(အစိုးရေအဂ်င္စီမ်ားအေနနဲ႕လည္း ေဆာင္ရြက္လိုက္တဲ့
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို ပုဂၢလိကက႑မွာ ထိေရာက္စြာ အက်ိဳးေက်းဇူး ခံစားရတယ္ဆိုတာ ေသခ်ာဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္
ျမန္မာႏိုင္ငံအထည္ခ်ဳပ္
လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္း အတြင္းေရးမွဴး ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္)
''ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စီးပြားေရးလုပ္ရတာ
လြယ္ကူရဲ႕လား'' ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ စီးပြားေရး စကားဝိုင္း အပိုင္း (၂)ကိုျမန္မာ့ကုန္သြယ္မႈ
ျမႇင့္တင္ေရးအဖြဲ႕ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေအာင္စိုး၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ကုမၸဏီမ်ားၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန
ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦး၊ ျပည္တြင္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး
ေဒၚသီတာျမင့္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအထည္ခ်ဳပ္ လုပ္ငန္းရွင္ မ်ားအသင္း အတြင္းေရးမွဴး ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္တို႔က
ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္ မ်ားကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ႐ိုက္ကူးထုတ္လႊင့္ခဲ့ပါသည္။
အဆိုပါစကားဝိုင္းတြင္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္မ်ားကို
ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္-
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ Doing Business မွာ ျပည္ပ
ကုန္သြယ္မႈ Indicator ရဲ႕အေျခအေနကို ရွင္းျပေပး ပါဦးခင္ဗ်ာ။
ဦးေအာင္စိုး။ ။ ပို႔ကုန္၊ သြင္းကုန္လုပ္ငန္းေပါ့။ ဒီလိုလုပ္ငန္းလုပ္ရတာ လြယ္ရဲ႕လားဆိုတဲ့ အၫႊန္းကိန္းေပါ့။ ဒီအၫႊန္း ကိန္းက Doing Business တစ္ခုလုံးကို တိုင္းတာတဲ့ ၁၀ ခုထဲမွာ တစ္ခုပါတယ္။ ဒီအၫႊန္းကိန္းက ကုန္သြယ္မႈကို အေျခခံတာျဖစ္တဲ့အတြက္ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနက အဓိကဦးေဆာင္ၿပီး ကုန္သြယ္ေရး ဦးစီး ဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က အဓိကတာဝန္ခံအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္နဲ႔ ေဆာင္႐ြက္ ပါတယ္။ ကုန္သြယ္ေရးဆိုေတာ့ ကုန္သြယ္မႈအတြက္ ပူးေပါင္းလုပ္ရတဲ့ ဌာနေတြက မ်ားေတာ့ အဲဒီထဲမွာ ဌာန ၁၆ ခု ပါပါတယ္။ အေကာက္ခြန္တို႔၊ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနက အစားအေသာက္ႏွင့္ ေဆးဝါးကြပ္ကဲေရးဦးစီးဌာန၊ ျပည္တြင္းအခြန္တို႔ အကုန္လုံး ပါပါ တယ္။ ေထာက္ခံခ်က္ေပးရတဲ့ သစ္ေတာ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးတို႔ ဒါေတြလည္း ပါတယ္။ ဌာနအမ်ားဆုံးပါတဲ့ အၫႊန္းကိန္းအဖြဲ႕ ျဖစ္ပါတယ္။
ဦးေအာင္စိုး။ ။ ပို႔ကုန္၊ သြင္းကုန္လုပ္ငန္းေပါ့။ ဒီလိုလုပ္ငန္းလုပ္ရတာ လြယ္ရဲ႕လားဆိုတဲ့ အၫႊန္းကိန္းေပါ့။ ဒီအၫႊန္း ကိန္းက Doing Business တစ္ခုလုံးကို တိုင္းတာတဲ့ ၁၀ ခုထဲမွာ တစ္ခုပါတယ္။ ဒီအၫႊန္းကိန္းက ကုန္သြယ္မႈကို အေျခခံတာျဖစ္တဲ့အတြက္ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနက အဓိကဦးေဆာင္ၿပီး ကုန္သြယ္ေရး ဦးစီး ဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က အဓိကတာဝန္ခံအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္နဲ႔ ေဆာင္႐ြက္ ပါတယ္။ ကုန္သြယ္ေရးဆိုေတာ့ ကုန္သြယ္မႈအတြက္ ပူးေပါင္းလုပ္ရတဲ့ ဌာနေတြက မ်ားေတာ့ အဲဒီထဲမွာ ဌာန ၁၆ ခု ပါပါတယ္။ အေကာက္ခြန္တို႔၊ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနက အစားအေသာက္ႏွင့္ ေဆးဝါးကြပ္ကဲေရးဦးစီးဌာန၊ ျပည္တြင္းအခြန္တို႔ အကုန္လုံး ပါပါ တယ္။ ေထာက္ခံခ်က္ေပးရတဲ့ သစ္ေတာ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးတို႔ ဒါေတြလည္း ပါတယ္။ ဌာနအမ်ားဆုံးပါတဲ့ အၫႊန္းကိန္းအဖြဲ႕ ျဖစ္ပါတယ္။
Doing Business မွာ သူတို႔ရဲ႕ ဝက္ဘ္ဆိုက္ကေန
တစ္ကမၻာလုံးရဲ႕ Doing Business နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေျခအေနကို သိႏိုင္သလို ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ပတ္သက္တာလည္း
သိႏိုင္တယ္။ အခုဆို ျမန္မာဘာသာ ျပန္ၿပီးေတာ့ထားတယ္။ ျမန္မာဘာသာျပန္ထားတာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ဝက္ဘ္ဆိုက္ေပၚမွာ
တင္ေပးထားပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ အၫႊန္းကိန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ တစ္ခုခ်င္း၊ တစ္ခုခ်င္းစီကို
ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ျမန္မာဘာသာျပန္ႏိုင္တာေတာ့ ပထမဆုံးေပါ့။ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာကို
ျမန္မာ ဘာသာျပန္ၿပီးေတာ့ ျပဳစုထားပါတယ္။ ဒါကို Soft Copy လိုခ်င္ရင္လည္း ရႏိုင္ပါတယ္။
ကုန္သြယ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အဓိကတိုင္းတဲ့ အခ်က္သုံးခ်က္ရွိတယ္။ လုပ္ငန္းအဆင့္ေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားလဲ၊
အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ၾကာလဲ၊ ကုန္က်စရိတ္ ဘယ္ေလာက္မ်ားလဲ ဆိုတာေတြကို တိုင္းတာပါတယ္။
တိုင္းတာမႈမွာ စာ႐ြက္စာတမ္းအပိုင္းရယ္၊
တကယ္ျဖတ္သန္းရတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ရယ္ဆိုၿပီး ႏွစ္ပိုင္းရွိပါတယ္။ အဲဒီႏွစ္ပိုင္း လုံးက
ဘယ္ေလာက္ၾကာလဲဆိုတာ သူတို႔က တိုင္းတယ္။ ကုန္က်စရိတ္ကို ပို႔ကုန္မွာလည္း တိုင္းတယ္။
သြင္းကုန္မွာ လည္း တိုင္းတယ္။ အဲဒီ သေဘာပါပဲ။ အဲဒီ အေနအထားအရ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕
ကုန္သြယ္မႈ လုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္ သက္တဲ့ အခ်က္ေလးေတြ၊ ကိန္းဂဏန္းေလးေတြ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
ပထမ စတင္ဝင္ေရာက္တဲ့ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕အဆင့္က
(၁၁၃) ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံ ေတြနဲ႔ၾကည့္လိုက္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက
အိႏၵိယ၊ လာအိုတို႔ အထက္မွာေတာ့ ေရာက္ေနတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေဒသ East Asia and
Pacific ေဒသရဲ႕ ပ်မ္းမၽွအဆင့္က (၇၅) ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က (၁၁၃) ျဖစ္ေနတယ္။
၂၀၁၅ ခုႏွစ္က်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဆင့္က (၁၀၃) ေရာက္သြားတယ္။ အမွတ္ကေတာ့ ၇၀ ဒသမ ၀၂
ပါ။ ဒီမွာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔က အိႏၵိယနဲ႔ လာအိုရဲ႕အထက္မွာရွိေသးတယ္။ ပ်မ္းမၽွကေတာ့ ၇၃
ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ၇၀ ရေတာ့ မဆိုးဘူးေပါ့။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေအာက္ေရာက္
သြားတယ္။ ဒီထဲမွာ လာအိုနဲ႔ အိႏၵိယတို႔က ကၽြန္ေတာ္ တို႔ကို ေက်ာ္တက္သြားတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔
အဆင့္က (၁၄၀) ျဖစ္သြားတယ္။ လာအိုက (၁၀၈) နဲ႔ အိႏၵိယ က (၁၃၃)ရတယ္။ ပ်မ္းမၽွအဆင့္က(၉၇)ျဖစ္ၿပီး
ေဒသရဲ႕ ပ်မ္းမၽွ အမွတ္က ၆၈ ဒသမ ၆၇ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ၅၅ ဒသမ ၀၅ ရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီးေတာ့
ကုန္သြယ္မႈမွာ နည္းနည္းအခက္အခဲ၊ အတားအဆီးေလး ေတြရွိလာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သတိထားမိတာက
အဲဒီအခ်ိန္ကလမ္းေတြ က်ပ္တယ္။ ကားလမ္းေပၚမွာ က်ပ္ေတာ့ ကြန္တိန္နာ ေတြက ေန႔ခင္းမွာ သြားရခက္လို႔
ညပိုင္းမွာဦးစားေပးၿပီး သြားရတာ ရွိတယ္။ ဆိပ္ကမ္းထဲမွာ က်ပ္တာေတြရွိတယ္။
အျခားအခ်က္အလက္ေတြလည္းရွိတယ္။ ဌာနေပါင္းက
၁၆ ခုဆိုေတာ့ ဘယ္ေနရာက အဓိကလဲဆိုတာ ေျပာဖို႔ခက္တယ္။ ဒီဌာန ၁၆ ခုလုံး ပူးေပါင္းၿပီးလုပ္မွ
တိုးတက္မယ့္ အၫႊန္းကိန္းျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္က်ေတာ့လည္း ေဒသအတြင္းမွာ အိႏၵိယနဲ႔ လာအို
တို႔က ေအာက္ကိုျပန္ေရာက္သြားတယ္။ မေလးရွားနဲ႔ ထိုင္းတို႔ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အထက္မွာပါ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔အဆင့္က (၁၅၉) ျဖစ္ၿပီး ရမွတ္က ၄၇ ဒသမ ၄ ျဖစ္ေနတယ္။ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က
၄၇ ဒသမ ၆၇ ဆိုေတာ့ သိပ္မေျပာင္းလဲေသးဘူးေပါ့။ အဆင့္ကလည္း (၁၆၃) ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က
မွန္းထားတာက (၁၀၀) ေလာက္အထိ ရခ်င္တာဆိုေတာ့ ဆက္ၿပီးႀကိဳးစားရဦးမွာေပါ့။ ႀကိဳးစားတဲ့ေနရာမွာလည္း
ဒါက ျပည္ပကုန္သြယ္မႈပို႔ကုန္၊ သြင္းကုန္လုပ္ငန္းဆိုေတာ့ ကုန္သြယ္ေရးကပါတဲ့ အပိုင္းရွိတယ္။
ကုန္သြယ္ေရးကို မေရာက္ဘဲ အေကာက္ခြန္နဲ႔သြားၿပီး လိုင္စင္မလိုတဲ့ ပစၥည္းေတြကလည္း ၅၀
ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ရွိေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုရွိေနၿပီဆိုေတာ့ က်န္တဲ့ဌာနေတြကလည္း
ျမန္မွျဖစ္ပါမယ္။ ကုန္သြယ္ေရးပါတဲ့ အပိုင္းရွိသလို ကုန္သြယ္ေရး မပါတဲ့ အပိုင္းလည္းရွိတယ္။
ဒီလိုျမန္မွ တိုးတက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ဆုံး ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ရဲ႕အေျခအေနအရဆိုရင္
နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီးေတာ့ ေဆာင္႐ြက္ ရတဲ့ အပိုင္းေတြမွာ ၾကာျမင့္ ခ်ိန္က ပို႔ကုန္မွာ
၁၄၂ နာရီ ျဖစ္ေနတယ္။ သြင္းကုန္မွာက နာရီ ၂၃၀ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါက နယ္စပ္ ျဖတ္ေက်ာ္မဟုတ္ဘဲ
ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မႈ ကိုပဲ တိုင္းတာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကုန္က်စရိတ္မွာလည္း ပို႔ကုန္နဲ႔
ပတ္သက္တဲ့လုပ္ငန္းမွာ ေဒၚလာ ၄၃၀ ျဖစ္ေနတယ္။ သြင္းကုန္မွာ ၄၅၇ ေဒၚလာျဖစ္ပါတယ္။ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္တဲ့
လုပ္ငန္းစဥ္အဆင့္ဆင့္မွာ ကုန္က်စရိတ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ စာ႐ြက္စာတမ္းအပိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔
သူတို႔ရဲ႕ေတြ႕ရွိခ်က္မွာ ဘာေတြ႕လဲဆိုေတာ့ ပို႔ကုန္မွာ ၁၄၄ နာရီၾကာတယ္။ သြင္းကုန္မွာက်ေတာ့
၄၈ နာရီပဲၾကာတယ္။ သြင္းကုန္ကဝင္လာၿပီး ျဖန္႔လိုက္တာဆိုေတာ့ ပိုလြယ္တယ္။ ပို႔ကုန္က အဆင့္ဆင့္လုပ္ရေတာ့
နည္းနည္းၾကာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကုန္က်စရိတ္အပိုင္းမွာလည္း ပို႔ကုန္က ေဒၚလာ ၁၄၀ နဲ႔ သြင္းကုန္က
၂၁၀ ေဒၚလာျဖစ္ေန တယ္။
ဒါေတြက သူတို႔ရဲ႕စံႏႈန္းေတြနဲ႔ ေလ့လာမႈအရ
တြက္ခ်က္တဲ့ အခ်ိန္၊ နာရီေတြနဲ႔ ကုန္က်စရိတ္ ကိန္းဂဏန္းေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒါေတြက
ေျဖတဲ့သူမွားလို႔ မွားတာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ တယ္။ တကယ့္ လက္ရွိအေျခအေနလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။
ဒါေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က အၿမဲတမ္း ေဆြးေႏြးၫွိႏႈိင္းၿပီးေတာ့ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေနရမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြ အားလုံးက မွန္တယ္လို႔ တရားေသေျပာလို႔မရဘူး။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က
လက္ရွိ အေျခအေနမွာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အၫႊန္းကိန္းတစ္ခု အေနနဲ႔ေတာ့ လက္ခံရပါမယ္။ ဒါေတြကို
မွားရင္မွားတယ္လို႔ ေထာက္ျပႏိုင္ရမယ္။ မွန္ရင္လည္း ဒီထက္ပိုၿပီးေကာင္းေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔
ဆက္ၿပီးလုပ္ေဆာင္ရမယ္။ လုပ္တဲ့ေနရာမွာလည္း ကုန္သြယ္မႈျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဌာနတစ္ခုတည္း လုပ္လို႔မရဘူး။
၁၆ ဌာနေပါင္းလုပ္ရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဌာနအသီးသီးက ဟန္ခ်က္ညီညီ လြယ္ကူေအာင္လုပ္ေပးမွ ဒီအဆင့္က
တိုးတက္မယ္။
ေနာက္တစ္ခုက ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြ
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လာရင္လည္း သူတို႔ထုတ္လုပ္ တဲ့ကုန္က ကုန္သြယ္မႈျဖစ္မွာပါ။ ကုန္သြယ္မႈျဖစ္တဲ့အခါက်
သူတို႔က လြယ္ကူတာကို ႀကိဳက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္က လြယ္ကူမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကို
ဖိတ္ေခၚတဲ့ေနရာမွာလည္းဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ တိုးတက္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕
ကုန္သြယ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လက္ရွိ Doing Business မွာ ႏွစ္အလိုက္ ေတြ႕ရွိရတဲ့အခ်က္ေတြနဲ႔
ေနာက္ဆုံးအေျခ အေနျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို တင္ျပရင္းနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာဌာနေတြအားလုံးက ဆက္လက္ၿပီးေတာ့
တိုးတက္ေအာင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ ဖို႔ ႀကိဳးစားေနပါတယ္။ လုပ္ငန္းရွင္ ေတြအပါအဝင္ က်န္တဲ့သက္ဆိုင္ရာ
ဌာနေတြကလည္း အားလုံးဆက္ၿပီး ေတာ့ ပူးေပါင္းႀကိဳးစားၾကဖို႔ တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ျပည္သူကိုအသိေပးခ်င္တဲ့က႑ေတြကိုလည္း
ေဆြးေႏြးၾကဖို႔အတြက္ ဖိတ္ေခၚပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္။ ။ တကယ္ေတာ့လုပ္ငန္းလုပ္ရတာ လြယ္ကူေအာင္ လုပ္တဲ့အပိုင္းမွာ အစိုးရဌာနတစ္ခုတည္းနဲ႔ လုပ္လို႔ရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို ပုဂၢလိကက႑က လုပ္ငန္းရွင္ေတြ သိေစခ်င္ပါတယ္။ အစိုးရဌာနဘက္က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ၾကမယ္။ ဒီလိုလုပ္တာလည္း ပုဂၢလိကက႑မွာ အလုပ္လုပ္ရတာ လြယ္ကူေအာင္လုပ္ေပးတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ ပုဂၢလိက ဘက္ကလည္း သူတို႔လုပ္တဲ့အခါမွာ မလြယ္ကူတာရွိရင္လည္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းနဲ႔ ဆက္သြယ္ေျပာ ဆိုေနသင့္တယ္။ Communicate လုပ္ေနသင့္တယ္။ ဒီလိုေျပာင္းလိုက္တယ္ဆိုရင္ ဒီလိုေျပာင္းလိုက္တာ ကိုေတာ့ ကၽြန္မတို႔ မခံစားရေသးဘူး ဆိုတာ သိေအာင္ေပါ့။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း စကားေျပာၾကရင္ ဘယ္ေနရာမွာေတာ့ ဘယ္လိုရွိလဲဆိုတာ ပိုၿပီးရွင္းလင္းေအာင္လုပ္ႏိုင္မယ္လို႔ ကၽြန္မထင္တယ္။
ေဒၚခိုင္ခိုင္ႏြယ္။ ။ တကယ္ေတာ့လုပ္ငန္းလုပ္ရတာ လြယ္ကူေအာင္ လုပ္တဲ့အပိုင္းမွာ အစိုးရဌာနတစ္ခုတည္းနဲ႔ လုပ္လို႔ရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို ပုဂၢလိကက႑က လုပ္ငန္းရွင္ေတြ သိေစခ်င္ပါတယ္။ အစိုးရဌာနဘက္က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ၾကမယ္။ ဒီလိုလုပ္တာလည္း ပုဂၢလိကက႑မွာ အလုပ္လုပ္ရတာ လြယ္ကူေအာင္လုပ္ေပးတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ ပုဂၢလိက ဘက္ကလည္း သူတို႔လုပ္တဲ့အခါမွာ မလြယ္ကူတာရွိရင္လည္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းနဲ႔ ဆက္သြယ္ေျပာ ဆိုေနသင့္တယ္။ Communicate လုပ္ေနသင့္တယ္။ ဒီလိုေျပာင္းလိုက္တယ္ဆိုရင္ ဒီလိုေျပာင္းလိုက္တာ ကိုေတာ့ ကၽြန္မတို႔ မခံစားရေသးဘူး ဆိုတာ သိေအာင္ေပါ့။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း စကားေျပာၾကရင္ ဘယ္ေနရာမွာေတာ့ ဘယ္လိုရွိလဲဆိုတာ ပိုၿပီးရွင္းလင္းေအာင္လုပ္ႏိုင္မယ္လို႔ ကၽြန္မထင္တယ္။
အဲဒီေတာ့ အစိုးရေအဂ်င္စီေတြကလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို
ေဆာင္႐ြက္ျခင္း (Reform) လုပ္တဲ့ေနရာမွာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြအတြက္ အမွန္တကယ္ အက်ိဳးရွိလာမည့္
ကိစၥျဖစ္ျခင္း၊ မျဖစ္ျခင္းကို ပုဂၢလိကက႑ကလည္း မည္သည့္ ေနရာ၊ မည္သည့္ အေနအထားေတြမွာ
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ေဆာင္႐ြက္သင့္တယ္ဆိုတာကို ကိုယ္တိုင္ေတြ႕ႀကဳံေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြကို
အေျခခံၿပီးပြင့္လင္းစြာတင္ျပေဆြးေႏြးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရေအဂ်င္စီေတြအေနနဲ႔လည္း ေဆာင္႐ြက္
လိုက္တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ကို ပုဂၢလိကက႑မွာ ထိေရာက္စြာ အက်ိဳးေက်းဇူး ခံစားရတယ္ဆိုတာ
ေသခ်ာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကလည္း Emphasize လုပ္ခ်င္တာပါ။
ပုဂၢလိကဘက္ကလည္း ကမၻာ့ဘဏ္ရဲ႕ အမွတ္ေပးစနစ္မွာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ၿပီးတာနဲ႔ ၿပီးသြားတာ
မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္ပ ကုန္သြယ္မႈဆိုရင္ ဒီႏွစ္မွာ ဆရာတို႔ေျပာင္းခဲ့တဲ့ Negative List
ေတြ ထြက္လာတယ္။ Export List ေတြထြက္လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ဆို ကၽြန္မတို႔ အခ်ိန္မီေနခဲ့ေသး
တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ပုဂၢလိကကိုေမးေတာ့ တိက်တဲ့အေျဖ မရတဲ့အခါမွာ ေစာင့္ၾကည့္နဲ႔ ထြက္လာေတာ့
အဲဒီမွာ အမွတ္ကတိုးမလာ ေတာ့ဘူး။ Customs ဆို MACCS ကို သုံးတာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ကတည္းကပါ။
ဒါေပမယ့္ သူတို႔လည္း ႀကိဳးစားလုပ္တယ္။ တကယ္တမ္း ေျမျပင္မွာသုံးရတဲ့အခါက်ရင္ အဆင္မေျပတဲ့အသံေတြက
ပုဂၢလိကဘက္က ထြက္လာတဲ့ အခါမွာ အခုအထိ အမွတ္ကမတက္လာဘူး။ ေစာင့္ၾကည့္ပဲ ရွိေနေသးတယ္။
Customs နဲ႔ ဆိပ္ကမ္းဆိုရင္ သြင္းကုန္ကို ပိုလြယ္ကူေအာင္ လုပ္ေပးတယ္။ အခ်ိန္ေလ်ာ့ေအာင္
လုပ္ေပးတဲ့အပိုင္းဟာ တခ်ိဳ႕ Sector မွာ တကယ္ကို ေလ်ာ့ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ အထည္ခ်ဳပ္ ဆိုရင္
တကယ္ေပါင္းလုပ္တဲ့ အပိုင္းေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ Sector အားလုံးနဲ႔ မဟုတ္ေတာ့ ဒီေမးခြန္းကတျခား
Sector ေရာက္သြားရင္ အေျဖက Negative ထြက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ဆိုတဲ့
အပိုင္းေတြ ျဖစ္လာတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ ပုဂၢလိကက႑ကိုလည္း ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕
Doing Business ကို ပိုလြယ္ ကူေအာင္ေပါ့။ ရမွတ္တက္လာရင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာကလည္း ကိုယ့္ကိုရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ
လုပ္ခ်င္တဲ့အခါက် ဒါကို သူတို႔ၾကည့္ၾကတယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ အၫႊန္းကိန္းနဲ႔လာတယ္။ ၾကည့္တဲ့အခါမွာ
Starting Business အလြန္လြယ္တယ္ဆိုရင္ အကုန္လုံးက လာခ်င္ၾက မယ္။ ေခ်းေငြရရွိႏိုင္မႈ၊
ျပည္ပကုန္သြယ္မႈေတြ အလြန္လြယ္တယ္ဆိုရင္ အားလုံးက လာခ်င္ၾကမွာပါ။ သူတို႔ခ်ည္းပဲမဟုတ္ဘူး၊
ကိုယ့္ႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ လုပ္ငန္းရွင္ေတြလည္း ဒါကိုၾကည့္လိုက္ရင္ ငါတို႔အစိုးရဘက္က လုပ္ကိုင္ေပးေနမႈဟာ
အလုပ္လုပ္ဖို႔ အဆင္ေျပေနၿပီဆိုရင္ အားတက္သေရာရွိလာမယ္။ ခုနက ေဆြးေႏြးခဲ့သလို ေမြးၿပီးရွင္သန္
ခ်င္သလိုေပါ့။ ရွင္သန္တဲ့ အခါမွာလည္း သန္သန္စြမ္းစြမ္း၊ က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔ ရွင္သန္ခ်င္
တယ္။ ပိန္ပိန္လွီလွီနဲ႔ေတာ့ ဘယ္ရွင္သန္ခ်င္မလဲ။ ဒါမ်ိဳးေလးေတြက ပုဂၢလိကက႑ မွာလည္း ေပါင္းလုပ္ဖို႔အတြက္
တာဝန္ရွိတယ္ဆိုတာ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းရွင္မ်ား
အသင္းခ်ဳပ္အေနနဲ႔ကေတာ့ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ ၁၀ ခုမွာေတာ့ ပါဝင္ပါတယ္။ အစည္းအေဝးေတြလည္း တက္ေနၾကတယ္။
အခုထက္ပိုၿပီး ပါဝင္ဖို႔လည္း ႀကိဳးစားမယ္။ အတူေဆာင္႐ြက္မယ္လို႔လည္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ေက်ာ္သူထက္၊ မ်ိဳးသူဟိန္း
ဓာတ္ပံု - ေအးသန္း
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
No comments:
Post a Comment