Sunday, August 3, 2014

အသံသ႐ုပ္ေဖာ္ စကားလံုးမ်ား

ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)
“ထင္လြယ္ျမင္လြယ္ေအာင္ ေရးပုံအေၾကာင္းကို ဟိုအစ္ကိုႀကီးနဲ႔ အစ္မႀကီးကို ဘဘရွင္းျပတာ သုံးႀကိမ္ေတာင္ေနာ္ ဘဘ။ သမီးတို႔ႏွစ္ေယာက္လည္း နားေထာင္ရတာ မွတ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရပါတယ္”
“ေအး...သမီးတို႔ႏွစ္ေယာက္ ေနာက္နားမွာ ထိုင္ၿပီးနားေထာင္ေနတာ ဘဘသိပါတယ္။ သမီးတို႔ေရာ ေမးခ်င္တာ ရွိသလား”
ျဖဴျဖဴႏွင့္ မူမူ ညီအစ္မႏွစ္ေယာက္ ေရာက္လာၿပီး စကားစျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္က စကားလမ္းေၾကာင္း ေပးလိုက္သည္။
“သမီး တစ္ခုစဥ္းစားမိလို႔ပါ။ မ်က္စိနဲ႔ျမင္ရတဲ့ ဟာေတြကို ထင္လြယ္ျမင္လြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေဖာ္ျပတာမ်ိဳးကို နားနဲ႔ ၾကားရတဲ့ အသံေတြကို ၾကားေယာင္လာေအာင္ ေဖာ္ျပတဲ့ စကားလုံးေတြလည္း ရွိတယ္မဟုတ္လားဘဘ”

“ဪ.. ရွိတယ္ေလ သမီးရဲ႕၊ ေသနတ္သံကို ေဖာ္ျပတဲ့ ‘ဒိုင္း’ တို႔၊ မိုးၿခိမ္းသံကို ေဖာ္ျပတဲ့ ‘ဂ်ိဳးဂ်ိဳးဂ်ိမ္းဂ်ိမ္း’တို႔လို စကားလုံးမ်ိဳးေတြေပါ့”
“ဟုတ္ကဲ့။ သမီးတို႔ ျမန္မာစာမွာ သင္ရတဲ့ ျမည္သံစြဲ အလကၤာေတြဟာလည္း ျမည္သံေတြကိုေဖာ္ျပတဲ့ စကားလုံး ေတြပဲေပါ့ေနာ္။ ‘ေတာင္ေလ႐ႈန္း႐ႈန္း’တို႔ ‘ေနာင္ေနာင္နင္နင္’ တို႔...”
“ဟုတ္ပါတယ္ကြဲ႕။ စာေတြေပေတြထဲမွာ ျမည္သံေတြကို သ႐ုပ္ေဖာ္တဲ့ စကားလုံးေတြကို ျမည္သံစြဲအလကၤာ ေျမာက္တယ္လို႔ သမီးတို႔ေခၚတယ္မဟုတ္လား၊ စာေပေတြထဲမွာသာ မဟုတ္ဘူး၊ ေန႔တိုင္းသုံးေနတဲ့ စကားေတြထဲ မွာလည္း ျမည္သံစြဲစကားလုံးေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္ေလ”
“ဟုတ္ပါတယ္ ဘဘ။ သမီးတို႔ကေတာ့ ေက်ာင္းမွာသင္ရတဲ့ စကားလုံးေတြပဲ သိတာပါ၊ အဲဒီစကားလုံးမ်ိဳးေတြ အေၾကာင္း ပိုၿပီးသိခ်င္လို႔ ဘဘဆီ လာၾကတာပါ”
“ေအး... ဘဘေျပာျပမွာေပါ့ကြယ္။ စကားေျပာရင္ျဖစ္ျဖစ္၊ စာေရးရင္ျဖစ္ျဖစ္ အသံဗလံေတြကို ေဖာ္ျပမယ္ဆိုရင္ အဲဒီျမည္သံစြဲေတြ သုံးတာ နားထဲမွာ ၾကားေယာင္ လာႏိုင္တာေပါ့ကြယ္”
“ဟုတ္ကဲ့ပါဘဘ”
“ကဲ... ပထမဆုံး စာေပေတြထဲမွာသုံးတဲ့ ျမည္သံစြဲစကားလုံးေတြအေၾကာင္း ေျပာျပမယ္ေနာ္။ အင္း၀ေခတ္က ပ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြထဲမွာ ဆည္းလည္းကေလးေတြ ျမည္တဲ့အသံကို ဘယ္လိုဖြဲ႕သလဲသိလား၊ ျပာသာဒ္မွာခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ ဆည္းလည္းကေလးေတြေလ”
“ေျပာျပပါ ဘဘ”
“ဆည္းလည္းကေလးေတြက ‘ေညာင္းေညာင္းၫုန္းၫုန္း’လို႔ ျမည္တယ္တဲ့ကြဲ႕။ ဘယ္ေလာက္ခ်စ္စရာ ေကာင္းသလဲ ေနာ္”
“ဟုတ္တယ္ေနာ္ဘဘ၊ သာယာတဲ့အသံကေလးေတြ ေပၚလာသလိုပဲ”
“သမီးတို႔သင္ရတဲ့ ဝန္ႀကီးပေဒသရာဇာရဲ႕ လယ္သမားဘြဲ႕ေရးနည္းမွာ ဖြဲ႕ထားတာကိုၾကည့္။ လယ္သမားမိသားစု ထမင္းဝိုင္းဖြဲ႕ပုံကို ထမင္းကပူ ဟင္းကပူ၊ ႐ႉ႐ႉသာ ရွမ္းင႐ုတ္ကယ္ႏွင့္ေလးလို႔ ဖြဲ႕ထားတယ္မဟုတ္လား။ င႐ုတ္သီး စပ္လို႔ ပါးစပ္က ႐ႉး႐ႉးရွဲရွဲ ျမည္တဲ့အသံကို ၾကားေယာင္လာႏိုင္တာေပါ့ကြယ္”
“ဟုတ္ကဲ့ပါ”
“႐ုပ္ၾကမ္းၾကမ္းအသံမ်ိဳးကို ဖြဲ႕ပုံၾကည့္ဦး။ လက္ဝဲသုႏၵရရဲ႕ မဲဇာေတာင္ေျခ ရတုမွာ မဲဇာေတာထဲမွာ ဆီးႏွင္းေတြ မိုး႐ြာသလို က်ေနပုံကို ‘သံဝါေျဖာက္ေျဖာက္ ဆီးႏွင္းေပါက္လည္း မိုးေလာက္ျပင္းထန္ သြန္းခ်ျပန္ေသာ္’တဲ့ ‘ေျဖာက္ ေပါက္ေလာက္’ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြက ဆီးႏွင္းေတြက်တဲ့ အသံကို ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ထြက္လာတာေလ”
“ဟုတ္ကဲ့ပါ ဘဘ”
“ဒီဘက္ေခတ္ စာေတြထဲက ေျပာရရင္ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္ရဲ႕ ‘ေျဗာသံ’ကဗ်ာေပါ့ကြယ္။ ရွင္ေလာင္းလွည့္ပုံကို ဖြဲ႕ထား တာေလ။ စစခ်င္း‘ပလုတ္ျဗဳန္းရယ္နဲ႔’ လို႔ ေျဗာသံကေလးနဲ႔စၿပီး ကဗ်ာအဆုံးသတ္ေတာ့လည္း ‘ၫွဥ္းတဲ့တုတ္ျဗဳန္း’လို႔ ေျဗာသံကေလးနဲ႔ အဆုံးသတ္ထားတာ သိပ္လွတာပဲကြယ္။ အဖြင့္အပိတ္လည္း ညီတာေပါ့”
“ဟုတ္ကဲ့”
“အဲဒီ ျမည္သံစြဲစကားလုံး ကေလးေတြေၾကာင့္ ကဗ်ာေတြ အသက္ဝင္ၿပီး ႏွစ္သက္စရာေကာင္းတာမို႔ အဲဒီစကားလုံး ေတြကိုလည္း တန္ဆာဆင္တဲ့ အလကၤာအျဖစ္နဲ႔ ျမည္သံစြဲအလကၤာလို႔ ေခၚၾကတာေပါ့ကြယ္”
“သမီးတို႔ မွတ္ထားပါမယ္ ဘဘ”
“ဘဘေျပာခဲ့သလိုပဲ၊ အဲဒီ ျမည္သံစြဲေတြဟာ ေန႔စဥ္သုံးေနတဲ့ စကားေတြထဲမွာလည္း သိပ္အသုံးတြင္က်ယ္တာမို႔ ဆီေလ်ာ္တဲ့ ေနရာမွာ ထည့္သုံးေလ ့ရွိၾကတယ္ကြဲ႕”
“ဘယ္လို သုံးတာပါလဲ ဘဘ”
“ေအး... ေျပာျပပါမယ္။ ပထမဆုံးလူေတြရဲ႕ ပါးစပ္က ထြက္တဲ့အသံေတြကို ဘယ္လို႔ေဖာ္ျပသလဲဆိုတာ စဥ္းစား ၾကည့္ရေအာင္။ ကေလးငိုတဲ့အသံကို ဘယ္လိုေဖာ္ျပသလဲကြယ္”
“တဝါးဝါးငိုတယ္လို႔ ေျပာတယ္မဟုတ္လား ဘဘ”
“ဟုတ္ပါတယ္။ ကေလးငိုတဲ့အသံက ‘ဝါး’လို႔ ျမည္တဲ့အသံေလ။ အဲဒီအသံကို သ႐ုပ္ေဖာ္ရင္ ကေလးက ‘တဝါးဝါးငိုတယ္’ ဒါမွမဟုတ္ ‘ဝါးခနဲ ငိုလိုက္တယ္’လို႔ ေဖာ္ျပရတယ္ေလ။ အဲဒီ ‘ဝါး’ဆိုတဲ့ စကားလုံးဟာ ျမည္သံစြဲ စကားလုံးေပါ့ကြယ္။ ကဲ လူေတြရယ္ရင္ေရာ ဘယ္လို အသံထြက္သလဲကြယ္”
“ဟားဟားလို႔ အသံထြက္ပါတယ္”
“ဟဲဟဲလို႔လည္း အသံထြက္ပါတယ္။ ဟီးဟီးလို႔လည္း အသံထြက္ပါတယ္ ဘဘ”
“သမီးတို႔ တယ္ေတာ္ပါကလား။ အဲဒီအသံေတြကို မူတည္ၿပီး ‘တဟားဟားရယ္ေနတယ္’၊ ‘တဟဲဟဲရယ္ေနတယ္’၊ ‘ဟီးဟီး’ ဆိုတဲ့ ရယ္သံထြက္လာတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး သုံးတာေပါ့ကြယ္”
“ဘဘ တဝါးဝါးရယ္တယ္လို႔လည္း သုံးတယ္ မဟုတ္လား”
“ေအးကြဲ႕၊ တဝါးဝါးဆိုတဲ့ အသံက ကေလးငိုတဲ့ အသံလည္းျဖစ္တယ္၊ လူေတြရယ္တဲ့ အသံလည္း ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုပဲ ‘တဟင္ဟင္ ညည္းတယ္၊ တ႐ႈတ္႐ႈတ္ငိုတယ္ ၊ တအီအီ ငိုတယ္’ ဆိုတာေတြလည္း သုံးပါတယ္။တဟင့္ဟင့္ ႐ႈိက္ေန တယ္ဆိုတာ လည္းပါတာေပါ့”
“ၾကားရတဲ့အသံကို အနီးစပ္ဆုံး ေဖာ္ျပတာပဲေပါ့ေနာ္ ဘဘ။ ၿပီးေတာ့ သမီးတို႔ကလည္း တစ္ေယာက္ကို ‘အသံႀကီး တၿဗဲၿဗဲနဲ႔ ေအာ္ငိုတယ္’လို႔ သူ႕အေမက အၿမဲေျပာတာလည္း ၾကားရပါတယ္ ဘဘ”
“ေအး ‘ၿဗဲခနဲ ထငိုတယ္’လို႔လည္း ေျပာမွာေပါ့။ အဲဒီလိုပဲ ‘လက္ခုပ္ တေျဖာင္းေျဖာင္းတီးတယ္’၊ ‘လက္ဝါးနဲ႔ တျဖန္းျဖန္း ႐ိုက္တယ္’ ဆိုတာမ်ိဳးေတြလည္း သုံးတာေပါ့ကြယ္”
“ဘဘ ဖေယာင္းတိုင္မီးကို ဖူးခနဲမႈတ္တာလည္း ပါမွာေပါ့ေနာ္”
“ဟုတ္တယ္။ ေျပာရင္ေတာ့ ဆုံးမွာမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ကဲ-တိရစၧာန္ေတြရဲ႕ အသံကိုေရာ ျမည္သံစြဲစကားလုံးေတြနဲ႔ ဘယ္လိုေျပာျပပါလိမ့္”
“ေခြးက ဝုတ္ဝုတ္လို႔ ေဟာင္တယ္၊ ေၾကာင္က ေညာင္ေညာင္လို႔ ေအာ္တယ္”
“က်ားႀကီးက ေဝါင္းခနဲဟိန္းတယ္၊ ေမ်ာက္ကေတာ့ ‘ကြိက်ိကြိက်ိ’တဲ့ဘဘ”
“ေတာ္လိုက္ၾကတာ။ ၾကက္က ‘ေအာက္အီးအီးအြတ္’လို႔ တြန္တာလည္း မေမ့ၾကနဲ႔ေလ”
“ေရွးစာေတြထဲမွာေတာ့ ‘ေမ်ာက္က ႀကိဳးေခြ၊ ေဒါင္းက အိုးေဝ’လို႔ေရးတယ္ကြဲ႕၊ ေမ်ာက္ေအာ္တဲ့အသံက ‘ႀကိဳးေခြ’လို႔ ျမည္သတဲ့။ ေဒါင္းသံကေတာ့ ‘အိုးေဝ’လို႔ ျမည္သတဲ့”
“ဘဘ-ေတာက္တဲ့ကေတာ့ သူေအာ္တဲ့အသံနဲ႔ သူ႕နာမည္နဲ႔ တူတယ္ေနာ္”
“ေအး- ေတာက္တဲ့လိုပဲ ေအာ္တဲ့အသံနဲ႔ နာမည္မွည့္ထားတဲ့ သတၱဝါခုနစ္မ်ိဳး ရွိတယ္ကြဲ႕။ စာေတြထဲမွာ ကိုယ့္နာမည္ ကိုေဖာ္ သူေတာ္ခုနစ္ပါးလို႔ ေတြ႕ရတယ္။ က်န္တဲ့ ေျခာက္မ်ိဳးက တစ္တီတူး၊ ဇီးကြက္၊ ဒီးဒုတ္၊ ေ႐ႊျပည္စိုး၊ ဥဩနဲ႔ ေခြးေခၚဆိုတဲ့ ရစ္ငွက္၊ အဲဒီေျခာက္မ်ိဳးပဲ”
“သမီးတို႔ မွတ္ထားပါ့မယ္ ဘဘ”
“ေရွးကဗ်ာေလး တစ္ပုဒ္မွာ အေမေပ်ာက္လို႔ လိုက္ရွာေနတဲ့ ႏြားကေလးကို ဖြဲ႕ထားတာက ‘တဗူးတဗယ္ဗယ္နဲ႔ ႏြားသူငယ္ မိခင္ေပ်ာက္ ရွာေရာ့ထင့္၊ ဆင္းေရေသာက္လမ္းတဲ့ကြဲ႕” ‘ဗူးဗူးဗယ္ဗယ္’ ေအာ္ေနတဲ့ ႏြားကေလးရဲ႕ အသံကိုပါ ဖြဲ႕ထားတာေလ”
“သနားစရာကေလးေနာ္ ဘဘ”
“ေအး-ႏြားကေလးေတြ ေအာ္တဲ့အသံကို နားေထာင္ၾကည့္ ေပါ့ကြယ္။ ေနာက္ ျမည္သံစြဲတစ္ပါးက လူလုပ္တဲ့အသံေတြ ဆိုပါေတာ့၊ အသုံးအေဆာင္ ပစၥည္းေတြကို အသံထြက္ေအာင္ ထုလိုက္႐ိုက္လိုက္ ထိလိုက္တဲ့ အသံမ်ိဳးေတြေပါ့ကြယ္”
“ေၾကးစည္တီးလိုက္ရင္ ‘ဒူေဝေဝ’လို႔ျမည္တဲ့ အသံမ်ိဳးလား ဘဘ”
“ဆိုင္းဝိုင္းမွာ ပတ္မႀကီးကိုတီးရင္ ‘ေဗထိ’လို႔ ျမည္တယ္ေနာ္ ဘဘ”
“ဟုတ္ပါတယ္။ ‘ဒုံးဒိုင္း အုံးဂြမ္း ခ်လြမ္’ ဆိုတဲ့အသံေတြလည္း ပါတာေပါ့”
“သတိရလို႔ေျပာရဦးမယ္။ ေခ်ာင္းထဲျမစ္ထဲမွာ သမၺန္ခတ္လို႔ ျမည္တဲ့အသံကို စာေရးဆရာႀကီးႏွစ္ေယာက္က သ႐ုပ္ေဖာ္ဖူးတယ္။ သိပၸံေမာင္၀က ‘ကၽြိကၽြိအီးဖတ္ဖတ္’လို႔ ၾကားသတဲ့။ အဲ- ရန္ကုန္ဘေဆြကေတာ့ ‘ေဂ်ာ္ဂ်စ္-ၿဖဲၿဖဲၿဖဲၿဖဲ’လို႔ ၾကားသတဲ့ကြယ္။ တက္နဲ႔ခတ္လိုက္လို႔ေရကို ထိသြားတဲ့ အသံေတြေပါ့ကြယ္”
“စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတယ္ေနာ္ ဘဘ”
“ေအး---ေနာက္ဆုံးေျပာမယ့္ ျမည္သံစြဲကေတာ့ သဘာ၀ပတ္ဝန္းက်င္က အသံေတြေပါ့ကြယ္။ ေလေတြတဝုန္းဝုန္း တိုက္ေနတယ္။ မိုးႀကိဳးေတြ တဂ်ိမ္းဂ်ိမ္းပစ္ေနတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့”
“ေလသိပ္မျပင္းရင္ တဝွီးဝွီးတိုက္တယ္လို႔လည္း သုံးတယ္။ ဟုတ္လားဘဘ”
“ေအး ---တဝွီးဝွီးတို႔ တဟူးဟူးတို႔ သုံးတာေပါ့ကြယ္။ တခ်ိဳ႕စကားေတြက ျမည္သံစြဲမွန္း မသိသာဘူး။ ေခ်ာင္းေရ တသြင္သြင္ စီးေနတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ‘သြင္သြင္’ဆိုတာ တၿငိမ့္ၿငိမ့္စီးေနတဲ့ ေရစီးသံကေလးကို သ႐ုပ္ေဖာ္ ထားတာပါ”
“သမီးတို႔ သတိမထားမိပါဘူး ဘဘ၊ မွတ္ထားပါ့မယ္”
“ျမည္သံနဲ႔ နာမည္မွည့္ထားတဲ့ အသုံးအေဆာင္ေတြလည္း ရွိတယ္ကြဲ႕။ဘဘ သတိထားမိတာကေတာ့ ‘ႂကြပ္ႂကြပ္ အိတ္’ရယ္ ‘ဂြပ္ဂြပ္ ‘ဖိနပ္ရယ္ပဲ”
“ဒီေလာက္ဆိုရင္ ျမည္သံစြဲစကားေတြ ဘယ္ေလာက္ အသုံးတြင္က်ယ္တယ္ဆိုတာ သမီးတို႔ သိေလာက္ၿပီေပါ့။ သုံးတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ႐ုတ္တရက္ အသံထြက္လာတာ ဆိုရင္ ဒိုင္းခနဲ ဝုန္းခနဲ၊ ဖုန္းခနဲဆိုတာမ်ိဳး ေနာက္က ‘ခနဲ’ဆိုတဲ့ စကားတြဲ သုံးေလ့ရွိတယ္။ အသံေတြ ဆက္ဆက္ၿပီး ေပၚေနတာ ဆိုရင္ေတာ့” ‘ဒိုင္း ဒိုင္း ဒိုင္း ဒိုင္း’ နဲ႔ ပစ္ေနတယ္’ ‘တဒိုင္းဒိုင္း ပစ္ေနတယ္’ ဆိုတာမ်ိဳးသုံးတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ‘ဟား ဟား ဟား ဟား၊ ဝုန္း ဝုန္း ဝုန္း ဝုန္း’ ဆိုတာမ်ိဳး ေလးလုံးဆင့္သုံးရင္ သုံးမယ္။ ေရွ႕က ‘တ’တြဲၿပီး ‘တဒိုင္းဒိုင္း’၊ ‘တဝုန္းဝုန္း’ဆိုတာမ်ိဳး ႏွစ္လုံးဆင့္ၿပီး သုံးရင္ သုံးမယ္၊ စကားထဲမွာ အဲဒီျမည္သံစြဲေတြလိုအပ္သလို ထည့္သုံးရင္ အသံေတြ သ႐ုပ္ေပၚလာၿပီး ၾကားေယာင္လာႏိုင္တာ ေပါ့ကြယ္”
“ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဘဘ”

No comments:

Post a Comment