Wednesday, January 30, 2019

အေျခခံေက်ာင္းမ်ားတြင္ မိဘဆရာအသင္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ေရး စကား၀ိုင္း


မိဘဆရာအသင္းကို ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ စနစ္တက်ဖြဲ႕ၿပီး ပြင့္လင္းျမင္သာစြာနဲ႔ ေက်ာင္းရဲ႕ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုရင္ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ စာရိတၳေကာင္းမြန္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္ (ဒုတိယညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒၚစန္းစန္းရီ ၊ မႏၱေလးတိုင္းေဒသႀကီး ပညာေရးမွဴး႐ုံး)


အေျခခံေက်ာင္းမ်ားတြင္ မိဘဆရာအသင္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ေရး စကား၀ိုင္းေဆြးေႏြးပြဲကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ႐ိုက္ကူး ထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။ စကား၀ိုင္းေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အေျခခံပညာဦးစီးဌာန ဩန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ (ၿငိမ္း) ေဒါက္တာ တင္ညိဳ၊ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး (ၿငိမ္း) ဦးေအးႀကိဳင္၊ မႏၱေလးတိုင္းေဒသႀကီး ပညာေရးမွဴး႐ုံး ဒုတိယညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒၚစန္းစန္းရီတို႔က ပါ၀င္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။

အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ ပထမဆုံး ေမးခြန္းအေနနဲ႔ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ မိဘဆရာအသင္းေတြကို ဘာေၾကာင့္ဖြဲ႕စည္းတည္ ေထာင္ဖို႔ လိုအပ္သလဲဆိုတာ ေျပာျပေပးပါ။

ေဒါက္တာတင္ညိဳ ။ ။ မိဘမ်ားအားလုံးနဲ႔ အုပ္ထိန္းသူ အားလုံးကို ကိုယ္ စားျပဳေနတဲ့ မိဘဆရာအသင္းဟာ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း အတြက္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္အသင္း တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဒီအသင္းရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈအရ၊ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ အရ၊ ပညာေရးရဲ႕ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ထားတဲ့ တိုးျမႇင့္ စီစဥ္တာေတြအားလုံးဟာ ေအာင္ျမင္မႈရလာႏိုင္ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းအလိုက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ စီမံေဆာင္ရြက္မႈေတြ ပညာ ရည္တိုးတက္မႈလုပ္ငန္းေတြကို မိဘမ်ားကေန တစ္ဆင့္ ေက်ာင္းကို ပါ၀င္ပူးေပါင္းႏိုင္သလို ေက်ာင္းကတစ္ဆင့္ မိဘမ်ားကို အသိေပးျခင္း အားျဖင့္ ပူးေပါင္းကူညီႏိုင္မႈ အေျခအေန အေကာင္းဆုံးရႏိုင္တဲ့အစီအစဥ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိဘဆရာအသင္းသည္ ေက်ာင္းတစ္ ေက်ာင္းအတြက္ အင္မတန္ကို အေရးပါတဲ့ အသင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာလိုပါတယ္။

ဒီလိုအသင္းဖြဲ႕စည္းတာကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာတင္ မဟုတ္ပါဘူး။ အခုေလ့လာမႈအရဆိုရင္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာကိုပဲ သူတို႔ေခၚ ေတာ့ PTA လို႔ေခၚပါတယ္။ Parent Teacher Association၊ တခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတြက်ေတာ့ Parent Teacher Organization လို႔ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ႏိုင္ငံ တိုင္းမွာလည္း ရွိပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိလာတဲ့ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ ဟိုတုန္းက စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့တဲ့ ဟာေတြကို ျပန္ၿပီးေလ့လာမိသေလာက္ေတာ့ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္မွာ ျပည္ေတာ္သာစီမံကိန္းရဲ႕ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသျဖစ္တဲ့ ဘ၀သစ္ဖန္တီးမႈ ပညာေရး စီမံကိန္းဆိုတာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာ မိဘဆရာ အသင္းကို စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့တယ္လို႔ မွတ္တမ္းမ်ား အရ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီမတိုင္မီမွာလည္း ေက်ာင္း ေကာ္မတီေပါ့။ School Committee ဆိုၿပီး ေတာ့ ဖြဲ႕စည္းတဲ့အတြက္ အစဥ္အဆက္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးသမိုင္းမွာ ဒီမိဘဆရာ အသင္းသည္ အင္မတန္အေရးပါတဲ့ အခန္း က႑က ပါ၀င္ခဲ့တယ္ဆိုတာကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရ ပါတယ္။

အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ အခု ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ဆရာမႀကီးကို ေမးခ်င္ပါ တယ္။ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ မိဘဆရာ အသင္းေတြကို ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ အတြက္ ဘယ္လိုမ်ဳိး အက်ဳိးေက်းဇူးေတြ ရရွိေစမလဲဆိုတာကို ဆရာမ ႀကီးက ေျဖၾကားေပးပါဦး။

ေဒၚစန္းစန္းရီ ။ ။ မိဘဆရာအသင္းကို ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ စနစ္တက် ဖြဲ႕မယ္။ ၿပီးေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာနဲ႔ ေက်ာင္းရဲ႕ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ စာရိတၱေကာင္းမြန္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတက္မွန္ကန္ လာတဲ့အတြက္ ပညာ ရည္ျမင့္မားၿပီးေတာ့ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ပညာေရးကို ရရွိတဲ့ အက်ဳိးေက်းဇူးကို ခံစားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ မိဘဆရာအသင္းနဲ႔အတူ ေက်ာင္းအက်ဳိး ေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕ေတြ၊ ေက်ာင္းေကာင္စီေတြ၊ မိဘရပ္ရြာလူထုေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ျခင္းျဖင့္ အဲဒီေက်ာင္းဟာ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္တဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္တဲ့ေက်ာင္းမွာ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ကေလးေတြကို ေမြးထုတ္ လာႏိုင္တဲ့အျပင္ ေက်ာင္းတြင္း ဒီမိုကေရစီပါ အေလ့အက်င့္ေကာင္းေတြရရွိတဲ့ အက်ဳိးေက်းဇူး ေတြကို မိဘဆရာအသင္း ဖြဲ႕စည္းျခင္းျဖင့္ မိဘဆရာ အသင္းက ရရွိႏိုင္ပါတယ္။

အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ ဒီတစ္ခါေတာ့ ဆရာႀကီး ဦးေအးႀကိဳင္ကို ေမးခ်င္ပါ တယ္။ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒမွာပါတဲ့ မိဘ ဆရာအသင္းရဲ႕ အဓိပၸာယ္ေလးကိုလည္း သိပါရေစ။

ဦးေအးႀကိဳင္ ။ ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အမ်ဳိးသားပညာေရး မူ၀ါဒအရ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒမွာပါတဲ့ မိဘဆရာအသင္းကို ဖြင့္ဆိုတာက ေတာ့ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားမွာ သင္ယူသူမ်ား၏ တတ္ေျမာက္ေရးႏွင့္ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလုံး သုံးပါး ေကာင္းမြန္ေရးကို ပိုမိုထိေရာက္ေအာင္ျမင္ေစရန္ မိဘအားလုံး၊ အုပ္ထိန္းသူ အားလုံးအျပင္ ေက်ာင္း မွာရွိေသာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးႏွင့္ ဆရာ ဆရာမတို႔ အတူတကြ ပူးေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားေသာ အဖြဲ႕ကို ““မိဘဆရာအသင္း”” လို႔ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒက ဖြင့္ဆိုပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ အခုတစ္ခါ ထပ္ၿပီးေတာ့ ဆရာမႀကီးကို ေမးခ်င္တာက ေတာ့ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ တံဆိပ္နဲ႔ ေဆာင္ပုဒ္ေလး ကိုလည္း ေျပာျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီ ။ ။ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္ကေတာ့ မိဘဆရာပူးေပါင္း ကေလးပညာေကာင္း ျဖစ္ပါတယ္။ မိဘဆရာ အသင္းအထိမ္းအမွတ္ တံဆိပ္ကေတာ့ စက္၀ိုင္းပုံထဲမွာ သုံးနားညီႀတိဂံပုံ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီစက္၀ိုင္း ဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ပညာေရးေလာကကို ကိုယ္စား ျပဳတာျဖစ္ၿပီးေတာ့ ႀတိဂံကေတာ့ သူသက္ဆိုင္တဲ့ ေက်ာင္းကို ကိုယ္စားျပဳတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီႀတိဂံ ရဲ႕ ယာဘက္အနားကေတာ့ မိဘအုပ္ထိန္းသူေတြကို ကိုယ္စားျပဳၿပီးေတာ့ ““မိဘ”” ဆိုတဲ့စာေလးကို ေရးပါတယ္။ လက္၀ဲဘက္မွာေတာ့ ဆရာကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့အတြက္ ““ဆရာ”” လို႔ ေရးၿပီးေတာ့ သုံးနားညီႀတိဂံရဲ႕ ေအာက္နားမွာေတာ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့အတြက္ ““ေက်ာင္းသား”” ဆိုၿပီးေတာ့ အဲဒီထဲမွာ ေရးထား ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ ဒီတစ္ခါ ဆရာႀကီး ဦးေအးႀကိဳင္ကို ထပ္ေမးခ်င္ တာက ေတာ့ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ သက္တမ္းနဲ႔ အသင္းသား ဘယ္ႏွစ္မ်ဳိးရွိပါလဲ။ အဲဒါေလးလည္း သိပါ ရေစ။
ဦးေအးႀကိဳင္ ။ ။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ဘက္စုံ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အတြက္ ဒီေက်ာင္းကို အပ္ထားတဲ့ မိဘေတြအားလုံး ပူးေပါင္းပါ၀င္မွ ဒီေက်ာင္းက ကေလးေတြရဲ႕ ပညာ ေရးကို ေက်ာင္းကဆရာေတြရဲ႕ စြမ္းအားနဲ႔ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ မိဘဆရာ အသင္းရဲ႕ သက္တမ္းမွာ ပညာသင္ႏွစ္တစ္ႏွစ္ကိုပဲ သတ္မွတ္ ထားပါတယ္။ အဲဒီပညာသင္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္ မွာလည္း ဖြဲ႕စည္းရတဲ့ ကာလကလည္း ဇူလိုင္လ ပထမပတ္ကို ေနာက္ဆုံးထားၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလုံးရွိ အေျခခံပိုင္ေက်ာင္းေတြက ဖြဲ႕စည္းရပါတယ္။ ဒီလို ဖြဲ႕စည္းတဲ့အခါမွာ မိဘဆရာအသင္းဆိုတာ အဲဒီ ေက်ာင္းမွာ ပညာသင္ခြင့္ရတဲ့ ကေလးေတြအားလုံး ရဲ႕ မိဘ (သို႔မဟုတ္) အုပ္ထိန္းသူေတြအားလုံး ပါ၀င္တဲ့ အဖြဲ႕ပါ။ အဲဒါကို မိဘဆရာ အသင္းလို႔ ေခၚပါတယ္။ အသင္းသားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပ မယ့္ အသင္းသားအားလုံး ပါ၀င္ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ဖို႔ အေျခအေန မေပးတဲ့အခါမွာ သူတို႔ကိုယ္စား၊ အသင္းႀကီးရဲ႕ကိုယ္စား အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ ဆိုၿပီးေတာ့ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ၿပီး ေက်ာင္းရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို မိဘနဲ႔ဆရာ ပူးေပါင္း ကေလး ပညာေကာင္းဆိုသလို က်င့္သုံးအေကာင္အထည္ ေဖာ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ အခုတစ္ခါေတာ့ မိဘဆရာ အသင္းရဲ႕ အလုပ္အမႈေဆာင္ အဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သိခ်င္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာဦးတင္ညိဳကစၿပီး ေျပာျပေပး ေစလိုပါတယ္။
ေဒါက္တာတင္ညိဳ ။ ။ အလုပ္အမႈေဆာင္ ဖြဲ႕တဲ့ အခါမွာ ဒီမိဘအုပ္ထိန္းသူအားလုံးကို တကယ္ကိုယ္စားျပဳႏိုင္တဲ့ ပုဂ္ၢိဳလ္ ေတြကို ေရြးခ်ယ္ရပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ အဓိက အားျဖင့္ေတာ့ နာယကေပါ့။ ဒါဟာ အသင္းတစ္ခုရဲ႕ အားလုံးကို စီမံခန္႔ခြဲမႈေရာ၊ အႀကံေကာင္းဉာဏ္ ေကာင္းေပးႏိုင္မႈေရာ နာယကကို ဖြဲ႕ရပါတယ္။ နာယကသည္ အားလုံးကေနၿပီးေတာ့ ဒီလူကို ေလးစားၿပီးေတာ့ ဦးေဆာင္ႏိုင္တဲ့ပုဂ္ၢိဳလ္ကို ေရြး ခ်ယ္ျခင္းအားျဖင့္ ဒီအသင္းရဲ႕ ရပ္တည္မႈ၊ ဒီအသင္း ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈကို ပိုမိုၿပီးေတာ့ အားသန္ၿပီး ေက်ာင္း ကိုလည္း အက်ဳိးျပဳႏိုင္မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ နာယက သည္ အသင္းႀကီးတစ္ခုလုံးရဲ႕ ထိပ္ဆုံးက ေရြးခ်ယ္ရမယ့္ ပုဂ္ၢိဳလ္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ ပါတယ္။
ဦးေအးႀကိဳင္ ။ ။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈအတြက္ ကေလး ေတြရဲ႕ ပညာတတ္ေျမာက္မႈ၊ သူတို႔ရဲ႕ကိုယ္၊ စိတ္၊ ႏွလုံးေကာင္းမြန္မႈကို ပိုမိုထိေရာက္ေအာင္ လုပ္တဲ့ အခါမွာ အသင္းသားေတြအားလုံး၊ မိဘမ်ား အားလုံး၊ ဆရာ ဆရာမ အားလုံးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ ဖြဲ႕တဲ့အခါမွာ နာယကရဲ႕ ဦးေဆာင္အဖြဲ႕ကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈအားလုံးရဲ႕ တာ၀န္ယူရတဲ့ ပုဂ္ၢိဳလ္က ေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအရ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ဥကၠ႒ ျဖစ္ရပါမယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ဥကၠ႒ျဖစ္တဲ့ အခါမွာ ဒီေက်ာင္းရဲ႕ အသင္းနာမည္ကိုက မိဘ ဆရာဆိုတဲ့ စကားပါတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ဒုတိယ ဥကၠ႒ကေတာ့ မိဘျဖစ္ရပါမယ္။ ဒါ (၁) ပါ။ ဒုတိယ ဥကၠ႒ (၂) ကေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကို ကိုယ္စား ျပဳတဲ့ ဆရာတစ္ဦးက တာ၀န္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းႀကီး တစ္ေက်ာင္းလုံးရဲ႕ အတြင္းမွာရွိတဲ့ ကေလးေတြရဲ႕ အရည္အေသြးျမင့္မားေရးကို တာ၀န္ခံရမယ့္ ပုဂ္ၢိဳလ္က ဆရာေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ အတြင္းေရးမွဴး တာ၀န္ကိုေတာ့ ဆရာက တာ၀န္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလားတူပဲ မိဘနဲ႔ ေပါင္းတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒီဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို တာ၀န္ယူ တဲ့ အတြင္းေရးမွဴးကို ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ တြဲဖက္ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္နဲ႔ တာ၀န္ယူရတဲ့ သူကေတာ့ မိဘျဖစ္ရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီေက်ာင္းႀကီးကို မိဘ ျပည္သူေတြက ေက်ာင္းရဲ႕ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးအတြက္ ကေလးေတြကို ေထာက္ပံ့တာေတြ၊ ခ်ီးျမႇင့္တာေတြ၊ ေစာင့္ေရွာက္တာေတြ ေပးအပ္တဲ့ ပစၥည္းေတြ အားလုံး စာရင္းဇယား ေငြေၾကးက အစေပါ့။ ေထာက္ပံ့ ထိန္းသိမ္းေရးမွဴးဆိုၿပီးေတာ့ ဆရာကိုေရြးခ်ယ္ရပါမယ္။ ဆရာက အတြင္းမွာရွိတဲ့ ပစၥည္းပစၥယ၊ ေငြေၾကးပစ္ၥည္းေတြကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္သလို ဒီေက်ာင္းႀကီးရဲ႕ လႈပ္ရွား ေဆာင္ရြက္မႈေတြ အားလုံးကို ျပန္လည္စိစစ္ၿပီး ေတာ့ အစီရင္ခံတင္ျပဖို႔အတြက္ စာရင္းစစ္ကိုေတာ့ မိဘတစ္ဦးက တာ၀န္ယူရပါတယ္။
ေက်ာင္းဖြဲ႕စည္းပုံနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းမွာ အထက္တန္း၊ အလယ္တန္း၊ မူလတန္းဆိုၿပီးေတာ့ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ အထက္တန္းေက်ာင္းဖြဲ႕စည္းပုံမွာ ကိုယ္စားလွယ္ ဘယ္လိုေရြးလဲ၊ အလယ္တန္းေက်ာင္းရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ ဘယ္လိုေရြးသလဲ။ မူလတန္းကိုယ္စားလွယ္ ေရြးတာကိုေတာ့ ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဆရာမႀကီး ေဒၚစန္းစန္းရီက ဆက္လက္ေဆြးေႏြး တင္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီ ။ ။ ခုနက ဆရာႀကီးတို႔ ေဆြးေႏြးသလိုပဲ ထက္၊ လယ္၊ မူရွိတဲ့ အတြက္ တစ္ေက်ာင္းနဲ႔ တစ္ေက်ာင္းမွာ မိဘဆရာ အသင္း အလုပ္အမႈေဆာင္ရဲ႕ အေရအတြက္ဟာ မတူပါဘူး။ အထက္တန္း အဆင့္ေက်ာင္းဆိုရင္ ေတာ့ ၁၃ ေယာက္က ၁၅ ေယာက္အထိ ဖြဲ႕စည္း ပါတယ္။ အလယ္တန္းဆိုရင္ ၁၁ ေယာက္ကေန ၁၃ ေယာက္အထိ ဖြဲ႕တယ္။ မူလတန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းမွာ ငါးေယာက္က ခုနစ္ေယာက္အထိ ဖြဲ႕တဲ့ေက်ာင္းရွိသလို ေက်ာင္းႀကီးရင္ ခုနစ္ေယာက္ က ကိုးေယာက္အထိ ဖြဲ႕တဲ့ေက်ာင္းလည္း ရွိပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ ဒီမိဘဆရာအသင္း အလုပ္အမႈေဆာင္ အဖြဲ႕ရဲ႕ ဥကၠ႒ ျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ လုပ္ငန္းတာ၀န္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း သိခ်င္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး နဲ႔ ဆရာမႀကီးက ေျပာၾကားေပးေစလိုပါတယ္။
ဦးေအးႀကိဳင္ ။ ။ တကယ္ေတာ့ ပညာေရးဌာနမွာ တာ၀န္ယူခဲ့တဲ့ ပုဂ္ၢိဳလ္ထဲမွာ တကယ္ဦးေဆာင္လုပ္တဲ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဟာ အခရာပဲ။ အမွန္အတိုင္းေျပာရင္ေတာ့ အၿငိမ္းစား ပညာရွင္ႀကီးေတြကို ဆရာႀကီး ေဒါက္တာတင္ညိဳ ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ ပြဲလုပ္တဲ့အခါ မွာ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ေတြ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး၊ ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴးေတြ အားလုံးရဲ႕ ရင္ထဲမွာ သူတို႔ဘ၀မွာ အတမ္းတဆုံးရာထူးဟာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးဆိုတဲ့ ရာထူးကို တမ္းတၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးဟာ သူနဲ႔အတူတြဲလုပ္တဲ့ ဆရာေတြရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္သလို တစ္ေက်ာင္းလုံးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္လည္း ျဖစ္တယ္။ ဒါ့အျပင္ ရပ္ရြာတစ္ခုလုံးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ လည္းျဖစ္တယ္။ အမွန္ေတာ့ ဆရာႀကီးရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္ရင္ ျမင့္သေလာက္ ေက်ာင္းက တိုးတက္တယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ခြန္အား ျပည့္ရင္ ျပည့္သေလာက္ ေက်ာင္းက ဖြံ႕ၿဖိဳးတယ္။ ဒီဆရာႀကီးဟာ ျပည္သူကို စည္း႐ုံးႏိုင္ရင္ စည္း႐ုံး ႏိုင္သေလာက္ ေက်ာင္းႀကီးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တယ္ ဆိုတာ တကယ့္အစစ္အမွန္ပါ။
ဒါေၾကာင့္မို႔ လက္ေထာက္ဆရာေတြဟာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈေကာင္းတဲ့ေနာက္ကို အားလုံး လိုက္ပါၾကတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ အသက္ပမာ အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အေျခခံပညာေက်ာင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီဆိုရင္ အဲဒီေက်ာင္းရဲ႕ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးဟာ အဓိကက်ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ အရည္အေသြးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္ကိုေတာ့ ဆရာမႀကီး ေဒၚစန္းစန္းရီက ဆက္လက္ေဆြးေႏြးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီ ။ ။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဟာ အဲဒီ ေက်ာင္းရဲ႕ အခရာျဖစ္တဲ့အတြက္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး တစ္ေယာက္ရဲ႕ စည္း႐ုံးႏိုင္မႈ၊ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မႈ၊ ကိုယ့္ေက်ာင္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ ေတြကို မိဘေတြကိုခ်ျပၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ကေလး ေတြ ပညာရည္ျမင့္မားဖို႔အတြက္ မိဘေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ မိဘေတြက ေက်ာင္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို လူအား၊ ေငြအား၊ သူ႕ရဲ႕ အားေတြနဲ႔ ၀င္ၿပီးေတာ့ ကူညီပံ့ပိုးလာၾကပါတယ္။ အဲဒီလို ကူညီပံ့ပိုးလာတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းရဲ႕ ႐ုပ္ပိုင္းဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္လာသလိုပဲ ကေလးေတြ သင္ၾကားေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ အေဆာက္အဦ ေတြ၊ ပရိေဘာဂေတြ ျပည့္၀လာတဲ့အတြက္ ကေလး ေတြရဲ႕ သင္ၾကားေရးမွာ တိုးတက္လာသလို ကေလးေတြ စိတ္ဓာတ္ျမင့္မားေရးအတြက္ ကေလးေတြ လိုအပ္တဲ့ေက်ာင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္း ေတြ၊ ပညာေရးက စာတစ္ခုတည္းပဲ သင္လို႔မရတဲ့ အရာျဖစ္တဲ့အတြက္ ကေလးေတြအားလုံး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ႏိုင္ေအာင္ ေက်ာင္းရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္း ေတြကိုလည္း မိဘေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းမႈနဲ႔ ပါ၀င္လိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းဟာတကယ္ပဲ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္တဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းျဖစ္လာတယ္။
ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ေက်ာင္းမွာ တကယ္ ဘက္စုံထူးခၽြန္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ရရွိလာႏိုင္တဲ့ အထိ တိုးတက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးရဲ႕ စြမ္းေဆာင္မႈေၾကာင့္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး သည္ မိဘေတြနဲ႔ ေက်ာင္းက ဆရာ ဆရာမေတြကို စည္း႐ုံးႏိုင္တဲ့ အတြက္ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အက်ဳိး တရားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ ဆရာမႀကီးကိုပဲ ထပ္ၿပီးေတာ့ ေမးခ်င္ပါတယ္။ မိဘဆရာ အသင္း အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ တာ၀န္ေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ရွင္းျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚစန္းစန္းရီ ။ ။ မိဘဆရာအသင္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ အလုပ္ေတြက မိဘဆရာအသင္းသည္ ကိုယ့္ရဲ႕ နယ္ေျမထဲမွာရွိတဲ့ ကေလးေတြ အားလုံး ေက်ာင္းအပ္ႏိုင္မႈ၊ ေက်ာင္းတက္ႏိုင္မႈနဲ႔ ေက်ာင္းမထြက္ဖို႔ အတြက္လည္းပဲ ေက်ာင္းက ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း တာ၀န္ယူရပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ။ သူ႕ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာရွိတဲ့ ကေလးေတြရဲ႕ ပညာရည္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔၊ မူလတန္းအဆင့္၊ အလယ္တန္း အဆင့္၊ အထက္တန္းအဆင့္၊ တကၠသိုလ္၀င္တန္း အထိ ထူးခၽြန္တဲ့ကေလးေတြ ဆုခ်ီးျမႇင့္ေရးကိစၥ ေတြမွာလည္း ပူးေပါင္းပါ၀င္ရသလိုပဲ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳး တဲ့ ကေလးေတြ၊ စာစီစာကုံး၊ အားကစား စတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ ထူးခၽြန္တဲ့ကေလးေတြအတြက္ လည္းပဲ ဆုခ်ီးျမႇင့္မယ့္ေနရာမွာ မိဘဆရာအသင္း က ေက်ာင္းအုပ္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းတာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ရတာ ရွိပါတယ္။ တကယ္ေထာက္ပံ့ဖို႔အတြက္ အကူအညီလိုတဲ့ ကေလးေတြ အတြက္လည္းပဲ မိဘဆရာအသင္းက ပူးေပါင္း ပါ၀င္ကူညီရတယ္။ ဒီလို ပူးေပါင္းပါ၀င္ကူညီဖို႔အတြက္ မိဘဆရာ အသင္းမွာ ပါ၀င္ကူညီခြင့္ရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး ။ ။ ဆရာမႀကီးက မိဘဆရာအသင္း အလုပ္ အမႈေဆာင္ အဖြဲ႕ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့အရာေတြကို ေျပာၿပီးသြား ၿပီဆိုေတာ့ ဆရာႀကီးကေနၿပီးေတာ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့ အရာေတြရွိရင္လည္း ေျပာျပေပးေစလိုပါ တယ္။
ဦးေအးႀကိဳင္ ။ ။ အမွန္ေတာ့ မိဘဆရာအသင္းရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက ကေလးကို ဦးစားေပးတာပါ။ ““မိဘဆရာ ပူးေပါင္း ကေလးပညာေကာင္း”” ဆိုေတာ့ ““ကေလး ပညာ ေကာင္းေစဖို႔ မိဘဆရာပူးေပါင္းၾကပါစို႔”” ဆိုရင္ သူတို႔အေနနဲ႔ ကေလးကိုပဲ ဦးစားေပးၿပီး စဥ္းစားတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းတြင္း စီမံခန္႔ခြဲေရးကိစၥ ေတြကို သူတို႔ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ သူတို႔ကေလးရဲ႕ ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကိုသာ အာ႐ုံျပဳမွ ကေလးရဲ႕ အရည္အေသြးကို ျမႇင့္ရာက်ပါမယ္။ အဲဒီ ေတာ့ ေက်ာင္းတြင္း စီမံခန္႔ခြဲေရးကို ေက်ာင္းအုပ္ ႀကီးနဲ႔ ဆရာ ဆရာမနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ ဦးစီးဌာန၊ ၀န္ႀကီးဌာနက ေဆာင္ရြက္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိဘေတြဟာ ၀င္ေရာက္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ အလားတူပဲ။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရဲ႕ ပညာေရး တိုးတက္ဖို႔အတြက္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေတြ၊ သင္ခန္း စာျပ႒ာန္းမႈေတြ သင္ၾကားျပသဖို႔ အတြက္ ကိစၥေတြ အားလုံးကိုလည္း မိဘေတြဟာ ဆရာေတြကိုပဲ လုံးလုံးလ်ားလ်ား ပုံအပ္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ၀င္ေရာက္ မေဆာင္ရြက္ပါဘူး။ အလားတူပဲ။ ဒီဆရာ ဆရာမေတြ သင္ခန္းစာကို ျပ႒ာန္းတဲ့အခါ မွာ ဘာသာရပ္ခြဲတာေတြေပါ့။ အဲဒီလို ခြဲတဲ့အခါ၊ သင္႐ိုးအဖြဲ႕ေတြ ဖြဲ႕တဲ့အခါ ဆရာေတြကိုပဲ ယုံၾကည္စြာ အပ္ႏွံထားပါတယ္။ သူတို႔ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။
ေနာက္ေက်ာင္းလက္ခံတဲ့ကိစၥေတြ၊ အတန္း တင္ေပးတယ္၊ အတန္း ေအာင္/႐ႈံး သတ္မွတ္ တယ္။ ဒါေတြဟာလည္း ဆရာေတြရဲ႕ ပညာေရး လုပ္ငန္းျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိဘေတြက ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ သူတို႔အေနနဲ႔ ပူးေပါင္းကူညီတဲ့ ဘက္ကိုပဲ အာ႐ုံစိုက္ပါတယ္။ ေနာက္ဆရာေတြ ရာထူးခန္႔တာေတြ၊ ေျပာင္းေရႊ႕ တာေတြ စတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲေရးကိစ္ၥေတြမွာလည္း မိဘ မ်ားက ပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ ေက်ာင္းစည္းကမ္းအရ ေက်ာင္းစည္းကမ္းထိန္း သိမ္းေရးေကာ္မတီရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မႈေတြ ကိုလည္း မိဘေတြ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက ဒီေက်ာင္းမွာအပ္ခဲ့တဲ့ သူတို႔ ကေလးေတြရဲ႕ဘ၀ ပညာတတ္ေျမာက္ေရး၊ ယဥ္ ေက်းသိမ္ေမြ႕ေရး၊ ႏိုင္ငံသားေကာင္းျဖစ္ေရး၊ သူတို႔ ရဲ႕ ယဥ္ေက်းလိမၼာေရး ကိစၥေတြကို အာ႐ုံျပဳတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းတြင္း စီမံခန္႔ခြဲေရးကိစၥ ေတြမွာ မိဘေတြက ပါ၀င္ျခင္းမရွိေၾကာင္း မွတ္တမ္းရွိပါတယ္။
သတင္းအဖြဲ႕
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

No comments:

Post a Comment