''စာေရးတဲ့အခါ
ေရွာင္သင့္တဲ့ အျပစ္ေဒါသေတြအေၾကာင္း ဦးေလး ရွင္းျပေနတာမၿပီးေသးဘူး မဟုတ္လား''
''ေအးေလ...ဟိုအပတ္ေတြတုန္းက မင္းက ျပႆနာကေလး တစ္ခုၾကားေဖာက္ေျပာတာေရာ၊ ငါ့သူငယ္ခ်င္းလာေဆြးေႏြးတာေရာန႔ဲ
ေျပာလက္စ စကားအဆက္ျပတ္သြားတာေပါ့။ နည္းနည္းပဲက်န္ပါေတာ့ တယ္။ ကိုင္း...အလကၤာစာအုပ္ေတြယူလိုက္''
''ဟုတ္ကဲ့ပါ''
''ဝါက်ရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္န႔ဲပတ္သက္ၿပီး သင့္တတ္တဲ့ ေဒါသေတြ ေျပာေနတာ၊ တစ္ခုက'ဝါက်စကား႐ိုင္းအျပစ္'
လို႔ဆိုရမယ္ထင္တယ္''
''ဦးေလး ကမၼေဒါသအေၾကာင္းအရင္က ရွင္းဖူးတယ္ထင္တယ္''
''ဟုတ္တယ္ေလ။ အရင္ေျပာတာက
စကားတစ္လံုး၊ ပုဒ္တစ္ခုမွာ စကား႐ိုင္းသံုးတဲ့အျပစ္ အခုေျပာမွာက ဝါက်တစ္ခုလံုးရဲ႕အနက္န႔ဲ
ပတ္သက္တဲ့စကား႐ိုင္းအျပစ္...တဲ့''
''ေျပာျပပါဦးေလး''
'' ဝါက်တစ္ခုဟာ
႐ိုး႐ိုးအနက္လည္းရတယ္။ ႐ိုင္းတဲ့အနက္လည္းရ တယ္။ အဲဒီလို႐ိုင္းတဲ့အနက္ပါထြက္ေနတယ္ဆိုရင္
အဲဒီအျပစ္သင့္တယ္ လို႔ အလကၤာက်မ္းေတြမွာ ျပထားတယ္ကြဲ႕''
''ဟုတ္ကဲ့ပါ''
''သတိရတာတစ္ခုေျပာမယ္။ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္တုန္းက ဗန္းေမာ္ ဆရာေတာ္က တျခားဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးကို
စာခ်ဳိးတယ္တဲ့။ အဲဒီ ကဗ်ာထဲမွာ 'ဦးေရႊညိဳ သီလေခ်ာရယ္န႔ဲ ေတာခိုတဲ့ေခ်ာင္' ဆိုတာပါ
တယ္''
''အဓိပၸာယ္က ဘာပါလဲ
ဦးေလး''
''ဦးေရႊညိဳဆိုတာက
အဲဒီ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ရင္းရင္းႏွီးႏွီးေခၚတဲ့ စကားေပါ့။ ႐ိုး႐ိုးအဓိပၸာယ္ေကာက္ရင္ ဦးေရႊညိဳဟာ
တရားအားထုတ္တဲ့ ေခ်ာင္မွာ အက်င့္သီလ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕န႔ဲ သီတင္းသံုးေနတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္...''
''ဟုတ္ကဲ့၊ ဒါေပမယ့္ဘာျဖစ္သလဲ
ဦးေလး''
''ဒါေပမယ့္ ဦးေရႊညိဳဟာ
ေခ်ာင္မွာသီလရွင္ေခ်ာေခ်ာကေလးေတြ န႔ဲ ခုိေအာင္းေနတယ္လို႔လည္း အဓိပၸာယ္ေကာက္ႏုိင္တာေပါ့၊
အဲဒီလို ႐ိုင္းတဲ့အနက္ထြက္ေနတဲ့အတြက္ စကား႐ိုင္းအျပစ္သင့္တာေပါ့ကြယ္''
''နားလည္ပါၿပီ ဦးေလး''
''ေနာက္အျပစ္တစ္ခုက
'အလကၤာဖ်က္အျပစ္'တဲ့။ ဒု႒ာလကၤတိေဒါသ လို႔ေခၚတယ္။ ဒု႒ာလကၤာရေဒါသလို႔လည္းေခၚတယ္''
''ဟုတ္ကဲ့ပါ''
''အလကၤာပန္းကံုးမွာ
'လမင္း၌ ယုန္တံဆိပ္သည္ ပိတုန္းေကာင္ႏွင့္ တူ၏' ဆိုတဲ့ ဥပမာအလကၤာကိုျပတယ္။ အဲဒီအလကၤာမွာ
ယုန္႐ုပ္ရွိတဲ့ လမင္းကိုျပေပမယ့္ ပိတုန္းေကာင္ရွိတဲ့ၾကာပန္းကိုမျပေတာ့ မျပည့္စံုဘူး
တဲ့။ ဆိုလိုတာက ''လမင္း၌တည္ရွိေသာ ယုန္တံဆိပ္သည္ ၾကာပန္း၌တည္ရွိ ေသာ ပိတုန္းေကာင္ႏွင့္တူ၏''
လို႔ ခုိင္းႏႈိင္းရင္ ခိုင္းႏႈိင္းတဲ့ႏွစ္ခုစလံုးမွာ တည္ရွိတဲ့ေနရာေရာ တည္သူေရာ ျပည့္ျပည့္စံုစံုပါတာေပါ့။
အခုေတာ့ ယုန္႐ုပ္ တည္ရွိတဲ့လပဲပါၿပီး ပိတုန္းတည္ရွိတဲ့ ၾကာပန္းမပါတဲ့အတြက္ ဥပမာအဂၤါမစံု
ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဒါသသင့္တယ္လို႔ဆိုလိုတာပါ''
''ဟုတ္ကဲ့...''
''ရွင္းရဲ႕လား။ ဆိုပါေတာ့ကြာ။ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕အလွကို နတ္သမီးကေလးန႔ဲဥပမာႏႈိင္းမယ္ဆိုရင္
'ဤမိန္းမပ်ဳိသည္ ဘံုဗိမာန္ထက္က နတ္သမီးကေလးကဲ့သို႔လွပ၏' လို႔ ခိုင္းႏႈိင္းရင္ တစ္ခုခုလိုမေနဘူးလား''
''ဟုတ္ကဲ့၊ မိန္းမပ်ဳိေနတဲ့ေနရာလိုေနမယ္ထင္တယ္''
''ဒါေပါ့။ ခမ္းနားေသာတုိက္ႀကီးေပၚက
'ဤမိန္းမပ်ဳိသည္ ဘံုဗိမာန္ ထက္က နတ္သမီးကေလးကဲ့သို႔လွပ၏' လို႔ဆိုမွ ႏွစ္ဖက္မွ်ၿပီး
ေဒါသလည္း မသင့္ေတာ့ဘူးေပါ့ကြာ''
''နားလည္ပါၿပီ
ဦးေလး''
''ဆရာႀကီး ဝဇီရဗုဒၶိဦးဖိုးစိန္ကေတာ့
'ဥပမာလြန္အျပစ္' ရယ္ 'ဥပမာ ယုတ္အျပစ္' ရယ္ ထပ္ထည့္ထားေသးတယ္''
''ဥပမာလြန္အျပစ္ဆိုတာ
ဘယ္လိုအျပစ္လဲ ဦးေလး''
''အႏႈိင္းခံရသူန႔ဲ
မတန္ေလာက္ေအာင္ လြန္လြန္ကဲကဲဥပမာေပးတာမ်ဳိး ေပါ့''
''ဟုတ္ကဲ့''
''ဆရာႀကီးကေတာ့ 'ပုိးစုန္းၾကဴးသည္ ေနကဲ့သုိ႔ ထြန္းပ၏' လုိ႔ သာဓက ျပတယ္။ အႏိႈင္းရဲ႕ဂုဏ္က
ျမင့္လြန္းေနတာေပါ့''
''ဥပမာယုတ္ အျပစ္ကေရာ ဦးေလး''
''ဥပမာ လြန္အျပစ္နဲ႔
ဆန္႔က်င္ဘက္ေပါ့ကြယ္။ အႏိႈင္းခံရသူထက္ အမ်ားႀကီး နိမ့္က်တဲ့ဟာနဲ႔ ဥပမာေပးတာေပါ့''
''ဟုတ္ကဲ့''
''ဆရာႀကီးဦးဖုိးစိန္ေပးတဲ့သာဓကက ''သူခစားသည္ သခင္ကုိ ေခြးကဲ့သုိ႔ ခစားေလ၏'' တဲ့။
''ေခြးနဲ႔ ဥပမာေပးေတာ့ ဂုဏ္နိမ့္သြားတာေပါ့''
''ဟုတ္ကဲ့''
''ဦးပုညက စိပ္ပုတီးလည္ပင္းဆဲြၿပီး
သစ္နက္ကို ၿခံဳထားတဲ့ ရေသ့ ႀကီးေတြကုိ 'ခေလာက္ကြၽဲမွာ ဆင္သုိ႔' လုိ႔ ဥပမာေပးတယ္။ ကြၽဲႀကီးကုိ
ခေလာက္ဆဲြထားသလုိလုိ႔ ဥပမာေပးေတာ့ ရေသ့ရဲ႕ ဂုဏ္နိမ့္သြားတယ္ မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ ဥပမာယုတ္အျပစ္သင့္တာေပါ့ကြယ္''
''နားလည္ပါၿပီ
ဦးေလး''
''ဆရာႀကီး ဦးဖုိးစိန္က
'အေၾကာင္းအက်ဳိးေျပာင္းျပန္အျပစ္' ဆုိတာ လည္း ထည့္ထားတယ္။ 'ထုိေန႔ကား မုိးမရြာေသာေၾကာင့္
ေကာင္းကင္ ၌ မုိးသားတိမ္ေျခကင္းစင္လ်က္ရွိေပ၏' ဆုိတဲ့သာဓကကုိျပတယ္''
''ဟုတ္ကဲ့''
''အဲဒီဝါက်ဟာ အေၾကာင္းနဲ႔ အက်ဳိးေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနတယ္တဲ့။ မုိးသားတိမ္တိုက္တက္လုိ႔သာ
မုိးရြာတာမုိ႔ မုိးသားတိမ္တုိက္တက္တာက အေၾကာင္း၊ မုိးရြာတာက အက်ဳိးေပါ့။ ဒီေတာ့ 'ထုိေန႔ကား
ေကာင္းကင္၌ မုိးသားတိမ္ေျခကင္းစင္လ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ မုိးရြာျခင္းမွ ကင္းလြတ္ ေသာ ေန႔ျဖစ္ေလသည္'
လုိ႔ ေရးမွအေၾကာင္းနဲ႔အက်ဳိး အဆက္အစပ္ မွန္တယ္လို႔ ရွင္းျပထားတယ္''
''ဟုတ္ကဲ့ပါ''
''တစ္ခါတစ္ခါ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ဳိးကုိ ေျပာင္းျပန္ေျပာတတ္ၾက တာ မ်ဳိးရွိတယ္။ 'စာေမးပဲြေအာင္လုိ႔
ပညာထူးခြၽန္တယ္' လုိ႔ ေျပာတာ မ်ဳိးေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ''ပညာထူးခြၽန္လုိ႔ စာေမးပဲြေအာင္တယ္လုိ႔
ေျပာမွ အေၾကာင္းနဲ႔ အက်ဳိးဆက္စပ္မွာေလ''
''ဟုတ္ကဲ့ပါ''
''တစ္ခုေတာ့ ရွိတာေပါ့။ အက်ဳိးကုိ အရင္ေျပာၿပီး အေၾကာင္းကုိ 'ဘာေၾကာင့္' ဆုိၿပီး ေနာက္မွေျပာတာမ်ဳိးလည္း
ရွိပါတယ္။ 'စာေမးပဲြ ေအာင္တာ စာႀကိဳးစားလုိ႔' ဆုိရင္ေတာ့ အက်ဳိးကုိ အရင္ေျပာၿပီး အေၾကာင္း
ျပခ်က္ကုိ ေနာက္မွေျပာတာမ်ဳိးေပါ့။ ဒီလုိေျပာလုိ႔လည္း ရပါတယ္။ အေၾကာင္းနဲ႔အက်ဳိး ေနရာမွားၿပီး
ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ရင္ေတာ့ အျပစ္ျဖစ္ တာေပါ့''
''ဟုတ္ကဲ့ပါ''
''ဆရာႀကီးက ဝါက်စပ္သဒၵါနည္းအျပစ္ဆုိတာလည္း ျပတယ္။ သဒၵါ မွားတဲ့အျပစ္ေပါ့။ မၾကာခဏေျပာဖူးတဲ့
'မွ' နဲ႔ 'က' မွားတာတုိ႔ ၊ 'အား' နဲ႔ 'ကုိ' မွားတာတုိ႔လည္း ဒီအျပစ္ထဲမွာ အက်ဳံးဝင္တာေပါ့။
ကုိင္း...ငါ့တူေရ ခုေလာက္ဆုိရင္ေတာ့ အလကၤာက်မ္းထဲက ေရွာင္စရာ ေဒါသ ေတြအေၾကာင္း ျပည့္စုံေလာက္ပါၿပီေနာ္''
''ခုလုိ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ရွင္းျပတဲ့အတြက္ အမ်ားႀကီးေက်းဇူးတင္ ပါတယ္ ဦးေလး''
ေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)

No comments:
Post a Comment