Wednesday, January 30, 2019

စာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳမႈဆိုင္ရာ ပညာေရးစကားဝိုင္း

စာၾကည့္တိုက္တစ္ခု တည္ရွိျခင္းရဲ႕ အဓိက ရည္႐ြယ္ခ်က္က ကေလးေတြ စာဖတ္ျခင္းအေလ့အထ တိုးတက္လာေအာင္နဲ႔ စာဖတ္စြမ္းရည္ျမင့္လာေအာင္ ျဖစ္ပါတယ္ (ေဒၚျမတ္စမ္းၿငိမ္း)
စာၾကည့္တိုက္အသုံးျပဳမႈဆိုင္ရာ ပညာေရးစကားဝိုင္း အပိုင္း (၁) ႏွင့္ (၂) ကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ႐ိုက္ကူးထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။ စကားဝိုင္းေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အေျခခံပညာ ဦးစီးဌာန ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ေဒၚသစ္သစ္ခိုင္၊ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္မွဴးႀကီး ေဒၚယုယုတင္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္း ဒုတိယဥကၠ႒ (၁) ေဒၚျမတ္စမ္းၿငိမ္း၊ ျမန္မာစာေပပံ့ပိုး ကူညီမႈႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ ပရဟိတ အဖြဲ႔မွ အမႈေဆာင္ ဒါ႐ိုက္တာ ေဒါက္တာ သန္႔ေသာ္ေကာင္း တို႔က ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။

အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ပညာေရး၀န္ႀကီး ဌာနအေနနဲ႔ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ရွိတဲ့ ေက်ာင္း စာၾကည့္တိုက္ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တာဝန္ယူ ေဆာင္႐ြက္ေနတဲ့ အေျခအေနေတြကို သိပါရေစ။
ေဒၚသစ္သစ္ခိုင္။ ။ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ပညာသင္ႏွစ္မွာ ကၽြန္မတို႔ အေျခခံပညာဦးစီးဌာနရဲ႕ အေျခခံ ေက်ာင္းေပါင္း ၄၇၀၀၅ ေက်ာင္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ ဖြင့္လွစ္ေပးထားတဲ့ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၆၂၁၂ ေက်ာင္း ရွိပါတယ္။ ေနရာအခက္အခဲေၾကာင့္ ကၽြန္မတို႔ မဖြင့္လွစ္ႏိုင္ေသးတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာဆိုရင္ ကေလးေတြ ဖတ္႐ႈေလ့လာသင့္တဲ့ စာအုပ္ေတြကို စာအုပ္ဗီ႐ိုေတြ၊ စာအုပ္ေသတၱာေတြနဲ႔ စနစ္တက် ထားရွိႏိုင္ဖို႔အတြက္ ပံ့ပိုးေဆာင္႐ြက္သြားဖို႔ အတြက္လည္း စီစဥ္လ်က္ရွိပါတယ္။ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ ဖြင့္လွစ္ၿပီး ေက်ာင္းေတြမွာလည္း ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္မတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္ အသင္းရဲ႕ Asia Foundation က ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ ေပါင္းၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈ လုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္လာတာဆိုရင္ ၂၀၁၇- ၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္မွာ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၀ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ပညာသင္ႏွစ္မွာဆိုရင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက မိတ္ဖက္ စာၾကည့္တိုက္ အသင္းအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး စာၾကည့္တိုက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ လုပ္ငန္းေတြကို ေဆာင္႐ြက္ဖို႔ အတြက္ ေက်ာင္းေပါင္း ၇၁ ေက်ာင္း လ်ာထားေဆာင္႐ြက္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ သက္ဝင္လႈပ္ရွားမႈ အတြက္ဆိုရင္ ဒီစာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာနဟာ မိတ္ဖက္စာၾကည့္တိုက္ အသင္းအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဆရာ့အေနနဲ႔ ျမန္မာစာေပပံ့ပိုးကူညီမႈနဲ႔ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ ပရဟိတအဖဲြ႕ MBAPF ကေန ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ စာၾကည့္တိုက္စီမံခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနမႈ အေျခအေနေတြကို ေျပာျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒါက္တာသန္႔ေသာ္ေကာင္း။ ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဖာင္ေဒးရွင္းက ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ကေန စၿပီးလုပ္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စီမံကိန္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့ Beyond Access ဆိုတဲ့ စာၾကည့္တိုက္ စီမံကိန္းတစ္ခုကို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ ပါတယ္။ အဲဒီစီမံကိန္းကေတာ့ ရပ္႐ြာေတြမွာရွိတဲ့ ျပည္သူ႕ စာၾကည့္တိုက္ေတြကို ပံ့ပိုးဖို႔ လုပ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၃၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Mobile Library ေဒၚခင္ၾကည္ေဖာင္ေဒးရွင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္လုပ္တယ္။ Mobile Library ကလည္း ၿမိဳ႕ေပါင္း ၁၄ ၿမိဳ႕ကို ေရာက္သြားပါၿပီ။ ျပည္သူ႕စာၾကည့္တိုက္မွာပဲၾကည့္ၾကည့္၊ Mobile Library မွာပဲၾကည့္ၾကည့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အဓိက Library ကိုအသုံးျပဳတဲ့သူကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္း သူေတြဟာ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာလုပ္ခ်င္လဲဆိုရင္ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ေတြကို ျပန္လည္အသက္ဝင္ေအာင္ လုပ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိပါတယ္။
ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလ့လာလိုက္တဲ့အခါမွာ ႏိုင္ငံတကာမွာ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ေတြကို အတိအက် လုပ္ေပးေနတဲ့ အဖဲြ႕တစ္ခုရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာအဖဲြ႕ထဲမွာ Road to Read ဆိုတာရွိပါတယ္။ ဒါက အေမရိကန္အေျခစိုက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ကမၻာေပၚက ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၄ ႏိုင္ငံေလာက္မွာ သူတို႔လုပ္ေနတာ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Southeast Asia မွာလည္း အမ်ားႀကီးပါပဲ။ အဲဒီမွာ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၀၀၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ လုပ္ထားၿပီးသား ရွိပါတယ္။ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ Rule ေတြ အမ်ားႀကီး Training ေပးထားၿပီးသားေတြ ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဒီအဖဲြ႕ေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႀကိဳးစားတာ ေလးႏွစ္ ေလာက္ရွိပါၿပီ။ သူတို႔ ျမန္မာျပည္ကို ဘာလို႔မလာေသးတာလဲ ဆိုေတာ့ ဒီအဖြဲ႕က ကေမာဒီးယား၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္တို႔မွာ အကုန္လုံး ပံ့ပိုးေပးေန တာေတြ ရွိတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းေလာက္မွာ သူတို႔ ျမန္မာျပည္ကို လာလို႔ရၿပီလို႔ အေၾကာင္းျပန္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က “စာဖတ္ၾကစို႔ စီမံကိန္းကို ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
စာဖတ္ျခင္းအေလ့အထ
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာလုပ္ခဲ့လဲဆိုေတာ့ ဒီ “စာဖတ္ၾကစို႔ စီမံကိန္းေအာက္မွာ အဓိက အစမ္း စာၾကည့္တိုက္ အလုံး ၂၀ ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က Pilot အေနနဲ႔ လုပ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဘာလုပ္ေပးလဲ ဆိုေတာ့ စာအုပ္ေတြ ပံ့ပိုးေပးတယ္။ စာအုပ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာလည္း Level အလိုက္ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ လုပ္ထားတာရွိတယ္။ ေက်ာင္းေတြကိုလည္း ဘယ္ေက်ာင္းေတြပါမလဲဆိုတာ ေ႐ြးခ်ယ္ရတယ္။ စာအုပ္ေတြ ပံ့ပိုးေပးတယ္။ စာအုပ္စင္ေတြ ပံ့ပိုးေပးတယ္။ ကေလးေပ်ာ္ စာၾကည့္တိုက္ေလးေတြ ျဖစ္ေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပန္လည္မြမ္းမံေပးတာရွိတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ Training ေတြ အမ်ားႀကီးေပးရပါတယ္။ Training ဆိုတဲ့ေနရာ မွာလည္း စာၾကည့္တိုက္တစ္ခုကို ဘယ္လိုစီမံခန္႔ခြဲရမလဲ၊ စာၾကည့္တိုက္ အခ်ိန္တစ္ခုရဖို႔ ဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ ၫွိႏႈိင္းၿပီးေတာ့ တစ္ပတ္မွာ တစ္ခ်ိန္ရရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စာဖတ္ျခင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျမႇင့္တင္ေပးတဲ့ ဟာမ်ိဳး လုပ္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ အေလ့အက်င့္၊ စာဖတ္ျခင္း အေလ့အထကို ျပန္လည္ႏိုးၾကားလာေအာင္ လုပ္တဲ့စီမံကိန္းျဖစ္ပါတယ္။ မူလကေတာ့ ေက်ာင္း ၂၀၊ အခုဆိုရင္ ၇၁ ေက်ာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရာက္သြားပါၿပီ။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဆရာမတို႔ရဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံစာၾကည့္တိုက္အသင္းကေနၿပီးေတာ့ စာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနတာေတြရဲ႕ ေတြ႕ရွိခ်က္ကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
ေဒၚျမတ္စမ္းၿငိမ္း။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္း အေနနဲ႔ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မ်ား ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး လုပ္ငန္းေတြကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ကေနစၿပီး Asia Foundation နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္တဲ့အခါမွာ Reenergizing School Library ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မ်ား ျပန္လည္ရွင္သန္ တိုးတက္ေရးဆိုတဲ့ စီမံခ်က္ကို ကၽြန္မတို႔ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး၊ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး၊ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ မြန္ျပည္နယ္တို႔မွာ ၁၀ ေက်ာင္းေလာက္ စတင္အေကာင္ အထည္ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ ေလးပိုင္း ရွိပါတယ္။ ပထမဆုံး အေနနဲ႔ ပရိေဘာဂ၊ ေနာက္တစ္ခုက စာၾကည့္တိုက္ ဝန္ထမ္းလုပ္မယ့္ ဆရာ ဆရာမမ်ားကို Training ေပးတယ္၊ ေနာက္တစ္ခုက Facility ေပးတယ္၊ ကားပါကင္လုပ္တာတို႔ လိုက္ကာေတြ လုပ္ေပးတယ္၊ စာၾကည့္တိုက္ကို အလွဆင္ေပးတယ္၊ ေနာက္ဆုံးအဆင့္ကေတာ့ Technology အပိုင္းအေနနဲ႔ Computerized Catalog ကို ကၽြန္မတို႔ ဒီစာၾကည့္ တိုက္ ၁၀ ေက်ာင္းမွာ လုပ္ေပးခဲ့တယ္။
အသိပညာဖလွယ္ႏိုင္ခဲ့
ဒါ့အျပင္ ဒီ Asia Foundation အကူအညီနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္းကေန ဦးေဆာင္ၿပီး ေတာ့ ဇြန္လမွာ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဗန္ေကာက္မွာ က်င္းပတဲ့ ပထမအႀကိမ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မ်ား ညီလာခံမွာ ကၽြန္မတို႔ေက်ာင္းက စာၾကည့္တိုက္မွဴး ဆရာ ဆရာမမ်ားနဲ႔ အတူ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္ အသင္းက စာၾကည့္တိုက္မွဴးမ်ား တက္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့တယ္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွာလည္း အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ ဂ်ကာတာမွာ တက္ေရာက္ခြင့္ရတယ္။ ဒုတိယအႀကိမ္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွစာၾကည့္တိုက္မွဴးမ်ား ညီလာခံ၊ တတိယအႀကိမ္ကိုေတာ့ မေလးရွားႏိုင္ငံ ကြာလာလမ္ပူမွာ လုပ္ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလို တက္ခဲ့တဲ့အခါမွာ အေျခခံပညာေက်ာင္းက ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔အတူ MLA က ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္းက စာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မ်ား စီမံခ်က္ ေဆာင္႐ြက္ေနမႈေတြကို တင္ျပေဆြးေႏြး ႏိုင္ခဲ့တဲ့ အျပင္ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ အေတြ႕အႀကဳံ ေအာင္ျမင္မႈေတြ၊ စိန္ေခၚမႈေတြကို တင္ျပႏိုင္ၿပီးေတာ့ ေဒသတြင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေအာင္ ကၽြန္မတို႔ ဒီႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားျဖစ္တဲ့ International Association of School Librarianship (IASL) က စာၾကည့္တိုက္ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ စာၾကည့္တိုက္မ်ား တိုးတက္ေအာင္ျမင္မႈအတြက္ နည္းလမ္းေတြကို တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါ့အျပင္ စတုတၳအႀကိမ္ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မ်ား ညီလာခံကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ေမလမွာ Consul လို႔ေခၚတဲ့ Congress of Southeast Asian Librarian 17 ရဲ႕ Libraries Pre-Conference အေနနဲ႔ ေနျပည္ေတာ္မွာ ကၽြန္မတို႔ က်င္းပခြင့္ရခဲ့တယ္။ အလြန္ ေအာင္ျမင္တဲ့ Conference တစ္ခုပါ။ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မွဴးေတြ၊ အေျခခံပညာမွ ဆရာ ဆရာမေတြ ၂၀၀ ေက်ာ္ တက္ေရာက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမွာလည္း ကၽြန္မတို႔ ASEAN ေဒသတြင္း အျပင္ ဂ်ပန္တို႔၊ အျခားႏိုင္ငံမ်ားနဲ႔ အတူ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ေတြကို ဘယ္လိုခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံတြင္း၊ ေဒသတြင္းမွာ ဘယ္လိုေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ၾကမလဲဆိုတဲ့ နည္းလမ္းေတြကို ကၽြန္မတို႔ ရရွိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္အေနနဲ႔ စာၾကည့္တိုက္လုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ေနမႈေတြကိုလည္း ရွင္းျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေဒၚယုယုတင္။ ။ ကၽြန္မတို႔ ဒီတကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္က ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ တကၠသိုလ္ေတြ၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္အားလုံးကို ဦးေဆာင္ေနတဲ့ စာၾကည့္တိုက္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္မွာ စာအုပ္စာတမ္းေတြအျပင္ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း၊ ေပ၊ ပုရပိုက္ေတြ အားလုံးကိုလည္း စုေဆာင္းထားရွိပါတယ္။ ဒီလိုစုေဆာင္းထားရွိရာမွာ ျမန္မာစာအုပ္၊ အဂၤလိပ္ စာအုပ္ေပါင္း ၆၀၀၀၀၀ ေက်ာ္ရွိတယ္။ ေပ၊ ပုရပိုက္ေတြက ၂၁၀၀၀ ေက်ာ္ရွိပါတယ္။ microfilm ဆို ၅၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိမယ္။ Thesis ေတြ၊ စာတမ္းရွင္ Term paper အၾကမ္းအားလုံးက ၂၈၀၀၀ ေက်ာ္ရွိပါတယ္။ အဲဒီစုေဆာင္းထားတဲ့ ပစၥည္းေတြ အားလုံးကို ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြနဲ႔ ျပင္ပ သုေတသနျပဳလုပ္သူေတြ အားလုံးကို သိရွိႏိုင္ဖို႔အတြက္ တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္မွာ ဌာန ၁၀ ခု ထားၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားအားလုံး အသုံးျပဳႏိုင္မယ့္အဆင့္အထိ ေရာက္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးထားပါတယ္။ ဌာနစိတ္ေတြ ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာစာျပဳဌာနစိတ္၊ အဂၤလိပ္စာျပဳဌာနစိတ္၊ ေပ၊ ပုရပိုက္ဌာနစိတ္ ရွိပါတယ္။ ရည္ၫႊန္းဌာနစိတ္၊ စာငွားဌာနစိတ္၊ e-Library section ရွိမယ္။ ေနာက္တစ္ခါ စာေပပစၥည္း ထိန္းသိမ္းေရးဌာနစိတ္နဲ႔ စာအုပ္လဲလွယ္ေရးႏွင့္ လွဴဒါန္းေရးဌာနစိတ္၊ microfilm ဌာနစိတ္ဆိုၿပီးေတာ့ ဌာနေတြရွိပါတယ္။ အဲဒီဌာနေတြ ကေန စာအုပ္ေတြ၊ စာေပပစၥည္းေတြ စုေဆာင္းတာေတြ အားလုံးကို စနစ္တက်ျပဳလုပ္ထားၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ ငွားလို႔ရေအာင္ အဆင္သင့္ျပဳလုပ္ေပး ထားပါတယ္။ ငွားရမ္းတဲ့အခါမွာလည္း ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို ႏွစ္အုပ္ကို ႏွစ္ပတ္ေပးငွားပါတယ္။ ဆရာ ဆရာမေတြကိုေတာ့ ငါးအုပ္ကို ႏွစ္ပတ္ ေပးငွား ပါတယ္။ စာအုပ္ငွားရမ္းတဲ့ အခါမွာဆိုရင္ ဆရာ ဆရာမ ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ၊ သုေတသီေတြ အားလုံးဟာ Catalogue ကို ရွာတဲ့အခါမွာ e-Catalogue လို႔ေခၚတဲ့ ကြန္ပ်ဴတာကေနရွာတဲ့ Library Automation System ကေန ရွာလို႔ရပါတယ္။
ဝန္ေဆာင္မႈ ျပဳလုပ္ေပး
Manual ျဖစ္တဲ့ စာၾကည့္တိုက္ရဲ႕ Catalogue cabinet ကေနၿပီးေတာ့လည္း စာအုပ္ေတြကို ရွာလို႔ရပါ တယ္။ ရွာၿပီးတဲ့အခါမွာလည္း အြန္လိုင္းအေနနဲ႔ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ UCL Website ကေန၊ e-Catalogue ေတြကေန ရွာလို႔ရပါတယ္။ UCL Website မွာ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ ၂၃ ခုစလုံးရဲ႕ စာအုပ္ေတြ၊ Catalogue ေတြ တင္ထားတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ကိုယ္ဖတ္ခ်င္တဲ့စာအုပ္ကို ရွာလို႔ ရၿပီးေတာ့ အဲဒီစာအုပ္ေတြ အားလုံးကို Inter Library Loan လို႔ေခၚတဲ့ စာၾကည့္တိုက္အခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ၿပီးေတာ့ အားေပးတာမ်ိဳးနဲ႔ ငွားေပးပါတယ္။ ဒီလို စာအုပ္ေတြ ငွားလို႔ရတဲ့အျပင္ အြန္လိုင္းအေနနဲ႔လည္း e-resources ေတြ၊ e - database ေတြကို တကၠသိုလ္မ်ား ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္က ဦးေဆာင္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္မ်ား အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရး အဖဲြ႕ ဖဲြ႕ထားတာ ရွိပါတယ္။ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ ကိုးခုကေန ၿပီးေတာ့ အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားခ်က္နဲ႔ ကၽြန္မတို႔ ဝယ္ေပးပါတယ္။ အဲဒါေတြကိုလည္း အြန္လိုင္း ကေနၿပီးေတာ့ ၾကည့္လို႔ရပါတယ္။ အဲဒီမွာဆိုရင္ e-Journal ေပါင္း ၂၂၀၀၀ ရွိပါတယ္။ e-books ေပါင္း ၂၅၀၀၀၀ ေက်ာ္ရွိပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳးၾကည့္ၿပီးေတာ့ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ Data ေတြ၊ Information ေတြကို Print ထုတ္တာ၊ Copy လုပ္တာ၊ Scan ဖတ္တာ Digital type လုပ္တာေတြအားလုံးကို စာၾကည့္တိုက္ကေန ဝန္ေဆာင္မႈ ျပဳလုပ္ေပးေနပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ စာၾကည့္တိုက္ကေန စာဖတ္သူေတြ၊ အသုံးျပဳသူေတြ မ်ားလာဖို႔အတြက္ စာၾကည့္တိုက္ကို စိတ္ဝင္စားေအာင္ ေရာက္လာတဲ့စာအုပ္ေတြကိုလည္း Display လုပ္တာမ်ိဳး၊ Orientation လုပ္ေပးတာမ်ိဳး စီစဥ္ေပးပါတယ္။ ၿပီးရင္ ဒီစာၾကည့္တိုက္ေတြမွာ လာအသုံးျပဳၾကတဲ့ သူေတြက အႀကံျပဳၿပီးေတာ့ ဒီစာအုပ္ေတြကို ဝယ္ေပးပါဆိုရင္လည္း ကၽြန္မတို႔က ဝယ္ေပးပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ ဌာနေတြနဲ႔လည္း ၫွိၿပီးေတာ့ စာအုပ္ေတြ ျဖည့္ဆည္းထားေပးပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဒီစာၾကည့္တိုက္ေတြကို အသုံးျပဳဖို႔ လိုအပ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေလးကို ရွင္းျပေပးပါ။
ေဒါက္တာသန္႔ေသာ္ေကာင္း။ ။ စာၾကည့္တိုက္ေတြ သုံးမယ္ဆိုရင္ အသိပညာေတြ၊ အတတ္ပညာေတြ အမ်ားႀကီး ဆည္းပူးႏိုင္မယ္။ ဒါကေတာ့ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီ “စာဖတ္ၾကစို႔ စီမံကိန္းရဲ႕ အဓိက ရည္႐ြယ္ခ်က္ကေတာ့ ကေလးေပ်ာ္စာၾကည့္တိုက္ေလးေတြ ျဖစ္လာဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးေပ်ာ္ စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာက စာဖတ္ျခင္း အေလ့အထပါ။
ဒီအေလ့အထေလးေတြ ျပန္လည္ႏိုးၾကားလာဖို႔အတြက္ သူတို႔ကို ျပန္လည္ႏႈိးဆြေပးတဲ့ သေဘာပါ။ အဲဒါကို အဓိကထားၿပီး လုပ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးေတြ စာၾကည့္တိုက္ကိုလာရင္ ေပ်ာ္ရမယ္၊ အဲဒီ Message ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က အဓိကေပးပါတယ္။ လာခ်င္စဖြယ္ ျဖစ္ေအာင္လည္း အခန္းကို ျပင္ဆင္ထားပါတယ္။ ပုံေလးေတြ ျပထားတယ္၊ အခန္းနံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီေလးေတြ လုပ္ေပးထား တယ္၊ တခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို ေခၚၿပီး ျပရင္ေတာင္ သူတို႔ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒါမ်ိဳးမရွိဘူးဆိုတဲ့ Message ကို ရပါတယ္။
စာဖတ္ျခင္း ေလးမ်ိဳး
အဲဒီေတာ့ ကေလးေတြဟာ လာခ်င္စဖြယ္ စာၾကည့္တိုက္ကို လာမယ္။ စာဖတ္ျခင္း အေလ့အထေတြကို ျပန္ရေအာင္လုပ္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဓိက Target ထားတာကေတာ့ မူလတန္း အ႐ြယ္ေလးေတြပါ။ ဒီအ႐ြယ္ေလးေတြဆိုရင္ တစ္တန္းကေနၿပီးေတာ့ ေျခာက္တန္း အထိပါ။ ဒီအ႐ြယ္ေလးေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က Habit လုပ္ရတာ လြယ္တယ္။ အခန္းေလးကလည္း လာခ်င္စဖြယ္ ျဖစ္လာၿပီ၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က Training ေတြထဲမွာ ဘာလုပ္ထားလဲ ဆိုေတာ့ စာဖတ္ျခင္း ေလးမ်ိဳးကို သင္ေပးထားတာရွိပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ကို တစ္ပတ္ တစ္ႀကိမ္ သြားရမယ္ဆိုတာ Curriculum မွာလည္း ပါလာၿပီဆိုေတာ့ အတန္းပိုင္ဆရာမကေန ကေလးေတြကို ေခၚလာမယ္၊ တစ္တန္း၊ ႏွစ္တန္း အ႐ြယ္ေလးေတြကို ဆရာမက ေရွ႕ကေနဖတ္ျပရမယ္၊ Reading Aloud အသံထြက္ဖတ္နည္းလို႔ ေခၚတယ္။ ကေလးေတြက နားေထာင္ရတယ္၊ ႏွစ္တန္းေလာက္ဆိုရင္ စၿပီး ဖတ္လို႔ ရပါၿပီ။ အတူတကြ စာဖတ္ျခင္း Share Reading လို႔ ေခၚတယ္။ ဆရာမကလည္း စာအုပ္တစ္အုပ္ကိုင္ထားမယ္၊ ကေလးေတြကလည္း ကိုင္ထားမယ္ဆိုရင္ အားလုံးဟာ စာအုပ္ တစ္အုပ္တည္းကိုပဲ အတူတူဖတ္ၾကတာေပါ့။
ေနာက္တစ္ခုက သုံးတန္း၊ ေလးတန္းေလာက္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က Pair Reading ႏွစ္ေယာက္တြဲ၊ ႏွစ္ေယာက္တြဲေလးေတြ ဖတ္တယ္။ ေနာက္ထပ္ နည္းနည္း ႀကီးသြားၿပီဆိုရင္ေတာ့ တစ္ဦးခ်င္း ဖတ္တာေပါ့။ Independent Reading လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဘာကို Message ေပးခ်င္တာလဲ ဆိုေတာ့ အတူတကြ စာဖတ္ျခင္းမွာ ေမြ႕ေလ်ာ္သြားေစတဲ့ အဓိက ရည္႐ြယ္ခ်က္ပါ။ စာဖတ္ျခင္းကို ေမြ႕ေလ်ာ္သြားဖို႔ အငယ္ေလးေတြမွ လုပ္လို႔ရပါတယ္။ ဒါမွ သူတို႔ေလးေတြ အေလ့အက်င့္ျဖစ္လာမယ္၊ ဒီလို အေလ့အက်င့္ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆရာ ဆရာမေတြ မတိုက္တြန္းရဘဲ သူတို႔ဘာသာ စာၾကည့္တိုက္ကို လာခ်င္တဲ့ ဆႏၵျဖစ္လာမယ္။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အဓိက ရည္႐ြယ္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ စာဖတ္ျခင္း အေလ့အထ၊ စာၾကည့္တိုက္သြားတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို ျပန္လည္ ထြန္းကားေစခ်င္တဲ့အတြက္ အထူးသျဖင့္ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ေတြကို ျပန္လည္ထြန္းကားေအာင္ လုပ္ရျခင္း ရည္႐ြယ္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဒီစာၾကည့္တိုက္ေတြ အသုံးျပဳလာတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္သင့္တာေလးေတြကိုလည္း ဆရာမက ဆက္ၿပီး ေျပာျပေပးပါဦး။
ေဒၚျမတ္စမ္းၿငိမ္း။ ။ စာၾကည့္တိုက္ အသုံးျပဳတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္မ်ား ျပန္လည္ရွင္သန္ေရး စီမံခ်က္အျပင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန အေျခခံပညာဦးစီးဌာနနဲ႔ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွာ ေက်ာင္း ၁၀ ေက်ာင္းမွာ ကၽြန္မတို႔ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္မ်ား ျပန္လည္ရွင္သန္ တိုးတက္ေရးဆိုၿပီး သိသာတဲ့ Impact ကို ရရွိပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ေက်ာင္းေတြမွာဆိုရင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ေလာက္က စာဖတ္သူဦးေရ တစ္ႏွစ္ကို ၆၀၀ ပဲရွိပါတယ္။ ၂၀၁၆ မွာဆိုရင္ ၆၀၀၀၊ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွာ ၇၀၀၀ အထိ တိုးတက္လာတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ တျခား Data ေတြလည္း (၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း) ေလာက္ကို တိုးတက္ လာတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါဟာ Usage System distinct အၿမဲေကာက္ေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
စာဖတ္စြမ္းရည္ျမင့္
အဓိကက ေက်ာင္းမေနမီ အ႐ြယ္ကေလးေတြကေန စာဖတ္ျခင္းအေလ့အထကို မိဘေတြက အိမ္မွာ ပ်ိဳးေထာင္ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလို အေလ့အက်င့္ ရွိသြားၿပီ ဆိုရင္ ေက်ာင္းစတက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကေလးေတြဟာ သိပ္ၿပီးတိုက္တြန္းစရာ မလိုဘဲနဲ႔ စာဖတ္စြမ္းရည္ျမင့္လာမယ့္ အေျခခံေကာင္းေတြ ရလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ကေလးေတြဟာ စာဖတ္ရတာ ေပ်ာ္လာမယ္။ အဲဒီ အတြက္ေၾကာင့္ ကၽြန္မတို႔ တကယ့္ကို အားေကာင္းတဲ့ အစီအမံေတြကို ဒီ Let’s Read Project နဲ႔ ဆရာ ေဒါက္တာသန္႔ေသာ္ေကာင္းတို႔နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္ အသင္းကလည္း တစ္တပ္တစ္အား ဝိုင္းဝန္း ပူးေပါင္းေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးေတြအတြက္ မွန္ကန္တဲ့၊ အဆိပ္အေတာက္ကင္းတဲ့ စာေပမ်ားကို ကၽြန္မ တို႔ စာၾကည့္တိုက္မွဴးမ်ား ကိုယ္တိုင္ ေ႐ြးခ်ယ္ၿပီးေတာ့ ဝယ္ေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိဘမ်ား၊ ဆရာ ဆရာမမ်ား ကိုလည္း ကၽြန္မတို႔က ဘယ္လိုေ႐ြးခ်ယ္ၿပီး ဝယ္ေပးရမလဲ ဆိုတာပါ သင္ေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆရာ ဆရာမေတြကလည္း ဘယ္လိုစာအုပ္မ်ိဳး ေ႐ြးခ်ယ္သင့္သလဲ၊ ဘယ္လိုစာအုပ္မ်ိဳးကေတာ့ ဘယ္အတန္း၊ ဘယ္ Grade Level လဲဆိုတာကို တစ္ခါတည္း သင္ေပးသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေက်ာင္းတိုင္း ပ်ိဳးေထာင္ေပးဖို႔လို
စာၾကည့္တိုက္တစ္ခုတည္ရွိျခင္းရဲ႕ အဓိကရည္႐ြယ္ခ်က္က ကေလးေတြ စာဖတ္ျခင္း အေလ့အထ တိုးတက္လာေအာင္နဲ႔ စာဖတ္စြမ္းရည္ ျမင့္လာေအာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ ဒီ project ေတြ လုပ္တဲ့အခါမွာ ဘာေလ့လာရလဲဆိုေတာ့ စာဖတ္စြမ္းရည္ကို စာသင္ခန္းထဲမွာ သင္လို႔ ရတယ္။ စာဖတ္အေလ့အထကို စာၾကည့္တိုက္မွာပဲ လုပ္လို႔ ရတယ္။ ဒါကို သိလာရတာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ကေလးေတြဟာ ေဝါဟာရႂကြယ္လာတယ္။ ေဝါဟာရ ႂကြယ္လာၿပီ၊ ေျပာတတ္လာၿပီ ဆိုရင္ သူတို႔က လူၾကားထဲမွာျဖစ္ျဖစ္၊ ေက်ာင္း Assembly ေရွ႕မွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စကားေျပာတဲ့အခါမွာ မိမိကိုယ္ကို ယုံၾကည္မႈရွိလာမယ္။ မေန႔က အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ သြားတဲ့အခါ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက သူတို႔ Assembly တိုင္းမွာ ကေလးေတြကို စာအုပ္တစ္အုပ္ဖတ္ၿပီးေတာ့ အဲဒီစာအုပ္ကို ကေလး တစ္ေယာက္စီကို ဘာစာအုပ္လဲဆိုတာ Book Review အေနနဲ႔ ကေလး အားလုံးေရွ႕၊ တစ္ေက်ာင္းလုံးရဲ႕ေရွ႕မွာ ျပန္ေျပာျပတဲ့အေလ့အထကို လုပ္ေပးေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဒါ အလြန္ေကာင္းတဲ့ အေလ့အက်င့္ေလး တစ္ခုပါ။ ဆက္ၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းတိုင္း ပ်ိဳးေထာင္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။
စာၾကည့္တိုက္ကို ျပင္ဆင္
အဓိကကေတာ့ ကေလးေတြ၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ ေပ်ာ္႐ႊင္ခ်မ္းေျမ႕တဲ့ အေတြ႕အႀကဳံ ခံစားရေအာင္ ကၽြန္မတို႔က ဒီစာၾကည့္တိုက္ေလးကို ျပင္ဆင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ပထမဆုံး လုပ္ရမယ့္အဆင့္ပါ။ ေနာက္တစ္ဆင့္ကေတာ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူတစ္ဦးစီအတြက္ စာၾကည့္တိုက္ကို လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ထူးျခားတဲ့ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈကို သူတို႔ခံစားသြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေပ်ာ္႐ႊင္ၿပီဆိုရင္ ထပ္ကာထပ္ကာ လာခ်င္မယ္၊ ထပ္ကာ ထပ္ကာ စာဖတ္ ခ်င္မယ္။ အဲဒီလိုဖတ္တဲ့အခါမွာ အိမ္မွာေရာ ေက်ာင္းမွာပါ ဖတ္ေနဖို႔လိုပါတယ္။ အိမ္မွာ အေရးအႀကီးဆုံး ကေတာ့ မိဘ မ်ားပါပဲ။ မိဘေတြက သူတို႔စာဖတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အဟန္႔ အတားျဖစ္ေစမယ့္ မွားေနတယ္ဆိုတဲ့ ေထာက္ျပမႈမ်ိဳး မလုပ္ဘဲနဲ႔ ေက်ာင္းမွာလည္း ဆရာ ဆရာမေတြက သူတို႔ ဖတ္ႏိုင္တဲ့အခ်ိန္မွာ အဟန္႔အတားျဖစ္ေစတဲ့ စကားလုံးမ်ိဳး၊ ဆူပူတဲ့ စကားလုံးမ်ိဳးမေျပာဘဲနဲ႔ စာဖတ္ျခင္းကို အေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေစဘဲ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ စာဖတ္ေပ်ာ္လာေအာင္ လုပ္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ဒီေက်ာင္း စာၾကည့္တိုက္ဆိုတာက တကယ့္ကို သူတို႔အတြက္က အေတြ႕အႀကဳံေကာင္းေတြ၊ ဗဟုသုတေတြ၊ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈေတြ ရရွိမယ့္ တကယ့္ေနရာ တစ္ခုျဖစ္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သတင္းအဖြဲ႔
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

No comments:

Post a Comment