Saturday, June 27, 2015

ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ျပင္ဆင္ျခင္း (ေဆာင္းပါး)

ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႐ႈေထာင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးမွ သံုးသပ္ေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားအနက္ သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္း၏ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ မီဒီယာဆိုင္ရာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ကိုက္ညီေသာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ေဖာ္ျပေပးသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ေဆာင္းပါးတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားသည္ ေဆာင္းပါးရွင္၏ ကိုယ္ပိုင္႐ႈျမင္ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားသာျဖစ္ၿပီး သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္း လုပ္ငန္း၏ အယူအဆမဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းကို စိတ္ဝင္စားသူမ်ား အေနျဖင့္လည္း ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေပးပို႔ႏိုင္ၿပီး သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္း လုပ္ငန္း၏ မူဝါဒႏွင့္ ကိုက္ညီပါက ေဖာ္ျပေပးသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒမူၾကမ္းႏွစ္ေစာင္အား ျပည္သူမ်ားသိရွိေလ့လာအၾကံျပဳႏုိင္ရန္ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ဥပေဒသမားမ်ားသာ တာဝန္ရွိသည္ မဟုတ္ဘဲ ျပည္သူမ်ား ကလည္း ေလ့လာ အၾကံျပဳသင့္ပါ၍ ဤေဆာင္းပါးကို ေရးသား ျဖစ္ပါသည္။
ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒ၏ သဘာဝ
ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒသည္ ႏုိင္ငံအတြင္းရွိ ဥပေဒအားလုံး၏ မူလအေျခခံျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံသားတို႔၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္၊ ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားကုိ ထင္ဟပ္ထားသည့္ ဥပေဒႀကီးျဖစ္ပါသည္။ ထုိအေျခခံဥပေဒကို ပညာရွင္ မ်ားက-
(က) အကၡရာတင္ထားေသာ အေျခခံဥပေဒ (Written Constitu-tion) ႏွင့္ အကၡရာတင္မထားေသာ အေျခခံဥပေဒ (Unwritten Constitution) ႏွင့္
(ခ) ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လြယ္ကူေသာ အေျခခံဥပေဒ (Flexible Constitution) ႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ ခက္ခဲေသာ အေျခခံ ဥပေဒ (Rigid Constitution) ဟူ၍ ခြဲျခားေလ့လာၾကသည္။
အကၡရာတင္ထားေသာ အေျခခံဥပေဒဆုိသည္မွာ ပုဒ္မမ်ားတပ္၍ တရားဝင္တိက်စြာ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းထားေသာ ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ (ဥပမာ- အေမရိကန္ ဖဲြ႕စည္းပုံေျခခံဥပေဒ) အကၡရာတင္မထားေသာ အေျခခံ ဥပေဒ ဆုိသည္မွာ ႐ိုးရာဓေလ့ထုံးစံမ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ဥပေဒအျဖစ္ စုစည္းျပ႒ာန္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။ (ဥပမာ-ၿဗိတိသွ် ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ) ယခုနမူနာအျဖစ္ တင္ျပသည့္ ၿဗိတိသွ်ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒမ်ဳိးသည္ အကၡရာတင္ မထားေသာ အေျခခံဥပေဒဟု ဆုိေသာ္လည္း တစ္ပိုင္းတစ္စ ေရးသားထားျခင္း(Part Written) သို႔မဟုတ္ တစ္ေပါင္း တစ္စည္းတည္း မထားရွိျခင္း (Uncodified) သာျဖစ္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ အေျခခံဥပေဒမ်ားကို ခြဲျခားေလ့လာရာတြင္-
(က) စုေပါင္းျပ႒ာန္း ဒီကရီအဆင့္ (Degree of Codification)
(ခ) အေသးစိတ္ေရးသား ဒီကရီအဆင့္ (Degree of Written Detail) ႏွင့္
(ဂ) အကၡရာတင္ဥပေဒ၏ မူရင္းအေထာက္အထား ျပ႒ာန္းခ်က္ (Degree of Written Text of Document) အဆင့္ဆင့္ တို႔ကိုခ်ိန္ထိုးၾကရပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ တကယ္ လက္ေတြ႕ဘဝတြင္ လုံးဝအကၡရာ တင္မထားေသာ ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဟူ၍ မရွိေသာေၾကာင့္ဟု ဆိုပါသည္။
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လြယ္ကူေသာ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ခက္ခဲေသာ အေျခခံဥပေဒ
''ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လြယ္ကူေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒဟူသည္မွာ ၄င္းဥပေဒကို ျပဳျပင္ရာတြင္ အထူးယႏၲရား မလုိဘဲ သာမန္႐ုိး႐ိုးဥပေဒကို ျပဳျပင္သလိုမ်ဳိး ျပဳျပင္ႏုိင္ျခင္းကို ေခၚသည္'' ဟု စီအက္ဖ္-စထေရာင္း (C.F.Strong) က ဆုိသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္တစ္ရပ္ မရွိဘဲ ျပဳျပင္ႏုိင္ေသာ အေျခခံဥပေဒကို ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္သည္။ (ဥပမာ-ၿဗိတိသွ် ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ)
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ခက္ခဲေသာ အေျခခံဥပေဒဆိုသည္မွာ သာမန္ ဥပေဒမ်ား ျပင္ဆင္သကဲ့သို႔ ျပဳလုပ္၍မရေသာ အေျခခံ ဥပေဒမ်ဳိးျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲရန္ ကန္႔သတ္ခ်က္၊ သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားရွိေနပါက ၄င္းကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ ခက္ခဲေသာ အေျခခံ ဥပေဒဟု ေခၚၾကရေပမည္။
ဥပမာ-၁၇၈၉ ခုႏွစ္မွ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း (၁၈၃) ႏွစ္အတြင္း ျပင္ဆင္ခ်က္ (၂၆) ခုသာရွိခဲ့ေသာ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၏ ဖဲြ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ထုိဥပေဒ(၂) မ်ဳိး စလုံးတြင္ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိပါသည္။
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ခက္ခဲေသာ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျခင္း
ေအာက္ပါနည္းလမ္းေလးမ်ဳိးျဖင့္ ျပင္ဆင္ၾကေၾကာင္းေတြ႕ရပါ သည္။
(က) ျခြင္္းခ်က္ျဖင့္ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ကျပင္ဆင္ျခင္း။ ဥပေဒ ျပဳလႊတ္ေတာ္သည္ သာမန္ဥပေဒမ်ားျပဳစုျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္း မ်ဳိးကဲ့သို႔ အေျခခံဥပေဒကို မျပင္ဆင္ႏုိင္ပါ။ သတ္မွတ္ထား ေသာ လႊတ္ေတာ္အမတ္ဦးေရ၏ အမ်ားစုသေဘာတူဆုံးျဖတ္ ခ်က္ျဖင့္ ျပင္ဆင္ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ လက္ရွိဥပေဒျပဳအဖဲြ႕က သတ္မွတ္ထားေသာ မဲအေရအ တြက္ ျဖင့္ ျပင္ဆင္ျခင္းမ်ဳိးကုိလည္း ေတြ႕ရသည္။ ထုိ႔အျပင္ အေျခခံ ဥပေဒကုိ ျပင္ဆင္လုိေသာအခါ လက္ရွိဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕သစ္တစ္ခုျဖင့္ ျပင္ဆင္ၾကသည္ လည္း ရွိပါသည္။
(ခ) ျပည္သူ႕ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပျပင္ဆင္ျခင္း။ အခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕က အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ခြင့္ မရွိေသာ ေၾကာင့္ မဲဆႏၵရွင္မ်ားအား ျပင္ဆင္ခ်က္ကို ႀကိဳက္/မႀကိဳက္ ေမးျမန္း ဆႏၵခံယူျပင္ဆင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
(ဂ) အထူးဖြဲ႕စည္းက်င္းပေသာ လႊတ္ေတာ္ကျပင္ဆင္ျခင္း။ အခ်ဳိ႕ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ကိုဖ်က္သိမ္း၍ အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲေရး အဖြဲ႕သစ္ကို ေရြးခ်ယ္ၿပီး ထုိအဖြဲ႕သစ္ျဖင့္ ျပင္ဆင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤနည္းလမ္းက အခ်ိန္ ကုန္ျခင္း၊ ေငြကုန္ျခင္းေၾကာင့္ အသံုးျပဳမႈနည္းပါးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
(ဃ) ျပည္နယ္မ်ား၏ မဲဆႏၵျဖင့္ျပင္ဆင္ျခင္း။ အခ်ဳိ႕ေသာ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဗဟိုအစိုးရ၌ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ ခြင့္မရွိဘဲ ျပည္နယ္မ်ားသို႔ ခြဲေဝေပးထားျခင္းျဖစ္၍ အေျခခံ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္လိုပါက ျပည္နယ္မ်ားသို႔ တင္ျပၿပီး ျပည္နယ္ အမ်ားစု၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ျပင္ဆင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခခံဥပေဒမ်ားႏွင့္ ျပင္ဆင္ျခင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒ၊ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒဟူ၍ ရွိသည္။ ၁၉၄၇ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ အခန္း(၁၄)ခန္း၊ ပုဒ္မေပါင္း (၂၃၄) ခုပါဝင္ၿပီး အခန္း(၁၁) ပုဒ္မ(၂ဝ၇) မွ (၂၁ဝ) အထိသည္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္း အခန္းျဖစ္သည္။ ၁၉၄၇ အေျခခံ ဥပေဒသည္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂ ရက္ေန႔တြင္ တပ္မေတာ္အာဏာ လႊဲေျပာင္းရယူေသာအခါ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းခဲ့ရသည္။ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒတြင္ အခန္း(၁၆)ခန္း၊ ပုဒ္မေပါင္း( ၂ဝ၉)ခုရွိၿပီး အခန္း(၁၅)၊ ပုဒ္မ (၁၉၄)တြင္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္းကို ျပ႒ာန္းထားေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။ ၁၉၇၄ အေျခခံ ဥပေဒသည္လည္း ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အေျခအေန အရပ္ရပ္ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္က ႏိုင္ငံေတာ္ တာဝန္အရပ္ရပ္ကို လႊဲေျပာင္း ရယူခဲ့ေသာအခါ ပ်က္ျပယ္ခဲ့ရျပန္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အစိုးရတစ္ရပ္ ရွိရန္ လိုအပ္သည့္အေလ်ာက္ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွစတင္၍ အမ်ဳိးသားညီလာခံ က်င္းပၿပီး အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲခဲ့သည္။ အဆုိပါ အေျခခံဥပေဒကို ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲျဖင့္ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ၂ဝဝ၈ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ အခန္း(၁၅)ခန္း၊ ပုဒ္မေပါင္း (၄၅၇)ခု၊ ဇယား (၅)ခုရွိၿပီး အခန္း(၁၂) သည္ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ျခင္း အခန္းျဖစ္ပါသည္။ အခန္း(၁၂)တြင္ ပုဒ္မ (၄၃၃)၊ (၄၃၄) ႏွင့္ (၄၃၅)တုိ႔မွာ ျပင္ဆင္လိုပါက သတ္မွတ္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို ေဖာ္ျပထားၿပီး ပုဒ္မ (၄၃၆) (က) တြင္ ''ဤဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ၏ အခန္း(၁) ပုဒ္မ ၁မွ ၄၈ ထိ၊ အခန္း(၂) ပုဒ္မ ၄၉ မွ ၅၆ ထိ၊ အခန္း(၃) ပုဒ္မ ၅၉ မွ ၆ဝ ထိ၊ အခန္း(၄) ပုဒ္မ ၇၄၊ ၁ဝ၉၊ ၁၄၁၊ ၁၆၁၊ အခန္း(၅) ပုဒ္မ ၂ဝဝ၊၂ဝ၁၊ ၂၄၈၊ ၂၇၆၊ အခန္း(၆) ပုဒ္မ ၂၉၃၊ ၂၉၄၊ ၃ဝ၅၊ ၃၁၄၊ ၃၂ဝ၊ အခန္း (၁၁) ပုဒ္မ ၄၁ဝ မွ ၄၃၂ထိ၊ အခန္း(၁၂) ပုဒ္မ ၄၃၆ တုိ႔ရွိ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္လိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းအားလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ျပင္ဆင္ရန္ သေဘာတူလက္ခံ ၿပီးေနာက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပ၍ ဆႏၵမဲေမးခြင့္ရွိသူအားလံုး၏ ထက္ဝက္ေက်ာ္ ဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္''ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ပုဒ္မ(၄၃၆)(ခ)တြင္ ''ပုဒ္မခြဲ(က)တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားမွအပ အျခား ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုး ၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္''ဟူ၍ ျပ႒ာန္းထားပါ သည္။
ေဖာ္ျပပါပုဒ္မ ၄၃၆ ကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္လွ်င္(က)ပုဒ္မ ၄၃၆(က)တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ မူဝါဒပိုင္းဆုိင္ရာ ပုဒ္မမ်ားကို ျပင္ဆင္မည္ ဆိုပါက ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ျပင္ဆင္ရန္ သေဘာတူရပါမည္။
(ခ) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က သေဘာတူလွ်င္ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပ၍ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရွိသူအားလံုး၏ ထက္ဝက္ေက်ာ္ ဆႏၵမဲရရွိရမည္ျဖစ္သည္။ (ဂ) မူဝါဒ ပိုင္းဆုိင္ရာမဟုတ္ေသာ ပုဒ္မမ်ား ကိုျပင္ဆင္လိုပါက ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ေထာက္ခံရမည္ဟူသည့္ အခ်က္(၃)ခ်က္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ယခု ျပင္ဆင္ သည့္ ဥပေဒမူၾကမ္းတြင္ ထိုအခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ရန္ ျပ႒ာန္းထားပါသည္။
လူ႔ေဘာင္ေလာကတြင္ ၿပီးျပည့္စံုသည္ မရွိျဖစ္၍ အေျခခံ ဥပေဒတုိင္းတြင္ ျပင္ဆင္မႈအခန္းကို မျဖစ္မေန ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္း ရေပသည္။ လက္ေတြ႕ဘဝတြင္လည္း ႏုိင္ငံေတာ္ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသည္ ေခတ္ကာလႏွင့္ လုိက္ေလ်ာ ညီေထြ မရွိလွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီ ႏႈန္းစံတန္ဖိုးမ်ား အားနည္းလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံသားတုိ႔၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မႈ အားနည္းလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း (သို႔မဟုတ္) ျပည္သူအမ်ားစုက လက္ခံႏုိင္ျခင္းမရွိေတာ့ လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း ျပင္ဆင္ၾကရမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားသည္ အေျခခံဥပေဒ ပိုမိုအားေကာင္း လာေစေရး စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္မားလာေစေရး၊ သက္ဝင္ လႈပ္ရွားေနေစေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖံြ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရးတုိ႔ကို ဦးတည္ ခ်က္ထားရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဥပေဒမူၾကမ္းကို ေလ့လာပါ၊ ၿပီးလွ်င္ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒ မူၾကမ္း ႏွစ္ေစာင္အနက္(၁၁-၆-၂ဝ၁၅)တြင္ ျပင္ဆင္ ရန္ ပုဒ္မ(၅)ခု၊ (၁၂-၆-၂ဝ၁၅) တြင္ ျပင္ဆင္ရန္ ပုဒ္မ (၃ဝ)ပါရွိပါသည္။ ပုဒ္မ (၃ဝ)ခုတြင္ ဇယား(၁)ႏွင့္ (၂)လည္း ပါဝင္ပါသည္။ ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒမူၾကမ္းကိုေလ့လာရာတြင္ အေထာက္ အကူ ျဖစ္ေစရန္အတြက္ မူလဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ၂ဝဝ၈ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ဥပေဒၾကမ္းပါ ျပင္ဆင္လို သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားကို ႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပထားသည့္ ဇယားကိုလည္း ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္အတြက္ လြယ္ကူ ရွင္းလင္းစြာ ယွဥ္တြဲေလ့လာႏုိင္ပါသည္။ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ျပင္ဆင္ခ်က္ မူၾကမ္းပါ အခ်က္မ်ားအနက္၊ အနည္းဆံုးေတာ့ ျပည္သူတို႔၏ အခြင့္အေရး အာဏာသံုးရပ္ပုိင္းျခားျခင္း၊ သမၼတေရြးခ်ယ္ျခင္း၊ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ျခင္း ႏွင့္ ဇယား(၁)(၂) တုိ႔ကို ေလ့လာသင့္ပါသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္တက္၍ အၾကံျပဳ သင့္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အေရးႀကီး လို႔ပါ။ ဥပမာ-အာဏာ သံုးရပ္ပိုင္းျခားမႈ (Check and Balance) သေဘာတရား အားနည္းလွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားဆံုး႐ံႈးမည္။ အာဏာသံုးရပ္ပိုင္းျခားျခင္းမရွိလွ်င္ သက္ဦး ဆံပိုင္ျဖစ္ကာ အုပ္စုိးသူ အႀကီးအကဲသည္ ဥပေဒျပဳသူ (Law Maker)၊ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္သူ ((Law Breaker)၊ ဥပေဒကို မိမိအလိုက်အဓိပၸာယ္ ဖြင့္သူ(ဥပေဒအထက္မွာေနသူ) (Interpreter)ႏွင့္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္သူ (Administrator)ဟူ၍ တစ္ဦးတည္းကသာ ေလးကိုယ္ခြဲ သ႐ုပ္ေဆာင္ သြားေပလိမ့္မည္။ ဤအေျခအေနမွာ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာျဖစ္သည္။
ထို႔အတူ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္မည္ဟု ဆိုရာတြင္ မူလ ဥပေဒ(၂ဝဝ၈) သတ္မွတ္ခ်က္အတုိင္း ျပင္ဆင္မည္ေလာ။ ယခုေဆာင္းပါး တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ''ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ခက္ခဲသည့္ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျခင္း'' ေခါင္းစဥ္ပါ နည္းလမ္းေလးမ်ဳိးအနက္ မည္သည့္နည္းလမ္းျဖင့္ ျပင္ဆင္မည္။ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ျပင္ဆင္မည္(၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ မတုိင္မီ (သို႔မဟုတ္) ေရြးေကာက္ပြဲၿပီး (သုိ႔မဟုတ္) ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္)စသည္တုိ႔မွာ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ရာ ျဖစ္ပါသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရပါလွ်င္ ႏုိင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေတာ့မည့္ ယေန႔ကာလလို အေရးႀကီးကာလဝယ္ ကြၽႏု္ပ္တို႔ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူမ်ားသည္ ရရွိလာသည့္အခြင့္အေရးကို အမိအရဆုပ္ကိုင္ကာ ေလ့လာ အၾကံျပဳသင့္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း ''ျပည္သူ႔အသံ လႊတ္ေတာ္အသံ'' ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္ႏွင့္အညီ ျပည္သူတို႔ ကိုယ္စား ျပဳေသာ ျပည္သူ႔အက်ဳိးစီးပြားကို ဦးထိပ္ထားေသာ ေစတနာမ်ားျဖင့္ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး အမ်ဳိးသားေရး တာဝန္ႀကီးကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္သင့္ပါေၾကာင္း အၾကံျပဳတိုက္တြန္းလုိက္ရပါသည္။
ေမာင္ခုိင္မာ(အထက္မင္းလွ)

No comments:

Post a Comment