Sunday, April 21, 2019

သံလက္နက္မ်ားထုတ္လုပ္ခဲ့ရာ သံခ်က္ဖိုႀကီးမ်ားဆီသို႔



ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေက်ာက္ေခတ္၊ ေၾကးေခတ္၊ သံေခတ္ စသည့္ ယဥ္ေက်းမႈေခတ္ ကာလ အဆင့္ဆင့္ကိုျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ယဥ္ေက်းမႈသမိုင္းေၾကာင္း ရွည္ၾကာစြာျဖစ္ တည္ခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ပါသည္။

သံေခတ္
သံေခတ္သည္ လူ႕သမိုင္းဖြံ႕ ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အေရးႀကီးေသာ ေခတ္တစ္ေခတ္ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက သံသတၱဳကို အဓိကထားအသုံးျပဳ ခဲ့သည့္ေခတ္ကို သံေခတ္ ဟုေခၚသည္။ သံကို စတင္အသုံးျပဳခဲ့ေသာအခ်ိန္သည္ လြန္ခဲ့ ေသာႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀၀ ခန္႔က စတင္ခဲ့သည္။ သံသည္ ဆီလီ ကြန္၊ ေအာက္ဆီဂ်င္၊ အလူမီနီယံမွလြဲလၽွင္ ကမၻာ ေပၚတြင္ အေတြ႕ရအမ်ားဆုံး ျဒပ္စင္ျဖစ္သည္။ ကမၻာႀကီးကို အပုံ၂၀ ပုံလၽွင္ တစ္ပုံမွာ သံျဖစ္သည္။ သံအစစ္သည္ ကိရိယာတန္ဆာ ပလာပစၥည္းမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းေသာေၾကာင့္ အျခား သတၱဳမ်ားႏွင့္ ေရာစပ္အသုံးျပဳၾကသည္။ သံကိုကာဗြန္ ၁ ရာခိုင္ ႏႈန္းခန္႔ႏွင့္ ေရာစပ္လိုက္ေသာအခါ သံမဏိဟုေခၚသည့္ သတၱဳစပ္ျဖစ္လာသည္။ သံသတၱဳ႐ိုင္းေခၚ အခ်ိဳ႕ေသာေက်ာက္မ်ားတြင္ သံအေျမာက္အျမားပါရွိသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထိုေက်ာက္႐ိုင္းမ်ားကို အပူေပးအရည္က်ိဳ၍ သံကိုထုတ္ယူ အသုံးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ၁၈၇၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ သံသတၱဳထက္ေကာင္းမြန္ခိုင္ခံ့ေသာ သံမဏိ (ေခၚ ) သံကာဗြန္သတၱဳတစ္မ်ိဳးကို ကူးေျပာင္းထုတ္လုပ္လာႏိုင္ခဲ့သည္။
ကမၻာအႏွံ႔အျပားတြင္ သံေခတ္သည္ ဘီစီ ၁၅၀၀ မွ ၁၀၀၀ အတြင္း ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ျမန္မာသံေခတ္သည္လည္း ဘီစီ ၁၅၀၀ မွ ၁၀၀၀ အတြင္း စတင္ေပၚ ေပါက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သမိုင္းႀကိဳေခတ္ကာလျဖစ္သည့္ ပ်ဴၿမိဳ႕ ျပႏိုင္ငံမ်ား ေပၚထြန္းခဲ့သည့္ ခရစ္ႏွစ္အစပိုင္း ဝန္းက်င္ ခန္႔ျဖစ္၍ သံကိုစတင္ေတြ႕ရွိၿပီး က်ိဳခ်က္ႏိုင္ခဲ့ၾကေသာကာလမွာ ထိုထက္ေစာမည္ဟု ခန္႔မွန္းရပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပ်ဴေခတ္ ဘီစီ ၅၀၀ မွ ေအဒီ ၉၀၀ အထိကာလကို သံေခတ္ဟု ေခၚဆို ႏိုင္ပါသည္။ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈၿမိဳ႕ ျပႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ သေရ ေခတၱရာ၊ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊ တေကာင္းစေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ေရွးေဟာင္းသံခ်က္ဖိုမ်ားကိုေတြ႕ရွိရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအရပ္ ရပ္ရွိ သံခ်က္ဖိုႀကီးမ်ားသည္ သံထည္ပစၥည္းမ်ားထုတ္လုပ္ရာ မူရင္းဌာနႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ကမၻာသုံးသံ႐ိုင္းမ်ား၏ ေလးပုံသုံးပုံခန္႔သည္ ေရ၌က် ေရာက္ခဲ့ေသာ အနည္က်သံမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းသံ႐ိုင္း အလႊာမ်ားတြင္ လႈိင္းတြန္႔ရာ ကန္႔လန္႔ျဖတ္လႊာအင္စေသာအနည္က် ေက်ာက္အေနအထားမ်ားကို ေတြ႕ရ၍ ယင္းတို႔ သည္ အတိတ္ဘူမိေခတ္မ်ားအတြင္းမွ ပင္လယ္ေရမ်ား အနည္ထိုင္၍ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ အနည္က်သံမ်ား တြင္ ဟီမတိုက္ (Hematite) အဓိကပါဝင္၍ မဂၢနက္တိုက္ (Magnetite)၊ ပိုင္း႐ိုက္(Pyrite) ၊ ဆိုဒ္ခ႐ိုက္(Siderite) ႏွင့္ ခ်ာမိုဆိုက္(Chamosite)တို႔လည္း အေတာ္အသင့္ ပါဝင္ၾကသည္။ ဟီမတိုက္သည္ အနည္က်ခ်ိဳင့္ဝွမ္းအတြင္း အနားစြန္းပိုင္း(ေရတိမ္ပိုင္း) မ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ပိုင္း႐ိုက္ သည္ ခ်ိဳင့္ဝွမ္းအလယ္ပိုင္း(ေရနက္ပိုင္း) တြင္လည္းေကာင္း က်ေရာက္တတ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ထို႔ျပင္ ကမၻာေျမျပင္ရွိ ျဒပ္ဝတၳဳမ်ားသည္ ေအာက္စီဂ်င္ႏွင့္ေပါင္းစပ္ၿပီး ေအာက္ဆိုက္မ်ား ျဖစ္ေပၚေစပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓာတုျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ ေလပါဝင္ေသာ ေအာက္စီဂ်င္ႏွင့္ ေရခိုးေရေငြ႕တို႔က သံကိုထိ ေတြ႕ရာမွ သံေအာက္ဆိုက္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္။
သံသတၱဳ႐ိုင္းတြင္းထြက္မ်ား
သံသတၱဳ႐ိုင္းတြင္းထြက္မ်ားစြာရွိေသာ္လည္း သံကိုအဓိ က ထုတ္ယူႏိုင္သည့္ သံဓာတ္ႂကြယ္၀သည့္ သံ႐ိုင္းတြင္းထြက္ မ်ားမွာ ဟီမတိုက္၊ မဂၢနက္တိုက္၊ လီမြန္ႏိုက္ႏွင့္ ဆီဒါ႐ိုက္ တို႔ျဖစ္ပါသည္။ အနက္ေရာင္ရွိေသာ မဂၢနက္တိုက္သတၱဳ႐ိုင္း တြင္းထြက္သည္ သံပါဝင္မႈ ၇၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ပါဝင္သည္။ အနီ ေရာင္ရွိေသာ ေဟမတိုက္သတၱဳ႐ိုင္းတြင္းထြက္သည္ သံပါဝင္မႈ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ပါဝင္သည္။ နီၫိုေရာင္မွ အနက္ေရာင္ထိပါ ဝင္ေသာ လီမြန္ႏိုက္သတၱဳ႐ိုင္းတြင္းထြက္သည္ သံပါဝင္မႈ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ပါဝင္သည္။ မီးခိုးေရာင္မွ အၫိုေရာင္အထိပါဝင္ ေသာ ဆိုက္ဒ႐ိုက္သတၱဳ႐ိုင္းတြင္းထြက္သည္ သံပါဝင္မႈ ၄၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ပါဝင္သည္။ သံဓာတ္ပါေသာ တြင္းထြက္မ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏ ဓာတုဖြဲ႕စည္းမႈမွာ (၁) သံျဒပ္စင္(Fe) (၂) ဟီမတိုက္ (Fe2 O3) (၃) မဂၢနက္တိုက္ (Fe3 O4 ) (၄) လီမြန္ႏိုက္ (Fe2 O3 -2H2 O) (၅) ဆီဒါ႐ိုက္ (FeCO3 ) (၆) ပိုင္း႐ိုက္ (FeS2) (၇) တာ႐ိုက္ (Fe2 O3 -2H2O) ျဖစ္ၿပီး သံျဒပ္စင္ (Fe) ၏ အရည္ေပ်ာ္မွတ္မွာ ၂၈၀၂ ဒီဂရီဖာရင္ဟိုက္ျဖစ္၍ ေရဆူ အမွတ္မွာ ၄၉၆၀ ဒီဂရီဖာရင္ဟိုက္ျဖစ္ပါသည္။
သံခ်က္ဖိုမ်ား
သံခ်က္ဖိုမ်ားကို ကြင္းဆင္းရွာေဖြေလ့လာခဲ့ရာတြင္ တည္ေဆာက္မႈပုံသဏၭာန္ႏွစ္မ်ိဳး ေတြ႕ရသည္။ အဝိုင္းပုံထုလုံးရွည္ပုံစံတြင္ အေရွ႕ဘက္ေအာက္ေျခ၌ အဝိုင္းပုံေလဝင္ေပါက္ ပါရွိေသာပုံသဏၭာန္ႏွင့္ ေလးေထာင့္ပုံသၭာန္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။ သံခ်က္ဖို မ်ားတြင္ ေလျပင္းဖိုႏွင့္သံခ်က္ဖိုဟူ၍ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္း ပါဝင္သည္။ ေလျပင္းဖိုမ်ားကို ေတာင္ေစာင္းပတ္လည္တြင္ သုံးေပစီခန္႔ျခား ၍ ေတြ႕ရသည္။ ေလျပင္းဖိုမ်ားကို တည္ေဆာက္ရာတြင္ သဲဆန္ ေသာေျမကို အသုံးျပဳ၍ အလိုရွိသည့္ အ႐ြယ္ပမာဏရရွိေအာင္ ဦးစြာျပဳလုပ္ၿပီး Iron Oxide ပါေသာ ေျမနီမ်ား (သို႔) ျခေတာင္ ပို႔ေျမမ်ားကို လိမ္းက်ံ၍ျပဳလုပ္ထားေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ေလဝင္ ေလထြက္ေကာင္းစြာရသည့္ အရပ္မ်က္ႏွာဘက္သို႔ အဝိုင္းပုံ ေလဝင္ေပါက္ထားရွိသည္။ ေလျပင္းဖို၏အျပင္ဘက္၌ ေလာင္စာ မ်ားစုပုံ၍ မီးတိုက္လိုက္ေသာအခါ အတြင္းအျပင္ႏွစ္ဖက္စလုံး၌ မီးေကာင္းစြာ က်က္သြားမည္ျဖစ္သည္။ ထိုေလျပင္းဖို၏ အျပင္နံရံမွာ ထူၿပီးၾကမ္းသျဖင့္ မီးအုံးသည့္အပူရွိန္ကို စုပ္ယူထားႏိုင္ သည္။ ေလျပင္းဖိုမ်ားကို ေလတိုက္အားေကာင္းေသာ Wind Power ကို ေကာင္းစြာ အသုံးခ်ႏိုင္ေသာ ေတာင္ေစာင္းပတ္လည္ တြင္ ရွစ္လုံး၊ ၁၃ လုံးအထိ ျပဳလုပ္ထားတတ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရ သည္။
ေလျပင္းဖိုမ်ားႏွင့္ သံခ်က္ဖိုကို အခ်င္းႏွစ္ေပရွိ ႐ႊံ႕ႏွင့္ ျပဳ လုပ္ထားသည့္ ေလပူမႈတ္ႁပြန္ျဖင့္ ဆက္သြယ္ထားသည္။ ေလျပင္းဖိုအျပင္ဘက္တြင္ ေလာင္စာ(ထင္း၊ မီး ေသြး) မ်ားကို မီး႐ႈိ႕လိုက္ေသာအခါ ေလျပင္းဖိုအတြင္း ေလမ်ား သည္ ပူ၍ပြကာ ေလပူမႈတ္ႁပြန္အတိုင္း အေပၚသို႔အင္အားျပင္းစြာျဖင့္ တိုးဝင္ သည္။ ေလျပင္းဖို ရွစ္လုံး၊ ၁၃ လုံးတို႔မွ ျပင္းထန္စြာ တိုက္ခတ္ တိုးဝင္လာေသာ ေလပူသည္ သံခ်က္ဖိုကို မီးေကာင္းစြာ ရရွိေစ သည္။
ေတာင္ထိပ္ပိုင္း (Flat Area) တြင္ သံခ်က္ဖိုကို မီးခံ အုတ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ျမင့္မားေသာ မတ္တတ္ဖိုႀကီးမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ အခ်င္းေပ ၃၀ ခန္႔၊ အျမင့္ေပ ၉၀ မွ ၁၀၀ ခန္႔အထိ ျမင့္ႏိုင္ပါသည္။ ထုလုံးရွည္ပုံသၭာန္ျဖစ္သည္။ သံခ်က္ဖိုကို ေအာက္ေျခမွထိပ္အထိ ေအာက္ေျခ၊ လည္တိုင္ႏွင့္ ေခါင္းပိုင္း ဟူ၍ သုံးပိုင္းခြဲျခားႏိုင္သည္။ ဖိုေအာက္ေျခသည္ သံရည္ပူမ်ား စုပုံက်ေရာက္ရာ ေနရာျဖစ္၍ ထူထဲစြာ ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ တစ္ေပါက္မွာ သံရည္ကိုထုတ္ယူရန္ျဖစ္၍ အျခားတစ္ေပါက္မွာ ေခ်ာ္ရည္ေခ်ာ္ျမႇဳပ္မ်ားကို ထုတ္ပစ္ရန္ျဖစ္သည္။ ေအာက္ေျခ ႏွင့္ လည္တိုင္စပ္ၾကားေနရာတြင္ အျပင္ဘက္ပတ္လည္၌ ေလျပင္းဖိုမွလာသည့္ ေလပူမႈတ္သြင္းသည့္ ႁပြန္တပ္ဆင္ထား သည္။ ဖို၏ထိပ္၌ ကုန္ၾကမ္းသတၱဳ႐ိုင္း၊ ထုံးေက်ာက္၊ ေက်ာက္မီး ေသြးထည့္ေပးရန္ အေပါက္ႀကီးရွိမည္ျဖစ္သည္။
သတၱဳေက်ာက္႐ိုင္းမ်ား သန္႔စင္မႈ
ပထမဦးစြာ သတၱဳေက်ာက္႐ိုင္းမ်ားကို ႀကိတ္ေခ်လိုက္ ေသာအခါ သတၱဳေက်ာက္႐ိုင္းတြင္ရွိေသာ သတၱဳႏွင့္တကြ သတၱဳ မဟုတ္သည့္ ပစၥည္းမ်ားသည္ အညစ္အေၾကးမ်ားႏွင့္ တျခားစီ ကြဲထြက္ကုန္သည္။ ထိုအညစ္အေၾကးမ်ားကို ေရေဆးထုတ္ လိုက္ၿပီးေနာက္ ထိုသတၱဳကို မီးျဖင့္အပူေပးလိုက္ေသာအခါ သတၱဳ႐ိုင္းအမႈန္မ်ား အရည္ေပ်ာ္၍ စုခဲလာၿပီးအတုံးအခဲမ်ားျဖစ္လာၾကသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္မွ သံရည္က်ိဳရန္အတြက္ ထိုသံအတုံးအခဲမ်ား၊ ထုံးေက်ာက္၊ ေက်ာက္မီးေသြးတို႔ကို ဖိုထဲသို႔ထိပ္မွေန၍ တစ္ထပ္စီထည့္ေပးရသည္။ ဖိုထဲ၌ လိုအပ္ေသာပစၥည္းမ်ား အဆင္သင့္ေရာက္ရွိေသာအခါ ေက်ာက္မီးေသြးကိုေအာက္ဘက္မွစတင္မီး႐ႈိ႕ေပး၍ ေလျပင္းဖိုမွ ေလပူကို မႈတ္သြင္းေပးျခင္းျဖင့္ သံရည္က်ိဳျခင္း စတင္သည္။ ထုံးေက်ာက္ကိုမူသံ႐ိုင္း အရည္ေပ်ာ္လြယ္ေအာင္ ထည့္ေပးရျခင္းျဖစ္သည္။ ေက်ာက္မီးေသြးသည္ ျပင္းထန္ေသာ ေလပူအရွိန္ေၾကာင့္လ်င္ျမန္စြာမီးေလာင္၍ ကာဗြန္မိုေနာက္ဆိုက္ အျဖစ္ ထြက္သြားသည္။ ကုန္ၾကမ္းသတၱဳ႐ိုင္းမ်ား အရည္ေပ်ာ္၍ ဓာတ္ေျပာင္းလဲမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ပြားၿပီး ေနာက္ဆုံးတြင္ သံမွာအရည္ေပ်ာ္ သြားၿပီးမီးဖို၏ေအာက္ဆုံးေနရာသို႔ ထိုင္က်ေလသည္။
ေက်ာက္မီးေသြးမွကာဗြန္သည္ သံတြင္ပါရွိေသာ ေအာက္စီဂ်င္ႏွင့္ ေပါင္းစပ္ကာ သံကို သန္႔စင္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးသည္။ သံတြင္ပါဝင္ေသာ အျခားအညစ္အေၾကးတို႔သည္ အလြန္ျပင္းထန္ေသာ အပူခ်ိန္ေၾကာင့္ အရည္ေပ်ာ္သြားၿပီး ထုံးေက်ာက္ ႏွင့္ ေပါင္းစပ္သြားေလသည္။ ယင္းအညစ္အေၾကးမ်ားသည္ သံရည္ထက္ေပါ့၍ ေခ်ာ္ရည္ေခ်ာ္ျမႇဳပ္မ်ားျဖစ္လာကာ သံရည္ ပူေပၚ၌ ေပါေလာေပၚေနသည္။ ေခ်ာ္ရည္ေခ်ာ္ျမႇဳပ္မ်ားကို ေခ်ာ္ရည္ထုတ္ေပါက္မွ ထုတ္ပစ္ၿပီး သံရည္ပူကို သံရည္ထုတ္ ေပါက္မွ ထုတ္ယူ၍ အေအးခံလိုက္ေသာအခါ သံစိမ္းတုံးအခဲ မ်ားကို ရရွိသည္။
သံခ်က္ဖိုမွ ထုတ္ယူရရွိေသာသံကို သြန္းသံဟုေခၚသည္။ သြန္းသံတြင္ ၉၂ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ သံပါရွိသည္။ သြန္းသံတြင္ ကာဗြန္အခ်ိဳးအစားမွာ ၂ ဒသမ ၆မွ ၄ ဒသမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရွိတတ္၍ ဆီလီကြန္အမ်ိဳးအစားမွာ ထိုမၽွေလာက္နီးပါး ပါရွိသည္။ ထို႔အျပင္ မဂၢနိ၊ ေဖာ့စ္ေဖာရပ္ႏွင့္ ဆာလဖိတ္တို႔ကဲ့သို႔ အညစ္အေၾကးမ်ားလည္းအနည္းငယ္ ပါရွိေသးသည္။ သံတြင္ေပါင္းစပ္ပါရွိသည့္ အညစ္အေၾကးမ်ားေၾကာင့္ အလြန္ႂကြပ္ဆပ္သျဖင့္ ပန္းပဲတြင္ အသုံးျပဳရန္ မသင့္ေတာ္ေသးပါ။
သြန္းသံမွအညစ္အေၾကးမ်ားကိုဖယ္ရွားရန္အတြက္ မီးဖိုႀကီးမ်ားတြင္ သံ႐ိုင္းအနည္းငယ္ေရာ၍ က်ိဳေပးၿပီး နာနာေမႊ ေပးရသည္။ ဆာလဖာႏွင့္ ေဖာ့စ္ေဖာရပ္တို႔သည္ သံ႐ိုင္းတြင္ပါရွိသည့္ ေအာက္စီဂ်င္ႏွင့္ေပါင္းစပ္၍ ေခ်ာ္ျဖစ္သြားသည္။ ကာဗြန္မွာ ေအာက္စီဂ်င္ႏွင့္ေပါင္းစပ္ၿပီး ဓာတ္ေငြ႕အျဖစ္ ထြက္သြားၿပီး ခၽြတ္သံကို ရရွိသည္။ ထိုသံကို ပန္းပဲတြင္ ထု႐ိုက္ပုံသြင္း၍ လိုအပ္ေသာ သံထည္ပစၥည္းလက္နက္ကိရိယာမ်ားျပဳလုပ္ႏိုင္ၿပီျဖစ္ပါသည္။ ထိုမီးဖိုမ်ိဳးကို ဒုတိယအဆင့္ မီးဖိုဟုေခၚပါသည္။
သံထည္ပစၥည္းမ်ားကို ေတြ႕ရ
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၿမိဳ႕ ျပယဥ္ေက်းမႈကို စတင္ခဲ့သူမ်ားမွာပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္သည္။ ပ်ဴေခတ္သည္ ေၾကးေခတ္မွ သံေခတ္သို႔ ကူးေျပာင္းေသာကာလတြင္ ေပၚထြက္လာျခင္းျဖစ္၍ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းေသာ ေၾကးလက္နက္မ်ား၊ ကိရိယာတန္ဆာပလာမ်ားထုတ္လုပ္ျခင္းမွ သံလက္နက္မ်ားႏွင့္ အျခားတန္ဆာပလာမ်ားထုတ္လုပ္ျခင္းသို႔ ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊သေရေခတၱရာ၊ မိုင္းေမာ(ပင္လယ္)၊ တေကာင္း၊ ႀကံၫွပ္၊ ဘိႏၵက၊ လယ္ကိုင္း၊ မင္းဘူးစေသာ ပ်ဴေဒသမ်ားတြင္ သံလက္နက္မ်ား၊ သံထည္ခြက္၊ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးထြန္ယက္သည့္ ကိရိယာမ်ား စသည္ျဖင့္ သံထည္ပစၥည္းမ်ားကိုေတြ႕ရသည္။
ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းမ်ားအနက္ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းသည္ သံလက္နက္ပစၥည္းကိရိယာမ်ား အထုတ္လုပ္ႏိုင္ဆုံးျဖစ္ခဲ့၍ အဖြံ႕ ၿဖိဳးအတိုးတက္ဆုံးျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္းကို တူးေဖာ္မႈမွရရွိခဲ့သည့္ သံမယ္နႀကီးမ်ား၊ သံခၽြန္၊ သံခ်ိတ္၊ သံဓားမ်ား၊ သံမႈိ၊သံလွံတံ၊ သံတူ႐ြင္း၊ သံဆင္႐ုပ္စသည့္ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ပစၥည္းမ်ားက သက္ေသခံလ်က္ရွိပါသည္။ ပ်ဴေခတ္တြင္ အသုံးျပဳခဲ့ေသာ သံလက္နက္ကိရိယာတန္ဆာပလာမ်ားကို ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီး ျပည္ခ႐ိုင္ ျပည္ၿမိဳ႕အနီးရွိ သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတာင္ဘက္ျမင္ဗာဟုေတာင္ေၾကာႏွင့္ ၿမိဳ႕ေဟာင္း အေရွ႕ဘက္ရွိ ေပါက္ေခါင္းၿမိဳ႕နယ္တို႔ရွိ သံခ်က္ဖိုမ်ားမွ ထုတ္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ က်န္ရွိေသာ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းေဒသမ်ားတြင္လည္း သံခ်က္ဖိုမ်ားကို ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါေသးသည္။
ထိုကဲ့သို႔ ပ်ဴၿမိဳ႕ ျပႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ သံကိုေကာင္းစြာထုတ္လုပ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး သံထည္ပစၥည္းမ်ားစြာ ထုတ္လုပ္သုံးစြဲခဲ့ၾကမည္ျဖစ္သည္။ ပ်ဴေခတ္သံခ်က္ဖိုမ်ားသည္ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္သံေခတ္ကာလ အေထာက္အထားမ်ားအတြက္ အေရးႀကီးေသာက႑မွ ရပ္တည္ေနသည့္အတြက္ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရမည္ ျဖစ္သည္။ သံခ်က္ဖိုမ်ားသည္မူရင္းအစစ္အမွန္ ပစၥည္းမ်ားကို မူလေနရာတြင္ တစုတေဝးျဖင့္ ေတြ႕ရွိႏိုင္သည့္ လဟာျပင္ျပတိုက္ သဖြယ္ ျဖစ္ေနသည္။
သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္မွေတြ႕ရွိရေသာသံခ်က္ဖိုမ်ားသည္ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ သံေခတ္ကာလအေထာက္အထားမ်ားအတြက္ အေရးႀကီးေသာက႑မွရပ္တည္ေနပါသည္။ သံခ်က္ဖိုပ်ံ႕ႏွံ႔တည္ရွိရာေနရာမ်ား၊ သံခ်က္ဖိုတည္ေဆာက္ပုံႏွင့္ ထုတ္လုပ္မႈနည္းစနစ္မ်ား သိရွိႏိုင္ေစရန္၊ သံေခတ္ယဥ္ေက်းမႈအေထာက္အထားမ်ားကို ေရွးေဟာင္းသုေတသ နနည္းပညာသင္တန္းေက်ာင္း (ျပည္)မွ ဆရာဆရာမမ်ားက ရွာေဖြမွတ္တမ္းတင္ ေလ့လာခဲ့ၿပီးလည္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသံေခတ္၏ တန္ဖိုးႀကီးမားေသာ လဟာနယ္ျပတိုက္တြင္ ႏွစ္ရွည္လမ်ား သဘာ၀ေဘးဒဏ္ကို ခံစားေနၾကရေသာ ပ်ဴေခတ္သံခ်က္ဖိုမ်ားရွိရာသို႔ ကြင္းဆင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားကို အစဥ္အဆက္ျပဳလုပ္ရင္း သံလက္နက္မ်ား ထုတ္လုပ္ေပးေသာ ပ်ဴေခတ္သံခ်က္ဖိုမ်ားမွ သံေခ်ာ္ခဲမ်ားကို ျပည့္စုံတိက်ေသာ စမ္းသပ္မႈမ်ားျဖင့္ ပ်ဴတို႔၏သံေခတ္သက္တမ္းကို တြက္ခ်က္ႏိုင္သည့္အတြက္ ထိုသံခ်က္ဖိုမ်ားသည္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ အေထာက္အထားမ်ားျဖစ္၍ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သင့္ပါေပေတာ့သည္။ ။
မာန္သစ္ၿငိမ္း (ေရွးေဟာင္းသုေတသန)

No comments:

Post a Comment