ယခင္အပတ္မွအဆက္
မႏၲေလးအေၾကာင္း
ေျပာၾကၿပီဆိုလၽွင္ စာေရးဆရာ ဆူးငွက္၏ “မႏၲေလးမ်ဥ္းေျဖာင့္မ်ား” အေၾကာင္းက အျခားေသာ
မႏၲေလးသား စာေရးဆရာ၊ စာေရးဆရာမႀကီးမ်ား၏ စာအုပ္မ်ားနည္းတူ မပါမျဖစ္ေျပာဆိုခဲ့ၾကရသည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သမိုင္းအစဥ္ အလာႀကီးမားေသာ မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ပုံရိပ္မ်ားကို အေျပာင္းအလဲျမန္
သည့္ ႏွစ္ကာလမ်ားတြင္ မ်က္ျခည္မျပတ္ ရသဟန္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အတိတ္ႏွင့္ပစၥဳပၸန္ကို
ဆက္စပ္သုံးသပ္ျပသည့္ ေရးဟန္ျဖစ္သည္။“မႏၲေလးမ်ဥ္းေျဖာင့္မ်ား”ကို ျမန္မာ့ဓန စီးပြားေရးမဂၢဇင္းတြင္
၁၉၉၆ ခုႏွစ္ ေမလထုတ္မွစတင္၍ လစဥ္မျပတ္ေရးသားခဲ့သည္ဟု မွတ္မိေနသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ဝန္းက်င္
ျမန္မာ့ဓနမဂၢဇင္း မရပ္နားမီအထိ ေရးသားခဲ့ပုံရ သည္။ အေျပာင္းအလဲျမန္လြန္းသည့္ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ကာလမ်ား(ဝါ)
၂၁ ရာစု ႀကိဳကာလ မ်ားက မႏၲေလးပုံရိပ္မ်ားသည္ပင္ အခုေတာ့ သမိုင္းျဖစ္သြားျပန္ပါၿပီ။
အဆိုပါက႑မွ ကနဦးေဆာင္းပါးမ်ားကို ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္က မႏၲေလးစာအုပ္တိုက္ အစီအစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါး
၁၄ ပုဒ္ကိုစုစည္းကာ “မႏၲေလးမ်ဥ္းေျဖာင့္မ်ား” အမည္ျဖင့္ စာအုပ္ထုတ္ေဝ ခဲ့ဖူးသည္။ အဆိုပါစာအုပ္ကိုပင္
၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ “The Straight Lines of Mandalay”အမည္ျဖင့္ ဆရာေရခ်မ္း(မႏၲေလး)က အဂၤလိပ္
ဘာသာသို႔ ျပန္ဆို၍ ဥတၱရလြင္ျပင္ စာအုပ္တိုက္က ထုတ္ေဝဖူးသည္။
ဆက္လက္ေရးသားခဲ့ေသာ
ေဆာင္းပါးမ်ားကို မႏၲေလးမ်ဥ္းေျဖာင့္မ်ား ဒုတိယတြဲအျဖစ္ “ ၄၅ တာ၊ ၁၄ခန္း ဇရပ္ႏွင့္
၇ သံခ်ီညခ်မ္း” အမည္ႏွင့္ ရတနာပုံ စာအုပ္တိုက္က ၂၀၀၂ခုႏွစ္တြင္ ဆက္လက္ထုတ္ေဝခဲ့သည္။
ယခုတစ္ဖန္ သမိုင္းျဖစ္သြား ျပန္ေလေသာ “ မႏၲေလး မ်ဥ္းေျဖာင့္မ်ား”ကို ျမန္မာ့အလင္းက
ျပန္လည္ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။ လတ္တေလာ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း မႏၲေလးသည္ ဘာေတြအျမတ္ရ၍ ဘာေတြဆုံး႐ႈံး
သြားေလၿပီနည္း၊ ဘာေတြသင္ခန္းစာယူ၍ ဘာေတြဆင္ျခင္ရမည္နည္း၊ သခၤါရဟုျဖစ္ေစ၊ ေျပာင္းလဲျခင္းတရားဟုျဖစ္ေစ၊
သုံးသပ္႐ုံျဖင့္ လုံေလာက္မႈမရွိေတာ့တာက ေသခ်ာပါၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ရွားပါးစာအုပ္ျဖစ္ေနေသာ
“ ၄၅ တာ၊ ၁၄ ခန္းဇရပ္ႏွင့္ ၇ သံခ်ီညခ်မ္း” ကို သမိုင္းအျဖစ္ ျပန္လည္ဆင္ျခင္ႏိုင္ရန္
မျပဳမျပင္ မတည္းမျဖတ္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပအပ္ပါ ေၾကာင္း။
ေဒၚဩဘာေသာင္းသည္
ကဗ်ာလြတ္ကကြက္မ်ားကို တီထြင္ရာတြင္ စည္းစနစ္ျဖင့္ စနစ္ တက် တီထြင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
ပန္တ်ာတြင္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအျဖစ္ သင္ၾကားရန္ တီထြင္ခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ အေျခခံမွစ၍ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္
နက္နဲ ခက္ခဲမႈကို ျမႇင့္တင္ ထားျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ဆင့္စီတြင္ ရွိေသာ ကကြက္ ၂၅ ကြက္စီကို
ေလ့လာ ၾကည့္ေသာအခါ ပထမအဆင့္တြင္ “ေခါင္း ခါး ေျခ လက္ ဤေလးခ်က္ မပ်က္မူရင္း ထိုကျခင္း”
ဟူေသာ သီတန္အတိုင္း စည္းစနစ္က်န ခြင္ထားမွန္ကန္စြာ ကခြင္ခင္းၿပီး အဆုတ္အတက္ အလွည့္အေျပာင္း
အေျခခံမ်ား ပါ၀င္၏။
ဒုတိယအဆင့္
၂၅ ကြက္သည္ ပညာရွင္မ်ား တတ္ထားသင့္ တတ္ထားထိုက္သည့္ အရုပ္ ႀကိဳးကကြက္မ်ား ပါ၀င္၏။ တတိယအဆင့္က
အၿငိမ့္မင္းသမီး၊ ဇာတ္မင္းသမီး ကႀကိဳးမ်ား ျဖစ္သည္။ သြက္သြက္ လက္လက္ျဖင့္ ကရေသာ အေဝ့အဝိုက္၊
အထိုင္အထ၊ အလူး အလိမ့္၊ အျမဴးအႂကြ ကႀကိဳးမ်ားျဖစ္သည္။
စတုတၳအဆင့္ကမူ
ၿပီးခဲ့သည့္အဆင့္ သုံးဆင့္တြင္ ပါဝင္ေသာ ကႀကိဳးကကြက္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းအမြမ္းတင္ထားကာ
ဟန္မ်ား၊ မင္ေမာင္းမ်ား ထည့္ထားၿပီး စည္းေလးႀကီး မ်ားတြင္ ဟန္ထည့္ကရသည့္ အေလးအနက္ ကႀကိဳးႀကီးမ်ား
ျဖစ္သည္။ သူကိုယ္တိုင္ အၿငိမ့္မင္းသမီးဘ၀မွာ ကျပခဲ့ေသာ အ႐ုပ္ပုတီးခတ္ ကကြက္မ်ားလည္း
အသားေပး ထည့္သြင္းခဲ့သည္။
ပဥၥမအဆင့္မွာမူ
ျမန္မာအကတြင္ မပါမျဖစ္ေသာ ေရွးရိုးတစ္ပင္တိုင္အကေခၚ ယိုးဒယား အကကို ပုတီးခတ္အကမ်ားျဖင့္
ထည့္သြင္းထားျခင္းျဖစ္၏။ ထိုကႀကိဳး ၁၂၅မ်ိဳးသည္ ျမန္မာအကနယ္ပယ္မွာ အဓိကက်ေသာ ကႀကိဳးကကြက္မ်ား
စံုစံုလင္လင္ ကႀကိဳးပါ၀င္၏။ စည္း၀ါးကလည္း ၀ါးလတ္စည္း၊ စည္းသံုးခ်က္၊ ၀ါးသံုးခ်က္၊ ကျပခ်ိန္ဆယ္မိနစ္
အတိ အက်ရွိသည္။ နရီစည္းအစိပ္အက်ဲ…၊ စည္းအေလးမ်ား ပါ၀င္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္
ကဗ်ာလြတ္ကကြက္ကိုသာ ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏုိင္ ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ တတ္ေျမာက္ လၽွင္ မည္သည့္ျမန္မာကႀကိဳးမဆို
လြယ္လင့္တကူ ကျပႏိုင္သည္။ မည္သည့္ ျမန္မာ သီခ်င္း၊ ေတးသြား၊ သံစဥ္တြင္မဆို ဝင္ေရာက္ကျပႏိုင္သည္။
တကယ္ေတာ့
ကဗ်ာလြတ္သည္ ျမန္မာအကေဗဒျဖစ္၏။ သူ၏ ထူးျခားမႈတစ္ခုကလည္း ဒိုးဆရာ၊ စည္း၊ ဝါးႏွင့္ ကျပသူ
သုံးဦးျဖင့္လည္း ကျပႏိုင္သလို...လူေပါင္းရာခ်ီ၊ ေထာင္ခ်ီ၍လည္း ကျပႏိုင္သည္။
ေဒၚဩဘာေသာင္းသည္
ကဗ်ာလြတ္ကကြက္မ်ားကို တီထြင္ျခင္း ဆိုသည္ထက္ “ဆန္းသစ္ျခင္းျဖင့္ တီထြင္သည္”ဟု ဆိုရမည္။
ရွိေနေသာ ကႀကိဳးကကြက္မ်ားကို စုစည္းျခင္း၊ စုစည္းၿပီးကကြက္မ်ား ဆီေလ်ာ္ေအာင္ အစီအစဥ္ျပဳျခင္း၊
စည္းစနစ္ မက်ခဲ့သည္ကို စည္းစနစ္က်ေစျခင္း၊ မလွမပသည္ကို လွပအခ်ိဳးက်ေစျခင္း၊ ပိုသည္ႏုတ္၊
လိုသည္ျဖည့္ျခင္းႏွင့္အတူ ႏိုင္ငံတကာ အကမ်ားကိုလည္း ျမန္မာမႈျပဳ ဆန္းသစ္ျခင္းတို႔ ပါဝင္ေလသည္။
ကဗ်ာလြတ္ကကြက္မ်ားကို
ေဒၚဩဘာေသာင္းသည္ စတုတၳအဆင့္ႏွင့္ ပဥၥအဆင့္မ်ား တီထြင္ၿပီးခ်ိန္၌ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လ
၁၉ ရက္ ေရာက္ေသာအခါ ျပည္ေထာင္စု ယဥ္ေက်းမႈ ေကာင္စီက...
“ျမန္မာ့အႏုပညာေလာကတြင္
အသက္အ႐ြယ္ႀကီးရင့္သူ ပညာရွင္မ်ား၏ အႏုပညာသည္ မ်ားကို ေနာင္အခါ တိမ္ေကာပေပ်ာက္သြားျခင္း
မျဖစ္ေစရန္အတြက္ ၎တို႔ထံမွ ေလ့လာ သင္ယူ ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ တစ္ဆင့္ ျဖန္႔ျဖဴးသင္ၾကားေပးျခင္းတို႔
ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္ရန္ႏွင့္ ထိုလုပ္ငန္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ ျမန္မာ့သဘင္ေလာကတြင္
ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကား၍ အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္ေနၿပီျဖစ္ေသာ မႏၱေလးၿမိဳ႕ အႏုပညာပန္တ်ာႏွင့္ အကေက်ာင္းမွ
အၿငိမ္းစားအကနည္းျပ ဆရာမႀကီး ေဒၚဩဘာေသာင္း၏ အေျခခံကႀကိဳး ကကြက္မ်ားမွ ကနည္းကဟန္အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို
႐ုပ္ရွင္႐ုပ္ေသတို႔ျဖင့္ ရိုက္ကူးမွတ္တမ္း တင္၍” ဟုဆိုကာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ယဥ္ေက်းမႈရိပ္ၿမဳံတြင္
ဆရာမႀကီး ေဒၚဩဘာေသာင္းႏွင့္ အတူ ေနာက္ဆုံးတပည့္ ခင္ဝင္းႏြယ္တို႔ကို ေခၚယူၿပီး ပန္းခ်ီ၊
ဓာတ္ပုံတို႔ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ သည္။ ကကြက္တစ္ကြက္ခ်င္းကို ျမင္ကြင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးမွ
ဓာတ္ပုံျဖင့္ စနစ္တက်မွတ္တမ္း တင္၏။ ပန္းခ်ီစကက္ခ်္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္၏။ ဓါတ္ပံုအေရအတြက္
ေပါင္း ၄၇၄၃ ပံု၊ စကက္ခ်္ အေရအတြက္ေပါင္း ၁၆၁၇ ပံု ရွိခဲ့သည္။ ရုပ္ရွင္ဖလင္ေကာ္ျပားျဖင့္လည္း
စမ္းသပ္မွတ္တမ္းတင္ၿပီးၿပီဟု သိရ၏။
၁၉၆၇
ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွ စတင္ခဲ့ေသာ ဤလုပ္ငန္းသည္ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ေခတၱရပ္နား ခဲ့ေလသည္။
ဤကာလအေတာအတြင္းတြင္ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန႔တြင္မူ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ျခင္းလုပ္ငန္းကို
မႏၱေလးၿမိဳ႕ အႏုပညာပန္တ်ာႏွင့္ အက ေက်ာင္း၌ ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္
ေဒၚၾသဘာေသာင္း၏ ကဗ်ာလြတ္မ်ားကို မွတ္တမ္း တင္ျခင္းလုပ္ငန္းသည္ ၿပီးစီး၍ ရပ္သြားျခင္းလား၊
မၿပီးစီးဘဲ ရပ္သြားျခင္းလား စဥ္းစားဖြယ္ျဖစ္သည္။
၁၉၈၀
ျပည့္ႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလဆန္းပိုင္းတြင္ “ေဒၚၾသဘာေသာင္း၏ ကဗ်ာလြတ္ကကြက္ မ်ား ပထမဆင့္”
စာအုပ္ထြက္ေပၚလာသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ဓာတ္ပံုေပါင္း ၁၅၀ ေက်ာ္၊ ပံုၾကမ္း ၈၀ေက်ာ္ႏွင့္အတူ
ဒိုးတီးကြက္မ်ားကိုလည္း ကမၻာ့သေကၤတမ်ားျဖင့္ ျပဳစုေဖာ္ျပ ထားသည္။ ယင္းစာအုပ္သည္ ကိုးႏွစ္ေက်ာ္ၾကာမွ
ထုတ္ေ၀ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း မွတ္တမ္း မွတ္ရာမ်ား ျပန္လည္စုစည္းရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပံုရသည္။
အမွားအယြင္းအတိမ္းအေစာင္း မ်ားစြာ ပါ၀င္သည္ဟု ၾကားဖူးပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္သည္
အေရွ႕က်ံဳးလမ္းေပၚမွ ပန္တ်ာေက်ာင္းဆီ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ေနမိသည္။ အခုေတာ့ ပန္တ်ာေက်ာင္းသည္
သစ္လြင္ခံညားေသာ အေဆာက္အအံုႀကီးမ်ားျဖင့္ ၀င့္ ထည္လ်က္ရွိ၏။ ငယ္စဥ္က ေရာက္ဖူးေသာ ပန္တ်ာေက်ာင္း၀င္းႏွင့္
ဘာမွမဆိုင္ေတာ့… ပန္တ်ာေက်ာင္း၀င္းႀကီးကို ေငးၾကည့္မိရင္း ကဗ်ာလြတ္ ဗံုသံေလးမ်းကို
ၾကားေယာင္ေနမိ သည္။ ေသွ်ာင္ေပစူးႏွင့္ ေက်ာင္းသူေလးမ်ားအလယ္ အသားေတာ္ညိဳျပာညက္ႏွင့္
“ပုတက္တက္ မဲနက္ညိဳေရာင္” ဆရာမႀကီး ေဒၚဩဘာေသာင္းကိုလည္း ျမင္ေယာင္ေနမိ သည္။
ႏွစ္စဥ္ၾကည့္ရႈခဲ့ရေသာ
ေက်ာင္းဆင္းပြဲပေဒသာအကမ်ားလည္း သတိရေနမိသည္။ “ဇာမဏီမို႔…ထူးထူးျခားျခား နတ္ျမင္းပ်ံတဲ့ေဟ့
ျမဴးၾကြားၾကြား…”ဟုဆိုကာ ျမင္းေခါင္း ေလးေတြ ခါးပံုမွာခ်ိတ္ၿပီး ႏွင္တံေလးေတြ ၀င့္ကာ၀င့္ကာႏွင့္
ေျပးလႊားကျပေနေသာ မင္းသားေလးမ်ားကို သေဘာက်သည္။ ၿမိဳင္ႀကီးေဟမာ ယိုးဒယားျဖင့္ ယိမ္းကၾကေသာ
ေက်ာင္းသားႏွင့္ ေက်ာင္းသူေလး၏ “ပန္းၿမိဳင္ေျခစခန္းမွာလွ” အစခ်ီ ၿမိဳင္ထအကမ်ား ကိုလည္း
ႏွစ္သက္ခဲ့သည္။
ကေလးဘ၀က
မိဘမ်ားရင္ခြင္မွေန၍ ၾကည့္ခဲ့ရေသာ ေက်ာင္းဆင္းပြဲမ်ားမွ ေက်ာင္းသူ ေလးမ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔
လူပ်ိဳေပါက္အ႐ြယ္ေရာက္ေသာအခါ မႏၲေလးအၿငိမ့္စင္မ်ား၌ နာမည္ေက်ာ္ မင္းသမီးႀကီးေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့၏။
ဘဲေလးၾကည္တဲ့…၊ ၾကဴၾကဴေမာ္ တဲ့...၊ ၿပဳံးခ်ိဳတဲ့...၊ ပန္တ်ာႏြဲ႕ႏြဲ႕သန္းတဲ့...၊ ျမတ္မြန္စန္း
...တဲ့။
ထိုစဥ္က
ယခုအမ်ိဳးသားဇာတ္ရံုႀကီး တည္ေဆာက္ ထားေသာ ေနရာသည္ ျမက္ေတာမ်ား ၿပိဳင္းၿပိဳင္းထေနသည့္
ကြက္လပ္ႀကီးျဖစ္၏။ ၁၉၈၀ ၀န္းက်င္ကာလမ်ား…။ ေနာင္ႏွစ္ႏွစ္ၾကာ လွ်င္ ေနမ်ိဳးဗလေက်ာ္သူဘြဲ႕ရ
ရြာစားႀကီးစိန္ေဗဒါသည္ ဆုိင္းမ်ိဳးရိုးျဖစ္၏။ ေရွးဘုရင္လက္ ထက္ေတာ္က အတြင္းေတာ္တီး
လက္ယာစိန္ဆိုင္းအမႈထမ္း ဆီဆံုရြာစား “ေနမ်ဳိးေက်ာ္ ေခါင္”ဘြဲ႕ရ ဆရာေဖႀကီး၏ သားျဖစ္သည္။
စိန္ဆုိင္းဆုိသည္မွာ
အေတာ္ဆံုးဆုိင္းဆရာကိုသာ ရွင္ဘုရင္တီးခြင့္ျပဳသည့္ ဆုိင္း၀ိုင္း ျဖစ္၏။ ဆုိင္း၀ိုင္းႀကီးတြင္
မွန္စီေရႊခ်မ်ား၌ အျခားအေရာင္မ်ားကို မစီျခယ္ေစဘဲ အျဖဴေရာင္ ခ်ည္း စီျခယ္ထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု
ဆို၏။ ထိုစဥ္က အတြင္းေတာ္တီး ဆုိင္းသံုးမ်ိဳး သံုးစားမွာ စိန္ဆိုင္း၊ ျမဆုိင္း၊ ပတၱျမားဆိုင္းျဖစ္သည္။
စိန္ဆိုင္းက ဘုရင့္ေရွ႕ေတာ္ တီးဆိုင္း ျဖစ္သည္။ ျမဆုိင္းက မိဖုရား ေရွ႕ေတာ္တီးဆိုင္းျဖစ္ကာ
ပတၱျမားဆုိင္းက အိမ္ေရွ႕မင္း ေရွ႕ေတာ္တီးဆိုင္းျဖစ္သည္ဟု မွတ္သားရသည္။ စိန္ဆိုင္းကို
မွန္အျဖဴမ်ားႏွင့္ခ်ည္း ျခယ္ သလို၊ ျမဆုိင္းကုိလည္း မွန္အစိမ္းေရာင္မ်ားခ်ည္း ျခယ္သရ၏။
ထို႔အတူ ပတၱျမားဆုိင္း ကိုလည္း မွန္အနီမ်ားႏွင့္ခ်ည္း ျခယ္သရသည္ဟု ဆုိ၏။
အတြင္းေတာ္တီး
ဘုရင့္ဆုိင္းကို ဘုရင္က ေျမႇာက္စားလွ်င္ ဆုိင္း၀ိုင္းႀကီးတြင္ ဆုိင္းဘယ္ ႏွခ်က္တပ္ဆင္ေစ၊
အလံဘယ္ႏွလက္ထိုးေစ၊ ဖန္အိုးဘယ္ႏွလံုးစိုက္ေစဟု ဆိုကာ ဆိုင္းေတာ္၏ အေဆာင္အေယာင္မ်ားအျဖစ္
ခ်ီးျမႇင့္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ စိန္ဆုိင္းမ်ိဳးႏြယ္ ဦးေဗဒါ သည္ကား ထိုေခတ္က ၿပိဳင္စံရွားဆုိင္းဆရာႀကီးျဖစ္၏။
ရြာစားႀကီး စိန္ေဗဒါသည္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္က ကြယ္လြန္ခဲ့ေလသည္။
မႏၲေလးတြင္
ဆိုင္းဘုရားဟု သမုတ္ၾကေသာ ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိဇၨာႀကီး စိန္ေဗဒါ ကြယ္လြန္ အနိစၥေရာက္ၿပီးေနာက္
မႏၲေလးအႏုပညာရွင္မ်ားက မႏၲေလးတြင္ ႐ြာစားႀကီးစိန္ေဗဒါေၾကး ႐ုပ္ရွိသင့္သည္ဟု သေဘာရၾက၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ႐ြာစားႀကီး၏ဇနီး ေဒၚစိန္ေမႏွင့္တကြ ဆရာ၏ တပည့္သားေျမးမ်ား လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာ
ဦးေဆာင္ေသာ မႏၱေလးစာေပ အႏုပညာရွင္မ်ား၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ား ဝိုင္းဝန္းၾကၿပီးေနာက္
စိန္ေဗဒါႀကီး ေၾကး႐ုပ္ သြန္းလုပ္ရန္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ကတည္းက ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေလ သည္။ ေၾကးရုပ္ႀကီး
အတြက္ လိုအပ္ေသာ ဘ႑ာေရးေငြေၾကးမ်ားကို စိန္ေဗဒါႀကီး၏ တပည့္သားေျမးမ်ားက အားတက္ သေရာ
ထည့္ဝင္ၾကသလို အၿငိမ့္အဖဲြ႕မ်ား၊ ဇာတ္အဖြဲ႕မ်ားကလည္း ထည့္၀င္ၾကသည္။ ထိုစဥ္က မႏၱေလးႏွင့္
ႏွစ္ကိုယ့္ တစ္စိတ္ေနခဲ့ေသာ ႏွစ္ကိုယ့္တစ္စိတ္ေနခဲ့ေသာ ႐ုပ္ရွင္ မင္းသားဝင္းဦး ကလည္း
ထည့္၀င္ခဲ့သည္။ မႏၱေလးၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖမ်ားကလည္း ထည့္၀င္ၾက သည္။ ရန္ကုန္ဇာတ္အဖဲြ႕၊ သဘင္အဖြဲ႕မ်ားကလည္း
ထည့္၀င္ၾကသည္။
ေၾကး႐ုပ္တုႀကီး
သြန္းလုပ္ရန္ကိုမူ တမၸ၀တီရပ္ရွိ ပန္းပုဆရာႀကီး ဦးေက်ာ္ၿငိမ္းထံ အပ္ႏွံခဲ့ၾကသည္ဟု သိရ၏။
ဆရာႀကီး ကိုေက်ာ္ၿငိမ္းကား ထိုစဥ္က မႏၲေလးပန္တ်ာႏွင့္ ပန္းခ်ီပန္းပုေက်ာင္းတြင္ ပန္းပုနည္းျပ
ဆရာႀကီးျဖစ္သည္။ သူ႕သားကား ယေန႔မွာ နာမည္ ေက်ာ္ ျမန္မာဗိသုကာႏွင့္ ပန္းခ်ီပန္းပုဆရာႀကီး
ဦး၀င္းေမာင္ (တမၸ၀တီ)ျဖစ္သည္။ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း၏ ဖခင္ကား ပန္းပုဆရာႀကီး ဦးေဒါနျဖစ္၏။
စိန္ေဗဒါႀကီးေၾကးရုပ္မွာ
ထိုစဥ္က သြန္းလုပ္ေလ့ ရွိၾကေသာ ေၾကးရုပ္မ်ားႏွင့္မတူဘဲ တစ္မူ ထူးသည္။ ကိုယ္တစ္ပိုင္းပုံ
ေၾကး႐ုပ္ႀကီးျဖစ္၏။ ထို႔ျပင္ ေခါင္းပြသြန္းလုပ္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ အပိတ္အျပည့္သြန္းျခင္းျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ကမၻာတည္သေ႐ြ႕ တည္ေနေပမည္။ ေၾကး႐ုပ္ႀကီးကို ဆရာဦးေက်ာ္ၿငိမ္းႏွင့္ သားကိုဝင္းေမာင္(တမၸ၀တီ)တို႔က
ပုံစံငယ္ ဖေယာင္းပုံ ထုလုပ္ၿပီးေနာက္ ေဒၚစိန္ေမႏွင့္တကြ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာတို႔
အပါအဝင္ ေၾကး႐ုပ္ သြန္းေလာင္းေရး ေကာ္မတီဝင္မ်ားကို ျပသသည္။ ပုံစံငယ္ကတည္းက အားလုံးက
ႏွစ္သက္ေန၏။ ႐ြာစားႀကီးဇနီး ေဒၚစိန္ေမသည္ ထိုစဥ္က အျမင္အာ႐ုံခ်ိဳ႕ယြင္းစ ျပဳေနေသာ္
လည္း ေၾကး႐ုပ္ႀကီး၏ မ်က္ႏွာကို လက္ျဖင့္ပြတ္သပ္စမ္းၾကည့္ရင္း တူလြန္းလို႔ဟုဆိုကာ မ်က္ရည္ေတြ
က်သည္ဟု ၾကားဖူးပါသည္။
ပံုစံငယ္အတုိင္း
သတ္မွတ္ထားသည့္အရြယ္ ေၾကးရုပ္ႀကီးသြန္းေလာင္းသည္။ ၿပီးေသာအခါ တြင္လည္း ေဒၚစိန္ေမသည္
ေၾကး႐ုပ္ႀကီးမ်က္ႏွာကို ပြတ္သပ္ၾကည့္ကာ ပီတိျဖစ္ေနသည္ ဆို၏။
ေၾကး႐ုပ္ႀကီး
သြန္ေလာင္းၿပီးေသာအခါ လိုက္ဖက္ေသာ ခံ့ညားသည့္ ေအာက္ခံ ခုံဒီဇိုင္းကို လည္း ဗိသုကာဦးေက်ာ္လတ္က
တစ္ပါတည္း ေရးဆြဲေပးသည္။ ထိုခုံႀကီးကား မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေျမာက္ဘက္ စက်င္ေတာင္မွ ထြက္ေသာ
နာမည္ေက်ာ္ စက်င္ေက်ာက္တုံး ႀကီးတစ္တုံး တည္းကို ထုလုပ္ပုံေလာင္းထားေသာ ခုံႀကီးျဖစ္သည္။
ထို႔ေနာက္ ေၾကး႐ုပ္ႀကီး စိုက္ထူမည့္ ေနရာကို ေ႐ြးခ်ယ္ၾကသည္။ အားလုံးသေဘာတူၾကသည္။ အေရွ႕
က်ဳံးလမ္းနံေဘး ပန္တ်ာ ေက်ာင္းဝင္းႀကီးအတြင္း၌ပင္ ျဖစ္၏။
ျမက္ေတာႀကီးျဖစ္ေနေသာ
ကြင္းျပင္ႀကီးတြင္ ရင္ျပင္ႀကီးျပဳလုပ္ၿပီး ေၾကး႐ုပ္ႀကီးစိုက္ထူ လိုက္ရလၽွင္ အလြန္အဆင္ေျပလွေပသည္။
အေနာက္ဘက္ နန္းၿမိဳ႕ႀကီးဆီ လွမ္း၍ ၾကည့္ေနေသာ ရြာစားႀကီးသည္ အတြင္းေတာ္တီး စိန္ဆိုင္းအမႈထမ္း
ဆရာေဖႀကီးကို လြမ္းဆြတ္ေနသေလာ...။
သို႔တည္းမဟုတ္
ေနမ်ိဳးဗလေက်ာ္သူဘြဲ႕ ခ်ီးျမႇင့္ေပးသနားသည့္ ရတနာဂီရိလြန္ အရွင္ႏွစ္ပါးကို သတိရေန သေလာ...မသိ...။
အားလံုးက
ထိုေနရာကို သေဘာက်ၾကေသာအခါ ေၾကးရုပ္ေနာက္ခံႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ အေနအထားမ်ားကို ဗိသုကာဦးေက်ာ္လတ္က
အေသးစိတ္ ေရးဆြဲစီစဥ္ေပးထား၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၈၂ ခု ဒီဇင္ဘာလ (၁၆)ရက္ေန႔တြင္ စိန္ေဗဒါႀကီး
ႏွစ္ (၁၀၀)ျပည့္ေမြးေန႔ အျဖစ္ ပန္တ်ာေက်ာင္း၀င္းႀကီးအတြင္း သတ္မွတ္ေနရာတြင္ ေၾကး႐ုပ္စိုက္ထူကာ
ဖြင့္ပြဲႀကီး ဝွဲခ်ီးက်င္းပၾက သည္။ ေၾကး႐ုပ္ေနာက္ခံ စင္ျမင့္ကို ေရးဆြဲထားသည့္ပုံစံအတိုင္း
မတည္ ေဆာက္ရေသးေသာေၾကာင့္ သုံးထပ္သားမ်ားျဖင့္ ယာယီတည္ေဆာက္ထား၏။
ေၾကး႐ုပ္ႀကီးသည္
အေနာက္ဘက္မ်က္ႏွာလွည့္ျဖစ္၍ နံနက္ခင္း တြင္ ေၾကးရုပ္ကို ေနေရာင္အေႏွာင့္အယွက္မရွိ လွမ္းၾကည့္ႏိုင္ရန္
စင္ျမင့္ဒီဇိုင္းက ေၾကးရုပ္ေနာက္ေက်ာမွာ စက္၀ိုင္းျခမ္းပံုႀကီးျဖစ္၏။ ယင္းစက္၀ိုင္းျခမ္းႀကီးတြင္
ပတ္လံုး ၂၁လံုး အခံမ်ားကို မူလ အရြယ္အစားအတိုင္း ဒီဇိုင္းေဇာ္ထားသည္။
ဖြင့္ပြဲကို
သုံးေန႔သုံးည ဆက္တိုက္က်င္းပသည္။ ရာျပည့္စာတမ္းမ်ား ဖတ္ၾကားျခင္းႏွင့္အတူ ညစဥ္ ဆိုင္းအဖြဲ႕
၂၀ ေက်ာ္ ၃၀ က အလွည့္က် မဲႏႈိက္ၿပီး လာေရာက္တီးမႈတ္ ဂါရ၀ ျပဳၾကသည္။
ယခု
အမ်ိဳးသားဇာတ္႐ုံႀကီးအေနာက္ဘက္ မ်က္ႏွာစာတြင္ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁၂ရက္ေန႔က စိန္ေဗဒါႀကီးေၾကးရုပ္
ကို ျပန္လည္ စိုက္ထူထားေလၿပီ။
(၄၅
တာ၊ ၁၄ ခန္းဇရပ္ႏွင့္ ၇ သံခ်ီညခ်မ္း အခန္းဆက္ ေဆာင္းပါးကို အပတ္စဥ္ ဗုဒၶဟူးေန႔တိုင္း
ေဖာ္ျပပါမည္။)
No comments:
Post a Comment