Wednesday, April 30, 2014

က်န္းမာေရးက႑ကို တကယ္အက်ိဳးျပဳမည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ရန္ လိုအပ္ေနၿပီျဖစ္

ေနျပည္ေတာ္ ဧၿပီ ၂၉
အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးေကာ္မတီဥကၠ႒ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္းသည္ ယေန႔ နံနက္ ၉ နာရီခြဲတြင္ ေနျပည္ေတာ္ရွိ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာန အစည္းအေဝးခန္းမ၌ က်င္းပသည့္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးေကာ္မတီ ၫွိႏႈိင္းအစည္းအေဝးသို႔ တက္ေရာက္၍ အမွာစကား ေျပာၾကားသည္။


ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္းက ယခင္အစိုးရလက္ထက္ေရာ ယခုအစိုးရ လက္ထက္ပါ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ က်န္းမာေရးက႑ နိမ့္က်ေနသည္ကို ဘက္ေပါင္းစုံမွ  ေဝဖန္ ေထာက္ျပေနသည္မ်ားကို ဆန္းစစ္ေဆြးေႏြးႏိုင္ရန္ႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္လိုအပ္ သည့္နည္းလမ္းႏွင့္ အႀကံဉာဏ္မ်ားရယူ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ လက္ေတြ႕ က်ၿပီး အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏိုင္သည့္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ိဳး ရရွိႏိုင္ရန္အတြက္ ယေန႔အစည္းအေဝးကို ေခၚယူရျခင္းျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ သုံးႏွစ္တာကာလအတြင္း က်န္းမာေရး ၀န္ႀကီးဌာနအတြက္ ရန္ပုံေငြကို ေလးဆ တိုးျမႇင့္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း ျပည္သူလူထုကိုေပးသည့္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ အဆင့္အတန္း သည္ ေျပာင္းလဲမႈမရွိဘဲ ယခင္အတိုင္း ရွိၿမဲရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္ကို ေထာက္ျပေနၾကပါေၾကာင္း။ က်န္ရွိေနေသးသည့္ အစိုးရသက္တမ္း ႏွစ္ႏွစ္ တာကာလတြင္ ေရတိုေဆာင္႐ြက္ေပးသည့္ အပိုင္းအား ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ ေပးသြားရန္ လိုအပ္သကဲ့သို႔ ေရရွည္ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ လိုအပ္ေသာ အုတ္ျမစ္မ်ားကို ခ်မွတ္ ေဆာင္႐ြက္သြား ရမွာျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ယခုေခတ္ကာလႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိသည့္ လက္ေတြ႕ က်ေသာ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးႏိုင္ရန္ ေရရွည္ေဆာင္႐ြက္မည့္ လုပ္ငန္း၊ ေရတို ေဆာင္႐ြက္မည့္ လုပ္ငန္းဟူ၍  ႏွစ္ပိုင္းခြဲျခားသြားရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဇန္နဝါရီ ၃၁ ရက္က ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ က်န္းမာေရးဘက္ဆိုင္ရာ ေကာ္မတီဝင္မ်ားႏွင့္ ပညာရွင္မ်ား ပါဝင္သည့္ လက္ေတြ႕က်ေသာ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ အစည္း အေဝးတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၏ မိန္႔မွာၾကားခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ က်န္းမာေရးက႑တြင္ လက္ရွိေဆာင္႐ြက္ေနသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားအားလုံးကို ဆန္းစစ္ေလ့လာ အကဲျဖတ္သြားရန္၊ ျပည္တြင္းျပည္ပ အဖြဲ႕အစည္း၊ ေက်းလက္က်န္းမာေရးပညာရွင္မ်ားပါဝင္သည့္ အႀကံေပးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းေဆြးေႏြးေဆာင္႐ြက္ရန္၊ ေဆြးေႏြးပြဲ ရလဒ္အရ လိုအပ္ေသာ ဥပေဒ၊ နည္း ဥပေဒ၊ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ား ေရးဆြဲျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္အတြက္ အဆင့္ဆင့္တင္ျပရန္၊ လက္ေတြ႕ ထိေရာက္ေသာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ိဳး ျပဳလုပ္ရန္၊ တစ္ႏွစ္ ကေလး ေသဆုံးမႈ ႏႈန္း၊ ငါးႏွစ္ေအာက္ကေလး ေသဆုံးမႈနငန္း၊ မိခင္ ေသဆုံးမႈႏႈန္း က်ဆင္းေစရန္၊ သားဖြားႏွင့္ အရန္သားဖြားမ်ား၊ ေက်းလက္က်န္းမာေရး လုပ္သား တိုးျမႇင့္ခန္႔ထားႏိုင္ေရး ၫွိႏႈိင္း ေဆာင္႐ြက္ရန္၊ HIV/AIDS ငွက္ဖ်ား၊ တီဘီေရာဂါမ်ား ရည္မွန္းခ်က္အဆင့္အထိ က်ဆင္း လာေစရန္၊ ဆရာဝန္၊ သူနာျပဳမ်ားကို အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံတခ်ိဳ႕က ေက်နပ္အားရဖြယ္ရာ လက္ခံၾကသကဲ့သို႔ ျပည္တြင္းျပည္သူမ်ား ေက်နပ္လက္ခံသည့္ အဆင့္ေရာက္ေအာင္ ေဆာင္ ႐ြက္ၾကေစရန္၊ ဝန္ထမ္း ရာထူးခန္႔အပ္ျခင္း၊ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ျခင္း၊ အဆင့္တိုးျမႇင့္ျခင္း စသည္တို႔ကို ေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားကို ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ၊ အဆင္ေျပေစမႈႏွင့္ မၽွတမႈရွိေစရန္၊ ေက်းလက္ေဒသတြင္ ေဆြမရွိ မ်ိဳးမရွိ ေဆး႐ုံတက္ေရာက္လာေသာ လူနာမ်ားအတြက္ လူနာ ႏွင့္အေစာင့္ အဆင္ေျပသည့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ား ထည့္သြင္းေဆာင္႐ြက္ရန္၊ ဝန္ထမ္းႏွင့္ လူနာ အင္အား မမၽွတမႈေၾကာင့္ ဝန္ထမ္းမ်ား စိတ္ဖိစီးမႈေရာက္ေနရသည့္ ကိစၥရပ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အင္အားတိုးခ်ဲ႕ရန္ႏွင့္ ႀကိဳးစားသူကို ဆုေပး ခ်ီးျမႇင့္သည္စနစ္မ်ား က်င့္သုံးရန္၊ တိုးတက္မ်ားျပားလာသည့္ သက္ႀကီး႐ြယ္အိုမ်ားကို ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မည့္ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားကို အားေပးမႈျပဳလုပ္သြားရန္၊  ပုဂၢလိက က႑ပါ၀င္မႈ အားေပးရန္၊ တိုးတက္မ်ားျပားလာသည့္ အစားအေသာက္ အတုအပမ်ား ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေရး လိုအပ္ေသာ ဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲၾကရန္ စသည့္  က်န္းမာေရးက႑ မူဝါဒဆိုင္ရာ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ားကို မေမ့မေလ်ာ့ ေဆာင္႐ြက္သြားရန္ ထပ္မံ ႏႈိးေဆာ္လိုပါေၾကာင္း။
က်န္းမာေရးက႑ အလုံးစုံ ၿပီးျပည့္စုံေသာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈႏွင့္ က်န္းမာေရးေစာင့္ ေရွာက္မႈ လူတိုင္း လက္လွမ္းမီလႊမ္းၿခဳံေရးတြင္ ပါဝင္သည့္ က်န္းမာေရးအဆင့္ ျမႇင့္တင္ျခင္း၊ ေရာဂါမ်ား ကာကြယ္တိုက္ဖ်က္ျခင္း၊ ကုသျခင္းႏွင့္ ျပန္လည္ထူေထာင္ျခင္း ေလးခုစလုံးကို ေရရွည္စီမံခ်က္မ်ားႏွင့္ ေဆာင္႐ြက္သြားရန္ လိုအပ္သကဲ့သို႔ ေရတိုစီမံခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည့္ ျပည္သူလူထုကို ေန႔စဥ္ႏွင့္အမၽွ သန္းခ်ီၿပီး ထိေတြ႕မႈအမ်ားဆုံးျဖစ္သည့္ Curative အပိုင္း၊ ေဆး႐ုံ၊ ေဆးခန္း၏ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈကို အျမန္ဆုံး ျပဳျပင္ေဆာင္႐ြက္ေပးရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း။
တစ္ႏိုင္ငံလုံးရွိ ေဆး႐ုံေဆးခန္းမွေပးသည့္ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ၏ အဆင္ေျပမႈ၊ အဆင္ မေျပမႈအေပၚ အဓိကမူတည္ၿပီး က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေပၚ ေရာင္ျပန္ ဟပ္ေစမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ အဂၤါရပ္မ်ားျဖစ္သည့္ ေဆး႐ုံ၊ ေဆးခန္းအေဆာက္အအုံ၊ ဆရာဝန္၊ ဆရာမ၊ ကၽြမ္းက်င္ဝန္ထမ္း၊ ေဆးဝါးႏွင့္ အေထာက္အကူစက္ပစၥည္း ကိရိယာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ လက္ေတြ႕တြင္ အဆိုပါ အဂၤါရပ္မ်ား ျပည့္စုံပါမွ  က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ ျဖစ္သည့္ ကုသေရးအပိုင္းသည္ ၿပီးျပည့္စုံမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ၿပီးခဲ့သည့္ လပိုင္းအတြင္းက ၿမိဳ႕ႀကီးေလးၿမိဳ႕၊ ေဆး႐ုံႀကီး ၁၅ ႐ုံကို သြားၿပီး ေလ့လာစစ္ေဆး ၾကည့္႐ႈခဲ့ရာတြင္ အားရေက်နပ္ဖြယ္ရာ ေကာင္းသည့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ိဳးေပးေနသည့္ ေဆး႐ုံမေတြ႕ ခဲ့ရပါေၾကာင္း၊ ေဆးဝါးေထာက္ပံ့မႈ ျပည့္စုံေသာ္လည္း က်န္သည့္ ေဆး႐ုံအေဆာက္အအုံပိုင္း လိုအပ္မႈ ဆရာ၀န္ဆရာမ၊ ကၽြမ္းက်င္၀န္ထမ္း လိုအပ္မႈ၊  အေထာက္အကူ စက္ပစၥည္းဆိုင္ရာ လိုအပ္မႈ၊ ဝန္ထမ္းမ်ားအတြက္ ႐ုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ လိုအပ္မႈမ်ားကို တစ္ပုံတစ္ပင္ မ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ခဲ့ရပါေၾကာင္း။
ကုသမႈခံယူေနၾကသည့္ လူနာမ်ားဘက္က ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ရာတြင္  ေယဘုယ်အားျဖင့္အားျဖင့္ အလႊာသုံးမ်ိဳး သုံးစား ခြဲျခားလို႔ ရပါေၾကာင္း၊ ပထမအုပ္စုအေနျဖင့္ ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္ သည့္ အလႊာရွိ လူနာမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္တြင္းကုသမႈကို အားမရသည့္အတြက္ ႏိုင္ငံျခားသို႔ သြားေရာက္ကုသည့္ အုပ္စုျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္ကို ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံျခားေငြ စုစုေပါင္း ေဒၚလာသန္း ၂၀၀ ခန္႔ ယိုစီးထြက္မႈ ရွိေနပါေၾကာင္း။
အဆိုပါ အုပ္စုအတြက္ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီသည့္ ေဆး႐ုံတစ္႐ုံ၊ ႏွစ္႐ုံေပၚေပါက္လာရန္ မိမိတို႔စြမ္းေဆာင္ႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းကိုလည္း ေဆြးေႏြးေပးေစခ်င္ေၾကာင္း Private Sector, Public Sector, P.P.P ျဖစ္ေစ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ေပၚေပါက္လာႏိုင္ရန္ အဓိကျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံျခားေငြ ယိုထြက္ျခင္းထက္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ က်န္းမာေရးေလာက ဂုဏ္သိကၡာကိုလည္း ထိခိုက္ႏိုင္ပါေၾကာင္း၊ ဒုတိယျဖစ္သည့္ အလယ္အလတ္တန္းစားျဖစ္ေသာ မရွိမရွားအုပ္စု အေနျဖင့္ ေဆး႐ုံေဆးခန္းကိုသြားၿပီး ကုသမႈယူေနသည့္ ေဆး႐ုံမ်ားကို ျပည့္လၽွံေနေစသည့္ အုပ္စုျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၎တို႔အေနျဖင့္ ေငြေၾကးအကုန္အက် မ်ားလြန္းေနသကဲ့သို႔ ေက်နပ္မႈ ရွိသည့္ ဝန္ေဆာင္မႈ မရၾကသည္ကို ၾကားေနၾကရပါေၾကာင္း။
တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ယခင္ကာလ ေဆး႐ုံေဆးခန္းမ်ား၌ ေဆးဝါးမလုံေလာက္ခဲ့ေပမယ့္ ယခု ေဆးဝါးအမ်ိဳးမ်ိဳး ဝယ္ယူရန္ သက္ဆိုင္ရာေဆး႐ုံႀကီးမ်ားသို႔ တိုက္႐ိုက္ရန္ပုံေငြခ်ေပး၍ ေဆးဝါး လုံေလာက္မႈ ရွိလာသည္ႏွင့္အမၽွ ပိုလၽွံလာသည့္ ေဆးဝါးမ်ားကို သိုေလွာင္ႏိုင္ရန္ အေဆာက္အအုံ လိုအပ္မႈကို ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ိဳးဆက္ေပၚ လာပါေၾကာင္း။
လူနာမ်ားလာရျခင္း အေၾကာင္းရင္းမ်ားအနက္ အခမဲ့ေဆးဝါးကုသမႈေပးျခင္းသည္ အေၾကာင္း အရာတစ္ခုျဖစ္ပါ ေၾကာင္း ၊ သို႔ရာတြင္ လက္ရွိစနစ္သည္ ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ေရရွည္ ကိုက္ညီမႈ ရွိ၊ မရွိ၊ ျဖစ္ႏိုင္မျဖစ္ႏိုင္ကို သုံးသပ္ၾကရန္ လိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
တတိယျဖစ္သည့္ အေျခခံလူတန္းစားႏွင့္ ေက်းလက္ေနျပည္သူလူထု ျဖစ္ၿပီး ေဆး႐ုံ၊ ေဆး ေဆးခန္းမ်ားကို မလာႏိုင္၊ မသြားႏိုင္သူမ်ားျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ႐ြာတိုင္းအတြက္ ေက်း႐ြာအေျချပဳ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈျဖစ္သည့္ အရန္သားဖြား ဆရာမႏွင့္ လူထုက်န္းမာေရးလုပ္သားျဖင့္ စေပးေစလိုပါေၾကာင္း။
အဆိုပါ အုပ္စုမ်ားအားလုံးအတြက္ လႊမ္းၿခဳံႏိုင္သည့္ ေရရွည္က်န္းမာေရး အာမခံစနစ္တစ္ခု ထူေထာင္ႏိုင္ရန္၊ မည္ကဲ့သို႔ လုပ္ေဆာင္ပါက သင့္ေတာ္မည္ကို အားလုံးက အႀကံေပးေဆြးေႏြး ေစလိုပါေၾကာင္း၊ အိမ္နီးနားခ်င္းႏိုင္ငံမွ က်င့္သုံးေနသည့္ အာမခံစနစ္၊ ႏိုင္ငံတကာက်င့္သုံးေနသည့္ အာမခံစနစ္ သင့္ေတာ္ရာ ေ႐ြးခ်ယ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္လာမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း။
အေရးႀကီးဆုံးအခ်က္ တစ္ခ်က္ျဖစ္သည့္ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ ဦးစီးဌာန ခုနစ္ခုရွိသည့္ အနက္ က်န္းမာေရးဦးစီးဌာန တစ္ခုတည္းက ဝန္ႀကီးဌာနတစ္ခုလုံး၏ လုပ္ငန္းရာခိုင္ႏႈန္း ၈၀ ခန္႔ကို တာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ေန သည္ကို ေတြ႕ရပါေၾကာင္း၊ ၀န္ႀကီးဌာန လုပ္ငန္း အေတာ္မ်ားမ်ားကို ဦးစီးဌာနတစ္ခုနည္းက ကိုင္တြယ္ရသည့္ အတြက္ မႏိုင္မနင္းျဖစ္ႏိုင္ပါေၾကာင္း၊ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္ခရီးစဥ္မ်ား ေရာက္သည့္အခါတိုင္း လိုအပ္မႈမ်ား တင္ျပသည့္ အထဲတြင္ အထူးကုဆရာဝန္မ်ား၊ လက္ေထာက္ဆရာဝန္မ်ား၊ သူနာျပဳမ်ားႏွင့္ သားဖြား ဆရာမမ်ားအျပင္ ကၽြမ္းက်င္လုပ္သား လိုအပ္ခ်က္ပါ ပါေၾကာင္း၊ အထူးကု ဆရာဝန္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားအနက္ Radiologist, Anesthetist, Pathologist, Pediatric Surgeon အပါအဝင္ သြားဆရာဝန္ မ်ားလည္း  ပါပါေၾကာင္း။
MRCOG ေအာင္ရန္ ခက္လာသည့္အတြက္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ရန္ မည္သို႔ ျဖည့္ဆည္း ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မည္ကို ဝိုင္းဝန္းစဥ္းစား အႀကံျပဳၾကေစလိုပါေၾကာင္း၊ Undergrad ျဖစ္သည့္ MBBS, BDS ၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို လႊတ္ေတာ္တြင္ တစ္ခ်ိန္လုံးေတာင္းဆိုေနတာ ကို ေတြ႕ရပါေၾကာင္း၊ မိမိတို႔တြင္ ဘြဲ႕ရမ်ား ေထာင္ခ်ီရွိေနေသာ္လည္း ေပးလိုေပမယ့္ မေပးႏိုင္ျခင္းသည္ စနစ္တစ္ခုခု မွားေနျခင္း ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ဘြဲ႕လြန္ဆိုသည္အတိုင္း လူတိုင္း အနည္းဆုံး Master ၿပီးရင္ Doctorate သြားခ်င္ၾကပါ ေၾကာင္း၊ အခ်ိန္ငါးႏွစ္၊ ခုနစ္ႏွစ္ေပးမွ ဘြဲ႕လြန္တစ္ဦးသာရသည့္ အစီအစဥ္သည္ လတ္တေလာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ မကိုက္ညီသည္ကို ေတြ႕ရပါေၾကာင္း၊ Master အစား Diploma, Certificate Course မ်ား ေပးပါက လက္ရွိ Shortage ျပႆနာကို အခ်ိန္တိုအတြင္း ေျဖရွင္း ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
သူနာျပဳႏွင့္ သားဖြားဆရာမမ်ားကိုလည္း Bachelor ဘြဲ႕ႏွင့္အတူ Diploma ႏွင့္ Certificate Course မ်ိဳး သြားႏိုင္မည္ဆိုပါက ယခု လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ထို႔အတူ လူသားအရင္းအျမစ္ ေမြးထုတ္ေရးဆိုင္ရာ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားတြင္ သင္ၾကား သင္ယူမႈကို သမား႐ိုးက် သင္ၾကားသင္ယူမႈမွ  တစ္ဆင့္တက္ၿပီး Electronic နည္းပညာသုံး၍ သင္ႏိုင္သည့္နည္းလမ္းမ်ိဳး က်င့္သုံးရန္လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ တကၠသိုလ္၏ အသက္ျဖစ္သည့္ Research Funding ႏွင့္ စက္ပစၥည္းမ်ားလိုအပ္မႈ၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ၊ ဆရာ ဆရာမ မ်ားအတြက္ အိမ္ရာ၊ အေဆာင္လိုအပ္မႈမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစား ၾကရမွာျဖစ္ေၾကာင္း။
ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္တြင္ တစ္ႏိုင္ငံလုံးအတိုင္းအတာျဖင့္ CT စက္ႀကီးမ်ားကို ေပးပို႔ႏိုင္ခဲ့သည့္ အတြက္ ဝမ္းေျမာက္စရာ ျဖစ္ေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ Radiologist ရွိေသာ္လည္း Training မရေသးသည့္အတြက္ ယခုအထိ မ႐ိုက္ႏိုင္၊ မဖတ္ႏိုင္သည့္ အခက္အခဲရွိေနတာကို ေတြ႕ရပါေၾကာင္း။
ထို႔အျပင္ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအုံ ေဆာက္လုပ္မႈအပိုင္းတြင္ တခ်ိဳ႕ေသာ အေဆာက္ အအုံမ်ားမွာ ႀကီးၾကပ္မႈအားနည္းသည့္အတြက္ အရည္အေသြး မမီတာမ်ားကို ေတြ႕ခဲ့ရပါ ေၾကာင္း။
အဆိုပါ အခက္အခဲမ်ား၊ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ၿပီး က်န္းမာေရးက႑ကို တကယ္ အက်ိဳးျပဳမည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ရန္ လိုအပ္ေနၿပီျဖစ္သည့္အတြက္ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီး ဌာနေအာက္ရွိ ဦးစီးဌာနမ်ားကို သင့္ေတာ္သလို Redesign လုပ္ၿပီး ေျပာင္းလဲလာသည့္ ေခတ္စနစ္ႏွင့္ ကိုက္ညီမည့္ဖြဲ႕စည္းမႈ ပုံစံအသစ္ႏွင့္ ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္း စီမံခန္႔ခြဲလုပ္ေဆာင္သြား ပါမွ က်န္းမာေရးက႑ ေရွ႕ကိုတက္လွမ္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
က်န္ရွိေနသည့္ Promotive, Preventive, Rehabilitation အပိုင္းမွာလည္း ေရတိုေရရွည္ ဘယ္လိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္သင့္သည္ကို တက္ေရာက္ၾကသူအားလုံးက ဝိုင္းဝန္း အႀကံေပးၾကရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္းျဖင့္ အမွာစကားေျပာၾကားသည္။
ထို႔ေနာက္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးေကာ္မတီ၏ (၁/၂၀၁၃)အစည္းအေဝးဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ေကာ္မတီတြဲဖက္အတြင္း ေရးမႉး ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ေဒါက္တာထြန္းႏိုင္ဦးက လည္းေကာင္း၊ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားအေပၚ ေကာ္မတီအတြင္းေရးမႉး ဒုတိယဝန္ႀကီး ေဒါက္တာ သန္းေအာင္က လည္းေကာင္း ရွင္းလင္းတင္ျပသည္။
ယင္းေနာက္ အစည္းအေဝးတက္ေရာက္လာၾကသည့္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးေကာ္မတီဝင္မ်ား၊ က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ဌာနဆိုင္ရာအႀကီးအကဲမ်ား၊ က်န္းမာေရးက႑ႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္သည့္ ျပည္တြင္းအစိုးရ မဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ဥကၠ႒မ်ား၊ အၿငိမ္းစား  စားေဆးပညာရွင္မ်ားက က႑အလိုက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသင့္ သည္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အပိုင္းက ျဖည့္ဆည္းေပးသင့္သည္မ်ားကို အႀကံျပဳ ေဆြးေႏြး တင္ျပၾကသည္။
ထို႔ေနာက္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးေဒါက္တာေဖသက္ခင္က ေဆးပညာေလာက ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႕က်န္းမာေရး ဝန္ေဆာင္မႈအပိုင္း တိုးတက္ေရးတို႔အတြက္ အႀကံျပဳ ေဆြးေႏြး တင္ျပခ်က္မ်ားအေပၚ ျဖည့္စြက္ရွင္းလင္းတင္ျပသည္။
ယင္းေနာက္ အစည္းအေဝးဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ေကာ္မတီတြဲဖက္ အတြင္းေရးမႉး ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ ေဒါက္တာထြန္းႏိုင္ဦးက ဖတ္ၾကားအတည္ျပဳသည္။
ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္းက တင္ျပခ်က္မ်ားအေပၚ ပံ့ပိုးျဖည့္ဆည္းေပး၍ လက္ရွိ က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ က်န္းမာေရးဝန္ေဆာင္မႈအပိုင္းတြင္ ေကာင္းမြန္ သည့္ အပိုင္းမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ လိုအပ္ခ်က္ မ်ားလည္း ရွိပါေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ယေန႔ အစည္း အေဝးကို က်င္းပ၍ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ရန္ အားလုံးက ဝိုင္းဝန္းအႀကံျပဳ ေဆြးေႏြးၾကသည့္အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါေၾကာင္း၊ အလားတူ ေဆးဝန္ထမ္း မ်ား၏ လုပ္ငန္းခြင္ေပ်ာ္႐ႊင္ေရးအတြက္ အေလးထား ေဆာင္႐ြက္ေပးသြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းျဖင့္ ေျပာၾကားသည္။
ယေန႔က်င္းပသည့္ အစည္းအေဝးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ုံး၏၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၉ ရက္တြင္ အမိန္႔ေၾကညာစာအမွတ္(၁၇/၂ဝ၁၄)ျဖင့္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးေကာ္မတီကို အဖြဲ႕ဝင္ ၁၉ ဦးျဖင့္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္း ခဲ့ၿပီးေနာက္ ပထမဆုံးက်င္းပသည့္ အစည္းအေဝး ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ယခင္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရးေကာ္မတီကို ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး ၂၀၀၉ ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၁၉ ႏွစ္အတြင္း အစည္းအေဝးေပါင္း (၄၄)ႀကိမ္ က်င္းပခဲ့၍ က်န္းမာေရး ဆိုင္ရာကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြး ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား အေျမာက္အျမား ရွိခဲ့ေၾကာင္း သတင္းရရွိသည္။


No comments:

Post a Comment