတာ္ရဲ႕အခန္းေရွ႕ကုိ ေရာက္လာပါတယ္။ တပည့္ တစ္ေယာက္က ဆရာေတာ္ကုိ ခဏေစာင့္ဆုိင္းဖုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ၾကမ္းျပင္ေပၚ ထုိင္ခ်လုိက္ၾကပါတယ္။ သိပ္မၾကာပါ။ ဆရာေတာ္ ၾကြလာပါတယ္။ ဆရာေတာ္က ရိပ္သာႀကီးရဲ႕ နာယက ဆရာေတာ္ ႀကီးတစ္ပါးျဖစ္ၿပီး ပိဋကတ္ႏွစ္ပုံ ေအာင္ထားတယ္လုိ႔ မိတ္ေဆြႀကီးက ေျပာပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးကုိ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဝတ္ျပဳဦးခ် ကန္ေတာ့ၾကပါတယ္။ မိတ္ေဆြႀကီးက ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပး ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ တည္ေဆာက္ခ်င္တဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ကုိ ပုံစံေရးဆြဲတည္ေဆာက္ေပးမယ့္သူ လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ဆရာေတာ္ဟာ ေယာဂီမ်ားကုိ အခ်ိန္ျပည့္တရားျပေနရလုိ႔ သႀကၤန္တြင္းမအားလပ္ ႏိုင္ပါဘူး။ အခါလြန္မွ ေက်ာင္းေဆာက္ မယ့္ေနရာကုိ လုိက္လံျပသႏိုင္မယ့္အေၾကာင္း မိန္႔ဆုိပါတယ္။ ဆရာေတာ္ကုိ ဦးခ်ကန္ေတာ့ၿပီး ႐ုံးခန္းရွိရာသုိ႔ တစ္လွမ္းခ်င္း ဆင္းလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ႐ုံးခန္းမွာ ေရေႏြးၾကမ္းေသာက္ ရင္း ေထြရာေလးပါးစကားေျပာၾကပါတယ္။ မိတ္ေဆြက ဒု-ဥကၠ႒ဆုိေသာ အစ္မႀကီးနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးပါတယ္။ မိတ္ေဆြဇနီးရဲ႕ အစ္မဝမ္းကြဲလုိ႔ ေျပာပါတယ္။ မိတ္ေဆြ ရဲ႕ဇနီးက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ သူငယ္ခ်င္းပါ။
နတ္ေမာက္လမ္းအတိုင္း ျပန္လာခဲ့ပါတယ္။ ကန္ေတာ္ ႀကီးဟာ အိပ္ေမာက်ေနဆဲပါ။ အရင္ႏွစ္ေတြကနဲ႔ အသြင္အျပင္ အလြန္ကြာျခားလွ ပါတယ္။ မ႑ပ္ႀကီးေတြ လံုးဝမေတြ႕ရပါဘူး။ ေခတ္ေပၚေတးသံေတြ၊ ေရပက္သူ၊ ေရပက္ခံ ကစားသူေတြရဲ႕ ေအာ္သံဟစ္သံေတြလည္း မၾကားရ၊ မေတြ႕ရေတာ့ပါလား။ တစ္ေယာက္စ၊ ႏွစ္ေယာက္စသာ ကန္ပတ္ လမ္း ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ ေယာင္လည္လည္ သြားလာေနေလရဲ႕။ ကြၽန္ေတာ္ ကေတာ့ ကားကို မေႏွးမျမန္ေမာင္းေနရင္း ဟိုး...လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၄ဝ ေလာက္က ဆရာေဒါက္တာ လြင္ေအာင္ေရးသားခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ကို သတိရ ေနမိတယ္။
ဆရာေဒါက္တာလြင္ေအာင္ဟာ 'ဘံုဗိမာန္ကို ဖန္တီးသူ'ဆိုၿပီး မိုးေဝမဂၢဇင္း ႏုိဝင္ဘာလ ၁၉၇၇ မွာ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။ အာခီတက္(Architect) ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရကို ဖြင့္ဆိုျခင္းပါ။ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ အမွတ္(၁ဝ)ပုလဲမဂၢဇင္းမွာ 'ဟင္းလင္းကို ဂီတဖြဲ႕ဆုိသူ(သို႔မဟုတ္) အာခီတက္' ဆိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္ စာတစ္ပုဒ္ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါလည္း 'အာခီတက္' ကို ဖြင့္ဆုိျခင္းပါပဲ။ မိုးေဝမဂၢဇင္းက တစ္ခ်ိန္က စာသမားေတြ အလြန္အေလးထားတဲ့ မဂၢဇင္းပါ။ ပုလဲ ၿမိဳ႕ျပေျမယာ မဂၢဇင္းကေတာ့ ေဆာက္လုပ္ေရး နယ္ပယ္အေၾကာင္းပါ။ အျပင္လူေတြ စိတ္ဝင္စားမႈနည္းပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ဒီစာစု ႏွစ္ပုဒ္ဟာ စာေပအႏုပညာနဲ႔ ေဆာက္လုပ္ေရးနယ္ပယ္ႏွစ္ခုကိုပဲ အတန္အသင့္ လႈပ္ခတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ရပ္ထဲ ရြာထဲ လူထုထဲမေရာက္ ႏုိင္ပါဘူး။
ဒီသႀကၤန္မွာ ပိေတာက္ေတြ မပြင့္ေသးေပမယ့္ အိမ္နား က ပိေတာက္ပင္ႀကီးေပၚကို ဥၾသငွက္ေလး လာလာနား တယ္။ ဥၾသ ဥၾသနဲ႔ ေတးဆိုတယ္။ ေႏြရဲ႕ နိမိတ္ပံုေလ။
'အာခီတက္'ေတြက 'အာခီတက္ဋီကာ'ဖြင့္ေနတာဟာ ေရႊဥၾသက ဥၾသ ဥၾသနဲ႔တြန္က်ဴးသလို 'ကုိယ့္ကိုယ္ကိုယ္ေဖာ္ မသူေတာ္' ခုနစ္ပါးစာရင္းဝင္ေနမလားလည္း ေတြးမိတယ္။ မဟုတ္ပါဘူး။ 'အာခီတက္' ဆုိတာကို တကယ္မသိၾကေသးလုိ႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေရးေနေျပာေနရတာပါ။ လူေတြဟာ အိမ္ထဲမွာေနၿပီး 'အာခီတက္'နဲ႔ ေတာ္ေတာ္ေဝးေနပါေသး တယ္။
ခုပဲၾကည့္ေလ...
မိုးကုတ္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွာ ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးတဲ့ မိတ္ေဆြဆိုတာ အျခားမဟုတ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္ လုပ္ငန္းအပ္ႏွံသူ(Client)ပါ။ သူက ေခတ္ပညာတတ္ ဘြဲ႕ရ တစ္ဦးပါ။ သူတို႔ေနတဲ့အိမ္က ကြၽန္ေတာ္ရဲ႕ ဒီဇိုင္းပါ။ ကြၽန္ေတာ္ 'အာခီတက္' တစ္ဦးဆုိတာ သူေကာင္းေကာင္း သိပါတယ္။ 'အာခီတက္' လို႔ မိတ္ဆက္ေပးလိုက္ရင္ စာလံုး တစ္လံုးတည္းျဖစ္ပါတယ္။ အေဆာက္အအံုပံုစံေရးဆြဲ တယ္။ ႀကီးၾကပ္တယ္။ တည္ေဆာက္တယ္ဆုိတာ လူတုိင္းလုိ လုပ္ေနၾကပါတယ္။
ႀကဳံႀကိဳက္လို႔ေျပာရပါဦးမယ္။ အေဆာက္အအုံ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းလည္း နည္းနည္းလုပ္ဖူး၊ အျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြလည္း လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ စီးပြားေရး သမားတစ္ဦးက ပြဲတစ္ပြဲမွာ အင္ဂ်င္နီယာေလးေတြကို သူက ေလ့က်င့္ပ်ဳိးေထာင္(train) လုပ္ေနရတဲ့သေဘာ ေျပာသြားတယ္လို႔ တစ္ဆင့္ၾကားရပါတယ္။ ဆရာဝန္ ဘြဲ႕ရမဟုတ္တဲ့ သူက ဆရာဝန္ေတြကုိ ေလ့က်င့္သင္ၾကား ေပးေနတယ္ဆုိတာ ျဖစ္ႏုိင္ပါ့မလား။
ျပည္တြင္းမွာ အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းရွားပါးတဲ့ အက်ဳိးဆက္ ကေန ေဆာက္လုပ္ေရးေလာကဟာ ဗြက္ေပါက္သြားပါ တယ္။ ျဖတ္လမ္းနည္းနဲ႔ ႀကီးပြားခ်မ္းသာ ခ်င္သူေတြ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား ေဆာက္လုပ္ေရးနယ္ ပယ္ထဲ ေရာက္လာပါတယ္။ အားလုံး အာခီတက္လိုလို၊ အင္ဂ်င္နီယာလိုလို၊ ကန္ထ႐ုိက္တာ လိုလို၊ ဒဲဗေလာ့ပါ (developer) လိုလို ...လိုလိုေတြ ေရာင္စုံေပၚလာ ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အဆုိးရြားဆုံးကေတာ့ အာခီတက္ အတု၊ အင္ဂ်င္နီယာအတု၊ ေဒါက္တာဘြဲ႕အတုေတြ တဖြဲဖြဲေပၚလာေနတာပါပဲ။
စကားစပ္လို႔ပါ။ အုတ္၊ သဲ၊ ေက်ာက္ေရာင္းတဲ့ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က မိတ္ဆက္ေပးလို႔ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ သိခြင့္ရပါတယ္။ သူတို႔အုပ္စုက ေရွးေဟာင္းဘုရားတစ္ဆူကို ျပဳျပင္မြမ္းမံဖုိ႔ တာစူေနၾကတာပါ။ ေဆာက္လုပ္ေရးက အာခီတက္လို႔ေျပာပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ သူ႔ကိုမသိပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ ေဆာက္လုပ္ေရး႐ုံးခ်ဳပ္မွာ ေလးႏွစ္ေလာက္ လုပ္ငန္းျပ ဗိသုကာလုပ္ငန္း လုပ္ဖူးပါတယ္။ အာခီတက္ စစ္စစ္ပါ။ အဲဒီေတာ့မွ သူက ျမန္မာမႈဗိသုကာဌာနကလို႔ ေျပာပါတယ္။ ထားပါေတာ့...။
တစ္ခါ ေနျပည္ေတာ္မွာ ဟိုတယ္တစ္ခုရဲ႕ အတြင္း မြမ္းမံမႈဒီဇုိင္း(interior design) လုပ္ဖို႔ ေရာက္သြားပါတယ္။ ဒီဟိုတယ္စီမံကိန္းရဲ႕ ပေရာဂ်က္အင္ဂ်င္နီယာက ၿမိဳ႕ျပဘြဲ႕ရသူငယ္ခ်င္းပါ။ သူက ''အာခီတက္'' တစ္ေယာက္ရဲ႕ နာမည္ေျပာပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကို သိသလားေမးပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္မသိပါဘူး။ အသက္အရြယ္(၄ဝ) ဝန္းက်င္ရဲ႕အထက္ ''အာခီတက္'' အားလုံးနီးပါး (လူကို မေတြ႕ျမင္ဖူးေတာင္) နာမည္ေတြကို ရင္းႏွီးၿပီးသားပါ။ သူငယ္ခ်င္းကိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ရယ္စရာေျပာလုိက္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကိုသိလားေမးၾကည့္ပါလို႔။ မသိရင္''အာခီတက္'' မဟုတ္ဘူးလို႔။
မႏၲေလးမွာ ဗိသုကာနာေရးကူညီမႈအသင္းဆုိတာ ရွိပါတယ္။ အဲဒါ မႏၲေလးက ''အာခီတက္'' ေတြရဲ႕ နာေရး ကူညီမႈအသင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာမႈဗိသုကာ ဆရာမ်ားရဲ႕ အသင္းပါ။ ၿမိတ္ၿမိဳ႕မွာေတာ့ ''ဗိသုကာ'' လို႔ေျပာရင္ လက္သမားဆရာပါ။ ၿမိတ္မွာ ''အာခီတက္'' ေတြ၊ ''ဗိသုကာ'' ေတြလို႔ မေျပာလိုက္ပါနဲ႔။ လက္သမားဆရာလို႔ ထင္သြားမွာပါ။ ဆရာေဒါက္တာလြင္ေအာင္ကသူ႔ရဲ႕ ဗိသုကာဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ''ေခတ္သစ္ဗိသုကာ''လို႔ သုံးဖူးပါတယ္။ ေခတ္ပညာတတ္ ''အာခီတက္'' လို႔ နားလည္ရပါတယ္။
တီဗီြ၊ ဗီဒီယုိ၊ မုိႏုိ၊ စတူဒီယုိ၊ ေရဒီယုိ၊ ရက္ေကာ္ဒါ၊ ကြန္ပ်ဴတာ၊ ေမာ္ေတာ္ကား၊ ဖုန္း၊ ဆုိင္ကယ္၊ ကြန္ဒုိမီနီယံ၊ အီလက္ထရြန္နစ္၊ ဒါ႐ုိက္တာ၊ ကန္ထ႐ုိက္တာ၊ ဒဲဗေလာ့ပါ အမ်ားႀကီးပါပဲ။
ဘုိစာလုံးကုိ ျမန္မာစာလုံးလုိ ျမန္မာမႈျပဳ အသံဖလွယ္ သုံးစြဲလာတာ ခုမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ၾကာပါၿပီ။ engineer ကုိလည္း အင္ဂ်င္နီယာပဲ ခပ္တည္တည္ သုံးစြဲလာတာ ဆုိက္ကားဆရာလည္းသိ၊ လမ္းေဘးေစ်းသည္လည္း သိပါ တယ္။ ျပႆနာက architect ဆုိတဲ့ ေဝါဟာရပါ။ ဗိသုကာ၊ ဗိသုကာပညာရွင္ လုိ႔ ျပန္ဆုိပါတယ္။ တကယ္ ေတာ့ ရပ္ထဲရြာထဲမွာ ဗိသုကာလုိ႔ေျပာရင္ ဘုရားတည္ ေက်ာင္းေဆာက္တဲ့ ျမန္မာမႈဆရာမ်ားလုိ႔ပဲ မွတ္ယူ နားလည္ထားပါတယ္။ ေခတ္ပညာတတ္ အာခီတက္လုိ႔ သိသူ အလြန္ရွားပါတယ္။ ဘႀကီးစုိး(ဆရာေမာင္မုိးသူ) ကိုယ္တုိင္က ေအအုိင္ စတူဒီယုိေရာက္မွ ဦးခင္ေမာင္ရင္၊ ဦးဘုိႀကီး၊ ဦးတင္ထြန္း၊ ဦးေအာင္ႀကီးျမင့္၊ ေဒါက္တာ လြင္ေအာင္တုိ႔နဲ႔ ရင္းႏွီးမွ အာခီတက္ဆုိတာ အင္ဂ်င္နီယာ သာမက အႏုပညာသမား(artist)ေတြပဲလုိ႔ နားလည္လာ တယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။
ဟုတ္ကဲ့ပါ။
engineer ကုိ အင္ဂ်င္နီယာလို႔ေျပာသလုိ၊ architect ကုိ အာခီတက္လုိ႔ ေျပာေစခ်င္ပါတယ္။
အာခီတက္လုိ႔ေျပာရတာ အရသာအလြန္ရွိပါတယ္။ အျခားဆရာေတြနဲ႔လည္း အေကာက္အယူ လြဲမွားမႈ မရွိႏုိင္ေတာ့ပါဘူး။ အာခီတက္လုိ႔ တရားဝင္ေျပာဆုိ သုံးစြဲဖုိ႔ တုိက္တြန္းလာတာ အခုမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ၾကာပါၿပီ။ တစုိက္မတ္မတ္ အာခီတက္လုပ္လာတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ ေရးသားလာတဲ့ စာေပေတြမွာ အာခီတက္ပဲ ေျပာဆုိ သုံးစြဲပါတယ္။ အရင္ကာလက ဘယ္သူဘယ္ဝါ ကမွ အေရးတယူ မေဆြးေႏြးခဲ့ပါ။
အခု အေျပာင္းအလဲ ကာလတစ္ခုေရာက္လာပါၿပီ။ engineer ကုိ အင္ဂ်င္နီယာလုိ႔ သုံးခဲ့သလုိ၊ architect ကုိ အာခီတက္လုိ႔ေျပာတာ ဘာမွျပႆနာ ရွိမယ္မထင္ပါ။ ခက္ခဲမယ္မထင္ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ေျပာေနတဲ့ အာခီတက္ဆုိတာ အင္ဂ်င္နီယာလုိပါပဲ။ တကၠသုိလ္၊ ေကာလိပ္ေက်ာင္းေတြမွာ စနစ္တက် ပညာ သင္ယူေလ့လာခဲ့ရတာပါ။ Academic ပါ။ အင္ဂ်င္နီယာ ပညာရဲ႕ သိပံၸနဲ႔နည္းပညာဘာသာရပ္ေတြ သင္ယူခဲ့ရသလုိ အႏုပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ သမုိင္းဘာသာရပ္ေတြပါ သင္ယူခဲ့ရပါတယ္။ အရင္ ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသုိလ္ (ယခု နည္းပညာတကၠသုိလ္)မွာ အဲဒီလုိ သိပံၸပညာရပ္ အျပင္ ဝိဇၨာပညာရပ္ပါ တြဲဖက္သင္ယူခဲ့ရတာ အာခီတက္ တစ္ခုပဲရွိပါတယ္။
လူသိနည္းလွတဲ့ 'အာခီတက္' ေတြအေၾကာင္း နည္းနည္းေျပာပါရေစ။ ျပည္တြင္း 'အာခီတက္' ဘြဲ႕ေပးတာ ကြၽန္ ေတာ့္တစ္သက္ပါ။ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္က ျပည္တြင္း 'အာခီတက္' ၾကယ္ပြင့္ငါးပြင့္ဖူးပြင့္ပါတယ္။ ဦးျမင့္သိန္း၊ ဦးထြန္းသန္း၊ ဦးမ်ဳိးျမင့္စိန္၊ ဦးတင္ေမာင္ရင္၊ ဦးတင္ထြန္းခင္တို႔ပါ။ လိပ္ခံုးအင္ဂ်င္နီယာေက်ာင္းက ဆင္းပါတယ္။
ဒီ 'အာခီတက္' ဆရာႀကီးေတြ မတုိင္ခင္က ျပည္ပက ဗိသုကာဆိုင္ရာ ဒီပလုိမာဘြဲ႕ဒီဂရီ သင္ယူလာၾကတဲ့ ဆရာေတြ ေဘာလံုး တစ္သင္းစာေလာက္ရွိပါတယ္။ စစ္ႀကိဳေခတ္ ေျခာက္ဦးနဲ႔ စစ္ၿပီးေခတ္ ေလးဦးပါ။ စစ္ႀကိဳေခတ္ ေျခာက္ဦးမွာ ဦးသာထြန္း၊ စည္သူဦးတင္၊ ဦးအုန္းႀကိဳင္၊ ဦးလွသြင္၊ ဦးေမာင္ေမာင္၊ ဦးအုန္းသန္း၊ စစ္ၿပီးေခတ္ ေလးဦးမွာ ဦးေအာင္ျမင့္၊ ဦးခင္ေမာင္သင့္၊ ဦးေက်ာ္မင္း၊ ဦးဝင္းထိန္၊ ဦးသာထြန္းဟာ ပထမဆုံး ေခတ္ပညာတတ္ 'အာခီတက္' ျဖစ္ခဲ့သလို၊ ျမန္မာျပည္ ပန္းခ်ီအသင္းရဲ႕ ပထမဆုံးဥကၠ႒လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ စည္သူဦးတင္က ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမဒီဇိုင္းေရးဆြဲခဲ့လို႔ လူသိမ်ားပါတယ္။ ဦးေက်ာ္မင္းကေတာ့ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွာ အမႈေဆာင္လုပ္ခဲ့လို႔ ႏိုင္ငံေရး အသိုင္းအဝိုင္း မွာ လူသိမ်ားပါတယ္။ ဦးဝင္းထိန္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္(ယာ-အံု)မွာ ဌာနမွဴး ေတာ္ေတာ္ၾကာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ လို႔ ထင္ရွားပါတယ္။
အဲဒါ... လူေတြသိပ္မသိတဲ့ ျပည္တြင္း 'အာခီတက္'ရဲ႕ သမုိင္းအစပါ။
သႀကၤန္မက်ခင္ရက္ပိုင္းေလးမွာပဲ ျမန္မာေမာ္ဒန္ ပန္းခ်ီ ဒုတိယမ်ဳိးဆက္ကုိ ဦးေဆာင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကတဲ့ ဆရာဝင္းေဖ၊ ဆရာေပၚဦးသက္၊ ဆရာခင္ေမာင္ရင္ တို႔အေၾကာင္းကို မသိဂႌကေရးသား ျပဳစုထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။ ပန္းခ်ီဆရာ ခင္ေမာင္ရင္ဟာ 'အာခီတက္' ဘြဲ႕ရတစ္ဦးပါ။ ပန္းခ်ီနဲ႔ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းၿပီး ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီဆရာအျဖစ္ လူသိမ်ား ပါတယ္။ ပန္းခ်ီ ေဝဖန္ေရး ဆရာေတြ၊ ပန္းခ်ီဆရာေတြ၊ ပန္းခ်ီျမတ္ႏိုး သူေတြက ျပည္တြင္း ျပည္ပ ပန္းခ်ီဆရာေတြ အေၾကာင္းကို ေတးသီခ်င္းေပါင္း မ်ားစြာ သီဖြဲ႕လာတာ မဆံုးႏုိင္ ေသးပါဘူး။
ကြၽန္ေတာ္တို႔လည္း 'အာခီတက္' ေတြအေၾကာင္းကို မေမာႏိုင္မပမ္းႏိုင္ ေတးသီခ်င္းမ်ားသီဖြဲ႕ရပါဦးမယ္။
စာဘူးေတာင္းငွက္ဖိုေလးဟာ လွပတဲ့ေရာင္စံု အသိုက္အၿမံဳေလးကို ဖန္တီးႏိုင္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ငွက္ အာခီတက္လို႔ ေျပာရမယ္ထင္ပါတယ္။ နတ္ျပည္မွာ နတ္ဘံု၊ နတ္နန္း၊ နန္းျပာသာဒ္ေတြနဲ႔ ဖန္တီးရွင္ဟာ ဝိသႀကံဳနတ္သားပါတဲ့။ ေခတ္လိုေျပာရင္ ဝိသႀကံဳ နတ္သားဟာ နတ္အာခီတက္ပဲ မဟုတ္ပါလား။
ဗိသုကာေဝဖန္ေရးဆရာႀကီး ရပ္စကင္(Ruskin) ေျပာတာကေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ပန္းပုဆရာဟာ အာခီတက္ မဟုတ္ပါ ဘူးတဲ့။ ကြၽန္ေတာ္ျဖည့္စြက္ၿပီးေျပာခ်င္ ပါတယ္။ အင္ဂ်င္နီယာဟာ အာခီတက္မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာမႈဗိသုကာဆရာေတြ ကလည္း အာခီတက္ မဟုတ္ပါဘူး။ ကန္ထ႐ုိက္တာဟာ အာခီတက္မဟုတ္ပါဘူး။ ဒဲဗေလာ့ပါ (developer)ဟာ အာခီတက္မဟုတ္ပါဘူး။ စီးပြားေရး အရ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ပါဝင္ ပတ္သက္ေနတဲ့သူေတြဟာ အာခီတက္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဗိသုကာပညာရပ္နဲ႔ ဆက္သြယ္ေသာ လုပ္ငန္းအပ္ႏွံသူမ်ား(ပုဂၢလိက/ ဌာနဆုိင္ရာ)ဟာ client ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အာခီတက္မဟုတ္ပါ။ ေဆးပညာနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ လူနာ(လူနာရွင္)ဟာ ဆရာဝန္မ်ားကုိ အႀကံေပးခြင့္ မရွိပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာတာ အေၾကာင္းရွိပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ လူအခ်ဳိ႕ဟာ ပုိက္ဆံနည္းနည္း ရွိလာရင္၊ လုပ္ပုိင္ခြင့္ နည္းနည္းရိွလာရင္ အာခီတက္ခ်ာ (architecture)ကုိ သိတယ္လုိ႔ အထင္ေရာက္ေနလုိ႔ပါ။
ေဆာက္လုပ္ေရးဆုိင္ရာ အဘိဓာန္တစ္ခုမွာ အာခီတက္ကုိ master builder လုိ႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိပါတယ္။ အရပ္လုိေျပာရင္ ဆရာႀကီးဂု႐ုႀကီးပါ။ အဂၤလိပ္-ျမန္မာအဘိဓာန္တစ္ခုမွာ အာခီတက္ကုိ (၁)ဗိသုကာ၊ (၂) အေဆာက္အအုံပုံစံထုတ္လုပ္၍ ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ ႀကီးၾကပ္သူ၊ (၃) စီမံဖန္တီးသူ ၊ တကယ္ေတာ့ အာခီတက္ေတြက အေဆာက္အအုံပုံစံထုတ္႐ုံ မကပါဘူး။ ပရိေဘာဂဒီဇုိင္းေတြ၊ အတြင္းမြမ္းမံမႈ (interior de-sign) ေတြ၊ တံတားဒီဇုိင္းေတြ၊ ေျမခင္းစီမံမႈ (Landscape) ဒီဇုိင္းေတြ၊ ၿမိဳ႕ျပေျမယာစီမံ ကိန္းဒီဇုိင္း (Urban design, Urban Planning & Regional Planning) ေတြကုိပါ ဖန္တီးတဲ့သူပါ။ အာခီတက္က ဒီဇုိင္းဖန္တီးသူ (designer)ပါ။ ဒီဇုိင္းလုပ္တယ္ဆုိတာ ႐ုပ္ပုံလွလွေလးေတြ ေရးဆြဲတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပႆနာ (problem)ကုိ ေျဖရွင္းတာ (solve) ပါ။ ဒီလုိ ဒီဇုိင္းဖန္တီးရာမွာ လက္ေတြ႕က်က် သက္ေသာင့္သက္သာျဖစ္မႈ (Comforta-ble) ပါလာသလုိ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ေစဖုိ႔ (Convenient) ဆုိတာ ပါလာပါတယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာ က်စ္လ်စ္သိပ္သည္းမႈ (compact)ဆုိတာေတြပါလာ ပါတယ္။ ဖန္တီးမႈ (creation)၊ ဖန္တီးႏုိင္စြမ္း (Creativity) စတဲ့ အစြမ္းအစ ေတြဟာလည္း အာခီတက္ေတြအတြက္ မရွိမျဖစ္မုိ႔ပါ။ ေမြးရာပါဗီဇ၊ စိတ္ကူး စိတ္သန္း၊ ဖန္တီးႏုိင္မႈ အစြမ္းအစေတြေပ်ာ္ဝင္ၿပီး ေခတ္မီဆန္းျပားဗိသုကာ လက္ရာ ( Sophisticated building design) ေတြ ပြင့္ဖူးလာတာပါ။ ဒီလုိ ဗိသုကာလက္ရာေတြထဲမွာပဲ အလွေဗဒကိစၥမ်ား (aesthetic content) သုိ႔မဟုတ္ အေျဖအတိအက်ရွင္းလင္းမရဘဲ ပုစၧာေတြပါဝင္ပတ္သက္ေန ပါတယ္။
မဟတၱမဂႏီၵႀကီးကုိ အိႏိၵယျပည္သူေတြက လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာလုိ႔ တင္စားေခၚေဝၚပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာပါ။ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္းကုိလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဗိသုကာလုိ႔ ဂုဏ္ယူေျပာဆုိေလ့ရွိပါတယ္။
လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဗိသုကာဆုိေသာ စကားလုံးမ်ားမွာ ဗိသုကာ(အာခီတက္)ရဲ႕ အဓိက အဓိပၸာယ္ အတိမ္းအနက္ အလြန္ေပၚလြင္ေနပါ တယ္။
ကြၽန္ေတာ္ဆက္လက္ၿပီး----

'အာခီတက္တုိ႔ရဲ႕ စင္ျမင့္ဆုိၿပီး စာတစ္ပုဒ္ေရးသားလုိပါတယ္။ အေျပာင္း အလဲကာလရဲ႕ တည္ေဆာက္ေရးနယ္ပယ္မွာ အင္ဂ်င္နီယာေလာက္ လူသိမမ်ားေသးေသာ အာခီတက္ရဲ႕ ေနရာ၊ အခန္းက႑၊ အလုပ္အကုိင္အခြင့္ အလမ္းေတြ အေၾကာင္း တင္ဆက္ခ်င္လုိ႔ပါ။ ။

No comments:

Post a Comment