Wednesday, February 6, 2019

ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္အေျခခံျဖင့္



ေမာင္ခိုင္မာ(အထက္မင္းလွ)
လြန္ခဲ့ေသာ ၇၂ ႏွစ္ျဖစ္သည့္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၂ ရက္ေန႔က ပင္လုံၿမိဳ႕ကေလးတြင္ “ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာ ႏိုင္ငံႀကီး” ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာေရးအတြက္ “ပင္လုံသေဘာတူစာခ်ဳပ္” ကို ေအာင္ျမင္စြာ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုသို႔ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ သည့္ေန႔ကို “ျပည္ေထာင္စုေန႔” အျဖစ္ သမိုင္းအစဥ္အလာႏွင့္အညီ ဂုဏ္ျပဳက်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ယခုႏွစ္ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၂ ရက္ေန႔ဆိုလၽွင္ (၇၂) ႏွစ္ ျပည့္ေျမာက္ ၿပီျဖစ္ပါသည္။

လြတ္လပ္သည့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ “ျပည္ေထာင္ စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး” အျဖစ္ ကမၻာ႔အလယ္တြင္ ၀င့္ထည္စြာ ျဖစ္ေပၚ လာေရးအတြက္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ကို အခိုင္အမာ တည္ေဆာက္ေပးခဲ့သည္မွာ “ပင္လုံသေဘာတူစာခ်ဳပ္” ျဖစ္ပါသည္။ ဤပင္လုံစာခ်ဳပ္ႀကီး ေအာင္ျမင္ျဖစ္ထြန္းလာရန္ ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည့္ သမိုင္းေၾကာင္းမွာ သိမ္ေမြ႕ခက္ခဲေၾကာင္း တိုင္းရင္းသား ျပည္သူအေပါင္း သိရွိၿပီးျဖစ္ပါသည္။ (၁၉) ရာစု ကမၻာ႔နယ္ခ်ဲ႕ အရင္းရွင္စနစ္ တြင္က်ယ္ထြန္း ကားစဥ္ ကာလဝယ္ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕တို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံအား က်ဴးေက်ာ္စစ္သုံးႀကိမ္ ဖန္တီးသိမ္းပိုက္ခဲ့ပါသည္။
သူ႕ကၽြန္ဘ၀ေရာက္သည္မွစၿပီး တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားတြင္ အေျခအေန အခ်ိန္အခါ အလိုက္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။ ဤျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္အတူ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဦးစီးသည့္ ရဲေဘာ္သုံးက်ိပ္၏ စြန္႔လႊတ္စြန္႔စားစြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္ လြတ္လပ္ေရးရရွိေရးကို တြန္းအားျဖစ္ေစခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ အေျခအေန အရပ္ရပ္ေၾကာင့္ နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသၽွအစိုးရသည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အား လန္ဒန္သို႔ဖိတ္ေခၚ ကာ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေဆြးေႏြးခဲ့ ပါသည္။ ၂၇-၁-၁၉၄၇ တြင္ “ေအာင္ဆန္း-အက္တလီ စာခ်ဳပ္” ကို ေအာင္ျမင္စြာ ခ်ဳပ္ဆို ႏိုင္ခဲ့ေပသည္။
ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္တြင္ ပင္လုံအစည္းအေဝး (သို႔မဟုတ္) အထူးအစည္းအေဝးတစ္ရပ္က်င္းပကာ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေတာင္တန္းေဒသခံ ျပည္သူတို႔၏ သေဘာထားဆႏၵရယူဖို႔ရန္ အခ်က္တစ္ခ်က္ပါေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕သည္ ၉-၂-၁၉၄၇ တြင္ ပင္လုံညီလာခံက်င္းပၿပီး ၫွိႏႈိင္းေဆြးေႏြး ခဲ့ၾကပါသည္။ ညီလာခံ က်င္းပစဥ္ကာလအတြင္း အခက္အခဲအခ်ိဳ႕ ရွိေသာ္လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္တကြ တိုင္းရင္းသားေခါင္း ေဆာင္ တို႔၏ အေျမာ္အျမင္၊ ေစတနာတို႔ေၾကာင့္ ၁၂.၂.၁၉၄၇ တြင္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို ေအာင္ျမင္စြာ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ ေၾကာင့္ပင္ အမိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ လြတ္လပ္ေရးရရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လြတ္လပ္ေရးရရွိခဲ့ေသာ္လည္း အေၾကာင္းေၾကာင္း ေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရး၏ အရသာကို တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ခံစားရျခင္း မရွိေသးပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အရွိန္ေႏွးေကြး လ်က္ရွိပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံအား စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္သည့္ ဒီမိုကေရစီဖက္ ဒရယ္ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ပုံေဖာ္ႏိုင္ရန္အတြက္ တစ္ဆက္တစ္စပ္တည္း ယွဥ္တြဲေဆာင္႐ြက္ရမည့္ အခ်က္ငါးခ်က္ကို တင္ျပလိုပါသည္။
ဒို႔တာဝန္အေရးသံုးပါး
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား ရယူေပးခဲ့သည့္ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ ရန္မွာ ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ တာဝန္ျဖစ္၏။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ေခတ္ေရာက္မွ ျပည္ေထာင္စုႀကီး တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေအာင္ မထိန္းသိမ္းႏိုင္လွ်င္ လြန္စြာ ႀကီးမားေသာ တာဝန္မေက်ပြန္မႈႀကီး ျဖစ္ေပမည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား ဘိုးေဘးဘီဘင္တို႔ကို မ်က္ႏွာ မေထာက္ရာ၊ သစၥာေဖာက္ရာ ေရာက္ေပမည္။ အခ်ဳပ္အျခာအာ ဏာ ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံအတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကေသာ တိုင္းရင္းသားျပည္သူအား လုံး၏ ေသြးစည္းညီၫြတ္မႈက အေျခခံအခရာက်ေၾကာင္း သမိုင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ အထင္အရွားေတြ႕ရေပမည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလုံးညီၫြတ္မႈ မၿပိဳကြဲေရးႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးတို႔ အတြက္ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ ပင္လုံညီလာခံႏွင့္ ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ ကိုအေျခခံကာ တိုင္းရင္းသားအားလုံး၏ စုေပါင္း အင္အားျဖင့္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။
ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ေလ်ာ္ညီသည့္ အေျခခံဥပေဒေပၚေပါက္ေရး
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒ၊ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒတို႔သည္ အေျခအေနအရ ပ်က္ျပယ္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒသည္ လက္ရွိတရားဝင္ အေျခခံဥပေဒျဖစ္ပါသည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒဟူသည္မွာ ပုထုဇဥ္လူသားမ်ား ေရးဆြဲထား ေသာဥပေဒျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အေျခအေနအခ်ိန္အခါအရ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရသည္မွာ သဘာ၀တရားျဖစ္၏။ ထို႔အတူ အေျခခံဥပေဒသည္ ထာ၀ရမွန္ကန္ေနသည့္ ပရမတၱသစၥာတရား မဟုတ္ပါ။ အခ်ိန္ကာလ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိသာ မွန္ကန္ႏိုင္ေသာ၊ သမုတိသစၥာတရားျဖစ္ပါသည္။
အျခားတစ္ဖက္ကၾကည့္လွ်င္လည္း အေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္သည္ လက္ေတြ႕ ဘ၀တြင္ ေခတ္ကာလႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ မရွိလၽွင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းမ်ား အားနည္းလွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မႈ အားနည္းလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူအမ်ားစု လက္ခံႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ အေျခခံဥပေဒ၏ အႏွစ္သာရ မျပည့္၀ ေတာ့လွ်င္ ျပင္ဆင္ၾကရမည္သာျဖစ္၏။ လက္ရွိအစိုးရအေနျဖင့္လည္း အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမူဝါဒ (လမ္းျပေျမပုံ) ခုနစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ထားရာ အမွတ္စဥ္ (၅) (၆) (၇) တို႔တြင္ “ျပည္ေထာင္စုသေဘာ တူညီခ်က္ႏွင့္အညီ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသားျခင္း၊ အတည္ျပဳျခင္း၊ ျပင္ဆင္ေရးသား အတည္ျပဳၿပီးေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ အညီ ပါတီစုံဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေ႐ြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ ပါတီစုံ ဒီမိုကေရစီ အေထြေထြ ေ႐ြးေကာက္ပြဲရလဒ္ႏွင့္အညီ ဒီမိုကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ျခင္း” ဟူ၍ ပါရွိပါသည္။ အေျခခံဥပေဒ တစ္ရပ္သည္ အေျခအေန အခ်ိန္အခါ သင့္ပါလ်က္ ျပင္ဆင္ျခင္းမျပဳမိပါက ဖက္ဒရယ္အေျခခံစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကြဲလြဲကာ အေပၚထပ္ အေဆာက္အအုံႏွင့္ စီးပြားေရးအေျခခံ အေဆာက္အအုံတို႔ သဟဇာတမျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ေလ်ာ္ညီသည့္ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ရန္ကိုလည္း ကၽြ ႏ္ုပ္တို႔အားလုံးက ဝိုင္းဝန္းႀကိဳးပမ္း ၾကရေပမည္။
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္ေရး
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး၏ လိုအင္ဆႏၵျဖစ္ေသာ၊ သမိုင္းေပးတာဝန္လည္းျဖစ္ေသာ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ စဥ္ဆက္မျပတ္ဖြံ႕ ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ခ်က္လည္းျဖစ္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို (၂၁) ရာစုပင္လုံျဖင့္ ေဖာ္ေဆာင္လ်က္ရွိပါသည္။ (၂၁) ရာစု ပင္လုံကို သုံးႀကိမ္ က်င္းပၿပီးျဖစ္ရာ လက္ရွိအေျခအေနတြင္ ျပည္ေထာင္စု သေဘာတူညီခ်က္ အစိတ္အပိုင္းအျဖစ္ ဘုံသေဘာတူညီခ်က္ ၅၁ ခ်က္ကို ရရွိၿပီးျဖစ္ပါသည္။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး ပစ္ခတ္ တိုက္ခိုက္မႈရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ (NCA) ကို တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ (EAOs) ၁၀ ဖဲြ႕တို႔ လက္မွတ္ေရးထိုးၾကၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ဆက္လက္ က်င္းပမည့္ (၂၁)ရာစုပင္လုံညီလာခံမ်ားမွ ဘုံသေဘာ တူညီခ်က္မ်ား ထြက္ေပၚလာ ဦးမည္ျဖစ္သကဲ့သို႔ NCA တြင္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပါဝင္လက္မွတ္ေရးထိုး ၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႀကိဳးပမ္း မႈခရီးစဥ္ကို ယထာဘူတက်က် ေလ့လာသုံးသပ္လွ်င္ လက္ရွိအေျခအေနက အေအာင္ျမင္ဆုံး အေနအထားဟု ေျပာဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဤအေျခအေနေကာင္းမ်ားကို အေျခခံ၍သေဘာထားႀကီးမႈ၊ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈ၊ ႐ိုးသားပြင့္လင္းမႈ၊ အျပန္အလွန္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်မႈတို႔ျဖင့္ (၂၁) ရာစု ပင္လုံညီလာခံမ်ားတြင္ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးၫွိႏႈိင္း သေဘာတူညီခ်က္မ်ားရရွိလွ်င္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူတစ္ရပ္လုံးက အာသာဆႏၵျပင္းျပစြာ လိုလားေနသည့္ “ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး” ကို လက္ဝယ္ပိုင္ဆိုင္ရရွိႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး
လူ႕အဖဲြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္တြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ ျပည္သူမ်ားေဘးကင္းလုံၿခဳံေရးမွာ အထူးလိုအပ္ပါသည္။ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးေရးသည္ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တန္းတူညီမွ်ျခင္းႏွင့္ တရားမွ်တျခင္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားမ်ား အေပၚတြင္ အေျခတည္ သျဖင့္ လူသားတို႔၏အေျခခံအခြင့္အေရးကို တရားဥပေဒျဖင့္ ကာကြယ္ေပးထားမွသာလွ်င္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈျဖစ္ေပၚေပမည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ဟုဆိုလွ်င္ တရားသူႀကီး၊ ဥပေဒဝန္ထမ္း၊ ရဲတပ္ဖဲြ႕၊ ေရွ႕ေန အစရွိသည္တို႔ကိုသာ ေျပးျမင္တတ္ၾကၿပီး ကၽြ ႏ္ုပ္တို႔ ျပည္သူမ်ား၏ပါဝင္မႈအခန္းက႑ကို ေမ့ေလ်ာ႕ထားၾကသည္။ အမွန္တကယ္အားျဖင့္ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးမႈဟုဆိုရာတြင္ ညီၫြတ္ မွ်တေကာင္းမြန္ေသာ ဥပေဒ (Good Law)ကို ဥပေဒျပဳေရးက႑ကျပဳစု၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး က႑ (အစိုးရ)ကျပ႒ာန္း၊ ျပည္သူက လိုက္နာၿပီး ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ပါက တရားစီရင္ေရးက အဂတိတရားကင္းစြာျဖင့္ ျပစ္ဒဏ္ေပးျခင္းဟု ဆိုပါသည္။ ျပည္သူမ်ားေဘးကင္းလုံၿခဳံမႈတြင္ “စီးပြားေရး လုံၿခဳံမႈ၊ အစာေရစာလုံၿခဳံမႈ၊ က်န္းမာေရး လုံၿခဳံမႈ၊ ပတ္ဝန္းက်င္ လုံၿခဳံမႈ၊ ႏိုင္ငံေရး လုံၿခဳံမႈ၊ လူတစ္ဦးခ်င္းစိတ္ဓာတ္ပိုင္း၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာလုံၿခဳံမႈ၊ ဘ၀ရပ္တည္ေရး လုံၿခဳံမႈ” စသည္တို႔ပါဝင္ပါသည္။ ျပည္သူတို႔ ေဘးကင္းလုံၿခဳံမႈ အားနည္းလွ်င္ အမ်ိဳးသားလုံၿခဳံမႈကိုထိခိုက္ၿပီး အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ထိပါးႏိုင္သည္ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံသား အားလုံးက “စည္းလုံးညီၫြတ္စြာျဖင့္” ဝိုင္းဝန္းႀကိဳးပမ္းၾကရန္ လိုအပ္ေပသည္။
ေကာင္းမြန္ေသာပညာေရးႏွင့္ လံုေလာက္ေသာ က်န္းမာေရး
(၂၁) ရာစု ကမၻာႀကီးအား ပညာေခတ္ဟု တင္စားေျပာဆိုၾကသည္။ ပညာကသာလွ်င္ လူ႕ေဘာင္ေလာကႀကီးကို ဦးေဆာင္ သြားမည္ျဖစ္သည္။ ကမၻာ႕ကုလသမဂၢ၏ ေထာင္စုႏွစ္ပန္းတိုင္ ၁၇ ရပ္အနက္ ပန္းတိုင္(၄)တြင္ “လူသားအားလုံး အက်ဳံးဝင္မႈ ရွိကာ ညီၫြတ္မွ်တၿပီး အရည္အေသြးရွိသည့္ ပညာသင္ယူႏိုင္ေရးႏွင့္ အစဥ္ေလ့လာသင္ယူႏိုင္ေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ားရရွိေရး” ဟု ခ်မွတ္ေပးထားၿပီး အဖဲြ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားက အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရွိပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ အမ်ိဳးသား ပညာေရး မဟာဗ်ဴဟာစီမံကိန္း ၂၀၁၆-၂၀၂၁ ကို ခ်မွတ္ကာ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈလုပ္ငန္း စဥ္မ်ားကို စနစ္တက် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ကိုၾကည့္လွ်င္ ၂၀၁၇- ၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၁၇၅၆ ဘီလီယံ သတ္မွတ္ခဲ့ရာမွ ယခု ၂၀၁၈- ၂၀၁၉ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၂၁၇၅ ဘီလီယံသို႔ တိုးျမႇင့္သတ္မွတ္ သုံးစြဲထားသျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ဝန္း ေက်ာင္းေနႏႈန္းျမင့္မားၿပီး ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းေလ်ာ႔ပါးေရး၊ ေက်ာင္းဥပဓိ ႐ုပ္မ်ားေကာင္းမြန္ေရး၊ ေက်ာင္းမ်ား တိုးခ်ဲ႕တည္ေဆာက္ေရး၊ ဆရာ ဆရာမအေရအတြက္ တိုးျမႇင့္ခန္႔အပ္ေရးတို႔ကို ပိုမိုေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ အစိုးရ အေနျဖင့္ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈလုပ္ငန္းစဥ္၊ မဟာဗ်ဴဟာ၊ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားႏွင့္ အညီ ေကာင္းမြန္ေသာ ပညာေရး (ဖက္ဒရယ္ ပညာေရး) ကို ႏိုင္ငံသားတိုင္း ရရွိခံစားႏိုင္ေရး စီမံေဆာင္႐ြက္ေန သည္ကို ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ ေတြ႕ျမင္ေနရပါသည္။
ပညာေရးႏွင့္က်န္းမာေရးတို႔သည္ ဖက္ဒရယ္ဒီမို ကေရစီႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားမ်ားအား ဝန္ေဆာင္မႈေပး ရာတြင္ အဓိကေနရာမွ ပါဝင္ေနသည့္အေလ်ာက္ ႏိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ တစ္မ်ိဳးသားလုံး က်န္းမာေရးအတြက္(က) လူတိုင္းသက္တမ္းေစ့ အသက္ရွည္စြာ ေနႏိုင္ေရး၊ (ခ)လူတိုင္း ေရာဂါဘယကင္းရွင္းေရးဟူသည့္ ရည္မွန္းခ်က္ ႏွစ္ရပ္ႏွင့္ (က) ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ေက်းလက္ ျပည္သူမ်ားအားလုံး ၿပီးျပည့္စုံေသာ က်န္းမာေရးေစာင့္ ေရွာက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကို ျပည္သူမ်ား အရည္အေသြး ျပည့္မီစြာရရွိ ေစေရးႏွင့္ (ခ) ေဆး႐ုံအေျချပဳ ကုသေရးလုပ္ငန္းႏွင့္ ျပည္သူလူထုအတြင္း ကြင္းဆင္းကုသမႈ လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္႐ြက္ေပးေရး ဟူသည့္ မူဝါဒမ်ားခ်မွတ္ေဆာင္႐ြက္ေနပါသည္။ ဘတ္ဂ်က္အေနျဖင့္လည္း ၂၀၁၇- ၂၀၁၈ က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္ ဘတ္ဂ်က္ က်ပ္ ၁၀၇၆ ဘီလီယံရွိရာမွ ၂၀၁၈- ၂၀၁၉ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၁၁၃၁ ဘီလီယံအထိ တိုးျမႇင့္သတ္မွတ္ထားသည္ျဖစ္ရာ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ လုံေလာက္ေသာ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ားကို တိုးျမႇင့္ေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္အေျခခံျဖင့္
အႏွစ္ခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရပါလၽွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားဘိုးဘြားတို႔ အသက္၊ ေသြး၊ ေခၽြးစေတး၍ ရယူေပးခဲ့ေသာ “ျပည္ေထာင္စု” အေမြကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေသာ စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္သည့္ ဒီမိုကေရစီ ဖက္ဒရယ္ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ တည္ေဆာက္ေရးတို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ေပးထားသည့္ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ (၇၂) ႏွစ္ေျမာက္ ျပည္ေထာင္စုေန႔ အမ်ိဳးသားေရးဦးတည္ခ်က္မ်ားကို ကၽြ ႏ္ုပ္တို႔ တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမေသြးခ်င္းမ်ား က ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္ အေျခခံျဖင့္ က်ရာက႑မွ အစြမ္းကုန္ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ၾကပါရန္ တိုက္တြန္းတင္ျပလိုက္ရ ေပသည္။ ။

No comments:

Post a Comment