Tuesday, January 29, 2019

စာၾကည့္တိုက္အသုံးျပဳမႈဆိုင္ရာ ပညာေရးစကားဝိုင္း


စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာက ဖြင့္ရတာ လြယ္ပါတယ္။ ထိန္းသိမ္းရတာ ခက္ပါတယ္။ ေရရွည္ တည္တံ့ ဖို႔အတြက္ လုပ္သင့္တဲ့ အခ်က္ေလးေတြ ရွိပါတယ္
(အမႈေဆာင္ဒါ႐ိုက္တာ ေဒါက္တာ သန္႔ေသာ္ေကာင္း၊ ျမန္မာစာေပပံ့ပိုးကူညီမႈႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္မႈ ပရဟိတအဖြဲ႕)
စာၾကည့္တိုက္အသုံးျပဳမႈဆိုင္ရာ ပညာေရးစကားဝိုင္း အပိုင္း (၁) ႏွင့္ (၂) ကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္ သံၾကားမွ ႐ိုက္ကူးထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။ စကားဝိုင္းေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အေျခခံပညာဦးစီးဌာန ဒုတိယၫႊန္ ၾကားေရးမွဴး ေဒၚသစ္သစ္ခိုင္၊ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္ စာၾကည့္တိုက္မွဴးႀကီး ေဒၚယုယုတင္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံစာၾကည့္တိုက္အသင္း ဒုတိယဥကၠ႒(၁) ေဒၚ ျမတ္စမ္းၿငိမ္း၊ ျမန္မာစာေပပံ့ပိုးကူညီမႈႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ ပရဟိတအဖြဲ႕မွ အမႈေဆာင္ဒါ႐ိုက္တာ ေဒါက္တာ သန္႔ေသာ္ေကာင္းတို႔က ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္-

ယမန္ေန႔မွအဆက္အပိုင္း (၂)
အစီအစဥ္မွဴး။ ။စာၾကည့္တိုက္ေတြ ေရရွည္ တည္တံ့ေရးအတြက္ လူမႈအဖြဲ႕ အစည္းဆိုင္ရာ စာၾကည့္ တိုက္မ်ားဆိုတဲ့ Community Library ပူးေပါင္းပါဝင္မႈကိုလည္း ဆရာမက ဆက္ၿပီး ရွင္းျပေပးေစ လိုပါတယ္။
ေဒၚ ျမတ္စမ္းၿငိမ္း။ ။ဒါက သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ Beyond Access Myanmar Project ဆိုတာ Community Library ေတြနဲ႔ တြဲၿပီးေတာ့ မိတ္ဖက္ အေနနဲ႔ လုပ္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီကေန ၿပီးေတာ့ ျပန္ၾကားေရးနဲ႔ျပည္သူ႕ဆက္ဆံေရး ဦးစီးဌာနက ျပည္သူ႕စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြရဲ႕ အကူ အညီနဲ႔ ကၽြန္မတို႔ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ေတြ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္း စာၾကည့္တိုက္ေတြမွာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးေတြ၊ ဆရာ ဆရာမေတြ၊ မိဘေတြအားလုံးနဲ႔အတူ တြဲဖက္ လုပ္ကိုင္ေနတာကေတာ့ Community စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြပါ။ ျပည္သူ႕စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ၊ ရပ္႐ြာအေျချပဳ စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြက ဒီေက်ာင္းေတြမွာ သြားၿပီးေတာ့ ဒီေက်ာင္းေတြရဲ႕ လိုအပ္ ခ်က္ေတြ၊ ေအာင္ျမင္မႈေတြကို Record လုပ္ထားတာပါ။ ေအာင္ျမင္မႈေရာ၊ လိုအပ္ခ်က္ေရာ Record လုပ္ၿပီး ဘယ္ေနရာမွာ ဝိုင္းဝန္းျဖည့္ဆည္း ေပးရမလဲဆိုတာကို အၿမဲအေျဖရွာပါတယ္။ ဒီ Library Observation Form ဆိုတဲ့ဟာကို Let’s Read Project က ခ်မွတ္ထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ Community စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ၊ ျပည္သူ႕စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြကို Credit ေပးရ မွာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က တစ္လကို ႏွစ္ခါ၊ သုံးခါတတ္ႏိုင္သလို သြားပါတယ္။ သြားၿပီးေတာ့ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးနဲ႔ ေဆြးေႏြးတယ္။ ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔ေဆြးေႏြးတယ္။ ေရရွည္တည္တံ့ဖို႔အတြက္ အဓိက အေရးႀကီးဆုံးက ဘယ္သူလဲ။ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ တစ္ခုက ဒီ Generation ကေန Next Generationအထိ Forever အသက္ ရွင္ႏိုင္ဖို႔ ေရရွည္တည္တံ့ဖို႔က ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔ မိဘေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ဆရာမအေနနဲ႔ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေဆာင္႐ြက္ေနတာေလးေတြကိုလည္း ေျပာျပေပး ေစလိုပါတယ္။
ေဒၚသစ္သစ္ခိုင္။ ။ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ေတြမွာဆိုရင္ ကေလးေတြက ကေလးဘ၀ကတည္းက ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ပညာဗဟုသုတေတြရွာမွီးတတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ေတြရရွိလာ ဖို႔ အတြက္ အထူးလိုအပ္ပါတယ္။ ကေလးဘ၀ ကတည္းက စာဖတ္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ေတြရဖို႔ အမ်ားႀကီးလိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ကေလးေတြစာဖတ္လာဖို႔ဆိုရင္ ကၽြန္မတို႔က စာၾကည့္တိုက္ေတြကို သြားခ်င္ေအာင္၊ စာဖတ္ခ်င္ေအာင္ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ျပန္ၿပီးShare လုပ္ခ်င္ ေအာင္၊ သူတို႔ သိခဲ့တဲ့ အသိေလး ေတြကို ျပန္ၿပီးေတာ့ေျပာၾကမယ္။ ဆရာ ဆရာမကလည္း သူတို႔မဖတ္ႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးေတြ ေျပာျပၿပီး ရွင္းျပမယ္ဆိုရင္ ဒီစာၾကည့္တိုက္က သူတို႔အတြက္ အက်ိဳးရွိတဲ့ ေနရာ၊ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္း တဲ့ေနရာ၊ သူတို႔မသိတာေတြကိုသိဖို႔အတြက္ လုပ္ေပးတဲ့ေနရာလို႔ သူတို႔က ခံယူထားၾကမွာပါ။
ကေလးေတြအေနနဲ႔ စာၾကည့္တိုက္ေတြကို သြားၿပီးေတာ့ အသုံးျပဳမယ့္အခ်ိန္ကို သတ္မွတ္ ေပးမယ္ဆိုရင္ ပိုၿပီးေတာ့ အဆင္ေျပမယ္ဆိုၿပီး ေတာ့ ဆရာႀကီးတို႔ဘက္ကေန ေတာင္းဆို ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္မတို႔ အေျခခံပညာဦးစီးဌာနအေန နဲ႔ အေျခခံေက်ာင္းေတြမွာ တစ္ပတ္ကို တစ္ႀကိမ္ စာၾကည့္တိုက္အသုံးျပဳခ်ိန္အေနနဲ႔ အသုံးျပဳၿပီးေတာ့ ကေလးေတြကို စာဖတ္ခန္း၊ စာၾကည့္ တိုက္ကို လႊတ္ေပးပါဆိုၿပီးေတာ့ၫႊန္ၾကားပါတယ္။ အဲဒီအတိုင္းပဲ ေက်ာင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတာ့ လိုက္နာေဆာင္႐ြက္ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ကေလးေတြ စာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳ လာဖို႔အ တြက္က ဆရာ ဆရာမေတြအေနနဲ႔လည္း အမ်ားႀကီးလိုအပ္ပါတယ္။ ဆရာ ဆရာမေတြက စာၾကည့္တိုက္ကို သြားဖို႔အတြက္ ႀကီးၾကပ္ၿပီးေတာ့ လမ္းòန္ေဆာင္႐ြက္မယ့္ အခုလက္ရွိ ျပ႒ာန္း စာအုပ္မွာ သင္ရတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေတာ့ စာၾကည့္တိုက္က ထပ္မံ ေလ့လာႏိုင္ မယ့္ အေၾကာင္းအရာေလးေတြကို ကၽြန္မတို႔က သင္ခန္းစာေခါင္းစဥ္ေလးေပးၿပီး သူတို႔ကို ေလ့လာ ခိုင္းမယ္၊ လုပ္ငန္းေလးေတြ ေပးမယ္ဆိုရင္ ကေလးေတြက မျဖစ္မေန စာၾကည့္ တိုက္ကိုသြားၿပီး ေလ့လာၾကမွာပါ။
အဲဒီလို လုပ္ငန္းေလးေတြေပးဖို႔ ဒီဘက္မွာလည္း ဆရာ ဆရာမေတြကို အစည္းအေဝးေတြမွာ ၫႊန္ၾကားတယ္။ ေျပာျပတယ္။ ေဆြးေႏြးတယ္။ အခုလည္း ေက်ာင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေဆာင္ ႐ြက္လာပါၿပီ။ ကေလးေတြ စာဖတ္တတ္တဲ့ အေလ့ အက်င့္ရရွိဖို႔ဆိုရင္ အသက္ႀကီးမွ ဒီလုပ္ငန္းကို လုပ္လို႔ မရပါဘူး။ မူလတန္းအဆင့္အ႐ြယ္ ကတည္း က ကေလးဟာ စာဖတ္ျခင္းအလုပ္ကို သူသည္ ေပ်ာ္မယ္၊ ဒီစာၾကည့္တိုက္ကို သြားခ်င္တဲ့စိတ္ျဖစ္ ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရပါမယ္။ အခုလည္း ေက်ာင္း ေတြမွာ ကေလးမိတ္ေဆြ စာၾကည့္တိုက္ေလးေတြ ျဖစ္လာဖို႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ စာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳသူေတြ မ်ားျပားၿပီးေတာ့ ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ ေဆာင္ ႐ြက္သင့္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြကိုလည္း ရွင္းျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒါက္တာသန္႔ေသာ္ေကာင္း။ ။ဒါဟာ အင္မတန္အေရးႀကီးပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာက ဖြင့္ရတာ လြယ္ပါတယ္။ ထိန္းသိမ္းရတာ ခက္ပါတယ္။ ေရရွည္တည္တံ့ဖို႔အတြက္လုပ္သင့္တဲ့ အခ်က္ ေလးေတြ ရွိပါတယ္။ အဓိက (၆) ခ်က္ေလာက္ ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။ နံပါတ္ (၁) ကေတာ့ Fresh ျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ေတြဟာ အၿမဲသစ္ လြင္ရမယ္။ စာၾကည့္တိုက္ရဲ႕ အခန္းကလည္း သစ္လြင္ေနဖို႔လိုသလို စာအုပ္ေတြကလည္း သစ္လြင္ဖို႔လိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေပးထားတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ဟာ ေျခာက္လေလာက္ဆိုရင္ ကေလးေတြက အကုန္ဖတ္ၿပီးသြားၿပီ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီအခါက်ရင္ အသစ္ေတြက ထပ္လိုလာလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ စာအုပ္အသစ္ထပ္ရ ႏိုင္ဖို႔ကို သင္တန္းေတြမွာလည္း ပို႔ခ်ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္ကလည္း လွဴႏိုင္ရင္လွဴမယ္၊ မလွဴ ႏိုင္လည္း ဒီေက်ာင္းမွာရွိတဲ့ မိတ္ဖက္အဖြဲ႕ေတြ ရွိတယ္။ မိဘဆရာအသင္းတို႔၊ ေက်ာင္းအက်ိဳးေတာ္ ေဆာင္အဖြဲ႕တို႔နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေတာ့ စာအုပ္ေတြကို လွဴႏိုင္ေအာင္၊ ရႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႔ပါ။ အခန္း ေရာ၊ စာအုပ္ေရာ၊ လူကလည္း Fresh ျဖစ္ေနဖို႔ လိုပါတယ္။
Regular Activities က အခုဆိုရင္ တစ္ပတ္ တစ္ႀကိမ္ကို ပုံမွန္စာၾကည့္တိုက္ မသြား မေနရေပါ့။ ကေလးေတြက တက္တက္ႂကြႂကြနဲ႔ မတိုက္တြန္းဘဲကို သြားတာပါ။ ေပ်ာ္လို႔ကို သြားတာပါ။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ စာဖတ္ျခင္းေလးမ်ိဳးကို အလွည့္က် လုပ္တယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ရင္ေတာ့ Read Review ေလးေတြ လုပ္တာမ်ိဳးေတြ ရွိလာမယ္။ ၿပိဳင္ပြဲေလးေတြလုပ္တာမ်ိဳးေတြ ရွိလာမယ္။ ဒါက ပုံမွန္လႈပ္ရွား မႈပါ။ အေရးႀကီးတဲ့ တစ္ခ်က္ကေတာ့ Ownership ျပန္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား ေတြပိုင္တဲ့ စာၾကည့္တိုက္ေလးျဖစ္ပါတယ္။ဒီစာၾကည့္တိုက္ေလး ေရရွည္တည္တံ့ဖို႔ သားတို႔သမီးတို႔က ဒါကို မြမ္းမံပါ။ ထိန္းသိမ္းပါဆိုတဲ့အခါ ကေလးေတြကိုယ္တိုင္က ပါဝင္လာၿပီး စာအုပ္ကို ဝိုင္းစီေပးတာ၊ လုပ္အားေပးဝင္လုပ္ေပးတာ ဒါမ်ိဳးေလးေတြကို ေတြ႕ရပါ တယ္။ ဒါကၽြန္ေတာ္တို႔က Ownership ေပးတာပါ။ ဒါမွသာလၽွင္ ဒီစာၾကည့္တိုက္ေလးသည္ သူတို႔ ပိုင္တဲ့ စာၾကည့္တိုက္ေလးပါလားဆိုတဲ့ အျမင္ေလး ျဖစ္မွသာလၽွင္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္း မွာပဲ Ownership ကို ရပ္႐ြာကိုလည္း ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါမွလည္း ရပ္႐ြာကလည္း တတ္ႏိုင္သမၽွ ပူး ေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ေပးလို႔ရမွာပါ။
နံပါတ္ (၄) အခ်က္က Partnership ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈပါ။ ဒီ Project ဆိုရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ဖြဲ႕တည္းလုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္တြင္းမွာဆိုရင္ MBAPF အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္း၊ ေဒၚခင္ၾကည္ေဖာင္ေဒးရွင္း၊ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက အဓိကပါတယ္။ ႏိုင္ငံ တကာမွာေတာ့ Room to Read က အဓိကပါပါတယ္။ အခုရက္ပိုင္းမွာေတာ့ MAX Power ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံတကာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအဖြဲ႕ကလည္း စာၾကည့္တိုက္ ၁၅ လုံးကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံထားပါတယ္။ ရန္ကုန္ တိုင္း ေဒသႀကီးကလည္း စာၾကည့္တိုက္ ၁၆ လုံးအထိ လွဴထားတာ ရွိပါတယ္။ ဒီ Partnership က ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တာဝန္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ က အၿမဲတမ္းရွာရတာေပါ့။ အခုဆိုရင္ UNICEF နဲ႔ စကား ေျပာေနတာ ရွိတယ္။ ေက်ာင္းေပါင္း ေနာက္ထပ္ ၄၉ ေက်ာင္းေလာက္ ထပ္ၿပီးတိုးခ်ဲ႕ဖို႔ ေတြ ရွိေနပါ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပံ့ပိုးတဲ့သူေတြက Partnership လုပ္ဖို႔လိုသလို ေက်ာင္းေတြဘက္ ကလည္း ေက်ာင္းအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ေတြနဲ႔ Partnershipေတြ ရွာဖို႔လိုပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က Capacity Building လို႔ေခၚပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္မွဴး စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမႇင့္သင္တန္းေတြ ေပးဖို႔လို ပါတယ္။ အဓိကက စာၾကည့္တိုက္တစ္ခုကို ဘယ္လို Management လုပ္ရမလဲ၊စာဖတ္ခ်ိန္ကို ဘယ္လို အက်ိဳးရွိေအာင္အသုံးခ်ရမလဲ။ ကိုယ့္စာၾကည့္တိုက္ေတြကို ေကာင္း ေကာင္း ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ။ ဒါမ်ိဳးေတြကို Training ေကာင္းေကာင္းေပးပါတယ္။ ဒါမွ သာလၽွင္ စာၾကည့္တိုက္ေတြကို သြားတဲ့အခါမွာ ေသခ်ာလုပ္တတ္မယ္။
ေနာက္ဆုံးတစ္ခ်က္အေနနဲ႔ အေရးႀကီးဆုံး ကေတာ့ M and E လို႔ေခၚပါတယ္။ Monitory and Evaluations ေပါ့။ ကိုယ္လုပ္ေနတဲ့ အလုပ္က ဘယ္ေလာက္ထိ ေအာင္ျမင္ေနလဲ၊ ဘယ္ ေလာက္အ တိုင္းအတာအထိ ျဖစ္ေနၿပီလဲ။ ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ Observation Form ေလးကို Community Librarianနဲ႔ ရပ္႐ြာစာၾကည့္ တိုက္မွဴးေတြက ယူရမယ္။ ေက်ာင္းေတြကို ယူသြား ၿပီးေတာ့ ၾကည့္မယ္။ ေနာက္ ေျခာက္လေလာက္ ဆိုရင္ အခုလုပ္ေနတဲ့ Project မွာ ၇၁ ေက်ာင္းမွာ Categories သုံးမ်ိဳး ကြဲသြားပါလိမ့္မယ္။ တစ္ခုကေတာ့ Developing လို႔ေခၚတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ စာၾကည့္တိုက္ တစ္ခုကေတာ့ Functionalလို႔ ေခၚတဲ့ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ေနၿပီးတဲ့ စာၾကည့္တိုက္၊ ေနာက္တစ္မ်ိဳးကေတာ့ Highly Functional လို႔ေခၚတဲ့ အစြမ္းကုန္လည္ပတ္ေနၿပီးတဲ့ စာၾကည့္တိုက္ဆိုၿပီးေတာ့ Categoriesသုံးမ်ိဳး ကြဲသြားပါတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြကို ေနာက္ ေျခာက္လေလာက္ ဆို ျမင္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီေရရွည္တည္ တံ့ဖို႔အတြက္က ဒီေျခာက္မ်ိဳးက အေရးအႀကီးဆုံးျဖစ္ပါတယ္ဆိုတာ ကို တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။အဆင့္ျမင့္ပညာက႑မွာ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳ မႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘယ္လိုစာေပမ်ိဳးေတြ ေလ့လာဖတ္႐ႈေနတယ္ဆိုတာ သိပါရေစ။
ေဒၚယုယုတင္။ ။အဆင့္ျမင့္ပညာက႑ရဲ႕ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ေတြမွာဆိုရင္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္း သားေတြက သုတ စာေပေရာ၊ရသစာေပေရာ မၽွမၽွတတ ဖတ္ၾကပါတယ္။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္ ေတြကိုလည္း ေလ့လာဖတ္ၾကတယ္။ ေနာင္သူတို႔ရဲ႕ Majorနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ Psychology, Philosophy, Chemistry တို႔၊ Maths တို႔နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စာအုပ္ေတြ လည္းဖတ္တယ္။ ဗဟုသုတရမယ့္ ဉာဏ္စမ္း ပေဟဠိစာအုပ္မ်ိဳး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တာမ်ိဳး၊ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံအေၾကာင္း၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စာအုပ္မ်ိဳးေတြ ဖတ္ၾကပါတယ္။ ရသ အေနနဲ႔ဆိုရင္ ျမသန္းတင့္တို႔၊ ဂ်ဴးတို႔၊ ဂ်ာနယ္ ေက်ာ္ မမေလးစတဲ့ ဘာသာျပန္စာအုပ္မ်ိဳးလည္း ဖတ္ၾကပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ က်မ္းျပဳတဲ့ သူေတြ၊ သုေတသနျပဳ ေနတဲ့သူေတြ အားလုံးကလည္း လာၿပီးေတာ့ အရင္က မဂၢဇင္းေဟာင္းေတြ၊ သတင္းစာေတြ သူတို႔နဲ႔ပတ္သက္ရာ လိုအပ္တဲ့ information ေတြကို လာၿပီးေတာ့ ဖတ္ၾကပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္မွာ စာအုပ္စာတမ္းအျပင္ ေပ၊ ပုရပိုက္ေတြ လည္း စုေဆာင္းထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျပင္ပသုေတသီေတြေရာလာၿပီးေပ၊ ပုရပိုက္ေတြကို ေလ့ လာၿပီး အဲဒီမွာပါတဲ့ ေဆးက်မ္းတို႔၊ ဓမၼသတ္တို႔၊ ဘာသာ ေရးဆိုင္ရာတို႔၊ နကၡတ္တို႔နဲ႔ ေဗဒင္က်မ္းနဲ႔ ပတ္သက္တာ မ်ိဳးေတြလည္း လာၿပီးေတာ့ ဖတ္ၾက ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ဆရာမတို႔ရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ကို လူတိုင္းက အသုံးျပဳႏိုင္ပါသလား။ ေနာက္ ေက်ာင္း သားမဟုတ္တဲ့ လူေတြ အတြက္ေရာ ဘယ္လိုမ်ိဳး စီစဥ္ထားလဲဆိုတာ ရွင္းျပ ေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚယုယုတင္။ ။ကၽြန္မတို႔ စာၾကည့္တိုက္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဝင္းထဲမွာရွိၿပီး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြလည္း ဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ျပင္ပလူေတြ အေနနဲ႔ ဖတ္ဖို႔အတြက္ မွတ္ပုံတင္ကတ္ျပားကို ျပသၿပီး ဖတ္လို႔ရ ပါတယ္။ မိတၱဴကူးလို႔ရတယ္။Scan ဖတ္ေပးတယ္။ Digital Type လုပ္ေပးတယ္။ အိမ္ကိုငွားသြားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ႏွစ္အုပ္ေပးငွားပါတယ္။ ျပင္ပလူေတြ အတြက္ လည္း အငွားကတ္ေလးေတြ လုပ္ေပးထားပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ဒီစကားဝိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မိဘျပည္သူေတြ၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို အသိေပးေျပာၾကားလိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးေတြရွိရင္လည္းျဖည့္စြက္ ေျပာၾကားေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚသစ္သစ္ခိုင္။ ။ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန အေျခခံပညာဦးစီးဌာန အေနနဲ႔ ျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္တာကေတာ့ စာၾကည့္တိုက္ေတြ အသုံးျပဳမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဓိကကေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးပါ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္အေပၚမူတည္ၿပီး ကိုယ့္ေက်ာင္းရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္တစ္ခုရဲ႕ သက္ဝင္လႈပ္ရွားမႈ၊ Functional ျဖစ္မႈေတြဟာ ဒီေက်ာင္းအုပ္ႀကီးေပၚမွာ အလြန္ အေရးႀကီးပါ တယ္။ ဒီေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းကိုစိတ္ဝင္တစားနဲ႔ဆရာ၊ဆရာမေတြနဲ႔ေရာ မိဘ၊ ဆရာေတြနဲ႔ေရာ ျပင္ပ Community အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ပါ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ကေလးေတြအတြက္ကိုလည္း မိတ္ေဆြစာၾကည့္တိုက္ တစ္ခုျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ လိုအပ္တဲ့ စာအုပ္ေတြက Update နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုစီမံခန္႔ခြဲမလဲဆိုတာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက သူ႕ရဲ႕ အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး သူသည္ အၿမဲတမ္း စဥ္းစားၿပီး ေဆာင္႐ြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ေတြသည္ ေက်ာင္းေတြမွာ သင္ၾကားေရးသာမကဘဲနဲ႔ ကေလးဘ၀ကတည္းကေန သူတို႔ အသက္ႀကီးလာတဲ့အထိ အက်ိဳးရွိ သြားမယ့္ စာဖတ္ျခင္း အေလ့ အက်င့္ကို ရွင္သန္ႏိုင္ဖို႔က လုပ္ေပးရမယ့္ တာဝန္ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႔ အတြက္ဆိုရင္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအပါအဝင္ ဆရာ ဆရာမေတြ၊ မိဘ၊ ဆရာအဖြဲ႕ေတြ၊ ရပ္မိ ရပ္ဖေတြ အကုန္လုံးက ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ေဆာင္႐ြက္ေပးၾကပါလို႔ တိုက္တြန္းအႀကံျပဳလို ပါတယ္။
ေဒါက္တာသန္႔ေသာ္ေကာင္း။ ။ဒီစီမံကိန္းေတြေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲဖို႔ အေရးႀကီးဆုံးက ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္မႈပါ။ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈဆိုတဲ့ေနရာမွာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက အေရးႀကီးပါတယ္။ သူ႕ရဲ႕ စိတ္ဝင္စားမႈ၊ တက္တက္ႂကြႂကြရွိမႈ၊ ဘယ္ေလာက္ထိ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မႈရွိသလဲ၊ တျခားအဖြဲ႕အစည္း ေတြနဲ႔ ဘယ္ေလာက္အထိ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ ခ်င္စိတ္ ရွိသလဲဆိုတာမူတည္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈက အေရးႀကီးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ဖြဲ႕တည္းနဲ႔ လုပ္လို႔မရပါဘူး။ ေက်ာင္း ေပါင္း ၄၇၀၀၀ ေလာက္ရွိပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ၂၆၀၀၀ ေလာက္ပဲ စာၾကည့္တိုက္ရွိေသးတယ္။ ဒီစီမံကိန္းေတြဆိုတာက ႏိုင္ငံနဲ႔အဝန္းလုပ္ရမယ့္ စီမံကိန္းေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ ႐ြက္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဝိုင္းဝန္း ေဆာင္႐ြက္ေပးၾကတဲ့ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ေအာက္မွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ ပညာေရးမွဴးေတြ၊ ေက်ာင္းအုပ္ေတြ၊ ဆရာဆရာမေတြ၊ Community Librarian ေတြပါ အထူးေက်းဇူး တင္ရွိေၾကာင္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ေဒၚျမတ္စမ္းၿငိမ္း။ ။ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္းအေနနဲ႔ ကေတာ့ Non-Professional ေတြ Para-Professionalေတြ ခုလိုေျပာတဲ့ စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ သူတို႔က စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ လုပ္ ေနၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာၾကည့္တိုက္သင္တန္း မတက္ရေသးတဲ့ ဆရာ ဆရာမေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ကၽြန္မတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံစာၾကည့္တိုက္ အသင္းေတြက အေျခခံစာၾကည့္တိုက္ ပညာနဲ႔ အဆင့္ျမင့္စာၾကည့္တိုက္ပညာဆိုၿပီး ႏွစ္ပိုင္းခြဲၿပီး တစ္ႏွစ္ကို ႏွစ္ႀကိမ္ အၿမဲျပဳလုပ္ေနတာ ရွိပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းကို လုပ္ေနေသာသူေတြ၊ စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းကို ဝါသနာပါ သူေတြ၊စာေပကိုခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူေတြ မည္သူမဆိုတက္ေရာက္လို႔ ရပါတယ္။ ဒီဇင္ဘာမွာ တစ္လ သင္တန္းဖြင့္မွာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီအတြက္လည္း ဝန္ႀကီးဌာနေတြ အကုန္လုံးကို စာပို႔ထားၿပီး ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါကအေျခခံကစၿပီး လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္ ေအာင္နဲ႔ စာၾကည့္တိုက္ကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေအာင္ သင္ေပး လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ၊ ဆရာ ဆရာမေတြလာတက္ ၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုတက္ၿပီးတဲ့အခါမွာ သူတို႔ဟာ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ကို စိတ္ဝင္စား သြားတယ္။
ေျပာခ်င္တာက ယခင္တုန္းကရွိတဲ့ စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာ စာအုပ္ငွား႐ုံသက္သက္ပဲ ရွိတဲ့ စာၾကည့္ တိုက္ေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ အခုအခါမွာ တကယ့္ကို အသြင္ေျပာင္းလာတဲ့အခ်ိန္မွာ စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာ တကယ္ကို အားလုံးေပ်ာ္႐ႊင္ၿပီးေတာ့ စိတ္ခ်မ္းေျမ႕မႈရတဲ့ ေနရာတစ္ခုျဖစ္တယ္။ ကေလးေတြ ေပ်ာ္တဲ့စာၾကည့္တိုက္၊ကေလးမိတ္ေဆြ စာၾကည့္တိုက္ျဖစ္ ေအာင္ႀကိဳးစားတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ပထမဆုံးBudget အအခက္အခဲရွိတယ္။
ေနာက္တစ္ခါစာၾကည့္တိုက္ဖြင့္ခ်ိန္ နည္းတယ္။ စာၾကည့္တိုက္မွဴး သီးသန္႔မရွိဘူး။ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက တာဝန္ႏွစ္ခုကို ထမ္းေနရတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္အလုပ္ကိုလည္းသူတို႔ လုပ္ရတယ္၊ စာသင္ခန္းထဲမွာလည္း စာသင္ရတယ္။ ဒီ Work Group ႏွစ္ခုကို လုပ္ေနရတာက သူတို႔ဝါသနာပါလို႔ သူတို႔လုပ္ေနၾက တာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ကို ဒီ Capabilities built လုပ္တဲ့အေနနဲ႔ ဒီလို Training ေတြ ေပးလိုက္ရင္သူတို႔က စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းေတြကို Highly Function ေတြအျဖစ္ လုပ္သြား ႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒါက တစ္ခ်က္ပါ။ေနာက္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာတစ္ခုက ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာနအေနနဲ႔ ေက်ာင္း စာၾကည့္တိုက္မွဴး သီးသန္႔ တစ္ေယာက္ခန္႔ထားႏိုင္ရင္ တကယ့္ကို Functional ျဖစ္ေနတဲ့ စာၾကည့္ တိုက္ေကာင္းတစ္ခုကို အၿမဲတမ္းေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ ထိန္းသိမ္းသြား ႏိုင္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္းစာၾကည့္တိုက္ဘြဲ႕ရကေလးေတြအမ်ားႀကီးရွိေနပါတယ္။ ဒီလိုဘြဲ႕ရပညာ တတ္ ေတြကို ေက်ာင္းရဲ႕ဖြဲ႕စည္းပုံထဲမွာ စာၾကည့္တိုက္မွဴးတစ္ေယာက္ ခန္႔ထားႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္း စာၾကည့္တိုက္မ်ား ျပန္လည္ရွင္သန္တိုးတက္ေရး လမ္းေၾကာင္းမွာ အင္အားတစ္ရပ္ ျဖစ္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အေျခခံပညာအထက္တန္းအဆင့္မွာ ေက်ာင္းစာၾကည့္ တိုက္ ေတြကိုစနစ္တက် အသုံးျပဳလာတတ္ၿပီဆိုရင္ အဆင့္ျမင့္ ပညာတကၠသိုလ္ေတြ ေရာက္သြားတဲ့ အခါမွာ သူတို႔ရဲ႕ သင္ၾကားေရး၊ သင္ယူေရး၊ သုေတသနျပဳေရးအတြက္ စာၾကည့္တိုက္ကို ေကာင္းေကာင္း အသုံးခ်တတ္သြားမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ နိဂုံး ခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ေျပာလိုပါတယ္။
ေဒၚယုယုတင္။ ။ကေလးေတြကို မူလတန္း၊ အလယ္တန္းကတည္းက ဒီလိုစာၾကည့္တိုက္ကို သုံးတတ္ေအာင္၊ ခ်စ္ေအာင္၊ စာေပကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးလာေအာင္လုပ္လာၿပီဆိုတဲ့ ေနာက္သူတို႔ေတြက အဆင့္ျမင့္ပညာက႑ ေရာက္လာမယ္၊ တကၠသိုလ္ေရာက္လာၿပီဆိုရင္ စာၾကည့္တိုက္ကို မလြဲမေသြ အသုံးျပဳႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ကၽြန္မတို႔ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟို စာၾကည့္တိုက္ အေနနဲ႔ Information တစ္ခုေပးခ်င္တာက ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ Website ျဖစ္တဲ့ www.uclmyanmar.org အခု ေလာေလာ ဆယ္မွာေတာ့ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ ၂၃ ေက်ာင္းရဲ႕ e-resources ေတြ၊ Informationေတြ တင္ထားပါတယ္။ ဒါေတြကို ၾကည့္ၾကပါ။ အသုံးျပဳၾကပါ။ Information ေတြ၊ သုေတသီေတြ စာတမ္းျပဳစုတဲ့သူေတြ၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ ၾကည့္ၾကပါ၊ အဲဒါေလးေတြကိုလည္း Information ေပးခ်င္ ပါတယ္။
ကၽြန္မတို႔ စာၾကည့္တိုက္ကို မလာဘဲနဲ႔လည္း e-mail တို႔၊ Fax တို႔၊ ဖုန္းတို႔နဲ႔ လိုခ်င္တဲ့ Information ေတြလည္း ေျဖေပးပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ e-mail ကေတာ့ uclmyanmarlibrary@gmail.com ျဖစ္ပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္မွာ ေခတ္မီ နည္းပညာေတြနဲ႔ လုပ္ထားတဲ့ စာအုပ္ေတြ၊ ေရွးေဟာင္း စာေပေတြလည္း ရွိေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာၾကည့္တိုက္ကို လာေရာက္ၿပီးအသုံးျပဳၾကပါ။ စာၾကည့္တိုက္မွာလာေရာက္ၿပီး စာေပေဆြးေႏြးလို႔ရပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ေတြအတြက္ တစ္ခါတေလမွာ Laptop ေတြ မရွိရင္ စာၾကည့္တိုက္အတြင္းမွာသုံးဖို႔ service ဝန္ေဆာင္မႈ ေပးေနပါတယ္လို႔ သတင္း ေကာင္းေပးခ်င္ပါတယ္။ ။
သတင္းအဖြဲ႕

No comments:

Post a Comment