ျမန္မာ့သမိုင္းတစ္ေလ်ာက္၌ ပ်ဴေခတ္ဦးကာလမ်ားတြင္
လူေနအေဆာက္အအုံမ်ားကို အေစာဆုံး ေဆာက္လုပ္ခဲ့ ေၾကာင္း ယူဆၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား
တည္ေဆာက္ ခဲ့သည့္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအုံမ်ား၊ ၿမိဳ႕႐ိုးမ်ားကို ယေန႔တိုင္ ျမင္ေတြ႕ၾကရၿပီး
သစ္ဝါးမ်ားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ ဟန္ရွိသည့္ အေဆာက္အအုံမ်ားကိုကား မျမင္ေတြ႕ႏိုင္ေတာ့
ပါေခ်။
ပုဂံေခတ္တြင္ ဘာသာေရးအေဆာက္အအုံမ်ားကို
ေက်ာက္၊ အုတ္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾက၍ နန္းေတာ္ႏွင့္ လူေနအိမ္မ်ားကို သစ္ဝါးမ်ားျဖင့္
ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏွစ္ ကာလ ရွည္ၾကာလာခ်ိန္တြင္ ေက်ာက္၊ အုတ္ အေဆာက္အအုံ
မ်ားသာ က်န္ရွိခဲ့ၿပီး သစ္ဝါး အေဆာက္အအုံမ်ားကား မရွိ ေတာ့ပါေခ်။
သို႔ေသာ္ ရတနာပုံေခတ္က တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္
သစ္သား ႏွင့္အုတ္ အေဆာက္အုံ အခ်ိဳ႕ကို ယေန႔တိုင္ ထိန္းသိမ္းထား ႏိုင္ခဲ့သျဖင့္ ျမန္မာမႈလက္ရာမ်ားကို
ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ၾကသည္။ ယင္းတို႔အနက္ ျမန္မာမႈ ဗိသုကာလက္ရာႏွင့္ ဥေရာပဟန္ မ်ား ေပါင္းစပ္တည္ေဆာက္ထားသည့္
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း အေဆာက္အအုံ ႏွစ္ခုျဖစ္သည့္ သာကဝန္ေက်ာင္းႏွင့္ ေယာမင္းႀကီး အုတ္ေက်ာင္းကို
အစဥ္အဆက္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ သျဖင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ ယေန႔တိုင္ ေလ့လာႏိုင္ၾကသည္။ သာကဝန္ ေက်ာင္းသည္
ကင္းဝန္မင္းႀကီး ဦးေကာင္း လွဴဒါန္းခဲ့သည့္ သစ္သားေက်ာင္းျဖစ္ကာ ေယာမင္းႀကီး အုတ္ေက်ာင္းသည္
ေယာအတြင္းဝန္ဦးဘိုးလႈိင္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည့္ အုတ္ အေဆာက္အအုံျဖစ္သည္။
မႏၱေလးဧည့္လမ္းၫႊန္မ်ားအသင္း နာယက ဦးရဲျမတ္ထြန္း
ႏွင့္ MTVTH သင္တန္းေက်ာင္းမွ ေဒၚစႏၵာေအာင္တို႔ စီစဥ္ ေပးသည့္ Hidden Treasures in
Mandalay ေလ့လာ ေရးခရီးေၾကာင့္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ ေရွးေဟာင္းဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားသို႔
ေရာက္ရွိခဲ့ရာ သာကဝန္ေက်ာင္းႏွင့္ ေယာမင္းႀကီးေက်ာင္းတို႔ကို ေလ့လာခြင့္ရရွိခဲ့သည္။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေႏွာင္းပိုင္းႏွင့္ ရတနာပုံေခတ္တြင္
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားကို ဘုရင္မ်ား၊ မွဴးမတ္မ်ား၊ သူေဌးမ်ားက တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းခဲ့ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ က်ေရာက္ခဲ့ျခင္း၊ ရာသီဥတုဒဏ္ကို ခံခဲ့ရျခင္း၊ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ
အားနည္းျခင္း စသည့္ အေၾကာင္း မ်ားစြာေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအခ်ိဳ႕သည္ ပ်က္စီးေပ်ာက္
ကြယ္ခဲ့သည္။ ယင္းတို႔အနက္ မႏၱေလးၿမိဳ႕တြင္ ယေန႔တိုင္ ထိန္းသိမ္းထားသည့္ ျမန္မာမႈလက္ရာ
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း မ်ားျဖစ္ေသာ သာကဝန္ေက်ာင္း၊ ေယာမင္းႀကီး အုတ္ ေက်ာင္း၊ ေ႐ႊနန္းေတာ္ေက်ာင္း၊
သဂၤဇာေက်ာင္း၊ ေ႐ႊအင္ပင္ ေက်ာင္း၊ မဟာမင္းထင္ေက်ာင္း၊ ရမည္းသင္းေက်ာင္း၊ မိုးေကာင္းေက်ာင္းႏွင့္
ေၾကးျမင္ေက်ာင္းတို႔သည္ လူသိမ်ား ထင္ရွားၾကေပသည္။
သာကဝန္ေက်ာင္း
သာကဝန္ေက်ာင္းသည္ မႏၱေလး မဟာေအာင္ေျမၿမိဳ႕နယ္
ကုကၠိဳစုရပ္ကြက္ (၈၆)လမ္းႏွင့္ (၃၈)လမ္းေထာင့္ရွိ ကင္းဝန္ မင္းႀကီးေက်ာင္းတိုက္ဝင္းအတြင္း၌
တည္ရွိသည္။ ေက်ာင္း တိုက္အတြင္းသို႔ အေရွ႕အေနာက္သြယ္တန္းထားသည့္ ေစာင္းတန္းအတိုင္း
၈၆ လမ္းဘက္မွ ဝင္ေရာက္ႏိုင္သည္။ ေက်ာင္းတိုက္ဝန္း က်င္တြင္ ကၽြန္းပင္မ်ား စိုက္ပ်ိဳးထားသျဖင့္
လည္း ေကာင္း၊ တစ္ေက်ာင္းလုံးကို ကၽြန္းသစ္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ ထားသျဖင့္လည္းေကာင္း သာကဝန္ဟု
အမည္တြင္ခဲ့သည္ဟု အစဥ္အဆက္ ေျပာဆိုခဲ့ၾကသည္။
သာကဝန္ေက်ာင္းသည္ ကိုလိုနီေခတ္လက္ရာ ခမ္းနား
ေသာ အိမ္ႀကီးတစ္လုံးကဲ့သို႔ ထင္မွတ္ရကာ ႀတိဂံပုံ ျမင့္မိုရ္ ပိတ္မ်ား၊ ေၾကာင္လိမ္ေလွကား၊
ေလးေထာင့္ ကၽြန္းသစ္သား တိုင္ႀကီးမ်ားသည္ ျပင္သစ္၊ အဂၤလန္စသည့္ ဥေရာပတိုက္ ႏိုင္ငံမ်ားရွိ
နန္းေတာ္မ်ား၏ပုံစံကို ယူထားဟန္ရွိေနေပသည္။ ယခင္က သာကဝန္ေက်ာင္းကို အက်ယ္ ၁၀ ေပ ရွိသည့္
က်ဳံး တစ္ခုျဖင့္ ပတ္ထားခဲ့ကာ အတင္အခ်လုပ္ႏိုင္သည့္ တံတားကို ျဖတ္သန္း၍ ေက်ာင္းသို႔
သြားၾကရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။
ေျမာက္အရပ္သို႔ မ်က္ႏွာျပဳထားသည့္ သာကဝန္ေက်ာင္း၏
ပႏၷက္ပုံစံသည္ ေလးေထာင့္စပ္စပ္ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္း၏ေအာက္ထပ္မွ ေလးေထာင့္ပုံကၽြန္းတိုင္
မ်ားသည္ ေက်ာင္း မ်က္ႏွာစာ အလ်ားဘက္တြင္ ၁၂ တိုင္ႏွင့္ အနံဘက္တြင္ ကိုး တိုင္ရွိသည္။
ကၽြန္းတိုင္ ၁၀၈ တိုင္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထား သည့္ သာကဝန္ေက်ာင္း၏ ေအာက္ထပ္တြင္ အလ်ားဘက္၌
တိုင္ ၁၀ တိုင္၊ အနံဘက္၌ တိုင္ခုနစ္တိုင္ကို သစ္သားဆန္ခါ ကြက္မ်ားျဖင့္ တစ္ဆက္တည္း
ကာရံထားသည္။
သာကဝန္ေက်ာင္း တည္ေဆာက္ထားမႈ
ေက်ာင္းတြင္တပ္ဆင္ထားသည့္ အုတ္ေလွကားမ်ား
အနက္ ေျမာက္ဘက္ေလွ ကားသည္ အႀကီးဆုံးႏွင့္အက်ယ္ ဆုံးျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းအမိုးေလးဘက္တြင္
ျမင့္မိုရ္ပိတ္မ်ား ျပဳလုပ္၍ ေထာင့္စြန္းရွိ ႀတိဂံပုံအကြက္မ်ား၌ ဥေရာပဟန္ သစ္သား လင္းယုန္ငွက္႐ုပ္မ်ားကို
ထည့္သြင္းထားသည္။
ေျခတံရွည္တည္ေဆာက္ထားသည့္ သာကဝန္ေက်ာင္း၏
တိုင္လုံးမ်ားထိပ္တြင္ ျမန္မာဟန္ ပန္းကႏုတ္မ်ား ပုံေဖာ္ထား ကာ တိုင္မ်ားကို ေျမတြင္စိုက္ထားခဲ့သျဖင့္
ေဆြးျမည့္လာျခင္းမွ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ အျပင္ဆုံးတိုင္မ်ား၏ ေအာက္ေျခကို
အဂၤေတျဖင့္ပတ္၍ ထိန္းသိမ္းထားသည္။ အတြင္းပိုင္းတိုင္မ်ားကိုမူ မူလအတိုင္း ေျမစိုက္တိုင္မ်ားအျဖစ္
ျမင္ေတြ႕ၾကရေပသည္။ သာကဝန္ေက်ာင္း၏ မူလအမိုးသည္ အမိုးခုံးျဖစ္ခဲ့ၿပီး မႏၱေလးၿမိဳ႕၌ ၁၈၉၉
ခုႏွစ္ကတိုက္ခတ္ခဲ့ ေသာ ေလျပင္းေၾကာင့္ အမိုးႏွင့္ ျပာသာဒ္ေဆာင္ ႏွစ္ေဆာင္ ပ်က္စီးခဲ့ရာ
ကင္းဝန္မင္းႀကီး၏ေမြးစားသား ဆရာေတာ္ ဦးဓမၼာဘိ၏ ကပၸိယ ဦးေလွက က်ပ္ ၈၀၀၀၀ အကုန္အက်ခံ၍
အသစ္ျပန္လည္မိုးထားေၾကာင္း သိရွိခဲ့ရသည္။
ေျမာက္ဘက္ေလွကားမွ ေက်ာင္းေပၚသို႔ တက္လၽွင္
စႀကၤန္သို႔ ဝင္ရန္ အျပင္တံခါးမတြင္ သံပန္းမ်ားတပ္ဆင္ထားရာ ယင္းတို႔သည္ မူလလက္ရာမဟုတ္ဘဲ
ေက်ာင္းတိုက္ လုံၿခဳံေရး အတြက္ ေနာက္ပိုင္းမွ တပ္ဆင္ထားသည့္ အရံအတားမ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္။
သာကဝန္ေက်ာင္း၏ ပင္မေဆာင္ကို စႀကၤန္လမ္းျဖင့္
ပတ္ ထားကာ သစ္သားကႏုတ္မ်ား ပုံေဖာ္ထားသည့္ တံခါး ၁၀ ခ်ပ္ကို ေတြ႕ရွိၾကရသည္။ ေက်ာင္းတိုက္
ပင္မအေဆာက္အအုံ တစ္ခုလုံးကိုလည္း သစ္သားအေျပာက္ အမႊမ္းမ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ထားၿပီး မ်က္ႏွာၾကက္ပန္းမ်ား၊
တိုင္ဖုံးႏွင့္တိုင္ ေထာင့္ ပန္းကႏုတ္မ်ား၊ အေျမႇာင္းမ်ားေဖာ္ထားသည့္ တိုင္ ေထာက္မ်ားသည္
အလြန္ လွပထူးျခားေနေပသည္။ တံခါး မင္းတုပ္မ်ားတြင္ ဝဲယာႏွစ္ဘက္လွည့္ႏိုင္သည့္ လက္ကိုင္
ဘုလုံးမ်ားျဖင့္ တံခါးအဖြင့္အပိတ္ကို ထိန္းထားသည္။
သာကဝန္ေက်ာင္း၏ အေပၚထပ္ခန္းမေဆာင္သည္
ေျမာက္ဘက္ရွိ ဇာျပတင္း မ်ားမွဝင္သည့္ အလင္းေရာင္ အနည္းငယ္သာရွိသျဖင့္ အလင္းအားနည္းေနေသာ္
လည္း တံခါးမႀကီးကိုဖြင့္လိုက္လၽွင္ လုံေလာက္ေသာအလင္းေရာင္ကို ရရွိသည္။ ခန္းမေဆာင္ႀကီးကို
အခန္းငယ္ငါးခန္းျဖင့္ ဝန္းရံထားကာ လူတစ္ဦးေကာင္းစြာ ဝင္ထြက္ႏိုင္ေသာ လူတစ္ရပ္ ေက်ာ္ျမင့္သည့္
ထပ္ခိုးတစ္ခုကို ထည့္သြင္းျပဳ လုပ္ထားသည္။ ထပ္ခိုးသို႔တက္ရန္ သစ္သားေၾကာင္လိမ္ေလွကား
ျပဳလုပ္ ထားၿပီး ထပ္ခိုးအလယ္၌ ရွိသည့္ ထုလုံးရွည္ပုံအခန္းသည္ ကင္းဝန္မင္းႀကီး တရားထိုင္ခဲ့သည့္
ေနရာျဖစ္ေၾကာင္း သာကဝန္ေက်ာင္းမွ ဆရာေတာ္က ရွင္းျပခဲ့သည္။
ယင္းေနရာသည္ အပူဒဏ္ကာကြယ္ရန္ႏွင့္ အေၾကာင္း
တစ္စုံတစ္ရာျဖစ္ေပၚခ်ိန္တြင္ ပုန္းေအာင္းရန္ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း ဟုတ္မဟုတ္ကိုမူ မသိရွိႏိုင္ခဲ့ေခ်။
ဝင္ေပါက္တစ္ေပါက္သာ ရွိသည့္ ယင္းေနရာတြင္ ေရဆင္းေျမာင္းငယ္မ်ားကို ထည့္ သြင္းျပဳလုပ္ထားသျဖင့္
ဘုရားေဆာင္ဟုလည္း ယူဆဖြယ္ျဖစ္ ခဲ့သည္။
ဥေရာပဟန္ ေက်ာင္းႀကီးကို ရတနာပုံေခတ္
လက္သမား ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ပန္းပုပညာရွင္မ်ားက တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကကာ ကင္းဝန္မင္းႀကီးသည္ သာကဝန္ေက်ာင္းႀကီး
ကို မိမိေနထိုင္ ရန္ တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး လက္ရာေကာင္း လြန္းသျဖင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းအျဖစ္
လွဴဒါန္းခဲ့သည္ဟူသည့္ ယူဆမႈ မ်ားလည္း ရွိခဲ့သည္။ ကင္းဝန္မင္းႀကီး ဦးေကာင္းသည္ သာကဝန္ေက်ာင္းကို
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ေငြက်ပ္ ၅၀၀၀၀ ေက်ာ္ က်ခံသုံးစြဲ တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ပထမေက်ာ္
ပထမစာေတာ္ခ်က်မ္းျပဳ စလင္းဆရာေတာ္ ဦးပညာသီဟ အား ေရစက္ခ် လွဴဒါန္းခဲ့ သည္။
ကင္းဝန္မင္းႀကီး
ရတနာပုံေခတ္တြင္ အလြန္ထင္ရွားခဲ့သည့္
ဝန္ႀကီးတစ္ပါး ျဖစ္သူ ကင္းဝန္မင္းႀကီး၏ ငယ္အမည္သည္ ေမာင္ခ်င္းျဖစ္ၿပီး ၁၈၂၂ ခုႏွစ္
ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၃ ရက္တြင္ ဖခင္ဦးမႈိႏွင့္ မိခင္ ေဒၚမယ္စိတို႔က မုံ႐ြာစီရင္စု ဗန္႔က်ိတိုက္အဝင္
ဆင္ရွင္ၿမိဳ႕နယ္ မုံတိုင္ပင္႐ြာ(ယခု စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီး ပုလဲၿမိဳ႕နယ္ မင္း တိုင္ပင္႐ြာ)၌
ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ (ထိုစဥ္က မင္းတိုင္ပင္႐ြာတြင္ အိမ္ေျခခုနစ္လုံးသာရွိခဲ့သည္ဟု ဆိုစမွတ္
ျပဳခဲ့သည္။) ေမာင္ခ်င္းသည္ ေမြးခ်င္းညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမ ခုနစ္ဦးအနက္ ဒုတိယေျမာက္ ျဖစ္သည္။
ေမာင္ခ်င္းသည္ အသက္ ၁၀ ႏွစ္အ႐ြယ္တြင္
ရွင္သာမေဏ ျပဳခဲ့၍ ရဟန္းဝါ ငါးဝါအေရာက္ ၁၈၄၇ ခုႏွစ္တြင္ မင္း ေနျပည္ေတာ္ အမရပူရသို႔
ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ပုဂံမင္းလက္ထက္ ၁၈၄၉ ခုႏွစ္တြင္ လူဝတ္လဲ၍ မင္းတုန္းမင္းသားထံတြင္ ခစားခဲ့သည္။
နန္းတြင္း၌ခစားစဥ္ ကဗ်ာေရးစပ္မႈ အလြန္ ေကာင္းမြန္သျဖင့္ ေမာင္ေကာင္းဟု အမည္တြင္ခဲ့သည္။
အသက္ ၂၈ ႏွစ္တြင္ ဘ႑ာစာေရး၊ အသက္ ၃၀ တြင္
ေ႐ႊ တိုက္စိုး ျဖစ္လာခဲ့သည့္ ဦးေကာင္းသည္ တိဏၰဳကပ်ိဳ႕ကို ေရးသားသျဖင့္ အမွာေတာ္ေရး
ျဖစ္လာခဲ့ၿပီးေနာက္ တြင္ လႊတ္ေတာ္စာေရးႀကီး တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ ၁၈၆၆ ခုႏွစ္တြင္
ကင္းဝန္ျဖစ္ခဲ့ခ်ိန္မွစ၍ ကင္းဝန္မင္းႀကီးဟု ထင္ရွား ခဲ့သည္။ ၁၈၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ဝန္ႀကီးျဖစ္လာခဲ့ကာ
ျပင္သစ္၊ အီတလီႏွင့္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံတို႔သို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရး သံအဖြဲ႕ကို ဦးေဆာင္၍ သြားေရာက္ခဲ့ၿပီး
ခရီးသြားစာမွတ္တမ္းမ်ား ေရးသားခဲ့သည္။
အဂၤလန္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့စဥ္ ပို႔စ္ေမာက္ၿမိဳ႕မွခံတပ္မ်ားကို
ျမင္ေတြ႕ခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပန္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္း တစ္ေလၽွာက္ ခံတပ္မ်ားေဆာက္လုပ္ရန္
စီစဥ္ခဲ့သည္။ ယင္း တို႔အနက္ သုံးပြင့္ဆိုင္တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ အေစခံ ခံတပ္၊ ဆင္က်ဳံးခံတပ္ႏွင့္
သေျပတန္းခံတပ္တို႔သည္ အထင္ရွား ဆုံး ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ ဥေရာပတိုက္ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့စဥ္
ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည့္ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားကို သာကဝန္ေက်ာင္း ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ ထည့္သြင္းပုံေဖာ္ခဲ့သည္။
ကင္းဝန္ မင္းႀကီးသည္ ၁၉၀၈ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၃၀ ရက္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ သည္။
ေယာမင္းႀကီး အုတ္ေက်ာင္း
မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ ဥေရာပဟန္လႊမ္းေနသည့္ အုတ္အေဆာက္
အအုံသည္ အီတလီ ဗိသုကာလက္ရာျဖင့္ တည္ေဆာက္ထား သည့္ ေယာမင္းႀကီး အုတ္ေက်ာင္းျဖစ္ကာ မႏၱေလးေတာင္၏
အေနာက္ဘက္ ဥပုသ္ေတာ္ရပ္တြင္ တည္ရွိသည္။ ယင္း ေက်ာင္းကို ဣ႒ကာရာမ ေယာမင္းႀကီးအုတ္ေက်ာင္းဟု
လည္း ေခၚဆိုကာ မႏၱေလးၿမိဳ႕မွအထြက္ ေဂါက္ကြင္းႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ မႏၱေလး-မတၱရာ
ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း၏ လက္ဝဲဘက္တြင္ ျမင္ေတြ႕ရသည္။
ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး၏အတြင္းပိုင္း သစ္သားထည္မ်ား
အားလုံးသည္ ဒုတိယကမ႓ာစစ္အတြင္းက ဗုံးဒဏ္ေၾကာင့္ မီးေလာင္ပ်က္စီးခဲ့သျဖင့္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္
အလွဴရွင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ျပန္လည္ျပဳျပင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ရသည္။
ေယာမင္းႀကီးအုတ္ေက်ာင္းကို မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၈ ခုႏွစ္(ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၆၆ ႏွစ္)က ေယာ အတြင္းဝန္ ဦးဘိုးလႈိင္က ေငြက်ပ္
၉၀၀၀၀ အကုန္အက်ခံ၍ တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ မင္းတုန္းမင္းက အလွဴေငြ က်ပ္ ၁၀၀၀၀ ထည့္ဝင္လွဴဒါန္းခဲ့သည္။
ေယာမင္းႀကီးအုတ္ေက်ာင္းသည္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ အျခားေသာအုတ္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ပုံစံကြဲျပား
ကာ အေနာက္တိုင္းဗိသုကာဟန္ႏွင့္ ျမန္မာဗိသုကာလက္ရာ မ်ားကို ေပါင္းစပ္တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္
လက္ရာအျဖစ္ ထူးျခား ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းႀကီးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံမွပညာရွင္မ်ား ေခၚယူ၍ တည္ေဆာက္ေစခဲ့ကာ
အုတ္တိုင္မ်ားသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အာေသာကဘုရင္ေခတ္လက္ရာ တိုင္လုံးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ဥေရာပဟန္အျပင္ အိႏၵိယ အေငြ႕အသက္မ်ားပါ ပါရွိေနသည္ဟု ဆိုႏိုင္ေပသည္။
အုတ္ေက်ာင္း၏အမိုးကို အင္ၾကင္းသားရက္မႏွင့္
ျမားတန္းမ်ားေပၚ၌ အုတ္ခ်ပ္မ်ားခင္းကာ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက
ေက်ာင္းေပၚသို႔က်ခဲ့သည့္ ဗုံးဒဏ္ေၾကာင့္ အမိုးႏွင့္ အတြင္းပိုင္း သစ္သားလက္ရာမ်ား၊
အဂၤေတကႏုတ္ပန္းမ်ား ပ်က္စီးခဲ့ကာ ေက်ာင္းတိုက္၏ ပင္မ နံရံေလးဘက္သာ က်န္ရွိခဲ့သည္။
ႏွစ္ထပ္အုတ္တိုက္၏ အေပၚထပ္ နံရံေလးဘက္တြင္
ျပတင္းေပါက္ႏွင့္ ေလဝင္ေပါက္ ၁၁၃ ေပါက္ရွိကာ အမိုးေပၚ မွက်လာသည့္ေရမ်ားကို ပိုက္ျဖင့္သြယ္ယူ၍
ေက်ာင္းတိုက္၏ အေရွ႕ေျမာက္ယြန္းယြန္းတြင္ တူးေဖာ္ထားသည့္ ေရကန္ အတြင္းသို႔ စီးဝင္ေစေၾကာင္း
ေက်ာင္းတိုက္ကိုေစာင့္ေရွာက္ ေနသည့္ ဆရာေတာ္က လိုက္လံ ရွင္းျပခဲ့သည္။
ေက်ာင္းတြင္ပုံေဖာ္ထားသည့္ အဂၤေတပန္းမ်ားသည္
အေရွ႕တိုင္းႏွင့္ အေနာက္တိုင္း အႏုပညာႏွစ္ရပ္ကို ေပါင္းစပ္ ျပဳလုပ္ထားသည္။ ဥေရာပဟန္ေၾကာင္လိမ္ေလွကား
၊ ခုံး ေဆာင္၊ ဆင္ဝင္၊ အဂၤေတနံရံေပၚမွ ျမန္မာကႏုတ္ပန္းမ်ား၊ ျခေသၤ့ခံတိုင္လုံးမ်ား
သည္ ျမင္ရသူမ်ားအား ဆြဲေဆာင္လ်က္ ရွိေနသည္။
ေယာအတြင္းဝန္ ဦးဘိုးလႈိင္
ေယာအတြင္းဝန္ျဖစ္လာမည့္ ေမာင္ဘိုးလႈိင္ကို
ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၉၁ ခုႏွစ္ ေႏွာင္းတန္ခူးလဆန္း ၁၀ ရက္(၁၈၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဧၿပီလ ၂ ရက္)တြင္
ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕စား ယင္းေတာ ဝန္ႀကီး သတိုးမင္းလွေက်ာ္ထင္ႏွင့္ ဝန္ကေတာ္ မယ္ၿငိမ္းတို႔က
ျမင္းၿခံၿမိဳ႕အပိုင္ ႐ြာပုလဲ၌ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ အသက္ ကိုးႏွစ္ အ႐ြယ္တြင္ က်ပို႔႐ြာဆရာေတာ္ေက်ာင္း၌
သာမေဏဝတ္ခဲ့ သည္။
အသက္ ၁၆ ႏွစ္အ႐ြယ္တြင္ ဖခင္ျဖစ္သူ ယင္းေတာ
ဝန္ႀကီးအား သာယာ၀တီမင္းက အဆုံးစီရင္ခဲ့ၿပီးေနာက္ မိခင္ က ကိုရင္ဘိုးလႈိင္ကို လူထြက္ေစ၍
မင္းတုန္းမင္းသားထံ အပ္ႏွံခဲ့သည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ေမာင္ဘိုးလႈိင္အား သာမေဏ ျပန္ဝတ္ေစၿပီး
ပင္းဆရာေတာ္ထံ အပ္ႏွံခဲ့သည္။ ၁၂၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ေနာင္ေတာ္ပုဂံမင္းကို ပုန္ကန္ျခားနားရန္
ေ႐ႊဘိုသို႔ထြက္ခဲ့သည့္ မင္းတုန္းမင္းသားႏွင့္ အတူ ေမာင္ဘိုးလႈိင္သည္လည္း ပဥၨင္းဘ၀မွလူထြက္၍
လိုက္ပါသြားခဲ့သည္။ အသက္ ၂၃ ႏွစ္တြင္ ေယာၿမိဳ႕ကို စားခဲ့ရာမွ ေနာင္အခ်ိန္တြင္ ေယာမင္းႀကီး
ဟု ထင္ရွားခဲ့သည္။ ေယာၿမိဳ႕စားဘိုးလႈိင္သည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၁၅ ခုႏွစ္တြင္ မေကြးဝန္ႀကီး၏သမီး
ခင္ျဖဴႏွင့္ လက္ဆက္ခဲ့သည္။ ဘုရင့္မင္းမႈထမ္းဘ၀တြင္ မၾကာခဏ ရာထူးမွခ်ျခင္းခံ ခဲ့ရသည္။
ဦးဘိုးလႈိင္သည္ ပါဠိ၊ သကၠတ ဘာသာမ်ားအျပင္
အေနာက္တိုင္း သိပၸံပညာရပ္မ်ားကိုပါ ႏွံ႔စပ္စြာ သိကၽြမ္းသျဖင့္ ဘာသာ ေရးက်မ္း၊ ေဆးက်မ္း၊
နီတိက်မ္းမ်ားကို ေရးသားျပဳစုခဲ့ရာ ရာဇဓမၼသဂၤဟက်မ္းႏွင့္ ဥတုေဘာဇန သဂၤဟက်မ္းသည္ အလြန္ထင္ရွားခဲ့သည္။
ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇဝင္ အလိုအရ ေယာမင္းႀကီးဦးဘိုးလႈိင္သည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၅ ခုႏွစ္
ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ေယာမင္းႀကီး႐ုပ္တုႏွင့္ အထိမ္းအမွတ္ဗိမာန္ကို
ေအာင္ေျမသာစံ ၿမိဳ႕နယ္ (၂၂)လမ္း၊ လမ္း(၉၀)ႏွင့္ (၉၁)လမ္းၾကား၌ တည္ ေဆာက္ခဲ့သည္။
လက္ရာထူးျခားေသာ ေက်ာင္းမ်ား
ကင္းဝန္မင္းႀကီးႏွင့္ ေယာအတြင္းဝန္တို႔သည္
မိမိတို႔အလွဴ ေတာ္ေက်ာင္းမ်ားကို ရတနာပုံေခတ္ လက္ရာ ျမန္မာ ဘုန္း ေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား၏
ပုံစံျဖစ္သည့္ ေက်ာင္းဦးျပာသာဒ္၊ စႏုေဆာင္၊ ေဇတဝန္ေဆာင္ႏွင့္ ေဘာဂေဆာင္တို႔ျဖင့္ မဖြဲ႕
စည္းဘဲ အေနာက္တိုင္းဟန္မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကကာ ျမန္မာမႈမ်ားျဖင့္လည္း မြမ္းမံခဲ့ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရတနာပုံ ေခတ္လက္ရာ ေက်ာင္းမ်ားအနက္ ထူးျခားေသာေက်ာင္းမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရေပသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၁၅၀
ဝန္းက်င္က တစ္ေက်ာင္းႏွင့္တစ္ေက်ာင္း ၁၃ ႏွစ္ျခားကာ တည္ေဆာက္ခဲ့ သည့္ ေက်ာင္းတိုက္ႏွစ္ခုသည္
ဥေရာပဟန္လႊမ္းေနသည့္ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားအျဖစ္ ယေန႔ ျပည္တြင္းျပည္ပ ခရီးသြားမ်ား အၾကား
ထင္ရွားလ်က္ရွိရာ ေနာင္ႏွစ္မ်ားၾကာရွည္စြာ တည္တံ့ေနေစရန္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ထားၾကရမည့္
ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား ျဖစ္ေန ၾကၿပီျဖစ္ေပသည္။ ။
ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္းသုေတသန)
No comments:
Post a Comment