အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္
မိဘဆရာအသင္းမ်ား၏ ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ ရြက္ေရး၊ စကားဝိုင္းေဆြးေႏြးပြဲကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္
႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ႐ိ္ုက္ကူးထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။
စကားဝိုင္းေဆြးေႏြး
ပြဲတြင္ အေျခခံပညာ ဦးစီးဌာနႏွင့္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ (ၿငိမ္း) ေဒါက္တာ တင္ညိဳ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္
(ၿငိမ္း) ဦးေအးႀကိဳင္၊ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး ပညာေရးမွဴး႐ုံး ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္
ေဒၚစန္းစန္းရီတို႔ ပါဝင္ေဆြးေႏြး ခဲ့ၾကသည္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။။ ပထမဆုံး ေမးခြန္းအေနနဲ႔ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းေတြ မွာ မိဘဆရာအသင္းေတြကို ဘာေၾကာင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ဖို႔
လိုအပ္သလဲဆိုတာေျပာေပးပါ။
ေဒါက္တာတင္ညိဳ။
။ မိဘမ်ားအားလုံးနဲ႔ အုပ္ထိန္းသူ အားလုံးကို ကိုယ္စားျပဳေနတဲ့ မိဘဆရာအသင္းဟာ ေက်ာင္း
တစ္ေက်ာင္းအတြက္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္အသင္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဒီအသင္း ရဲ႕
လႈပ္ရွားမႈအရ၊ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ မႈအရ၊ ပညာေရးရဲ႕ တာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ထားတဲ့ တိုးျမႇင့္ စီစဥ္
တာေတြ အားလုံးဟာ ေအာင္ျမင္မႈ ရလာႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းအလိုက္ ေဆာင္႐ြက္ေနၾကတဲ့
စီမံ ေဆာင္႐ြက္မႈေတြ၊ ပညာရည္ တိုးတက္မႈလုပ္ငန္းေတြကို မိဘမ်ားကေနတစ္ဆင့္ ေက်ာင္းကိုပါဝင္
ပူးေပါင္း ႏိုင္သလို ေက်ာင္းကတစ္ဆင့္မိဘမ်ားကို အသိေပးျခင္းအားျဖင့္ ပူးေပါင္းကူညီႏိုင္မႈ
အေျခအေန အေကာင္းဆုံးရႏိုင္တဲ့ အစီအစဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိဘဆရာအသင္းသည္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း
အတြက္ အင္မတန္ကို အေရးပါတဲ့ အသင္းျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာလိုပါတယ္။ဒီလိုအသင္း ဖဲြ႕စည္း တာကလည္း
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တင္ မဟုတ္ပါဘူး။ အခုေလ့လာ မႈအရဆိုရင္ ကမ႓ာ့ႏိုင္ငံ အသီးသီးမွာကိုပဲ
သူတို႔ေခၚ ေတာ့ PTA လို႔ေခၚပါ တယ္။ Parent Teacher Association၊ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြ က်ေတာ့
Parent Teacher Organization လို႔ ေခၚပါ တယ္။ အဲဒီေတာ့ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာလည္း ရွိပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိလာတဲ့ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ ဟိုတုန္းက စတင္ ဖဲြ႕စည္းခဲ့တဲ့ဟာေတြကို ျပန္ၿပီးေလ့လာမိသေလာက္
ေတာ့ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္မွာ ျပည္ေတာ္ သာစီမံကိန္းရဲ႕ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသျဖစ္တဲ့ ဘ၀သစ္ဖန္တီး မႈပညာေရးစီမံကိန္း
ဆိုတာရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာ မိဘဆရာအသင္းကို စတင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့တယ္လို႔ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ေတြ႕ရပါတယ္။
အဲဒီ မတိုင္မီမွာလည္း ေက်ာင္းေကာ္မတီေပါ့။ School Committee ဆိုၿပီးေတာ့ ဖြဲ႕စည္းတဲ့အတြက္
အစဥ္ အဆက္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးသမိုင္းမွာ ဒီမိဘ ဆရာအသင္းဟာ အင္မတန္အေရးပါတဲ့
အခန္း က႑က ပါဝင္ခဲ့တယ္ဆိုတာကို ေလ့လာ ေတ့ြရွိရပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ အခုဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ဆရာမႀကီးကို ေမးခ်င္ပါ တယ္။ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ မိဘဆရာအသင္းေတြကို
ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္ ျခင္းအားျဖင့္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြ အတြက္ ဘယ္လိုမ်ိဳး အက်ိဳးေက်းဇူးေတြ
ရရွိေစမလဲဆိုတာကို ဆရာမႀကီးက ေျဖၾကားေပးပါဦး။
ေဒၚစန္းစန္းရီီ။
။ မိဘဆရာအသင္းကို ေက်ာင္းတစ္ ေက်ာင္းမွာ စနစ္တက်ဖြဲ႕မယ္။ ၿပီးေတာ့ ပြင့္လင္း ျမင္သာစြာနဲ႔
ေက်ာင္းရဲ႕အက်ိဳးကို ေဆာင္႐ြက္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ စာရိတၱ ေကာင္းမြန္လာမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတက္ မွန္ကန္လာတဲ့အတြက္ ပညာရည္ျမင့္မားၿပီးေတာ့ အဆင့္ ျမင့္တဲ့ပညာေရးကိုရရွိတဲ့
အက်ိဳးေက်းဇူးကို ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ မိဘဆရာအသင္းနဲ႔အတူ ေက်ာင္း အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕ေတြ၊
ေက်ာင္းေကာင္စီေတြ၊ မိဘရပ္႐ြာလူထုေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္ ႐ြက္ျခင္း ျဖင့္ အဲဒီ ေက်ာင္းဟာ
ဘက္စုံဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ဘက္စုံဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့
ေက်ာင္းမွာ ဘက္စုံဖြံ႕ ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ကေလးေတြကို ေမြးထုတ္လာႏိုင္တဲ့အျပင္ ေက်ာင္းတြင္းဒီမိုကေရစီပါ
အေလ့အက်င့္ေကာင္းေတြရရွိတဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြကို မိဘဆရာ အသင္း ဖြဲ႕စည္းျခင္းျဖင့္ မိဘဆရာအသင္းက
ရရွိႏိုင္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ ဒီတစ္ခါေတာ့ ဆရာႀကီး ဦးေအးႀကိဳင္ကို ေမးခ်င္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒမွာ ပါတဲ့
မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ အဓိပၸာယ္ေလးကို လည္း သိပါရေစ။
ဦးေအးႀကိဳင္္။
။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အမ်ိဳးသားပညာ ေရးမူဝါဒအရ အမ်ိဳးသား
ပညာေရးဥပေဒမွာပါတဲ့ မိဘ ဆရာအသင္းကို ဖြင့္ဆိုတာကေတာ့ အေျခခံပညာေက်ာင္း မ်ားမွာ သင္ယူသူမ်ား၏
တတ္ေျမာက္ေရးႏွင့္ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလုံး သုံးပါး ေကာင္းမြန္ေရးကို ပိုမို ထိေရာက္ေအာင္ျမင္
ေစရန္ မိဘအားလုံး၊ အုပ္ထိန္းသူအားလုံး အျပင္ ေက်ာင္း မွာရွိေသာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးႏွင့္
ဆရာ ဆရာမတို႔ အတူတကြ ပူးေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားေသာအဖြဲ႔ကို မိဘဆရာ အသင္း လို႔ အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒက
ဖြင့္ဆို ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ အခုတစ္ခါထပ္ၿပီးေတာ့ ဆရာမႀကီးကို ေမးခ်င္တာကေတာ့ မိဘဆရာ အသင္းရဲ႕တံဆိပ္နဲ႔ ေဆာင္ပုဒ္ေလးကိုလည္း
ေျပာျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီ။
။ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္ကေတာ့ မိဘဆရာပူးေပါင္း ကေလးပညာ ေကာင္းျဖစ္ ပါတယ္။ မိဘဆရာအသင္းအထိမ္းအမွတ္
တံဆိပ္ကေတာ့ စက္ဝိုင္းပုံထဲမွာ သုံးနားညီႀတိဂံပုံ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီစက္ဝိုင္းဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕
ပညာေရးေလာကကို ကိုယ္စားျပဳတာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ႀတိဂံကေတာ့ သူသက္ဆိုင္တဲ့ ေက်ာင္းကို ကိုယ္စားျပဳတာျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီႀတိဂံရဲ႕ ယာဘက္အနားကေတာ့ မိဘအုပ္ထိန္းသူေတြကို ကိုယ္စား ျပဳၿပီးေတာ့ မိဘ ဆိုတဲ့စာေလးကို
ေရးပါ တယ္။ လက္ဝဲဘက္မွာေတာ့ ဆရာကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ အတြက္ ဆရာလို႔ ေရးၿပီးေတာ့ သုံးနားညီႀတိဂံရဲ႕
ေအာက္နားမွာေတာ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို ကိုယ္စား ျပဳတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသား ဆိုၿပီးေတာ့
အဲဒီထဲမွာ ေရးထားပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ ဒီတစ္ခါ ဆရာႀကီး ဦးေအးႀကိဳင္ကို ထပ္ေမးခ်င္တာကေတာ့ မိဘဆရာ အသင္းရဲ႕ သက္တမ္းနဲ႔ အသင္းသား
ဘယ္ႏွမ်ိဳး ရွိပါလဲ။ အဲဒါေလးလည္း သိပါရေစ။
ဦးေအးႀကိဳင္္။
။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေရး အတြက္ ဒီေက်ာင္းကို အပ္ထားတဲ့ မိဘေတြ
အားလုံးပူးေပါင္း ပါဝင္မွ ဒီေက်ာင္းက ကေလးေတြရဲ႕ပညာေရးကို ေက်ာင္းက ဆရာေတြရဲ႕ စြမ္း
အားနဲ႔ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ မိဘ ဆရာအသင္းရဲ႕ သက္တမ္းမွာ ပညာသင္ႏွစ္တစ္ႏွစ္ကိုပဲ
သတ္မွတ္ ထားပါတယ္။ အဲဒီပညာသင္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္မွာ လည္း ဖြဲ႔စည္းရတဲ့ကာလကလည္း ဇူလိုင္လ ပထမပတ္
ကို ေနာက္ဆုံးထားၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလုံးရွိ အေျခခံေက်ာင္း ေတြက ဖြဲ႕စည္းရပါတယ္။ ဒီလို
ဖြဲ႕စည္းတဲ့အခါမွာ မိဘ ဆရာအသင္းဆိုတာ အဲဒီေက်ာင္းမွာ ပညာသင္ခြင့္ရတဲ့ ကေလးေတြအားလုံးရဲ႕
မိဘ(သို႔မဟုတ္) အုပ္ထိန္း သူေတြ အားလုံးပါဝင္တဲ့အဖြဲ႕ပါ။ အဲဒါကို မိဘဆရာအသင္းလို႔ ေခၚပါတယ္။
အသင္းသားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အသင္းသားအားလုံး ပါဝင္ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ဖို႔ အေျခ
အေနမေပးတဲ့အခါမွာ သူတို႔ကိုယ္စား၊ အသင္းႀကီးရဲ႕ ကိုယ္စား အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ ဆိုၿပီးေတာ့
ေ႐ြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ၿပီး ေက်ာင္းရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးကို မိဘနဲ႔ ဆရာပူးေပါင္း ကေလးပညာေကာင္းဆိုသလို
က်င့္သုံး အေကာင္အထည္ေဖာ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ အခုတစ္ခါေတာ့ မိဘဆရာ အသင္းရဲ႕ အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပုံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့
သိခ်င္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာဦးတင္ညိဳကစၿပီး ေျပာျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒါက္တာတင္ညိဳ။
။ အလုပ္အမႈေဆာင္ ဖြဲ႕တဲ့အခါမွာ ဒီမိဘအုပ္ဒထိန္းသူ အားလုံးကို တကယ္ ကိုယ္စား ျပဳႏိုင္တဲ့
ပုဂၢိဳလ္ေတြကို ေ႐ြးခ်ယ္ရပါ တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ အဓိက အားျဖင့္ေတာ့ နာယကေပါ့။ ဒါဟာ အသင္း
တစ္ခုရဲ႕ အားလုံးကို စီမံခန္႔ခြဲမႈေရာ၊ အႀကံ ေကာင္း ဉာဏ္ေကာင္းေပးႏိုင္မႈေရာ နာယကကို
ဖြဲ႕ရပါ တယ္။ နာယကသည္ အားလုံးကေနၿပီးေတာ့ ဒီလူကို ေလးစားၿပီးေတာ့ ဦးေဆာင္ႏိုင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ကို
ေ႐ြးခ်ယ္ ျခင္း အားျဖင့္ ဒီအသင္းရဲ႕ ရပ္တည္မႈ၊ ဒီအသင္းရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈ ကို ပိုမိုၿပီးေတာ့အားသန္ၿပီး
ေက်ာင္းကိုလည္း အက်ိဳးျပဳ ႏိုင္မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ နာယကသည္ အသင္းႀကီးတစ္ခုလုံးရဲ႕ ထိပ္ဆုံးက
ေ႐ြးခ်ယ္ရမယ့္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးျဖစ္ပါ တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဦးေအးႀကိဳင္္။
။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အတြက္ ကေလးေတြရဲ႕ ပညာ တတ္ေျမာက္ မႈ၊ သူတို႔ရဲ႕ကိုယ္၊
စိတ္၊ ႏွလုံးေကာင္း မြန္မႈကို ပိုမိုထိေရာက္ေအာင္ လုပ္တဲ့အခါမွာ အသင္းသားေတြ အားလုံး၊
မိဘမ်ား အားလုံး၊ ဆရာ ဆရာမအားလုံးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ ဖြဲ႕တဲ့အခါမွာ
နာယကရဲ႕ ဦးေဆာင္အဖြဲ႔ကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈ
အားလုံးရဲ႕ တာဝန္ယူရတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအရ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ဥကၠ႒ျဖစ္ရပါမယ္။
ေက်ာင္းအုပ္ ႀကီးက ဥကၠ႒ျဖစ္တဲ့အခါမွာ ဒီေက်ာင္းရဲ႕ အသင္းနာမည္ ကိုက မိဘဆရာဆိုတဲ့ စကားပါတဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ဒုတိယ ဥကၠ႒ကေတာ့ မိဘျဖစ္ရပါမယ္။ ဒါ (၁) ပါ။ ဒုတိယ ဥကၠ႒(၂)ကေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကို
ကိုယ္စား ျပဳတဲ့ ဆရာတစ္ဦးက တာဝန္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းႀကီး တစ္ေက်ာင္းလုံးရဲ႕အတြင္းမွာရွိတဲ့
ကေလး ေတြရဲ႕ အရည္ အေသြးျမင့္မားေရးကို တာဝန္ခံရမယ့္ပုဂၢိဳလ္က ဆရာေတြ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္
အတြင္း ေရးမႉး တာဝန္ကိုေတာ့ ဆရာက တာဝန္ယူရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အလားတူပဲ မိဘနဲ႔ေပါင္းတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္
ဒီဖြံ႔ၿဖိဳး ေရးကို တာဝန္ယူတဲ့ အတြင္းေရးမႉးကိုပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ တြဲဖက္အတြင္းေရးမႉး
အျဖစ္နဲ႔ တာဝန္ ယူရတဲ့ သူကေတာ့ မိဘျဖစ္ရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီေက်ာင္းႀကီးကို မိဘျပည္သူေတြက
ေက်ာင္းရဲ႕ ဘက္စုံ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးအတြက္ ကေလးေတြကို ေထာက္ပံ့တာေတြ၊ ခ်ီးျမႇင့္တာေတြ၊
ေစာင့္ေရွာက္တာေတြ ေပးအပ္တဲ့ ပစၥည္းေတြအားလုံး စာရင္းဇယားေငြေၾကးက အစေပါ့။ ေထာက္ပံ့ထိန္းသိမ္းေရးမႉးဆိုၿပီးေတာ့
ဆရာကို ေ႐ြးခ်ယ္ရပါမယ္။ ဆရာက အတြင္းမွာရွိတဲ့ ပစၥည္းပစၥယ၊ ေငြေၾကးေတြကို ထိန္းသိမ္း
ေစာင့္ေရွာက္သလို ဒီေက်ာင္း ႀကီးရဲ႕ လႈပ္ရွားေဆာင္႐ြက္မႈေတြအားလုံးကို ျပန္လည္ စိစစ္ၿပီးေတာ့
အစီရင္ ခံတင္ျပဖို႔အတြက္ စာရင္းစစ္ကိုေတာ့ မိဘတစ္ဦးက တာဝန္ယူရပါတယ္။
▄
ဖြဲ႔စည္းပုံ ▄
ေက်ာင္းဖြဲ႕စည္းပုံနဲ႔ၾကည့္မယ္ဆိုရင္
အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမွာ အထက္တန္း၊ အလယ္တန္း၊ မူလတန္း ဆိုၿပီးေတာ့ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအတြက္
အထက္တန္းေက်ာင္း ဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ကိုယ္စားလွယ္ ဘယ္လို ေ႐ြးလဲ၊ အလယ္ တန္းေက်ာင္းရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္
ဘယ္လိုေ႐ြးသလဲ။ မူလတန္း ကိုယ္စားလွယ္ ေ႐ြးတာကိုေတာ့ ဒုတိယòန္ၾကားေရး မႉးခ်ဳပ္ ဆရာမႀကီး
ေဒၚစန္းစန္းရီက ဆက္လက္ေဆြးေႏြး တင္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီီ။
။ ခုနက ဆရာႀကီးတို႔ ေဆြးေႏြးသလိုပဲ၊ထက္၊ လယ္၊ မူရွိတဲ့အတြက္ တစ္ေက်ာင္း နဲ႔ တစ္ေက်ာင္းမွာ
မိဘဆရာအသင္းအလုပ္အမႈေဆာင္ရဲ႕ အေရအတြက္ဟာ မတူပါဘူး။ အထက္တန္းအဆင့္ ေက်ာင္း ဆိုရင္ေတာ့
၁၃ ေယာက္ကေန ၁၅ ေယာက္အထိ ဖြဲ႕စည္းပါတယ္။ အလယ္တန္းဆိုရင္ ၁၁ ေယာက္ ကေန ၁၃ ေယာက္အထိ ဖြဲ႕တယ္။
မူလတန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းမွာ ငါးေယာက္ကေန ခုနစ္ေယာက္ အထိ ဖြဲ႔တဲ့ေက်ာင္းရွိသလို ေက်ာင္းႀကီးရင္
ခုနစ္ေယာက္ကေန ကိုးေယာက္အထိ ဖြဲ႕တဲ့ေက်ာင္းလည္း ရွိပါ တယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ ဒီမိဘဆရာ အသင္း အလုပ္အမႈေဆာင္ အဖြဲ႔ရဲ႕ ဥကၠ႒ ျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြနဲ႔
ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း သိခ်င္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးနဲ႔ ဆရာမႀကီးက ေျပာေပးေစလိုပါတယ္။
ဦးေအးႀကိဳင္္။
။ တကယ္ေတာ့ ပညာေရးဌာနမွာ တာ၀န္ယူခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ထဲမွာ တကယ္ ဦးေဆာင္လုပ္တဲ့ ေက်ာင္း
အုပ္ႀကီးဟာ အခရာပဲ။ အမွန္ အတိုင္းေျပာရင္ေတာ့ အၿငိမ္းစားပညာရွင္ႀကီးေတြကို ဆရာႀကီး
ေဒါက္တာ တင္ၫို ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ပြဲလုပ္တဲ့အခါမွာ ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ေတြ၊
ၫႊန္ၾကား ေရးမႉး၊ ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမႉးေတြ အားလုံးရဲ႕ ရင္ထဲမွာ သူတို႔ဘ၀မွာ အတမ္းတဆုံးရာထူးဟာ
ေက်ာင္း အုပ္ ဆရာႀကီးဆိုတဲ့ရာထူးကို တမ္းတၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးဟာ
သူနဲ႔ အတူ တြဲ လုပ္တဲ့ ဆရာေတြရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သလို တစ္ေက်ာင္းလုံးရဲ႕ေခါင္းေဆာင္လည္း
ျဖစ္တယ္။ ဒါ့အျပင္ ရပ္႐ြာ တစ္ခုလုံးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္လည္းျဖစ္တယ္။ အမွန္ေတာ့ ဆရာႀကီးရဲ႕
စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္ရင္ ျမင့္ သေလာက္ ေက်ာင္းက တိုးတက္တယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ခြန္အား
ျပည့္ရင္ ျပည့္သေလာက္ ေက်ာင္းက ဖြံ႕ ၿဖိဳးတယ္။ ဒီဆရာႀကီးဟာ ျပည္သူကို စည္း႐ုံးႏိုင္ရင္
စည္း႐ုံးႏိုင္ သေလာက္ ေက်ာင္းႀကီး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ တယ္ဆိုတာ တကယ့္အစစ္အမွန္ပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔
လက္ေထာက္ဆရာ ေတြဟာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ ဦးေဆာင္ မႈေကာင္းတဲ့ ေနာက္ကို အားလုံးလိုက္ပါၾကတဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရဲ႕အသက္ပမာ အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အေျခခံပညာေက်ာင္း
ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ၿပီဆိုရင္ အဲဒီေက်ာင္းရဲ႕ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးဟာ အဓိကက်ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔
ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ အရည္အေသြးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေသး စိတ္ အခ်က္အလက္ ကိုေတာ့ ဆရာမႀကီး ေဒၚစန္းစန္းရီက
ဆက္လက္ေဆြးေႏြး မွာျဖစ္ပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီီ။
။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဟာ အဲဒီေက်ာင္းရဲ႕ အခရာျဖစ္တဲ့ အတြက္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး
တစ္ေယာက္ရဲ႕ စည္း႐ုံးႏိုင္မႈ၊ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မႈ၊ ကိုယ့္ေက်ာင္းရဲ႕
လိုအပ္ခ်က္ေတြကို မိဘေတြကိုခ်ျပၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ကေလးေတြ ပညာရည္ျမင့္မားဖို႔အတြက္
မိဘေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ မိဘေတြက ေက်ာင္းရဲ႕လိုအပ္ ခ်က္ေတြကို လူအား၊
ေငြအား၊ သူ႕ရဲ႕ အားေတြနဲ႔ ဝင္ၿပီး ေတာ့ ကူညီပံ့ပိုးလာၾကပါတယ္။ အဲဒီလို ကူညီပံ့ပိုးလာတဲ့
အတြက္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းရဲ႕႐ုပ္ပိုင္း ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္လာ သလိုပဲ ကေလးေတြ သင္ၾကားေရးအတြက္
လိုအပ္တဲ့ အေဆာက္အအုံေတြ၊ ပရိေဘာဂေတြျပည့္၀ လာတဲ့အတြက္ ကေလးေတြရဲ႕ သင္ၾကားေရးမွာ တိုးတက္လာသလို
ကေလးေတြ စိတ္ဓာတ္ျမင့္ မားေရး အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ေက်ာင္းဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ ပညာေရးက
စာတစ္ခုတည္းပဲ သင္လို႔မရတဲ့ အရာျဖစ္တဲ့အတြက္ ကေလးေတြအားလုံး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ႏိုင္ေအာင္
ေက်ာင္းရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြကိုလည္း မိဘေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းမႈနဲ႔ ပါဝင္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ
ေက်ာင္းဟာ တကယ္ပဲ ဘက္စုံ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းျဖစ္လာတယ္။ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ေက်ာင္းမွာ
တကယ္ဘက္စုံ ထူးခၽြန္တဲ့ ေက်ာင္းသား ေတြရရွိလာႏိုင္တဲ့အထိ တိုးတက္ လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဟာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ မႈေၾကာင့္ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးသည္ မိဘေတြနဲ႔ ေက်ာင္းက
ဆရာ ဆရာမေတြကို စည္း႐ုံးႏိုင္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ေပၚ လာမယ့္ အက်ိဳး တရားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ ဆရာမႀကီးကိုပဲ ထပ္ၿပီးေတာ့ ေမးခ်င္ပါတယ္။ မိဘရာအသင္းအလုပ္အမႈေဆာင္ အဖြဲ႔ရဲ႕ လုပ္ပိုင္
ခြင့္ရွိတဲ တာဝန္ေတြ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ရွင္းျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီီ။
။ မိဘဆရာအသင္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ အလုပ္ေတြက မိဘဆရာအသင္းသည္ ကိုယ့္ရဲ႕ နယ္ေျမ ထဲမွာရွိတဲ့
ကေလးေတြအားလုံး ေက်ာင္း အပ္ႏိုင္မႈ၊ ေက်ာင္းတက္ႏိုင္မႈနဲ႔ ေက်ာင္းမထြက္ဖို႔ အတြက္ လည္းပဲ
ေက်ာင္းက ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း တာဝန္ယူရပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ သူ႕ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာရွိတဲ့
ကေလးေတြရဲ႕ ပညာရည္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ မူလတန္းအဆင့္၊ အလယ္တန္းအဆင့္၊ အထက္တန္းအဆင့္၊ တကၠသိုလ္
ဝင္တန္းအထိ ထူးခၽြန္တဲ့ကေလးေတြ ဆုခ်ီးျမႇင့္ေရးကိစၥ ေတြမွာလည္း ပူးေပါင္းပါဝင္ရသလိုပဲ
ဘက္စုံ ဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ ကေလးေတြ၊ စာစီစာကုံး၊ အားကစား စတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ ထူးခၽြန္တဲ့ကေလးေတြအတြက္လည္းပဲ
ဆုခ်ီးျမႇင့္မယ့္ ေနရာမွာ မိဘဆရာအသင္းက ေက်ာင္းအုပ္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းတာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ရတာ
ရွိပါ တယ္။ တကယ္ ေထာက္ပံ့ဖို႔အတြက္ အကူအညီလိုတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ လည္းပဲ မိဘဆရာ အသင္း
က ပူးေပါင္း ပါဝင္ကူညီရတယ္။ ဒီလို ပူးေပါင္းပါဝင္ကူညီဖို႔အတြက္ မိဘဆရာအသင္းမွာ ပါဝင္
ကူညီခြင့္ ရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။
။ ဆရာမႀကီးက မိဘဆရာအသင္း အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႔ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိတဲ့အရာေတြကို ေျပာၿပီးသြားၿပီဆိုေတာ့
ဆရာႀကီးကေနၿပီးေတာ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့ အရာေတြရွိရင္လည္း ေျပာျပေပးေစ လိုပါတယ္။
ဦးေအးႀကိဳင္္။
။ အမွန္ေတာ့ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းတဲ့ရည္႐ြယ္ခ်က္ကိုက ကေလးကို ဦးစား ေပးတာပါ။ မိဘဆရာပူးေပါင္း
ကေလးပညာေကာင္း ဆိုေတာ့ ကေလး ပညာေကာင္းေစဖို႔ မိဘဆရာ ပူးေပါင္း ၾကပါစို႔ ဆိုရင္ သူတို႔အေနနဲ႔
ကေလးကိုပဲ ဦးစားေပးၿပီး စဥ္းစားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းတြင္းစီမံခန္႔ခြဲေရးကိစၥ ေတြကို
သူတို႔ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ သူတို႔ ကေလးရဲ႕ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကိုသာ အာ႐ုံျပဳမွ
ကေလးရဲ႕ အရည္ အေသြးကို ျမႇင့္ရာက်ပါမယ္။ အဲဒီေတာ့ ေက်ာင္း တြင္းစီမံခန္႔ခြဲေရးကို ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးနဲ႔၊
ဆရာ ဆရာမနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ ဦးစီးဌာန၊ ဝန္ႀကီးဌာနက ေဆာင္႐ြက္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ မိဘေတြဟာ
ဝင္ေရာက္ ေဆာင္႐ြက္ ျခင္း မရွိပါဘူး။ အလားတူပဲ။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ ပညာေရး တိုးတက္ဖို႔အတြက္
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေတြ၊ သင္ခန္းစာ ျပ႒ာန္းမႈေတြ သင္ၾကားျပသဖို႔အတြက္ ကိစၥေတြ အားလုံး
ကိုလည္း မိဘေတြဟာ ဆရာေတြကိုပဲ လုံးလုံးလ်ားလ်ား ပုံအပ္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ဝင္ေရာက္မေဆာင္႐ြက္
ပါဘူး။ အလားတူပဲ ဒီဆရာ ဆရာမေတြ သင္ခန္းစာကို ျပ႒ာန္းတဲ့အခါမွာ ဘာသာရပ္ခြဲတာေတြေပါ့။
အဲဒီလို ခြဲတဲ့အခါ၊ သင္႐ိုးအဖြဲ႕ေတြ ဖြဲ႕တဲ့အခါ ဆရာေတြကိုပဲ ယုံၾကည္စြာ အပ္ႏွံထားပါတယ္။
သူတို႔ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ ေနာက္ ေက်ာင္း လက္ခံတဲ့ကိစၥေတြ၊ အတန္းတင္ေပး
တယ္၊ အတန္း ေအာင္/႐ႈံး သတ္မွတ္တယ္။ ဒါေတြဟာ လည္း ဆရာ ေတြရဲ႕ ပညာေရးလုပ္ငန္းျဖစ္တဲ့အတြက္
ေၾကာင့္ မိဘေတြက ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ သူတို႔ အေနနဲ႔ ပူးေပါင္းကူညီတဲ့ဘက္ကိုပဲ
အာ႐ုံစိုက္ပါ တယ္။ ေနာက္ ဆရာေတြ ရာထူးခန္႔တာေတြ၊ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ တာေတြ စတဲ့စီမံခန္႔ခြဲေရးကိစၥေတြမွာလည္း
မိဘမ်ားက ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ ေက်ာင္းစည္း ကမ္းအရ ေက်ာင္းစည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးေကာ္မတီရဲ႕
ေဆာင္႐ြက္မႈေတြကိုလည္း မိဘေတြ ပါဝင္ေဆာင္ ႐ြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ရည္႐ြယ္ခ်က္ကိုက
ဒီေက်ာင္းမွာ အပ္ခဲ့တဲ့ သူတို႔ ကေလးေတြရဲ႕ဘ၀ ပညာ တတ္ေျမာက္ေရး၊ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမ့ြေရး၊
ႏိုင္ငံသားေကာင္းျဖစ္ေရး၊ သူတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းလိမၼာေရးကိစၥေတြကို အာ႐ုံျပဳတဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ေက်ာင္းတြင္းစီမံခန္႔ခြဲေရးကိစၥေတြမွာ မိဘေတြက ပါဝင္ျခင္းမရွိေၾကာင္း မွတ္တမ္း ရွိပါတယ္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
No comments:
Post a Comment