Friday, January 29, 2016

၂၀၁၆ ခုႏွစ္ တကၠသိုလ္ဝင္စာေမးပြဲ သိမွတ္ဖြယ္ရာ စိတ္ၾကိဳက္ျမန္မာစာ

မဂၤလာပါတပည့္တို႔ -

ဒီကေန႔ပို႔ ခ်ရမွာကေတာ့ တကၠသိုလ္ဝင္စာေမးပြဲမွာ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာေျဖဆိုၾကမယ့္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား အတြက္ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ ေမးခြန္းလႊာဆိုင္ရာ သိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ားကို ေဆြးေႏြးတင္ျပပါမယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ ျမန္မာစာဘာသာရပ္ဟာ အဆင့္ျမင့္ျမန္မာစာေလ့လာႏိုင္ေရးအတြက္ လမ္းခင္းေပးႏိုင္တဲ့ဘာသာရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ ဘာသာရပ္ ယူသူမ်ားဟာ ျမန္မာစာအေရးအသား ပိုမိုကြၽမ္းက်င္လာႏိုင္ပါတယ္။

ျမန္မာေဝါဟာရေတြကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္သံုးတတ္လာႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာစာေပ ျမန္မာစကားေျပကဗ်ာေတြကို ေဝဖန္အကဲျဖတ္လာႏိုင္ပါမယ္။ ျမန္မာစာေပရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအစဥ္ေတြကို သိလာႏိုင္ပါမယ္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးစံေတြကို တန္ဖိုးထားတတ္လာပါလိမ့္မယ္။

ဒီလိုအက်ဳိးသက္ေရာက္မႈနက္႐ိႈင္းတဲ့ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာမွာ ျမန္မာဝတၴဳတိုနဲ႔ ျမန္မာျပဇာတ္ လက္ေရြးစင္၊ သံဝရပ်ဳိ႕၊ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕နည္းနဲ႔ ျမန္မာစာေပသမိုင္းဆိုတဲ့ စာအုပ္(၄)အုပ္ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဒီျပ႒ာန္းစာ ေတြကို ေလ့လာက်က္မွတ္ၿပီး တကၠသိုလ္ဝင္စာေမးပြဲေျဖဆိုၾကမယ့္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ မွတ္သားသိရွိသင့္တာေတြကို ေဆြးေႏြးပို႔ခ်ပါမယ္။

စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာေမးခြန္းလႊာမွာ ေမးခြန္းႀကီး(၄)ပုဒ္ ေမးပါမယ္။ အဲဒီေမးခြန္း (၄)ပုဒ္မွာ ျမန္မာဝတၴဳတိုနဲ႕ ျမန္မာျပဇာတ္တစ္ပုဒ္၊ သံဝရပ်ဳိ႕တစ္ပုဒ္၊ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕နည္းတစ္ပုဒ္နဲ႔ ျမန္မာစာေပသမိုင္း တစ္ပုဒ္တို႔ ပါဝင္ပါတယ္။ (၃)နာရီေမးခြန္းလႊာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ေမးခြန္းအပုဒ္တိုင္းမွာ အပုဒ္ခြဲမ်ား ပါဝင္ပါတယ္။


ေမးခြန္း(၁)မွာ ျမန္မာဝတၴဳတိုႏွင့္ ျမန္မာျပဇာတ္ကို ေမးမွာျဖစ္တယ္။ ျမန္မာဝတၴဳတိုမွာ ကိုလိုနီေခတ္မွ မ်က္ေမွာက္ေခတ္အထိ ဆရာ(၁၁)ဦးရဲ႕ ဝတၴဳတို(၁၁)ပုဒ္နဲ႔ ျပဇာတ္(၃)ပုဒ္ကို ေလ့လာရမွာျဖစ္တယ္။ ဝတၴဳတိုဆိုတာ လူအေၾကာင္း၊ ေလာကအေၾကာင္းကို စာေရးသူရဲ႕ စိတ္ကူးဥာဏ္နဲ႔ ဖန္တီးေရးဖြဲ႕ထားတဲ့ ရသစာေပျဖစ္တယ္။ ဝတၴဳတိုဟာ တစ္ထိုင္တည္းနဲ႔ ဖတ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ တိုတိုနဲ႕ဆိုလိုခ်က္ေရာက္ေအာင္ ေရးဖြဲ႕ေလ့ရွိတယ္။ ဝတၴဳေရး ဆရာက စာဖတ္သူ အာ႐ံုက်က္စားေစလိုတဲ့ သေဘာတစ္ရပ္၊ အခ်က္တစ္ခ်က္ကို တစ္ကြက္ေကာင္း၊ တစ္ခ်က္ေကာင္းနဲ႔ ဖန္တီးေရးဖြဲ႕တာျဖစ္တယ္။

ဝတၴဳတိုမွာ ဇာတ္လမ္း၊ ဇာတ္ေဆာင္၊ ကာလေဒသေနာက္ခံတို႔ ပါဝင္တယ္။ ဝတၴဳတိုကို ေလ့လာရာမွာ ဒီသေဘာတရားေတြကို အေျခခံထားၿပီး ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝတၴဳတိုေတြကို ေလ့လာတဲ့အခါ ဝတၴဳအာေဘာ္၊ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံု၊ ဇာတ္ေဆာင္ဖန္တီးပံု၊ ေနာက္ခံဖန္တီးပံု၊ အေရးအဖြဲ႕၊ ရသနဲ႔အသိ အျမင္ဆိုတဲ့ အစီအစဥ္နဲ႔ ေလ့လာရမွာ ျဖစ္တယ္။

ဝတၴဳအာေဘာ္ဆိုတာကေတာ့ ဝတၴဳတိုေရးသူရဲ႕ ဆိုလိုခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝတၴဳတိုေရးသူဟာ ဝတၴဳတိုမွာ မိမိရဲ႕ဆိုလိုခ်က္ (အာေဘာ္)ကို ေပၚလြင္ေအာင္ ေဖာ္ျပရပါတယ္။ စာဖတ္သူအေနနဲ႕လည္း ဝတၴဳတိုတစ္ပုဒ္ ဖတ္ၿပီးသြားတဲ့အခါ ဝတၴဳတိုေရးဆရာရဲ႕ ဆိုလိုခ်က္ (အာေဘာ္)ကို နားလည္သြားၿမဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံုဆိုတာ ဇာတ္လမ္းျဖစ္ရပ္ကို သူ႔ဘက္ကိုယ့္ဘက္ အားၿပိဳင္မႈမ်ား ဖန္တီးျခင္း၊ ျဖစ္ရပ္ကို ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္စပ္ျပျခင္း၊ ျမႇဳပ္ကြက္ေတြကို ျပန္ေဖာ္ျခင္း၊ ေနာက္ပိုင္းျဖစ္ရပ္ကို ေရွ႕ပိုင္းမွာ ႀကိဳတင္အရိပ္နိမိတ္ျပျခင္းစတဲ့ ဖန္တီးမႈအတတ္ပညာေတြနဲ႔ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးတာကို ဆိုလိုတာ ျဖစ္တယ္။

ဇာတ္ေဆာင္ဖန္တီးပံုဆိုတာက ဇာတ္လမ္းမွာပါဝင္ရတဲ့ ဇာတ္ေဆာင္ေတြကို အသက္ဝင္လာေအာင္၊ စ႐ိုက္သဘာဝ ထင္ရွားလာေအာင္ ဖန္တီးေရးဖြဲ႕တာကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္တယ္။ ဇာတ္ေဆာင္ဖန္တီးရာမွာ ဇာတ္ေဆာင္ေတြရဲ႕ပံုပန္းသြင္ျပင္၊ အျပဳအမူ၊ အေျပာအဆို၊ ဇာတ္ေဆာင္အခ်င္းခ်င္း ေျပာဆိုျပဳမူပံုတ႔ိုနဲ႔ ဖန္တီးေလ့ရွိၾကတယ္။ ဇာတ္ေဆာင္တို႔ရဲ႕ ကံသုံးပါးအမူအရာလို႔ဆိုအပ္တဲ့ ကိုယ္ႏႈတ္ႏွလံုးအမူအရာတို႔နဲ႔ ဇာတ္ေဆာင္တို႔ရဲ႕ စိတ္ေနသေဘာထား၊ စ႐ိုက္သဘာဝ စတာေတြကို ေပၚလြင္ေအာင္ေရးဖြဲ႕ေလ့ရွိၾကတယ္။

ေနာက္ခံဖန္တီးပံုဆိုတာကေတာ့ ဇာတ္လမ္းျဖစ္ပ်က္ရာ ေနာက္ခံအေၾကာင္းအရာေတြကို ဖန္တီးေရးဖြဲ႕ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဇာတ္လမ္းအျဖစ္ အပ်က္ရဲ႕ ေနာက္ခံအေၾကာင္းအရာေတြကေတာ့ ေခတ္ေနာက္ခံ ဒါမွမဟုတ္အခ်ိန္ကာလေနာက္ခံ၊ ေဒသေနာက္ခံေတြျဖစ္ၿပီး ဒီေနာက္ခံ အေၾကာင္း အခ်က္ေတြကို စာေရးသူက ဝတၴဳတိုရဲ႕ ေခတ္အေျခအေန၊ လူမႈဝန္းက်င္အေျခ အေနတို႔နဲ႔ ထင္ဟပ္ၿပီး ဖန္တီးေရးဖြဲ႕ေလ့ ရွိပါတယ္။

ဝတၴဳတိုရဲ႕ အေရးအဖြဲ႕ပိုင္းကို ေလ့လာရာမွာေတာ့ စာေရးသူရဲ႕ဇာတ္လမ္း၊ ဇာတ္ေဆာင္၊ ေနာက္ခံတို႔ေပၚေအာင္ စကားသံုးႏႈန္းပံု၊ ဝါက်ဖြဲ႕ပံု၊ အလကၤာ၊ အဆင္တန္ဆာသံုးပံုတို႔ကို ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝတၴဳတိုကေပးတဲ့ ရသနဲ႔အသိအျမင္ဆိုတာကေတာ့ ဝတၴဳတိုတစ္ပုဒ္ကို ဖတ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ စာဖတ္သူစိတ္ထဲ ဘယ္လိုႏွစ္သက္မႈမ်ဳိးခံစားရၿပီး ဘယ္လိုသင္ခန္းစာ၊ ဘယ္လို ဘဝအသိအျမင္မ်ဳိး ရတယ္ဆိုတာကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဝတၴဳတိုေလ့လာသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဒီအခ်က္ကိုလည္း အေလးထား ေလ့လာရမွာျဖစ္တယ္။ သာဓကအေနနဲ႕ အမ်ဳိးသားပညာဝန္ဦးဖိုးက်ားရဲ႕ ကိုယ္ေတြ႕ဝတၴဳတို တစ္ပုဒ္ျဖစ္တဲ့ ေမာင္ဘစီဝတၴဳတိုကို ေလ့လာျပပါမယ္။ ဒီဝတၴဳတိုကို ေလ့လာတဲ့အခါ အျပစ္ကင္းတဲ့ အလုပ္မွန္သမွ် ဂုဏ္ရွိေၾကာင္း၊ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး အလုပ္လုပ္ရင္း ဆက္လက္ပညာသင္တဲ့အတြက္ ဘဝအေျခအေန တိုးတက္ႀကီးပြားသြားေၾကာင္းဆိုတဲ့ စာေရးသူရဲ႕အာေဘာ္ကို ေတြ႕ႏိုင္တယ္။

ဒီအာေဘာ္ကို ေပၚလြင္ေစဖို႕အတြက္ လူငယ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ခံယူခ်က္နဲ႔ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈကို ဇာတ္လမ္းဆင္ဖန္တီးထားတယ္။
ဇာတ္လမ္းပါ အဓိကဇာတ္ေဆာင္ျဖစ္တဲ့ ေမာင္ဘစီရဲ႕႐ိုးသားတဲ့စိတ္ထား၊ ႀကိဳးစားတဲ့စ႐ိုက္ကို ေပၚလြင္ေအာင္ သ႐ုပ္ေဖာ္ေရးဖြဲ႕ၿပီး ဇာတ္ေဆာင္ကို ဖန္တီးထားတယ္။ ပုသိမ္ တလိုင္းေခ်ာင္းအရပ္နဲ႔ ပုသိမ္ၿမိဳ႕အမ်ဳိးသားေက်ာင္း ဟာ ဒီဇာတ္လမ္းရဲ႕ ေနာက္ခံေဒသျဖစ္တယ္။ စာေရးသူ ဦးဖိုးက်ား အမ်ဳိးသား ပညာဝန္အျဖစ္ အမႈထမ္းေဆာင္ေနစဥ္ ၁၉၂ဝ ခုႏွစ္ ဝန္းက်င္ကာလ မွာေရးတဲ့ ဝတၴဳျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီဝတၴဳရဲ႕ကာလေနာက္ခံအျဖစ္ သတ္မွတ္ရမယ္။

ဒီဝတၴဳတိုရဲ႕ အေရးအဖြဲ႕ပိုင္းကို ေလ့လာရာမွာေတာ့ ဇာတ္ေဆာင္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေျပာစကားေတြ၊ လြယ္ကူရွင္းလင္းတဲ့ စကားသံုး ေတြ၊ ဖ်တ္လတ္သြက္လက္တဲ့ ေရးဟန္ေတြ ေပၚလြင္ထိမိတဲ့စကားလံုးေတြနဲ႔ ေရးဖြဲ႕ထားပုံေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ရသနဲ႕အသိအျမင္ပိုင္းမွာေတာ့ ႐ိုးသားႀကိဳးစားတဲ့ လူငယ္တစ္ဦးရဲ႕ ခံယူခ်က္နဲ႕စိတ္ဓာတ္ကို ႏွစ္သက္ေက်နပ္ေစတဲ့ သႏၲရသ ခံစားေစႏိုင္ၿပီး ႐ိုးသားတဲ့အလုပ္ဟူသမွ် ဂုဏ္ရွိေၾကာင္း၊ ႀကိဳးစားလုပ္ကိုင္လွ်င္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ေၾကာင္း စတဲ့ အသိအျမင္ေတြရရွိေၾကာင္း ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ရမွာ ျဖစ္တယ္။

စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာဘာသာရပ္ ေမးခြန္း ၁(ခ)ကေတာ့ ျမန္မာျပဇာတ္ ေမးခြန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ျပဇာတ္(၃)ပုဒ္သာ ျပ႒ာန္းထားတဲ့အတြက္ ဒီျပဇာတ္(၃) ပုဒ္ကိုပဲ ႐ႈေထာင့္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေမးမွာျဖစ္ပါတယ္။ ျပဇာတ္ဆိုတာ ကျပသ႐ုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေအာင္ ေရးဖြဲ႕တဲ့စာေပမ်ဳိး ျဖစ္တယ္။ ျပဇာတ္တစ္ပုဒ္ကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာလည္း ဝတၴဳတို ေလ့လာတုန္းကလိုပဲ ျပဇာတ္ရဲ႕အာေဘာ္၊ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံု၊ ဇာတ္ေဆာင္ဖန္တီးပံု၊ ေနာက္ခံနဲ႔ ျပဇာတ္အေရးအဖြဲ႕တို႔ကို ေလ့လာရမွာျဖစ္တယ္။ ျပဇာတ္အာေဘာ္ဆိုတာ ျပဇာတ္ဆရာရဲ႕ ဆိုလိုခ်က္ ျဖစ္တယ္။ ျပဇာတ္ဇာတ္လမ္းကို ဇာတ္ေဆာင္ေျပာစကားေတြနဲ႔ ဖန္တီးရတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြနဲ႔ ျပဇာတ္ကို ခ်ိန္ထိုးေလ့လာၾကရမယ္။

သာဓကအေနနဲ႕ အာဇာနည္မိခင္ျပဇာတ္ကို တင္ျပပါမယ္။ ဒီျပဇာတ္ရဲ႕အာေဘာ္ကေတာ့ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးတိုက္ပြဲမွာ အသက္ေပးသြားတဲ့ အာဇာနည္သားေကာင္းရဲ႕မိခင္ျဖစ္ရတာ ဂုဏ္ယူတဲ့ အာဇာနည္မိခင္တစ္ဦးရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ကို ေဖာ္ျပလိုတဲ့ စာေရးသူရဲ႕အာေဘာ္ကို ေတြ႕ရမယ္။ ဂ်ပန္ေခတ္မွာ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ အရွိန္ယူေနခိုက္ ေတာ္လွန္ေရးကို လမ္းခင္းေပးတဲ့ ျပဇာတ္တစ္ပုဒ္ျဖစ္တယ္။ ဇာတ္ေဆာင္တို႔ရဲ႕ ေျပာစကားေတြကမွ ဇာတ္ေဆာင္စ႐ိုက္၊ ေနာက္ခံဝန္းက်င္နဲ႔ ျပဇာတ္ပါ အေရးအဖြဲ႕တို႔ကို လည္း ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ရမွာ ျဖစ္တယ္။ ဇာတ္ေဆာင္တို႔ရဲ႕ ေျပာစကားနဲ႕ ဇာတ္ေဆာင္စ႐ိုက္ကိုလည္း ဖန္တီးရတယ္။

ျပဇာတ္ဆရာရဲ႕ ဇာတ္ၫႊန္းစကားေတြနဲ႔ ေနာက္ခံကာလေဒသကို ေဖာ္ထုတ္ရတယ္။ အေရးအဖြဲ႕မွာေတာ့ ျပဇာတ္ဆရာရဲ႕ အျမင္မေတာ္၊ အၾကားမေတာ္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကို ေထ့သံ၊ သေရာ္သံေတြနဲ႔ ဟာသေျမာက္ ေအာင္ ေရးဖြဲ႕ေလ့ရွိတယ္။ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္ကေတာ့ ေမးခြန္းကို အေသအခ်ာဖတ္ၿပီး ေမးခြန္းနဲ႔ အံဝင္ခြင္က်ေျဖတတ္ဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။

ေမးခြန္း(၂)ကေတာ့ သံဝရပ်ဳိ႕ေမးခြန္းျဖစ္တယ္။ သံဝရပ်ဳိ႕ကို အင္းဝေခတ္မွာ စာဆို ရွင္မဟာရ႒သာရက ဖြဲ႕ဆိုခဲ့တယ္။ ၅၅ဝ နိပါတ္ေတာ္မွာပါရွိတဲ့ သံဝရဇာတ္ေတာ္ကို ေရးဖြဲ႕ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ မူရင္းပ်ဳိ႕စာမွာ စာကိုယ္ပိုဒ္ေရ ၁၈၉ ပိုဒ္၊ နိဂုံးပိုဒ္ေရ ၄ ပုိဒ္ စုစုေပါင္း ၁၉၃ ပိုဒ္ ပါရွိေပမယ့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အပိုဒ္ ၁မွ ၇၁ ထိကိုပဲ ျပ႒ာန္းထားတာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီပ်ဳိ႕ကိုေရးခ်ိန္မွာ ဆရာေတာ္ဟာ အသက္(၆ဝ)ဝန္းက်င္ကို ေရာက္ေနၿပီ ျဖစ္တယ္။ စာေပအသိအျမင္နဲ႔ ဘဝအေတြ႕အႀကံဳ စံုလင္ေနၿပီလည္း ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ဒီပ်ဳိ႕ကို ေရးတဲ႔အခါမွာ စာဖတ္သူ အလိမၼာတိုးစရာ အေၾကာင္းအရာေတြ မ်ားစြာပါဝင္လာပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာ အႏွစ္သာရ အလြန္ထူးျခားတဲ့ ပ်ဳိ႕တစ္ေစာင္ျဖစ္ပါတယ္။ သံဝရပ်ဳိ႕ကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာလည္း ပ်ဳိ႕နိဒါန္းမွာပါရွိတဲ့ ပ်ဳိ႕ေလ့လာနည္းမ်ားကို လက္စြဲျပဳၿပီးေတာ့ ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပ်ဳိ႕ကိုေလ့လာရာမွာ အေၾကာင္းအရာ၊ အေရး အဖြဲ႕၊ အသံုးအႏႈန္းဆိုၿပီး က႑သံုးခုခြဲၿပီး ေလ့လာသင့္ပါတယ္။

သံဝရပ်ဳိ႕လာအေၾကာင္းအရာေတြကို နိဒါန္းမွာ ခြဲျပထားပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာ ေလ့လာရာမွာ ပထမအဆင့္အေနနဲ႔ အခန္းအလိုက္ ပါဝင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို က႑ခြဲၿပီး ေလ့လာသင့္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာေတြကို က႑ခြဲၾကည့္မယ္ဆိုရင္-

(၁) ျမတ္စြာဘုရား ေဟာရျခင္းအေၾကာင္း
(၂) ခမည္းေတာ္ႏွင့္ သံဝရ မင္းသား ေျပာဆိုခန္း
(၃)အမတ္ႀကီးႏွင့္တိုင္ပင္ခန္းမ်ား (ဒီေနရာမွာ အမတ္ႀကီးႏွင့္တိုင္ပင္ခန္း ပထမအႀကိမ္၊ ဒုတိယအႀကိမ္၊ တတိယအႀကိမ္ ဆိုၿပီးေတာ့ သံုးႀကိမ္ရွိပါတယ္။ သံုးႀကိမ္လံုးကို ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။)
(၄) အမတ္မ်ားက နန္းလ်ာထားရန္ေတာင္းပန္ခန္း
(၅) သံဝရမင္းသား ထီးနန္းရခန္းဆိုၿပီးေတာ့ ခြဲျခားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

သံဝရပ်ဳိ႕ကို အခန္းလိုက္သာမက ဇာတ္ေဆာင္တစ္ဦးခ်င္းအလိုက္လည္း ေလ့လာရပါမယ္။ ဇာတ္ေဆာင္ေတြရဲ႕စ႐ိုက္ကို ေလ့လာတဲ့အခါမွာ သူတို႕ရဲ႕ စိတ္ေနသေဘာထား၊ ျပဳမူေျပာဆိုပံု၊ အရည္အေသြးေတြကို ေလ့လာဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီပ်ဳိ႕မွာ အဓိကဇာတ္ေဆာင္သံုးဦးကို ေတြ႕ရပါမယ္။ ျဗဟၼဒတ္ မင္းႀကီး၊ အမတ္ႀကီးနဲ႔ သံဝရမင္းသားတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဇာတ္ေဆာင္ သံုးဦးရဲ႕ စိတ္ေနသေဘာထား၊ ျပဳမူေျပာဆိုပံုနဲ႕ အရည္အေသြးေတြကို မိမိရဲ႕ အေရးအသားနဲ႔ ျပန္ေရးႏိုင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒါေတြအျပင္ ပ်ဳိ႕မွာပါရွိတဲ့ ဥပမာအလကၤာအဖြဲ႕ေတြ၊ ႐ူပကအလကၤာ အဖြဲ႕ေတြ၊ အနက္အဓိပၸာယ္ျပည့္ဝၿပီး အဖြဲ႕အစပ္ ေျပျပစ္လွပတဲ့အဖြဲ႕ေကာင္း ေတြ၊ စကားပံုေတြ၊ ဆို႐ိုးစကားေတြ စတာေတြရဲ႕ အဓိပၸာယ္ေတြကိုလည္း အေသးစိတ္ရွင္းျပတတ္ရပါမယ္။ ေျပေျပျပစ္ျပစ္ ျပန္ေရးျပတတ္ရပါမယ္။

သာဓကျပရမယ္ဆိုရင္-
''ေရႊစက္ႏွစ္ပါး၊ ဖဝါးေတာ္ေအာက္၊ ၾကာပင္ေပါက္သို႔၊ လက္ေျမႇာက္ ဦးတင္၊ ၿမဲလွခ်င္ ''ဆိုတဲ့ ဥပမာအလကၤာကို ေျဖၾကည့္ပါမယ္။

သံဝရမင္းသားရဲ႕ ခမည္းေတာ္မင္းႀကီးဟာ သားေတာ္ႀကီးမ်ားနည္းတူ ဇနပုဒ္ေပးရန္ သံဝရမင္းသားအား ေျပာၾကားတဲ့အခါမွာ သံဝရမင္းသားက ''ခမည္းေတာ္မင္းႀကီး၏ ေရႊစက္ဖဝါးစံုေအာက္၌ မိမိ၏လက္ကို ၾကာဖူးၾကာငံုသဖြယ္ လက္အုပ္ခ်ီကာ နဖူးေပၚလက္တင္ ရွိခိုးဦးတင္လ်က္ ဖခင္အပါးမွာ အၿမဲထာဝရျပဳစုခြင့္ျပဳပါရန္ နားေတာ္ေလွ်ာက္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

''ပ်ားလူးျမက္ကို၊ ေန႔ရက္ရွည္လ်ား၊ စားစမ်ားေသာ္၊ ကပ္လွာယဥ္လြယ္၊ သမင္ႏွယ္'' ဆိုတဲ့ ဥပမာအလကၤာကို ေျဖၾကည့္ပါမယ္။

ပ်ားရည္လူးတဲ့ျမက္ကို ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ စားရပါမ်ားတဲ့အခါ ယဥ္ေက်း လာတဲ့သမင္ဟာ လူအနားကို အလြယ္တကူ ကပ္လာတယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဘယ္လိုသမင္မ်ဳိးဆိုတာကို ေဖာ္ျပဖို႔ လိုပါတယ္။ ဝါတာမိဂဆိုတဲ့ ေလကဲ့သို႔လ်င္ျမန္တဲ့သမင္ဟာ လူျမင္လို႔ရွိရင္ ေတာထဲမွာ ခုနစ္ရက္ ပုန္းေန ေလ့ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို ဝါတာမိဂသမင္မ်ဳိးဟာ ပ်ားရည္လူးတဲ့ျမက္ကို စားရဖန္မ်ားလာတဲ့အခါမွာ ယဥ္ပါးၿပီးေနာက္ လူ႔အနားကိုကပ္လာတယ္လို႔ ဆိုခ်င္ ေၾကာင္း အျပည့္အစံုေျပာရပါမယ္။

''ထုတ္ခ်င္းယဥ္ၾကား၊ လြန္းလွ်င္သြားသို႔'' ဆိုတဲ့ ဥပမာအလကၤာဆိုရင္လည္း ယဥ္ၾကား ဆိုတာဟာ ရက္ကန္းစင္က ယဥ္သြားမ်ားကို ဆိုလိုေၾကာင္း ေပၚလြင္ေအာင္ ေရးရပါမယ္။

ယဥ္သြားမ်ားမွာ လြန္းဟာ ထုတ္ခ်င္းေပါက္ၿပီး အလြယ္တကူသြားသလိုပါပဲ ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကိုေပၚေအာင္ ေျဖရပါမယ္။

ဆက္လက္ျပီး သံဝရပ်ဳိ႕စာသားမ်ားကေန ဆို႐ိုးစကားျဖစ္လာတဲ့ အဖြဲ႕အႏြဲ႕ေတြအေၾကာင္းကို ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးပါမယ္။ ရွင္မဟာရ႒သာရရဲ႕ပ်ဳိ႕မ်ားမွာ ဆို႐ိုးစကားမ်ား၊ စကားပံုမ်ား အလြန္ပါပါတယ္။ ပ်ဳိ႕စာသားမ်ား သည္ပင္လွ်င္ ေနာင္အခါ ဆို႐ိုးမ်ား၊ စကားပံုမ်ား ျဖစ္သြားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီသံဝရပ်ဳိ႕မွာ ''တစ္ေယာက္ခ်မ္းသာ၊ ကိုယ့္ဖို႔ရွာ၍၊ သတၱဝါအေပါင္း ဆင္းရဲေၾကာင္း'' ဆိုတဲ့ ဆို႐ိုးစကားေလးကို ေတြ႕ရပါမယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ အလြန္သံုးေလ့ရွိတဲ့ ဆို႐ိုးျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္တစ္ေယာက္ ခ်မ္းသာဖို႔အတြက္ အမ်ားဆင္းရဲရတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုပဲ အႏွစ္သာရမရွိတဲ့ လူ႕ဘဝကို ႐ွင္မဟာရ႒သာရက ''ၾကက္ဥသံေခ်ာင္'' လို႔ ေျပာပါတယ္။

ဒီစကားကလည္း ဆို႐ိုးအျဖစ္နဲ႔ ယခုတိုင္ သံုးစြဲၾကပါတယ္။ အဆန္ေခ်ာင္တဲ့ ၾကက္ဥဆိုတဲ့အေနနဲ႔ တင္စားၿပီး သံုးစြဲျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ''ငယ္ကတည္းက၊ မဆံုးမေသာ္၊ မိဘတလည္၊ ရန္သူမည္'' ဆိုတဲ့ အဖြဲ႕ကိုလည္း ေတြ႕ရပါမယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ကလည္း ဆို႐ိုးစကားအျဖစ္နဲ႕ ျမန္မာလူမႈနယ္ပယ္မွာ တြင္က်ယ္ေနပါတယ္။ မိဘဆိုတာ သားသမီးကို ငယ္စဥ္ကတည္းက ဆံုးမပဲ့ျပင္ခဲ့ရမယ္။ ငယ္ငယ္ကတည္းက မဆံုးမ မသြန္သင္ခဲ့ဘူး ဆိုရင္ ဒီမိဘသည္ ရန္သူႏွင့္တူေသာ မိဘျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။

အဲဒီဆို႐ိုးစကားေတြကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိရွိနားလည္ၿပီးေတာ့ ျပန္လည္ေရးသားတတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သံဝရပ်ဳိ႕မွာ အလကၤာမ်ား၊ ဆို႐ိုး မ်ားသာမက အလြန္ႏွစ္သက္ စြဲမက္ဖြယ္ေကာင္းတဲ့ အဖြဲ႕ေကာင္းမ်ား ကိုလည္း ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ငါးေတြဟာ သူတို႔ဘာသာဘာဝအလိုက္ တံငါက ကြန္ကို ႀကဲပါျဖန္႔ပါမွ ဝင္လာတတ္ၾကပါတယ္။ တံငါသည္က ကြန္ကို မႀကဲမျဖန္႔ဘဲ ကိုင္ဆုပ္ထားရင္ ငါးေတြက ဝင္မလာတတ္ပါဘူး။ အဲဒီလိုပဲ လူေတြကို လက္ေဆာင္ပစၥည္းေပး ျခင္းျဖင့္ လူေတြရဲ႕ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ လူေတြရဲ႕ခင္မင္မႈ အဲဒါေတြကို အလြယ္ တကူ ရရွိႏိုင္မယ္။ ဒီသေဘာသဘာဝေတြကို ဆရာေတာ္႐ွင္မဟာရ႒သာရက ''ငါးတို႔ဘာသာ၊ တံငါကြန္စြန္႔၊ ပစ္ႀကဲျဖန္႔မွ၊ ဝင္လာၾက၏၊ ကြန္ကိုတံငါ၊ ကိုင္ဆုပ္ငွာလွ်င္၊ တီမွာ ငါးမ်ား၊ ဝင္လာျငားအံ့''။ ''သစ္သီးသစ္ပြင့္၊ လက္ေဆာင္ျဖစ္လွ်င္၊ ခ်စ္ခြင့္လြယ္ကူ၊ ၿမိဳ႕လံုးခ်ဴ'' စသည္ျဖင့္ ေရးဖြဲ႕ထားလို႕ ဒီအဖြဲ႕ေကာင္းေတြကို ထုတ္ႏုတ္ၿပီးေတာ့ ေလ့လာက်က္မွတ္ထားဖို႔၊ ေျပေျပ ျပစ္ျပစ္ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ စကားေျပနဲ႔ ျပန္လည္ၿပီး ေရးသားႏိုင္ဖို႔ က်င့္ထား ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ေလ့လာရမယ့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ပ်ဳိ႕လာအသံုးအႏႈန္း စကားလံုးမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ သံဝရပ်ဳိ႕ဟာ အင္းဝေခတ္မွာေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ပ်ဳိ႕ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔ အင္းဝေခတ္သံုး စကားလံုးမ်ားကို ေတြ႕ရပါ တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေရွးသံုးစကားလံုးမ်ား ပါဝင္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အလြန္စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။

''မ်က္ခ်စ္''၊ ''မရြံမရွာ'' ''ဆိတ္ညံ'' ''ျပယာယ္'' ''ခိုင္းပယ္'' ဆိုၿပီးေတာ့ ဒီစကားလံုး ငါးလံုးကို သာဓကအေနနဲ႔ ျပပါမယ္။ ဒီစကားလံုးေတြရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို သိဖို႔လိုပါတယ္။ ''မ်က္ခ်စ္'' ဆိုရင္ ႏွစ္သက္ျမတ္ႏိုးသည္၊ ေမတၱာရွိသည္။ ''မရြံမရွာ'' ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ မေၾကာက္မလန္႔ ျဖစ္တယ္။

''ဆိတ္ညံ'' ဆိုတာဟာ တိတ္ဆိတ္တာကို ဆိုလိုတယ္။ ''ျပယာယ္''ဆိုတာဟာ သြယ္ဝိုက္ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္တယ္။ ''ခိုင္းပယ္'' ဆိုတာ ေစခိုင္းတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္သက္ေရာက္ပါတယ္။ အဲဒီအသံုးအႏႈန္းေတြရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္ေတြကို သိရွိနားလည္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

အခု သံဝရပ်ဳိ႕ရဲ႕ ေမးခြန္းပုံစံကို ရွင္းျပပါမယ္။ သံဝရပ်ဳိ႕ ေမးခြန္းျဖစ္တဲ့ ေမးခြန္း(၂)မွာ ပုဒ္ခြဲ(၂)ခု ပါဝင္ပါတယ္။ ၂(က)မွာ ပ်ဳိ႕စာကိုယ္လာ စာပိုဒ္ေတြကို ရွင္းျပရမွာ ျဖစ္တယ္။ ၂(ခ) မွာေတာ့ ဇာတ္ေဆာင္အလိုက္ ဇာတ္ခန္း အလိုက္ ပ်ဳိ႕တစ္ေစာင္လံုးအလိုက္ အေၾကာင္းအရာ၊ အေရးအဖြဲ႕နဲ႔ သုတရသ သင္ခန္းစာေတြကို ေမးမွာျဖစ္တယ္။ ျဗဟၼဒတ္မင္းႀကီး၏ဂုဏ္ရည္၊ အႏွစ္သက္ဆံုးအခန္း၊ ရသေျမာက္အဖြဲ႕မ်ား၊ ဖခင္ႏွင့္သားတို႔၏ ႏွစ္လိုဖြယ္ဆက္ဆံေရး၊ ဆရာေကာင္းတပည့္ ပန္းေကာင္းပန္ေသာသေဘာ စသည္ျဖင့္ ေမးႏိုင္ပါတယ္။ ႐ႈေထာင့္ အေထြေထြက ေလ့လာထားရင္ ပ်ဳိ႕ကဗ်ာေျဖဆိုရတာဟာ အလြန္ႏွစ္သက္ၾကည္ႏူးစရာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမးခြန္း(၃)ကေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕နည္းေမးခြန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕နည္းစာအုပ္ရဲ႕ အမွာစာမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ကဗ်ာ၏သေဘာ၊ ကဗ်ာစပ္နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ကဗ်ာစပ္နည္းရဲ႕ အေျခခံေလးလုံးစပ္နည္း၊ သံေပါက္စပ္နည္း၊ အခ်ဳိးကဗ်ာမ်ား စပ္နည္းတို႔အေၾကာင္းနဲ႔ ေလ့လာသင္ၾကားရန္ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ား စတာေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာထားဖို႕လိုပါမယ္။

ကဗ်ာဖြဲ႕နည္းမ်ားမွာေတာ့ေဒြးခ်ဳိး၊ ႀတိခ်ဳိး၊ ေလးခ်ဳိး၊ သံခ်ဳိ၊ တ်ာခ်င္း၊ အိုင္ခ်င္း၊ လြမ္းခ်င္း၊ ေတးထပ္ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစား (၈)မ်ဳိးကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒီကဗ်ာ(၈)မ်ဳိးရဲ႕ ဖြဲ႕နည္းကဗ်ာေတြကို ေဖာ္ျပရာမွာ သက္ဆိုင္ရာ ကဗ်ာ အမ်ဳိးအစားရဲ႕ အေခၚအေဝၚ အဓိပၸာယ္ေတြ၊ စပ္နည္းေတြ၊ ဖြဲ႕စပ္တဲ့ သာဓကပုံစံေတြ၊ ေလ့က်င့္ခန္းေတြ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ကဗ်ာစပ္နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးထဲ ကမွထူးျခားတဲ့ ကာရန္ယူစနစ္ေတြျဖစ္တဲ့ ျပန္ဂဟပ္ကာရန္၊ ျခေသၤ့လည္ျပန္ ကာရန္၊ အခံကာရန္၊ အအုပ္ကာရန္ အေၾကာင္းေတြ၊ ကဗ်ာဥာဏ္ ကြန္႔ျမဴး ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဇဝနဥာဏ္၊ လက္တန္းဥာဏ္ စတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာဆိုင္ရာ သိမွတ္ စရာေတြကို ေလ့လာမွတ္သားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ေလ့လာထားမယ္ဆိုရင္ ကဗ်ာဖြဲ႕နည္းကို အခက္အခဲမရွိ ေျဖဆိုႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမးခြန္း(၃) ပုဒ္ခြဲ(က)မွာ အဲဒီကဗ်ာဖြဲ႕နည္းဆိုင္ရာေတြကို မွတ္စုေရးရမွာ ျဖစ္တယ္။ (၄)ခုေပးထားၿပီး (၂)ခု ေျဖရပါမယ္။ ေမးခြန္း(၃) ပုဒ္ခြဲ(ခ)ကေတာ့ လက္ေတြ႕ေျဖဆိုရတဲ့ ကဗ်ာေမးခြန္းျဖစ္တယ္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ေပးထားၿပီး ဒီကဗ်ာရဲ႕အမ်ဳိးအမည္ကုိ ေျဖရမွာျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ကာရန္စနစ္ကို သေကၤတနဲ႔ ျပရမွာျဖစ္တယ္။

ကာရန္ယူပုံစနစ္ကို သေကၤတနဲ႕ ရွင္းျပတဲ့အခါမွာ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားႏွင့္ ကာရန္ယူပံု သေကၤတကို ရွင္းျပပါမယ္။
စာသားကို မ်ဥ္းတို၊ ကာရန္ကို ခေရပြင့္၊ ကာရန္ကို အေပါင္းလကၡဏာတို႕နဲ႕ သေကၤတျပဳေဖာ္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

- စာသား - -
- ပိုဒ္တြင္းကာရန္ - *
- အခ်ဳိးသတ္ကာရန္ - +
သာဓကအေနနဲ႔ ေဒြးခ်ဳိးကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ႕ ကာရန္ယူပုံကို ေလ့လာတင္ျပ ပါမယ္။
'' ခ်ဳိးႏွစ္ေကာင္
ထေနာင္းပင္ညီေနာင္က
လြမ္းေအာင္ကူခြၽဲ။
ပန္းေတာ္ျဖဴ
ပင္ျမက္ေနစာထူလွ
ဘိုးေတာင္သူတဲ။
ဆိုတဲ့ကဗ်ာကို ေပးထားရင္ ေဒြးခ်ဳိးကဗ်ာျဖစ္ေၾကာင္း ဦးစြာေျဖရပါမယ္။
''ေကာင္'' နဲ႔ ''ေနာင္''၊ ''ေနာင္'' နဲ႔ ''ေအာင္'' တို႕ဟာ ပထမပိုဒ္ရဲ႕ ပိုဒ္တြင္းကာရန္ေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ခေရပြင့္ျပရမွာ ျဖစ္တယ္။ ''ခြၽဲ'' ကေတာ့ ပထမပိုဒ္ရဲ႕ အခံပိုဒ္ဆုံးကာရန္ (အခ်ဳိးသတ္ကာရန္) ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေပါင္း လကၡဏာ သေကၤတနဲ႔ျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

''ျဖဴ'' နဲ႔ ''ထူ''၊ ''ထူ'' နဲ႔ ''သူ'' ေတြကေတာ့ ဒုတိယပိုဒ္ရဲ႕ ပိုဒ္တြင္း ကာရန္ေတြျဖစ္လို႔ ခေရပြင့္ ျပရပါမယ္။ ''တဲ'' ကေတာ့ အခံပိုဒ္ဆံုး ကာရန္ (အခ်ဳိးသတ္ကာရန္) ျဖစ္တာေၾကာင့္ အေပါင္းလကၡဏာသေကၤတနဲ႔ ျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမးခြန္း(၄) ကေတာ့ ျမန္မာစာေပသမိုင္း ျပ႒ာန္းစာေတြကို ေမးပါမယ္။ စာေပသမိုင္းရဲ႕ ေခတ္ေတြထဲက ပုဂံေခတ္ကေန ေညာင္ရမ္းေခတ္အထိ နဝမတန္းမွာ ေလ့လာသင္ယူၿပီးျဖစ္လို႕ တကၠသိုလ္ဝင္တန္းမွာေတာ့ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္ေခတ္ျဖစ္တဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္နဲ႔ ကိုလိုနီေခတ္စာေပသမိုင္း ေတြကို ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ စာေပသမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ ေခတ္အလိုက္ ေခတ္လိုအင္အရ ဦးတည္ခ်က္ေတြ အေလးေပးပုံေတြ ေျပာင္းလာပုံ၊ အေၾကာင္းအရာေတြ က်ယ္ျပန္႔လာပုံ၊ စာဆိုေတြ စာေပပုံသဏၭာန္ေတြ တစ္စတစ္စ တိုးပြားလာပုံေတြကို ေလ့လာထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာစာေပသမိုင္း စာေမးပြဲေမးခြန္းအေနနဲ႔ေတာ့ ေမးခြန္း (၄)မွာ ေမးပါတယ္။ ေမးခြန္း(၄)(က) က ျမန္မာစာေပသမိုင္း ဓမၼဓိ႒ာန္ေမးခြန္းေတြ ျဖစ္ၿပီး (၄)(ခ) မွာေတာ့ ေဆြးေႏြးတင္ျပရတဲ့ ရွင္းလင္းေျဖဆိုရတဲ့ ေမးခြန္းမ်ဳိး ေမးပါတယ္။ (၄)(က) ျမန္မာစာေပသမိုင္း ဓမၼဓိ႒ာန္ ေမးခြန္းမွာ (၈)ခု ေမးထားၿပီး (၅)ခု ေျဖရပါမယ္။ ေခတ္ႏွစ္ေခတ္ရဲ႕ စာေပဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြကို ေမးပါမယ္။ ဓမၼဓိ႒ာန္ေမးခြန္းျဖစ္တဲ့အတြက္ တိုတိုနဲ႔ တိတိ က်က် ေျဖရပါမယ္။ ျမန္မာစာေပသမိုင္း ဓမၼဓိ႒ာန္ေမးခြန္းေတြကို သာဓက အေနနဲ႔ တင္ျပသြားပါမယ္။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္သည္ မည္မွ်ၾကာျမင့္သနည္း။
ဗုဒၶဝင္ဝတၴဳဟူသည္ အဘယ္နည္း။
ဦးပုည၏ဝတၴဳမ်ားကို ႏွစ္သက္ရျခင္းအေၾကာင္းအရင္းကိုေဖာ္ျပပါ။
ေလာကဗ်ဴဟာက်မ္းေရးသူ၏အမည္ကိုေဖာ္ျပပါ။
ပထမဆံုးျမန္မာသတင္းစာ၏အမည္သည္ အဘယ္နည္း။
အစရွိတဲ့ ေမးခြန္းမ်ဳိးေတြျဖစ္ပါတယ္။

ေရႊျပည္စိုးဝတၴဳ ေရးသူအမည္၊ကိုလိုနီေခတ္ - စာေပလႈပ္ရွားမႈတစ္ခု၊ ဆရာေဇာ္ဂ်ီျမန္မာမႈျပဳထားေသာ ျပဇာတ္အမည္၊ ''ဓား'' ဝတၴဳကလႈံ႕ေဆာ္ေသာ စိတ္ဓာတ္၊ စာေပသစ္ - ေၾကြးေၾကာ္သံ စတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကိုလည္း ေလ့လာမွတ္သားထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဓမၼဓိ႒ာန္ေမးခြန္းေတြ ေျဖတဲ့အခါမွာ အေျဖဟာ တိက်ဖို႔ အလြန္လိုအပ္ ပါတယ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္သည္ မည္မွ်ၾကာျမင့္သနည္း - ဆိုတဲ့ ဓမၼဓိ႒ာန္ေမးခြန္းေျဖရင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္သည္ ႏွစ္ေပါင္း (၁၃ဝ)ေက်ာ္ ၾကာျမင့္သည္လို႔ ေျဖရမွာျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶဝင္ဝတၴဳဟူသည္ အဘယ္နည္း - လို႔ေမးထားရင္ ဗုဒၶဝင္ဝတၴဳဟူသည္ ဘုရားရွင္၏ ေနာက္ဆံုးဘဝ ျဖစ္ေတာ္စဥ္ကို ေရးသားထားေသာ ဝတၴဳျဖစ္သည္လို႔ ေျဖရပါမယ္။ ဦးပုည၏ဝတၴဳမ်ားကို ႏွစ္သက္ရျခင္းအေၾကာင္းရင္းကို ေဖာ္ျပပါ - ဆိုရင္ေတာ့ ဦးပုည၏ဝတၴဳမ်ားကို ႏွစ္သက္ရျခင္းအေၾကာင္းရင္းမွာ ပရိသတ္စိတ္ၫြတ္ႏူးဖြယ္ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ေရးသား ထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္လို႔ ေျဖရပါမယ္။ ေလာကဗ်ဴဟာက်မ္းေရးသူ၏ အမည္သည္ အင္႐ံုဝန္ႀကီးျဖစ္သည္။ ပထမဆံုး ျမန္မာသတင္းစာသည္ ဓမၼသတင္းစာျဖစ္သည္ စသည္ျဖင့္ အတိအက် ျပည့္ျပည့္စံုစံုေျဖရပါမယ္။ ေရႊျပည္စိုးဝတၴဳေရးသူ၏ အမည္ဆိုရင္ေတာ့ ေရႊျပည္စိုးဝတၴဳေရးသူ၏ အမည္မွာ ဦးလတ္ျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီေခတ္ စာေပလႈပ္ရွားမႈတစ္ခု၏ အမည္တစ္ခုကိုေဖာ္ျပပါဆိုရင္ ဒီေနရာမွာ ကိုလိုနီေခတ္စာေပလႈပ္ရွားမႈမွာ ေခတ္စမ္းစာေပလည္းရွိခဲ့တယ္။ နဂါးနီစာေပလည္းရွိခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီအတြက္ ေၾကာင့္ ဒီလိုေမးခြန္းမ်ဳိးမွာ တစ္ခုေျဖရင္ လံုေလာက္ပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္ စာေပလႈပ္ရွားမႈ တစ္ခု၏ အမည္တစ္ခုမွာ ေခတ္စမ္းစာေပလႈပ္ရွားမႈျဖစ္တယ္။ သို႔တည္းမဟုတ္ ကိုလိုနီေခတ္ စာေပလႈပ္ရွားမႈတစ္ခု၏ အမည္တစ္ခုမွာ နဂါးနီစာေပလႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီးေတာ့ တစ္ခုေျဖရင္ လံုေလာက္ပါတယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ျမန္မာမႈျပဳထားေသာ ျပဇာတ္အမည္သည္အဘယ္နည္း လို႔ေမးရင္ ''မဟာဆန္ခ်င္သူျပဇာတ္'' လို႔ ေျဖရပါမယ္။ ဓားဝတၴဳက လႈံ႕ေဆာ္ ေသာစိတ္ဓာတ္ကို ေရးပါဆိုရင္ ''အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္လို႔'' ေျဖရပါမယ္။

စာေပသစ္ဟူေသာ ေၾကြးေၾကာ္ကာလတြင္ ေပၚထြက္ခဲ့ေသာ မဂၢဇင္းသည္ တာရာမဂၢဇင္းျဖစ္သည္ ဆိုၿပီးေတာ့ ျပည့္ျပည့္စံုစံုေျဖရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တိက်မွန္ကန္ရင္ အမွတ္ျပည့္ရမယ့္ ေမးခြန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမးခြန္း(၄)(ခ)ကေတာ႔ ျမန္မာစာေပသမိုင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၿခံဳငံုေဆြးေႏြး ရတဲ့ ေမးခြန္းျဖစ္တယ္။ ဒီေမးခြန္းမွာလည္း ကုန္းေဘာင္ေခတ္နဲ႔ကိုလိုနီေခတ္ အဲဒီေခတ္ႏွစ္ေခတ္က စာေပအေျခအေနေတြကို ေမးမွာျဖစ္ပါတယ္။ သာဓကျပရမယ္ဆိုရင္ ''ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မဟာဂီတ သီခ်င္းမ်ားအေၾကာင္းကို ေလ့လာတင္ျပပါ။ (သို႔မဟုတ္) ''ကိုလိုနီေခတ္ သမိုင္းေနာက္ခံဝတၴဳမ်ား အေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးပါ။'' ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ ဒီေမးခြန္းေတြကို ေျဖႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေခတ္ႏွစ္ေခတ္ရဲ႕စာေပသမိုင္းကို က႑အလိုက္ ဆစ္ပိုင္းက်က္မွတ္ထားဖို႔ လိုပါတယ္။ ေျဖဆိုရာမွာလည္း ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေျပေျပျပစ္ျပစ္ ေရးသားႏိုင္ရပါမယ္။

စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာဟာ ေမးခြန္း(၄)ပုဒ္ပဲေျဖရၿပီးေတာ့ ျပ႒ာန္းစာ(၃) အုပ္က အမ်ဳိးအစား(၄) မ်ဳိးကို (၁)မ်ဳိး (၁)ပုဒ္ေမးမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေမးခြန္းေတြကို ခ်န္ၿပီးႁခြင္းၿပီးေျဖရင္ မေအာင္ႏိုင္ပါဘူး။ အမ်ဳိးအစား (၄)မ်ဳိးကိုလည္း ခ်န္ၿပီးႁခြင္းၿပီးက်က္လို႔ မရပါဘူး။ (၄)မ်ဳိးလံုးကို ေက်ေက်ညက္ညက္ ေလ့လာက်က္မွတ္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ေက်ညက္ေနမယ္ဆိုရင္ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ ေမးခြန္းလႊာကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ေျဖဆိုႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ ေျဖဆိုၾကမယ့္သူမ်ားအားလံုး တကၠသိုလ္ဝင္ စာေမးပြဲႀကီးကို ေပ်ာ္ရႊင္ေအာင္ျမင္စြာ ေျဖဆိုႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳရင္း ဒီကေန႔ပို႔ခ်ခ်က္ကို ရပ္နားလိုက္ပါတယ္။ ။

No comments:

Post a Comment