Saturday, December 1, 2018

စကားလုံးႏွင့္ အနက္အဓိပၸာယ္(၁၁)


“သမီးကို တစ္ခုေမးမယ္။ ‘အျဖဴ၊ အနီ၊ အျပာ၊ အဝါ၊ အစိမ္း’ ဆိုတဲ့ စကားလုံး ေတြရဲ႕ အဓိပၸာယ္အားလုံးၿခဳံမိတဲ့စကားလုံးက ဘာလဲလို႔ေမးရင္ သမီးဘယ္လို ေျဖမလဲ”

“အားလုံးၿခဳံမိတဲ့ စကားလုံးဆိုေတာ့ အဲ... ‘အေရာင္’ ေပါ့ ဘဘ။ အေရာင္လို႔ ေျပာရင္ အားလုံးၿခဳံမိမယ္ထင္ပါတယ္ ”
“ဟုတ္ပါ့။ သမီးေျပာတာမွန္ပါတယ္။ ကဲ... အဲဒီ ‘အေရာင္’ဆိုတဲ့စကားလုံးနဲ႔ ‘အျဖဴ’ ၊ ‘အနီ’ စတဲ့ စကားလုံးတစ္လုံးစီနဲ႔ ဘယ္လိုဆက္သြယ္မႈရွိတယ္ထင္သလဲ”
“ ‘အနီ’ က ‘အေရာင္’ ထဲမွာ ပါဝင္ေနၿပီးသားလို႔ေတာ့ ထင္ပါတယ္ ဘဘ”
“ဟုတ္ပါတယ္။ အနီ၊ အျဖဴ၊ အစိမ္း စတဲ့ စကားလုံးတစ္လုံးစီရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဟာအေရာင္ဆိုတဲ့ စကားလုံးရဲ႕အဓိပၸာယ္ထဲမွာ ပါဝင္ၿပီးသားျဖစ္ေနတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တာ ေပါ့။ အဲဒီလိုဆက္သြယ္မႈကို အနက္အက်ဳံးဝင္ျခင္းလို႔ ေခၚ ၾကတယ္ကြဲ႕။ အဂၤလိပ္ စကားနဲ႔ဆိုရင္ေတာ့ hyponymy ေပါ့”
“ဪ... ဟုတ္ကဲ့ပါ။ တျခားစကားလုံးေတြေရာ သိခ်င္ပါတယ္ ဘဘ”
“အမ်ားႀကီးရွိမွာပါ။ ‘စံပယ္၊ သဇင္၊ ႏွင္းဆီ၊ ပိေတာက္’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ‘ပန္း’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးနဲ႔ အနက္အဓိပၸာယ္ခ်င္း ဆက္သြယ္ပုံ၊ ‘ေခြး၊ ႏြား၊ ျမင္း၊ ဆင္’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ‘တိရစၧာန္’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးနဲ႔ အဓိပၸာယ္ခ်င္းဆက္သြယ္ ပုံေတြဟာလည္း အနက္အက်ဳံးဝင္မႈေတြပဲေပါ့ .... ။ သမီးလည္း စဥ္းစားၿပီး ေျပာ ၾကည့္ပါလား”
“ဟုတ္ကဲ့၊ ‘ဓား၊ လွံ၊ ေသနတ္၊ ေလး၊ ျမား’ နဲ႔ ‘လက္နက္’၊ ‘စိန္၊ ပတၱျမား၊ နီလာ၊ ျမ’ နဲ႔ ‘ေက်ာက္မ်က္’ ၊ ‘ညီ၊ အစ္ကို၊ ေမာင္၊ ႏွမ၊ ဦးေလး၊ တူ၊ အေဒၚ၊ တူမ’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြနဲ႔ ‘ေဆြမ်ိဳး’ဆိုတဲ့ စကားလုံး ၿပီးေတာ့...”
“ေတာ္ပါၿပီ။ ဒီေလာက္ဆိုရင္ လုံေလာက္ပါၿပီကြယ္။ သမီးကိုခ်ီးက်ဴးပါတယ္။
အဲဒီဆက္သြယ္ပုံက ‘အနက္အက်ဳံးဝင္’ ဆက္သြယ္ပုံေပါ့။ အဲဒီမွာ မွတ္သားစရာ ကေလးေတြ ရွိတယ္ကြဲ႕။ အဲ... တစ္ခုမွတ္ထားဖို႔က ‘ေခြး၊ ႏြား၊ သဇင္၊ ဂမုန္း၊ အျဖဴ၊ အဝါ’ စသည္ျဖင့္ တစ္ခုခ်င္းသီးသန္႔ေဖာ္ျပတဲ့ စကားလုံးေတြကို ‘အက်ဳံးဝင္ပုဒ္’ လို႔ ေခၚတယ္။ ‘တိရစၧာန္၊ အေရာင္၊ ပန္း’ စသည္ျဖင့္ အားလုံးအက်ဳံးဝင္တဲ့ ေယဘုယ်စကားလုံးေတြကိုေတာ့ ‘အက်ဳံးဝင္ခံပုဒ္’ လို႔ ေခၚတာေပါ့”
“ဟုတ္ကဲ့ပါ”
“အဲဒီမွာ မွတ္သားစရာက တစ္ခုခ်င္းျဖစ္တဲ့ အက်ဳံးဝင္ပုဒ္ကမွန္ရင္ ေယဘုယ် ျဖစ္တဲ့ အက်ဳံးဝင္ခံပုဒ္လည္း မွန္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပဲ။ ဆိုလိုတာက ‘ဒီဟာႏြားပါ’ ဆိုတဲ့စကားက မွန္တယ္ဆိုရင္ ‘ဒီဟာ တိရစၧာန္ပါ’ ဆိုတဲ့စကားလည္း မွန္တယ္လို႔ ဆိုလိုတာ”
“ဘဘ၊ ဒီလိုဆိုရင္ ဒီဟာ ေသနတ္ပါဆိုတဲ့ စကားက မွန္ရင္ ဒီဟာ လက္နက္ပါ ဆိုတဲ့ စကားလည္း မွန္တာေပါ့ေနာ္”
“မွန္တာေပါ့။ ကဲ... ေနာက္တစ္ဆင့္ေျပာရေအာင္။ ေယဘုယ်ျဖစ္တဲ့ အက်ဳံးဝင္ ခံပုဒ္က မွန္တယ္ဆို႐ုံနဲ႔ေတာ့ တစ္ခုခ်င္းျဖစ္တဲ့ အဲဒီအက်ဳံးဝင္ပုဒ္က မွန္ မမွန္ အေသအခ်ာမေျပာႏိုင္ဘူးကြဲ႕”
“သမီးသေဘာေပါက္သြားပါၿပီ။ ‘ဒီဟာတိရစၧာန္ပါ’ ဆိုတာ မွန္တယ္ဆို႐ုံနဲ႔ေတာ့ ‘ဒီဟာ ႏြားပါ’ ဆိုတာ မွန္တယ္လို႔ မေျပာႏိုင္ဘူးလို႔ ဆိုလိုတာမဟုတ္လား ဘဘ။ တိရစၧာန္ဆို႐ုံနဲ႔ ႏြားဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္မွာေပါ့။ တျခားအေကာင္ျဖစ္ခ်င္လည္း ျဖစ္မွာေပါ့”
“ဟုတ္ပါၿပီ။ အဲဒီအျပန္အလွန္ အမွန္ အမွား သေဘာကို သိထားဖို႔ ေျပာတာပါ။ ေနာက္တစ္ခုက တခ်ိဳ႕စကားလုံးေတြက သီးသန္႔အနက္ေရာ ေယဘုယ်အနက္ေရာ ရွိေနတတ္တယ္။ အဲဒီလိုစကားလုံးမ်ိဳးမွာ ဒီစကားလုံးတစ္လုံးတည္းက အက်ဳံးဝင္ ပုဒ္ေရာ၊ အက်ဳံးဝင္ခံပုဒ္ေရာ ျဖစ္ေနတာေပါ့”
“ဘယ္လိုပါလဲ ဘဘ”
“ဘဘ တစ္ခါေျပာၿပီးပါၿပီ။ ‘ဆရာ’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးဟာ ဆရာေတြေရာ ဆရာမေတြေရာကိုပါဝင္တဲ့ ေယဘုယ်အနက္ရွိသလို ေယာက္်ား ေတြပဲ ပါဝင္တဲ့ သီးသန္႔အနက္လည္း ရွိတယ္ေလ။ အဲဒီလိုပဲ ‘ေက်ာင္းသား’တို႔၊ ‘အမ်ိဳးသား’ တို႔ ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြလည္း အဲဒီသေဘာရွိတာမို႔ ေယဘုယ်သုံးတဲ့ ‘ဆရာ’ ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ထဲမွာ သီးသန္႔သုံးတဲ့ ‘ဆရာ’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးက အက်ဳံးဝင္ေနတယ္လို႔ ဆိုရမွာေပါ့”
“ဟုတ္ကဲ့ပါ။ နားလည္ပါၿပီ”
“ေနာက္ျပႆနာတစ္ခုရွိေသးတယ္ကြဲ႕ ... အနက္အက်ဳံးဝင္ျခင္း ဆိုတဲ့ အသုံးကို တခ်ိဳ႕ပညာရွင္ေတြက သေဘာမက်ၾကဘူး။ အက်ဳံးဝင္ပုံ ႏွစ္မ်ိဳးရွိေနလို႔ တိတိက်က်ေျပာဖို႔လိုတယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္ “
“ ဘယ္လိုႏွစ္မ်ိဳးလဲ ဘဘ”
“ ‘ ေခြး ‘နဲ႔ ‘တိရစၧာန္ ‘ကို သာဓက ယူရေအာင္။ တိရစၧာန္ဆိုတဲ့ အေကာင္ ေတြထဲမွာ ေခြးေရာ၊ ႏြားေရာ၊ တျခားအေကာင္ေတြေရာ ပါေနတယ္မဟုတ္လား။ အဲဒီေတာ့ တိရစၧာန္ကက်ယ္ၿပီး ေခြးကက်ဥ္းတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ တိရစၧာန္ထဲမွာ ေခြးပါဝင္ေနတယ္ လို႔ ဆိုရမွာေပါ့ ”
“ ဟုတ္ကဲ့ပါ ”
“ ကဲ...’ေခြး ‘ ဆိုတဲ့စကားလုံးကို ဘယ္လိုအဓိပၸာယ္ဖြင့္သလဲ၊ သမီးသတိထား မိ သလား ”
“ ဟုတ္ကဲ့၊ ေခြးဆိုတာ ‘ ကိုက္တတ္ ေဟာင္တတ္တဲ့ တိရစၧာန္ ‘လို႔ ဖြင့္မယ္ထင္ ပါတယ္ ”
“ ဟုတ္ၿပီ။ ဒီေတာ့ အဲဒီ ‘ေခြး’ ဆိုတဲ့ စကားလုံးရဲ႕အဓိပၸာယ္ကိုၾကည့္ရင္ အခု ဖြင့္ထားတဲ့အတိုင္း ကိုက္တတ္တာရယ္၊ ေဟာင္တတ္တာရယ၊္ တိရစၧာန္ျဖစ္တာရယ္ အစိတ္အပိုင္းဘယ္ႏွခုပါသလဲ ”
“ အစိတ္အပိုင္း သုံးခုပါပါတယ္ ဘဘ ”
“ ‘ေခြး’ ဆိုတဲ့စကားလုံးရဲ႕ အဓိပၸာယ္အစိတ္အပိုင္းသုံးခုထဲမွာ ‘ တိရစၧာန္’ က အစိတ္အပိုင္း တစ္ပိုင္းသာျဖစ္ေနလို႔ အဓိပၸာယ္အရဆိုရင္ ‘ ေခြး’ နဲ႔ ‘ တိရစၧာန္’ နဲ႔ ဘယ္ဟာကက်ယ္ၿပီး ဘယ္ဟာကက်ဥ္းသလဲ ”
“ ဟာ... ဒီလိုဆိုေတာ့ အဓိပၸာယ္အေနနဲ႔ ‘ ေခြး ‘ ကက်ယ္ၿပီး ‘ တိရစၧာန္ ‘ က က်ဥ္းေနပါတယ္ဘဘ။ ‘ ေခြး ‘ ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ထဲ မွာ ‘တိရစၧာန္ ‘က အစိတ္ အပိုင္းတစ္ခုသာ ျဖစ္ေနတာကိုး ”
“ ဟုတ္ပါတယ္။ အက်ဳံးဝင္ပုံႏွစ္မ်ိဳးဆိုတာ အဲဒါပါပဲ။ ‘ ေခြး ‘ တို႔ ၊ ‘ တိရစၧာန္’ တို႔ဆိုတဲ့ အေကာင္ေတြကို စကားလုံးေတြနဲ႔ ရည္ၫႊန္းေခၚရလို႔ ‘အၫႊန္းခံ ‘ လို႔ေခၚတယ္။ အၫႊန္းခံအေနနဲ႔ဆိုရင္ တိရစၧာန္ကက်ယ္ၿပီး ေခြးကက်ဥ္းတယ္။ တိရစၧာန္ထဲမွာ ေခြးပါေနတယ္။ အဲ... ခုနေျပာသလို အနက္အဓိပၸာယ္အေနနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ ‘ ေခြး ‘ ရဲ႕အနက္အဓိပၸာယ္ထဲမွာ ‘ တိရစၧာန္ ‘ ပါေနတဲ့အတြက္ ‘ေခြး’ က က်ယ္ၿပီး ‘ တိရစၧာန္ ‘ က က်ဥ္းတယ္။ ေခြးထဲမွာ တိရစၧာန္ပါေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အနက္အဓိပၸာယ္ အက်ဳံးဝင္မႈမွာ အၫႊန္းခံအက်ဳံးဝင္တာ။ အနက္အဓိပၸာယ္ အက်ဳံးဝင္တာမွာ ႏွစ္မ်ိဳးကြဲေနတာမို႔ ဘယ္ဟာကို ဆိုလိုတာလဲဆိုတာ ကြဲကြဲျပားျပား ခြဲျခားဖို႔ လိုအပ္တာေပါ့ ”
“ နားလည္ပါၿပီ ဘဘ။ ‘ လွံ ‘ ကို ‘ ထိုးရေသာလက္နက္ ‘ လို႔ ဖြင့္ရင္ ‘ လွံ ‘ ရဲ႕ အနက္ထဲမွာ ‘ လက္နက္ ‘ က အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုပဲ ျဖစ္တာမို႔’လွံ ‘ က က်ယ္ၿပီး ‘ လက္နက္ ‘ ကက်ဥ္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ ‘ လက္နက္ ‘ ဆိုတဲ့အၫႊန္းခံထဲမွာ လွံေရာ၊ ဓားေရာ၊ ေသနတ္ေရာ ပါေနတာမို႔ အòန္းခံအေနနဲ႔ဆိုရင္ေတာ့ ‘ လက္နက္ ‘ ကက်ယ္ၿပီး ‘ လွံ ‘ ကက်ဥ္းေနတာေပါ့။ စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္ ဘဘ”
“ ေနာက္တစ္ခ်က္က အနက္အက်ဳံးဝင္မႈဟာ အက်ဥ္းအက်ယ္အရ အဆင့္ဆင့္ရွိႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ပဲ။ အၫႊန္းခံအက်ဳံးဝင္မႈကိုပဲ သာဓကယူရ ေအာင္။ ‘ တိရစၧာန္ ‘ နဲ႔ ‘ ေခြး ‘ နဲ႔ယွဥ္ရင္ ‘ တိရစၧာန္ ‘ ကက်ယ္လို႔ အက်ဳံးဝင္ခံပုဒ္ ျဖစ္ေပးမယ့္ ‘ သတၱဝါ ‘ နဲ႔ ‘ တိရစၧာန္ ‘ ယွဥ္ရင္ေတာ့ ‘ သတၱဝါ ‘ က ‘ တိရစၧာန္’ ထက္ ပိုက်ယ္တယ္မဟုတ္လား။ တိရစၧာန္ေတြသာမက လူေတြ၊ နတ္ေတြပါ ပါေနတာေလ ”
“ ဟုတ္ပါတယ္ ဘဘ “
” တစ္ခါ ‘ တိရစၧာန္ ‘ နဲ႔ ယွဥ္ရင္ ‘ ေခြး ‘ က က်ဥ္းေပမယ့္ ‘ ေခြး ‘ နဲ႔ ‘ အယ္ေဇးရွင္း ‘ နဲ႔ယွဥ္ရင္ ‘ ေခြး ‘ က ပိုက်ယ္တာလား ‘ေခြး’ ထဲမွာ ‘ အယ္ေဇးရွင္း’ က အက်ဳံးဝင္တာေပါ့။ အဲဒီလိုပဲ၊ ‘ အဝတ္-ေဘာင္းဘီ-ေဘာင္းဘီတို၊ အနီေရာင္ ေဘာင္းဘီတို’ ဆိုတဲ့စကားလုံးေတြ ‘ေကာင္းမႈ-အ လွဴ - ရွင္ျပဳအလွဴ ‘ ဆိုတဲ့ စကားလုံးေတြ အက်ဥ္းအက်ယ္ အဆင့္ဆင့္ကြဲျပားတာမို႔ စကားလုံး တစ္လုံးဟာပိုၿပီး က်ဥ္းတဲ့စကားလုံးနဲ႔ယွဥ္ရင္ အက်ဳံးဝင္ခံသူ ျဖစ္ေနေပမယ့္ ပိုၿပီးက်ယ္တဲ့စကားလုံးႏွင့္ ယွဥ္ရင္ေတာ့ အက်ဳံးဝင္ပုဒ္ျဖစ္ေနမွာပဲေလ”
“ဟုတ္ကဲ့ပါ။ စကားလုံးေတြရဲ႕ အနက္အဓိပၸာယ္သေဘာေတြေတာ္ေတာ္ နားလည္သြားပါၿပီ ဘဘ ”
“ တကယ္ေတာ့ ခုေျပာတဲ့စကားလုံးေတြက ေန႔စဥ္သုံးေနတဲ့ စကားလုံးေတြမို႔ ဘာမွမထူးျခားသလို ထင္ရေပမယ့္ အာ႐ုံစိုက္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္ရင္ သိစရာ ေတြးစရာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲကြယ္ “
ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)

No comments:

Post a Comment