Monday, November 14, 2016

အေနာက္ဘက္တံခါးမွ အဓိကလမ္းမႀကီးတစ္ခုအေၾကာင္း


ေမယုေတာင္တန္းႀကီးမ်ား ကာရံထားသည့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း ဘူးသီးေတာင္- ေမာင္ေတာလမ္းသည္ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံသို႔ထြက္ခြာသည့္ နယ္စပ္ ထြက္ေပါက္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တစ္ေန႔လွ်င္ ကားအစီးေရခန္႔မွန္း ၄၅ဝ သြားလာေနေၾကာင္း ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ လမ္းဦးစီးဌာနမွ သိရသည္။


ယမန္ႏွစ္ မိုးရာသီ ဇူလိုင္လ ပထမပတ္က မိုးမ်ားစြာ ရြာသြန္းခဲ့သည့္အတြက္ ဘူးသီးေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္မွ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္သို႔ သြားသည့္ မိုင္တိုင္အမွတ္ (၈/ဝ)မွ (၈ /၂) တြင္ ေတာင္မ်ားၿပိဳက်ကာ လမ္းပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ သည္။ ဘူးသီးေတာင္- ေမာင္ေတာကားလမ္းသည္ ေမယု ေတာင္တန္းမ်ားတစ္ေလွ်ာက္တည္ရွိၿပီး မိုးတြင္းကာလ မိုးသည္းထန္စြာရြာသြန္း ပါက ေတာင္က်ေရေၾကာင့္ ေတာင္မ်ားၿပိဳက်ျခင္းမ်ားျဖစ္ေပၚၿပီး ႏွစ္စဥ္ လိုလို ကားလမ္းပိတ္ဆို႔မႈမ်ားျဖစ္ပြားတတ္သည္။

ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ လမ္းဦးစီးဌာနမွ လက္ေထာက္ အင္ဂ်င္နီယာ ဦးခင္ေမာင္လြင္က ''အရင္ႏွစ္မိုးရာသီတုန္း က မိုးမ်ားတဲ့အတြက္ ၈ မိုင္ကေန ၈ မိုင္ ၂ ဖာလုံအတြင္းမွာ ေတာင္ၿပိဳက်တာ ေျမက်င္းေပါင္း သုံးသိန္းေလာက္ ရွိခဲ့တယ္။ ဒါေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔က ခုနစ္ရက္အတြင္းမွာ ဖယ္ရွားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အခုအခါမွာေတာ့ ေက်ာက္ေခ်ာလမ္းျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနပါတယ္။ မိုင္တိုင္ သုည ကေန ၁၂ မိုင္ ၄ ဖာလုံအထိ လမ္းခ်ဲ႕ျခင္း လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေဆာင္မွာပါ။

မ်က္ကြယ္ေနရာေတြမွာလည္း ေတာင္ခ်ဲ႕တဲ့လုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ မ်က္ကြယ္ကို တိုးခ်ဲ႕ရတဲ့ အခ်က္က ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္နဲ႔ သြားလာႏိုင္ဖို႔ပါ''ဟု ေျပာသည္။

ေမာင္ေတာခ႐ိုင္ လမ္းဦးစီးဌာနက တာဝန္ယူထိန္း သိမ္းလ်က္ရွိေသာ လမ္းရွစ္လမ္းရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ၎တို႔မွာ ဘူးသီးေတာင္- ေမာင္ေတာ လမ္း၊ ဘူးသီးေတာင္- သေဘၤာဆိပ္လမ္း၊ ဘူးသီးေတာင္-ေက်ာက္ေတာ္ လမ္း၊ ေမာင္ေတာ- အလယ္သံေက်ာ္-အငူေမာ္လမ္း၊ ေမာင္ေတာ- က်ီးကန္းျပင္-ႀကိမ္ေခ်ာင္း - ေအာင္သေျပ- ဗႏၶဳလလမ္း၊ ေတာင္ၿပိဳၿမိဳ႕နယ္ ထဲရွိ ေတာင္ၿပိဳ- ႀကိမ္ေခ်ာင္းလမ္း၊ ေတာင္ၿပိဳ ေဂၚဒုံခလမ္းႏွင့္ လိပ္ရ- လိပ္ရ နယ္ေျမစခန္း လမ္းတို႔ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လမ္းရွစ္လမ္းသည္ စုစုေပါင္း ၁၄၉ မိုင္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

ေမာင္ေတာခ႐ိုင္လမ္းဦးစီးဌာနမွ လက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး (ၿမိဳ႕ျပ) ဦးေဇာ္မင္းက ''ဘူးသီးေတာင္- ေမာင္ေတာ လမ္းကို အခုကြၽန္ေတာ္တို႔ စၿပီးတိုးခ်ဲ႕ေနပါတယ္။ ၁၆ မိုင္ လမ္းကို အခုလိုတိုးခ်ဲ႕တာ ကလည္း ေတာင္ အေကြ႕အေကာက္ျဖစ္ေနတာေတြ ကိုေျဖာင့္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ တာျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ေကြ႕မ်ား တယ္။ အခုဆိုရင္ ဘူးသီးေတာင္ ကေန ေမာင္ေတာကို ၄၅ မိနစ္ဝန္းက်င္ သြားလာေနရပါတယ္။

ဘူးသီးေတာင္- ေမာင္ေတာလမ္းပိုင္း ေတာင္ခ်ဲ႕တဲ့လုပ္ငန္းေတြၿပီးသြားမယ္။ လမ္းေျဖာင့္သြားမယ္။ ကတၱရာ ေတြ ခင္းၿပီးသြားမယ္ဆိုရင္ နာရီဝက္ေလာက္ အတြင္း သြားလာႏိုင္မွာပါ။ ဒီဇင္ဘာလကုန္မွာ ၿပီးစီးဖို႔ လ်ာထား ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္''ဟု ေျပာသည္။

ယခင္က လမ္းသားအက်ယ္ ၁၂ ေပအပါအဝင္ လမ္းတာေပါင္ အက်ယ္ ၂၅ ေပခန္႔သာရွိေသာ ဘူးသီး ေတာင္-ေမာင္ေတာ ကားလမ္းအား ၃၄ ေပအထိ တိုးခ်ဲ႕ မည္ျဖစ္ၿပီး အက်ယ္ ၁၈ ေပ ကတၱရာလမ္းသားျဖစ္ေအာင္ ငါးႏွစ္ စီမံကိန္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

လက္ေထာက္အင္ဂ်င္နီယာ ဦးခင္ေမာင္လြင္က ''ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာ လမ္း မိုင္တိုင္အမွတ္ (၈/ဝ) မွာ အရင္ႏွစ္မိုးရာသီေတြလို ေတာင္ေတြ ထပ္မၿပိဳက်ႏိုင္ေအာင္လို႔ ေျမကာနံရံ မီတာ ၃၁ဝ နဲ႔ ေျမကာ နံရံရဲ႕ ေအာက္ေျခမွာ ေက်ာက္စီေရေျမာင္းမီတာ ၃၁ဝ ကို ေဆာင္ရြက္သြားဖို႔ ရွိပါတယ္။ မိုင္တိုင္ (၈/ဝ) ေနရာက ေျမၿပိဳတာ မၾကာခဏျဖစ္ပါတယ္။ နဂိုရွိတဲ့ ကတၱရာလမ္းသားဆိုရင္ ေခ်ာင္းေရနဲ႔ပဲ့ၿပီးပါသြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာင္ဘက္ကိုခ်ဲ႕ၿပီး လမ္းသစ္ဆက္ခင္းေနတာပါ။

မိုးမ်ားတဲ့အခါမ်ဳိးမွာဆိုရင္ တစ္ႏွစ္ကို အနည္းဆုံးတစ္ႀကိမ္ေလာက္ ျဖစ္ ပါတယ္။ ႏွစ္စဥ္နီးပါးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေျမကာနံရံေတြ ကိုလုပ္ေဆာင္မွ ေတာင္ၿပိဳက်မႈကိုထိန္းသိမ္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေတာင္ဘက္ ေျမထိန္း နံရံလုပ္ၿပီးၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ေခ်ာင္းဖက္၊ ေခ်ာက္ဖက္ေတြမွာ ေျမကာနံရံေတြ ဆက္လက္ ျပဳလုပ္ဖို႔ အစီအစဥ္ရွိပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ေနရာေတြဆို လုပ္ၿပီးပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ေခ်ာင္းေရစီး ၾကမ္းတာေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ ျပန္ၿပိဳက်သြားတာေတြ ရွိပါတယ္''ဟု ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာ ကားလမ္းေပၚသို႔ ေျမၿပိဳ က်မႈ ျဖစ္စဥ္ မွ ေရွာင္လႊဲႏိုင္ရန္ ေဆာင္ရြက္မည့္ အစီအစဥ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ေျပာသည္။

ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာလမ္းသည္ ၁၉၁၆ ခုႏွစ္ တြင္ စတင္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီးခဲ့သည္။ စတင္ေဖာက္လုပ္စဥ္က မီးရထားလမ္းအျဖစ္ ေဖာက္လုပ္ ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ကားလမ္းအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ အသုံးျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာကားလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ တြင္ အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီလက္ထက္က ေတာင္မ်ားကို ေဖာက္ထြင္း၍ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ေသာလိုဏ္ဂူႀကီးႏွင့္ လိုဏ္ဂူငယ္ ႏွစ္ခုရွိသည္။

လက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေဇာ္မင္းက ''ႏွစ္ ၁ဝဝ ၾကာၿပီျဖစ္တဲ့ ဒီလိုဏ္ေခါင္းႀကီးဟာ ေရစိမ့္ယိုမႈေတြ ျဖစ္လာတဲ့အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လမ္းဦးစီးဌာနက ျပဳျပင္ မြမ္းမံထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လိုဏ္ေခါင္းႀကီး ထဲကေန ကားႀကီးေတြ ျဖတ္သန္း သြားလို႔မရပါဘူး။ ေနာက္လုံၿခံဳေရး၊ ကာကြယ္ေရးအတြက္ အသုံးျပဳဖို႔ စက္ယႏၲရားႀကီးေတြ၊ သံခ်ပ္ကာကားစတာေတြ သြားလို႔မရတဲ့အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ကစၿပီး ေရွာင္ကြင္းလမ္းကို လမ္းေၾကာင္းရွာခဲ့ပါတယ္။ အခုေရွာင္ကြင္းလမ္းေၾကာင္းက သုံးဖာလုံ အရွည္ရွိပါတယ္။ သုံးဖာလုံရွည္တဲ့အတြက္ ဒီလိုဏ္ေခါင္း ကို ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္က စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္မွာ ၿပီးစီး ပါတယ္။ အခုလို လိုဏ္ေခါင္းေရွာင္ကြင္းလမ္းေဖာက္လုပ္ႏိုင္တာေၾကာင့္ ယာဥ္ႀကီးေတြနဲ႔ စက္ယႏၲရားႀကီးေတြ သြားလာႏိုင္ပါၿပီ။ အခုဆိုရင္ ယာဥ္ႀကီး၊ ယာဥ္ငယ္ မွန္သမွ် ေရွာင္ကြင္းလမ္းကပဲ သြားၾကေတာ့တယ္'' ဟု ေျပာသည္။

လိုဏ္ဂူႀကီးသည္ (၇/၇) မိုင္ မွ ၈ မိုင္အၾကားတြင္ရွိၿပီး လိုဏ္ေခါင္းအရွည္မွာ ၆၅၈ ေပရွိကာ အခ်င္း ၁၅ ေပ ၆ လက္မ၊ အျမင့္ ၁၂ ေပ ၆ လက္မရွိသည္။ သုံးေပ ထုရွိသည့္ အုတ္သားမ်ားႏွင့္ စီထားၿပီး ေရယိုစိမ့္မႈမရွိ ေစရန္ သုံးလက္မထု သံကူကြန္ကရစ္မ်ားျဖင့္ ျပန္လည္မြမ္းမံထားျခင္းျဖစ္သည္။ အလားတူ လိုဏ္ဂူငယ္သည္ ဘူးသီးေတာင္- ေမာင္ေတာလမ္း မိုင္တိုင္အမွတ္ (၆/၅) တြင္တည္ရွိ၍ အရွည္ ၉၈ ေပ၊ အခ်င္း ၁၅ ေပ ၆ လက္မ၊ အျမင့္ ၁၂ ေပ ၆ လက္မႏွင့္ ထုသုံးေပရွိသည္။

လိုဏ္ဂူႀကီးႏွင့္လိုဏ္ဂူငယ္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ၁၉၁၆ ခုႏွစ္တြင္ ဖေလာ္ရီဒါ ရထားကုမၸဏီက Martin ကုမၸဏီကို တာဝန္ေပးအပ္ႏွံသျဖင့္ မာတင္ကုမၸဏီက ေဖာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ကာ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီးခဲ့ ေၾကာင္း သိရသည္။ ယခုအခါ သက္တမ္း ႏွစ္ ၁ဝဝ ရွိၿပီျဖစ္သည္။

''ဒီလိုဏ္ေခါင္းေတြကိုလည္း ပိတ္ထားျခင္းမရွိတဲ့အတြက္ ယာဥ္ငယ္ေတြသြား လို႔ေတာ့ ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယာဥ္ေတြအားလုံးက လိုဏ္ေခါင္းေရွာင္ကြင္း လမ္းကပဲ သြားလာၾကပါေတာ့တယ္''ဟု လိုဏ္ဂူႀကီးအား လွမ္း ၫႊန္ျပရင္း လက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေဇာ္မင္းက ဆိုသည္။


အေနာက္ဘက္တံခါးမွ ဘူးသီးေတာင္ - ေမာင္ေတာ ကားလမ္း ကို ေဒသတည္ၿငိမ္လာၿပီး ပြင့္လင္းရာသီလည္း ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္သျဖင့္ မြမ္းမံျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနမႈေၾကာင့္ မၾကာမီ ၿပီးစီးေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပ လိုက္ရပါသည္။

No comments:

Post a Comment