''ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ စီးပြားေရးလုပ္ရတာ လြယ္ကူရဲ႕လား'' ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ စီးပြားေရးစကားဝိုင္းအပိုင္း(၂)ကို ျမန္မာ့ကုန္သြယ္မႈ ျမႇင့္တင္ေရးအဖြဲ႕ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေအာင္စိုး၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ားညႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦး၊ ျပည္တြင္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ေဒၚသီတာျမင့္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္း ရွင္မ်ားအသင္း အတြင္းေရးမွဴး ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္တို႔က ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္မ်ားကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ႐ိုက္ကူးထုတ္လႊင့္ခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါ စကားဝိုင္းတြင္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္မ်ားကို ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္-
ယမန္ေန႔မွအဆက္
ဦးေအာင္စိုး ။ ။ အစိုးရနဲ႔ ပုဂၢလိက ထိေတြ႕ၿပီး ေတာ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တဲ့ အပိုင္းေတြက လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ျဖစ္ေပၚေနပါ တယ္။Public Private Dialogue (PPD) ေတြက အမ်ားႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအစိုးရလက္ထက္ မွာ ပုဂၢလိကက႑ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ေကာ္မတီ ဆိုၿပီး ေပၚလာပါတယ္။ ဒါလည္း Asia Development Bank - ADB ရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ အရင္အစိုးရ လက္ထက္ကတည္းက စလုပ္ခဲ့တဲ့လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာFrame Work တစ္ခုၿပီးသြားတယ္။ အဲဒီမွာ Action Plan ေတြရွိတယ္။ ဒါေတြကိုအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္တာက ဒီဘက္အစိုးရ ေခတ္မွာ စၿပီး ေဖာ္ေဆာင္ပါတယ္။ ေဖာ္ေဆာင္တဲ့အခါမွာလည္း ပုဂၢလိကက႑ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးေကာ္မတီကို ဒုတိယသမၼတ ဦးျမင့္ေဆြ ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ဖြဲ႕ထားပါတယ္။
▲▲ထိထိေရာက္ေရာက္ အသံုးခ်▲▲
ဒုတိယ သမၼတ ႀကီးကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ၿပီး လစဥ္ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းမွာ အစည္းအေဝး ထိုင္ပါတယ္။ အစည္း အေဝး ထိုင္ၿပီး လုပ္ငန္းရွင္ ေတြနဲ႔ လစဥ္ထိေတြ႕ပါတယ္။ ဒုတိယသမၼတအဆင့္ က လစဥ္လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ ကုန္သည္ႀကီး မ်ား အသင္းမွာ အစည္းအေဝးလုပ္ေပးတယ္ဆိုတာက အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အခြင့္အလမ္းပါ။ အဲဒီမွာ ေျပာခြင့္လည္း ရပါတယ္။ ဝန္ႀကီးေတြ၊ ဒုတိယ ဝန္ႀကီးေတြ၊ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ေတြ အကုန္လုံး လာၿပီးေတာ့Issue တိုင္းကို နားေထာင္ေပးတယ္။ ဒီေနရာမွာလည္း Doing Business ထဲက Issue ေတြေျပာလို႔ရတယ္။ အဲဒီမွာ ေျပာေစခ်င္ ပါတယ္။ ေျပာလည္း ေျပာေနၾကပါတယ္။ ဒါေတြကို လည္း နားေထာင္ၿပီးေတာ့ ေျဖရွင္းေပးေနပါတယ္။ ခုနက ေျပာတဲ့ Public Private Dialogue ျဖစ္ဖို႔အတြက္ အခြင့္အလမ္းေတြက တစ္ခုတည္း မဟုတ္ပါဘူး။ Doing Business အတြက္ သီးျခားေတြ႕တာေတြလည္းရွိပါတယ္။ ေတြ႕ခ်င္ တယ္ဆိုရင္ သီးျခားအစည္းအေဝးေတြ ဖန္တီး ေပးထားတာရွိပါတယ္။ ဒါေတြက အခြင့္အလမ္း ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အသုံးခ်ၿပီးေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေစ ခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ပိုင္းကေတာ့ နည္းပညာအပိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။ Doing Business Ranking တက္ဖို႔က တစ္ခါလုပ္လို႔ တစ္ခါရတာ နဲ႔ ခ်က္ခ်င္း တက္သြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကမာၻ႔ဘဏ္က ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္ေတြ ေျပာၾကားခ်က္အရ ေစာင့္ၾကည့္ေသး တယ္။ ဥပမာ - လိုင္စင္ေတြျဖစ္တဲ့ ပို႔ကုန္လိုင္စင္ေတြ၊ သြင္းကုန္လိုင္စင္ေတြကို ေလွ်ာ႕ခ်ပစ္လိုက္တယ္။ လိုင္စင္မလိုေတာ့ ဘူး။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကုန္ပစၥည္းအမယ္ေတြက ဒီအတိုင္းပဲ အေကာက္ခြန္နဲ႔ပို႔လို႔ရေနပါၿပီ။ ဒါရဲ႕ အက်ဳိးရလဒ္ကို တကယ္ခံစားရလား ဆိုတာကို ေစာင့္ၾကည့္ေသးတယ္။ တကယ္သုံးရဲ႕လားဆိုၿပီး ႏွစ္ႏွစ္ သုံးႏွစ္ေစာင့္ၾကည့္ေသးတယ္။ တစ္ခါတည္း အမွတ္မေပးဘူး။ ဒါက ကမာၻ႕ဘဏ္က ကြၽမ္းက်င္ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာေဆြးေႏြးမႈ ေတြလုပ္ တဲ့အခါ သိလာရတာျဖစ္ပါတယ္။Tax ဆိုလည္းဒီလိုပဲ ဘာလုပ္လုပ္ အက်ဳိးေက်းဇူးကို ခံစားရၿပီလားဆိုတာ ေနာက္တစ္ခါ ႏွစ္ႏွစ္၊ သုံးႏွစ္ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီးမွ တျဖည္းျဖည္းခ်င္းအမွတ္ေပးတဲ့ သေဘာရွိတယ္။ တကယ့္အက်ဳိးေက်းဇူးကို ပုဂၢလိကက႑ကခံစားရမွ၊ အက်ဳိးရွိမွ အမွတ္က တက္လာတာရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တကယ္အက်ဳိး ရွိေအာင္လုပ္ရမယ္။ ၿပီးေတာ့ ထိန္းထားရမယ္။ ဒီႏွစ္လုပ္လိုက္ လာမယ့္ႏွစ္ မလုပ္လိုက္လုပ္လို႔မရဘူး။ ထိန္းထားၿပီးေတာ့ အရည္အေသြးတက္လာေအာင္ လုပ္ရမယ္။
ပုဂၢလိက က႑က ေက်နပ္မႈရရွိၿပီး သူတို႔ ကိုယ္တိုင္က တိုးတက္တယ္လို႔ခံယူမွ အမွတ္က ေရာက္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက Sensitive ျဖစ္ တယ္။ စာရြက္ေပၚမွာၾကည့္ ၿပီးေတာ့ လုပ္လိုက္႐ုံနဲ႔ ေတာ့ ရသြားတာမဟုတ္ဘူး။ အားလုံးက လက္ေတြ႕က်က် ထိထိေရာက္ေရာက္ ႀကိဳးစားၿပီးေတာ့ တကယ္လြယ္ကူေအာင္ လုပ္ေပးဖို႔လိုတယ္ဆိုတာ ကို ျဖည့္စြက္ ၿပီးေတာ့ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဦးေအာင္ႏိုင္ဦး ။ ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ မႈေတြ လုပ္ၾကတယ္။ ကမာၻ႕ဘဏ္ကလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေျဖၾကားခ်က္ေတြယူ တဲ့အခါ ပုဂၢလိက က႑ရဲ႕ ေျဖၾကားခ်က္ေတြကို ယူတယ္။ တခ်ဳိ႕ပုဂၢလိကက႑ေတြက တိတိက်က် ေျဖၾကားမႈမရွိတာေတြ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈရဲ႕ အက်ဳိးေက်းဇူးကို ပုဂၢလိက က႑က မခံစားရေသးတာေတြရွိတယ္။ ဥပမာ - ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ကုမၸဏီဥပေဒကို ျပင္ လိုက္တယ္။ ဥပေဒသစ္က ၾသဂုတ္ ၁ ရက္က စၿပီး အသက္ဝင္ေနၿပီ။ ကုမၸဏီ ဥပေဒ အသက္မဝင္ခင္ကတည္းက ဒီဥပေဒႀကီး အသက္ဝင္လာရင္ ေျပာင္းသြားမယ့္ အခ်က္ေတြ ကို ဝန္ႀကီးဌာနေတြသိဖို႔အတြက္ သူတို႔ကိုဖိတ္ၾကား ၿပီး ေသခ်ာရွင္းျပေပးတယ္။ ဒီ ဥပေဒသစ္က ဒါေတြ ထူးျခားသြားၿပီ။ ဒါေတြ မလိုေတာ့ဘူး။ ဝန္ႀကီးဌာန ေတြကို ႏႈတ္နဲ႔ရွင္းျပၿပီး စာနဲ႔လည္းရွင္းျပတယ္။ အြန္လိုင္းစလုပ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ကုမၸဏီနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ဝန္ႀကီးဌာနေတြက အလြယ္ တကူၾကည့္လို႔ရေအာင္ ID ေတြ၊ Password ေတြ အကုန္လုံးကို ဝန္ႀကီးဌာနေတြျဖန္႔ေပးထား ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔လုပ္တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ကို ဝန္ႀကီးဌာန ေတြ အားလုံးသိသြားရင္ အားလုံး စည္းဝါးညီသြားမယ္။ တစ္ေယာက္လုပ္ထားတာကို အားလုံးသိသြားၿပီးေတာ့ စည္းဝါးညီေအာင္ျဖစ္ေစ ခ်င္တာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ Communication အခက္အခဲ ေလးေတြရွိတယ္။ ဥပမာ- ဥပေဒေဟာင္းမွာ ပုံစံ ၆ နဲ႔ ၂၆ တို႔ရွိတယ္။ ကုမၸဏီတစ္ခုက ဌာနတစ္ခုကို သြားဆက္သြယ္ၿပီဆိုရင္ ပုံစံ ၆ နဲ႔ ၂၆ ယူသြားရ တယ္။ ယူသြားၿပီး လိုအပ္တာစစ္ေဆးၿပီးမွ လုပ္ငန္း စဥ္ေတြ ဆက္လုပ္ေပးတယ္။ ဥပေဒသစ္ထဲမွာ ဒါေတြမရွိေတာ့ဘူး။ မရွိေၾကာင္းလည္း အားလုံးကို ေျပာၿပီးၿပီ။ သို႔ေသာ္လည္း တကယ္လက္ေတြ႕မွာ ပုဂၢလိကက႑ကလူေတြက အစိုးရ႐ုံးေတြကို သြားဆက္သြယ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ပုံစံ ၆ ၊ ၂၆ ယူလာ ခဲ့ဆိုေတာ့ သူတို႔မွာ ဒုကၡေတြေရာက္တယ္။
▲▲တစ္ေယာက္တည္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႔မရ▲▲
ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ေျပာရရင္ Communication Problem ေပါ့။Top level ကေန ရထားတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္က လက္ေတြ႕ အေျခခံအဆင့္မွာ အလုပ္လုပ္ရတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြဆီ မေရာက္ဘူး။ မေရာက္ေတာ့ အခက္အခဲေလးေတြ ေပၚလာတာေတြ႕ ရတယ္။ Doing Business တက္ဖို႔လုပ္တဲ့အခါမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈလုပ္သလို စည္းညီဝါးညီ လုပ္ဖို႔လည္းလိုပါတယ္။ ဒါကဝန္ႀကီးဌာနေတြ ဘက္ေပါ့။ တစ္ေယာက္တည္း လုပ္ၿပီးတစ္ေယာက္တည္း ေျဖေလွ်ာ ့သြားလို႔ မရဘူး။ တစ္ေယာက္တည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႔မရဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က စည္းဝါးညီဖို႔လိုတယ္။
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ Doing Business က က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔ ရွင္သန္ခ်င္ တယ္ ဆိုတာေကာင္းပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ Doing Business Score နဲ႔ ႏိုင္ငံ တစ္ခုရဲ႕Doing Business အဆင့္နဲ႔ ဒီတိုင္းျပည္ ထဲကို ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဝင္တာနဲ႔ တိုက္႐ိုက္ အခ်ဳိးက်တယ္။Doing Business Score ေကာင္းတဲ့ႏိုင္ငံေတြက Foreign Direct Investment - FDI မ်ားမ်ားဝင္တယ္။ ဥပမာ- အာဆီယံထဲမွာဆိုရင္ စင္ကာပူအေကာင္းဆုံးျဖစ္ပါ တယ္။ စင္ကာပူက ႏွစ္စဥ္နံပါတ္တစ္ ရတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ကစၿပီး နယူးဇီလန္ႏိုင္ငံကိုလႊဲေပး လိုက္ရတယ္။ သူက ငါးႏွစ္ဆက္ ကမာၻေပၚမွာ နံပါတ္တစ္ရလာခဲ့တယ္။ စင္ကာပူက အာဆီယံ ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ၿပီးFDI အမ်ား ဆုံးဝင္တယ္။ ဆိုလိုတာကScore ေကာင္းလာရင္FDI ဝင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က Doing Business နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ဆိုတာက အဆင့္ေကာင္းေအာင္လုပ္ေနတယ္။ ဒုတိယသမၼတႀကီး ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ သုံးႏွစ္ အတြင္း အဆင့္ကို ၁ဝဝ ေအာက္ ေရာက္ေအာင္ လုပ္ၾကမယ္။ ႀကိဳးစားၿပီးေတာ့ ေကာ္မတီေတြဖြဲ႕၊ ကမာၻ႔ဘဏ္နဲ႔ပူးေပါင္း၊ ပုဂၢလိက က႑ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ လုပ္ေနၾကတယ္။
လုပ္ေပမယ့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈက ၂ဝ၂၁ ခုႏွစ္မွာ ၁ဝဝ ေအာက္ေရာက္သြားၿပီဆိုရင္ ၿပီးၿပီ ဆိုၿပီး သြားရပ္လို႔မရဘူး။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြက ဆက္လက္လုပ္ေနရမယ္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈက လုပ္ငန္းစဥ္ျဖစ္တယ္။ အခ်ိန္တို အတြင္းမွာ ရလဒ္ေပၚဖို႔ ခက္တယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း လုပ္ေဆာင္ေနဖို႔လိုတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အေရးႀကီးဆုံးက ပုဂၢလိက၊ အစိုးရနဲ႔ ဝန္ႀကီးဌာနေတြ နီးနီးကပ္ကပ္ ေပါင္းလုပ္ဖို႔ လို တယ္။ အစိုးရဝန္ႀကီးဌာနမွာလည္း တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ စည္းဝါးကိုက္ဖို႔လိုတယ္။ ဒါေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔က ျဖည့္စြက္ၿပီးေတာ့ တင္ျပခ်င္ပါ တယ္။
ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္ ။ ။ လုပ္ငန္းစဥ္က ရွိေနရမယ္။ ၿပီးေတာ့ လုပ္ငန္းစဥ္ကလည္း တိုးတက္မႈ ရွိေနရမယ္။ ဘယ္ေတာ့မွ ရပ္သြားလို႔မရဘူး။ IFC နဲ႔လည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ ေဆြးေႏြးျဖစ္ခဲ့ပါ တယ္။ ဒီဟာက မာရသြန္ေျပးသလိုပဲ တာတိုက အလြန္ႀကီး ေျပးတဲ့အခါမွာ ေရာက္ေတာ့ေရာက္ သြားတယ္။ မာရသြန္ကေတာ့ စေျပးရင္အလြန္ႀကီး ေျပးလို႔မရဘူး။ ျဖည္းျဖည္း ေလးေျပးလို႔ အရွိန္ရ လာမွ ပန္းဝင္မယ့္ေနရာကို ေရာက္သြားရင္ ဒါဟာ ႀကီးမားတဲ့ေအာင္ျမင္မႈ ရသြားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကမဆုတ္မနစ္ လုပ္ေနရမယ္။ တစိုက္မတ္မတ္နဲ႔ တိုးတက္ေအာင္ အၿမဲလုပ္ေနရမယ့္ အပိုင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒၚသီတာျမင့္ ။ ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ရမယ္။ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြလုပ္မွပဲ ႏိုင္ငံတကာကိုယွဥ္ႏိုင္မယ္ဆိုၿပီး ေျပာင္းလဲ တဲ့အခ်ိန္မွာ ကြၽန္မတို႔က အမ်ားႀကီးလုပ္ရတယ္။ ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ၿပီးတဲ့အခါ ေျပာင္းလဲမႈေတြ အကုန္လုံး ျပည္သူကို ျပန္ခ်ျပမယ္ဆိုရင္လည္း အမ်ား ႀကီးပဲ Procedure လုပ္ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြရဲ႕ Procedure ေတြကိုေျပာျပပါမယ္။ လုပ္ငန္းရွင္ ႀကီးေတြကို ဖိတ္ပါတယ္ဆိုၿပီး အလုပ္႐ုံေဆြး ေႏြးပြဲေတြလုပ္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းရွင္ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက မလာဘဲ ရွိတဲ့သူကို လႊတ္လိုက္တယ္။ ေနာက္ထပ္ ဒါနဲ႔ပတ္ သက္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုကို ရွင္းျပပါမယ္ဆိုၿပီးေခၚတဲ့အခါ ေနာက္တစ္ေယာက္ လႊတ္လိုက္တယ္။ ဒီႏွစ္ေယာက္ ကလည္း မတူဘူး။ လုပ္ငန္းရွင္ေတြအကုန္လုံးကို ေျပာေပးပါ။ ကြၽန္မ တို႔ရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈေတြအကုန္လုံးကို လိုက္ပါၿပီး၊ နားလည္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေပးၾကပါလို႔ ေျပာခ်င္ပါ တယ္။ ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကလည္း ပင္ပန္းပါတယ္။ ပင္ပန္းေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ တိုးတက္ဖို႔အတြက္ အမ်ားႀကီးႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ ေနပါတယ္။
▲▲ၾကာတဲ့အခ်ိန္အကဲျဖတ္တဲ့အထဲမွာ ပါ▲▲
ေနာက္တစ္ခုက အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။Ease of Doing Business မွာ အခ်ိန္ ဘယ္ေလာက္ ၾကာလဲဆိုတာ လုပ္ငန္းေဆာင္ ရြက္မႈအားလုံးကို တိုင္းပါတယ္။ အဲဒီမွာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက အက်ဳိး ေဆာင္ေတြ၊ ပြဲစားေတြကို ေပးထားလိုက္တယ္။ အက်ဳိးေဆာင္ ပြဲစားေတြကလည္း ယူထားလိုက္ တယ္။ ေနာက္ထပ္ ဘယ္ႏွေယာက္လာၿပီးေတာ့ အလုပ္အပ္သလဲ။ အပ္တဲ့အေပၚမွာမူတည္ၿပီး အဆင္ေျပရင္ေျပသလို သုံးရက္၊ ငါးရက္ ၾကာရင္ ၾကာမယ္။ တျခားတစ္ခုနဲ႔တြဲၿပီးေတာ့ ဌာနတစ္ခုကို သြားခ်င္သြားမယ္။ အဲဒီလို ဆိုရင္ အခ်ိန္ေတြ ပိုၾကာသြားတယ္။ ပိုၾကာသြားတဲ့အခ်ိန္ေတြအားလုံး က အကဲျဖတ္တဲ့ အထဲမွာပါသြားတယ္။ အက်ဳိး ေဆာင္ေတြ၊ ပြဲစားေတြနဲ႔လည္း လႊတ္မထားဖို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကမာၻ႔ဘဏ္က ေမးတဲ့ေမးခြန္း ေျဖတဲ့အခါမွာ သုံးရက္မသြားလိုက္လို႔ၾကာတာကို ထည့္မေျပာေတာ့ဘဲ အားလုံးၾကာတဲ့ရက္က ငါးရက္ဆိုၿပီး ေျပာလိုက္တယ္။ တကယ္ၾကာတဲ့ ရက္က တစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္ ။ ။ ဆရာမေဆြးေႏြးတာ မမွား ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ကာလမ်ားစြာ အစည္း အေဝးေတြတက္ခဲ့တဲ့အခါ ယုံၾကည္မႈကင္းတဲ့ အပိုင္းေတြရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ပိုင္း ကာလတစ္ခုမွာ အစည္း အေဝးေတြကို လုပ္ငန္းရွင္ ေတြက မလာၾကေတာ့ဘူး။ အခ်ိန္လာမေပးေတာ့ ဘူး။ အေလ့အက်င့္တစ္ခုလို ျဖစ္ေနခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ဒီဘက္ေနာက္ပိုင္း လေပါင္း မ်ားစြာမွာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက အစည္းအေဝးတက္ လာၾကပါၿပီ။ ယုံၾကည္မႈတစ္ခု ျပန္တည္ေဆာက္ တဲ့အခါမွာ ရလာၾကၿပီလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အခု ျပန္လာၾကပါၿပီ။ အစိုးရဝန္ႀကီး ဌာနမ်ားနဲ႔ ပုဂၢလိက က႑ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈရဲ႕ရလဒ္ကို လုပ္ငန္း ရွင္ေတြက မ်ားမ်ားေတြ႕ လာတဲ့အခါမွာ အစည္း အေဝးေတြေခၚပါလို႔ ေျပာၾကမယ့္အခ်ိန္ကို မၾကာမီ ေရာက္လာပါလိမ့္မယ္။
ေဒၚသီတာျမင့္ ။ ။ Ease of Doing Business Ranking တက္ဖို႔ဆိုတာက အစိုးရပဲ ေျပာင္းလဲလို႔မရပါဘူး။ ပုဂၢလိကက႑ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြကလည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ပုံရိပ္ ကမာၻေပၚ မွာ အဆင့္ဘယ္ေလာက္ ရေနတယ္ဆိုတာကို ျမင္ေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီလိုမွ စီးပြားေရးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈေတြေရာ၊ ကိုယ့္ဆီကလုပ္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြေရာ ေအာင္ျမင္လာမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ပူးေပါင္းပါဝင္ဖို႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။
ဦးေအာင္ႏိုင္ဦး ။ ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဌာနက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒဆြဲတယ္။ကုမၸဏီဥပေဒ၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ နည္းဥပေဒေတြ ဆြဲတယ္။ ဆြဲတဲ့လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုလုံးမွာ ပုဂၢလိကက႑ကို အၿမဲဖိတ္တယ္။ ဆြဲတဲ့အထဲမွာ UMFCCI က ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္ ထည့္တယ္။ အစိုးရကဆြဲတဲ့ဥပေဒကို တကယ္သုံး မွာက ပုဂၢလိကက႑ကသုံးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုဂၢလိက နဲ႔ အစိုးရ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈက ေတာ္ေတာ္ေလး နီးကပ္ဖို႔လိုတယ္။ ဥပေဒဆြဲတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တိုင္း မွာ မူၾကမ္းဆြဲၿပီးရင္ ပုဂၢလိကကိုခ်ျပတယ္။ သူတို႔ အႀကံျပဳခ်က္ရွိရင္ ျပန္ျပင္တယ္။ ျပင္ၿပီးေတာ့မွ လႊတ္ေတာ္ကို ပို႔တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေလး ေတြက ေရွ႕ေလွ်ာက္လည္း အေရးႀကီးပါတယ္။
ပုဂၢလိကက႑ကို ထပ္ၿပီးေတာ့ အႀကံေပးခ်င္ တာက ဝန္ႀကီးဌာနေတြက သတင္းအခ်က္အလက္ ေတြကို ပုဂၢလိကက႑ ေရာက္ေအာင္ ျဖန္႔ေဝတဲ့အခါ ကြၽန္ေတာ့္ဌာနမွာဆိုရင္ Website မွာ ေန႔စဥ္ သတင္းအခ်က္အလက္တင္တယ္။Facebook ကေန ျပည္သူကို မွ်ေဝတယ္။ Website မွာ တင္ထားတဲ့ အေရးႀကီးသတင္းတစ္ခုကို လူေတြ မသိ သိေအာင္ သတင္းစာထဲမွာ ထည့္ၿပီးေတာ့ ေၾကညာေပးတယ္။ Communication ေကာင္း ဖို႔အတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္ ေကာင္းတာ ေတြရွိတယ္၊ virtual ေကာင္းတာေတြ အမ်ားႀကီး လုပ္ထားတယ္။ Viber ကေမးလည္း ေျဖေပးတယ္။ Messenger က တစ္ဆင့္ ေမးလည္းေျဖေပးတယ္။ ေျဖေပးတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြရွိတယ္။ Website က ေမးလည္းေျဖေပးတယ္။ Private Sector အေနနဲ႔ သိခ်င္တာေတြ မ်ားမ်ားေမးျမန္းေပးပါ။ Doing Business က အဓိက Private Sector အတြက္ကို ရည္ရြယ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရက Private ကို၊ Public က Private ကို Communicate လုပ္သလို Private ကလည္း Public ကို လာၿပီးထိေတြ႕ပါ။ ေမးပါ။ ဆက္သြယ္ ပါ။ Private Sectorရဲ႕ လိုလားခ်က္ကိုလည္း သိမယ္။ Doing Business ပိုေကာင္း ေအာင္လုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ပိုၿပီးေတာ့ ထိေရာက္မယ္။ အစိုးရတစ္ဖက္တည္း လုပ္ေနတာနဲ႔ စာရင္ Private ကလည္း မိမိသိခ်င္တာနဲ႔ မိမိလိုလားတာေလးေတြကို ျပန္ေမးလို႔ရွိရင္ အဆင္ေျပ ႏိုင္ပါတယ္လို႔ အႀကံျပဳ ခ်င္ပါတယ္။
ေက်ာ္သူထက္၊ မ်ဳိးသူဟိန္း
ဓာတ္ပံု-ေအးသန္း
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
No comments:
Post a Comment