Thursday, November 29, 2018

၁၉၂ဝ ျပည္႕ႏွစ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္မွသည္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔သို႔


ႏွစ္စဥ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔သည္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ျဖစ္သည္။ ထိုေန႔ ထိုရက္သည္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒကို ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ေသာေန႔ ျဖစ္သည္။

ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသားတို႔က ဦးေဆာင္၍ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ တကၠသိုလ္ ဥပေဒကို ကန္႔ကြက္သည့္ သပိတ္ျဖစ္သည္။ ယင္းဥပေဒ မျပ႒ာန္းမီ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ရွိေနေသာ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္တို႔မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္၏ လက္ေအာက္ခံမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ သီးသန္႔ တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္ေထာင္ေပးရန္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားတို႔က မၾကာခဏ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ ဤသို႔ႏွင့္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္တုိ႔ ႏွစ္ခုကုိေပါင္း၍ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္အျဖစ္ တိုးျမႇင့္ေပးသည့္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ တကၠသိုလ္ဥပေဒ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္း ဥပေဒကို ျပည္သူလူထုက ေဝဖန္ႏိုင္ရန္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္လတြင္ တိုင္းျပည္သို႔ ေၾကညာခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ မလႊဲမေရွာင္ သာ၍ သီးျခားတကၠသိုလ္ တည္ေထာင္ေပးရေသာေၾကာင့္ တကၠသိုလ္ ဥပေဒတြင္ အထက္တန္း ပညာေရးကို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားသည့္ အခ်က္မ်ားကုိ ထည့္ထားသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္တစ္ဝန္း ၿမိဳ႕လံုးကြၽတ္ အစည္းအေဝးေခၚကာ တစ္မ်ဳိး၊ သတင္းစာမ်ားမွ ေဝဖန္၍ ကန္႔ကြက္ျခင္းက တစ္ဖံု အမ်ဳိးမ်ဳိး ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒုတိယဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္ ေခါင္းေဆာင္သည့္ နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရက တိုင္းျပည္၏ ကန္႔ကြက္ခ်က္မ်ားကုိ လ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔မွစ၍ ထိုဥပေဒၾကမ္းကုိ အတည္ျပဳသည္ဟု ေၾကညာေလသည္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒသည္ တကၠသိုလ္ ပညာေရးကုိ ပ်က္စီးေစသည္သာမက အမ်ဳိးသားေရး ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔ အဆင့္အတန္းကို ယုတ္ေလ်ာ့လာလိမ့္မည္ဟု သေဘာေပါက္ ၾကသည္။ တကၠသိုလ္ဥပေဒသည္ ျမန္မာတစ္မ်ဳိးသားလံုးအား ေႏွာင္ႀကိဳးျဖင့္ အစဥ္ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားရန္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ဖန္တီးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ယင္းဥပေဒကို ပ်က္စီးသြား ေစရန္လည္းေကာင္း၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္း မဖြင့္ႏိုင္ေအာင္ လည္းေကာင္း ျပဳလုပ္ရမည္ဟု ရန္ကုန္ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသား မ်ားက သေဘာရေလသည္။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းႀကီးသည္ ဥပေဒရွိေသာ္လည္း ေက်ာင္းသားမ်ား မရွိေသာ ေက်ာင္းသည္ အခ်ည္းႏွီး ပင္ျဖစ္၍ ေက်ာင္းကို သပိတ္ေမွာက္ၾကရန္ အႀကံရၾက ေလသည္။

ထိုကဲ့သို႔ အႀကံရသည့္အတိုင္း ၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္ (ဒီဇင္ဘာလ ၃ ရက္ေန႔) ေန႔လယ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္မွ ေက်ာင္းသားႀကီး ၁၁ ဦးတို႔သည္ ေရႊတိဂံုကုန္းေတာ္ေပၚ စေနေထာင့္တြင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းကို သပိတ္ေမွာက္ေရးအတြက္ လွ်ဳိ႕ဝွက္စည္းေဝး တုိင္ပင္ၾကေလသည္။
အဆိုပါ ေက်ာင္းသား ၁၁ ဦးမွာ (၁) ကိုဘရွင္၊ (၂) ကိုညီပိတ္၊ (၃) ကိုဖိုးကြန္႔၊ (၄) ကိုေအး၊ (၅) ကိုလွပိုက္၊ (၆) ကိုေဖသိန္း၊ (၇) ကိုထြန္းဝင္း၊ (၈) ကိုဘရွင္(ထားဝယ္)၊ (၉) ကိုဘခင္၊(၁ဝ) ကိုေအာင္ဒင္ႏွင့္  (၁၁) ကိုဘဦးတို႔ ျဖစ္သည္။
ဤေကာလိပ္ေက်ာင္းသားႀကီး ၁၁ ဦးတို႔သည္ အဘက္ဘက္မွ ေလးနက္စြာ စဥ္းစားဆင္ျခင္ၿပီးေနာက္ အမိႏိုင္ငံေတာ္၏ ဂုဏ္သိကၡာကုိ ကယ္တင္ေရးအတြက္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းမ်ားကို သပိတ္ေမွာက္ရန္ ဆံုးျဖတ္ လိုက္ၾကသည္။ ေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ဦးတို႔သည္ ထိုကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ တစ္စံုတစ္ရာ အျမတ္ရရွိပါက တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အကူအညီျပဳ၍ ဆိုးအတူ ေကာင္းအတူ ေနာက္မဆုတ္ဘဲ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရန္ သစၥာျပဳၾက ေလသည္။ သစၥာျပဳခ်က္မ်ားကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ စာရြက္သံုးရြက္ေပၚတြင္ ေရး၍ ၁၁ ဦးစလံုး လက္မွတ္ ေရးထိုးၾကသည္။
ယင္းသစၥာျပဳခ်က္ မူရင္းအဂၤလိပ္ဘာသာမွာ 'We, the following, are the leaders of the movement in boycotting the Rangoon University. We affirm it on oath that we will stand by or fall together in case our movement miscarries.' 3-12-20
'ေအာက္တြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးသူ ကြၽႏ္ုပ္တို႔သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သပိတ္ေမွာက္ လႈပ္ရွားမႈႀကီးတြင္ ဦးစီးဦးကိုင္ျပဳၾကမည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္သည္။ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ ဦးစီး ေဆာင္ရြက္ၾကမည့္ လႈပ္ရွားမႈသည္ အကယ္၍ ေအာင္ျမင္မႈမရဘဲ ခြၽတ္ေခ်ာ္တိမ္းပါးခဲ့ေသာ္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ အားလံုးသည္ ေက်ာခ်င္းယွဥ္ ရင္ခ်င္းအပ္၍ ေသအတူ ရွင္အမွ် ႀကံ့ႀကံ့ခံ၍ ရပ္တည္ၾကရန္ သစၥာမူကာ အဓိ႒ာန္ ျပဳပါ၏'
ေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ဦးတို႔သည္ ျပန္လည္ေရာက္ရွိ လာၿပီးေနာက္ ေကာလိပ္ႏွစ္ေက်ာင္းစလံုး ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ အစည္းအေဝး ျပဳလုပ္ရန္ လွ်ဳိ႕ဝွက္စည္း႐ံုးၾကေလသည္။
ဒီဇင္ဘာလ ၄ ရက္ေန႔ နံနက္ပိုင္းတြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသားမ်ား စကားအေခ် အတင္ေျပာပြဲတစ္ခုရွိသည္။ ထိုစကားအေခ်အတင္ ေျပာပြဲ အၿပီး ညေန ၃ နာရီ မိနစ္ ၃ဝ တြင္ ဗဟန္းရပ္၊ ဦးအရိယ ေက်ာင္းတိုက္သို႔ ေက်ာင္းသားမ်ား အစည္းအေဝး တက္ေရာက္ရန္ ဖိတ္ၾကားၾကေလသည္။
ထိုေန႔ ညေန ၃ နာရီခြဲတြင္ ေကာလိပ္ေက်ာင္း ႏွစ္ေက်ာင္းလံုးမွ ေက်ာင္းသားေပါင္း ၆ဝဝ ခန္႔ စုေဝး ေရာက္ရွိလာၾကသည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္မွ ေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ဦးႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအျပင္ ယုဒသန္ေကာလိပ္မွ ကိုဖိုးက်ား၊ ကိုျမင့္၊ ကိုဖိုးလတ္ အစရွိေသာ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ား တက္ေရာက္လာၾကသည္။
ထို႔ေနာက္ ေကာလိပ္ႏွစ္ရပ္စလံုးမွ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ သပိတ္ေမွာက္ေရး ကိစၥကို ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ ေဆြးေႏြးၾကသည္။ ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းၾကရာတြင္ တကၠသိုလ္ ဥပေဒကုိ တိုက္ဖ်က္ေရးအတြက္ သပိတ္ေမွာက္ရန္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ သေဘာတူၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ၁။ တကၠသိုလ္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေပးရန္ ဘုရင္ခံထံ ေလွ်ာက္ထား၍ လိုက္ေလ်ာျခင္းမျပဳသမွ် သပိတ္ေမွာက္ ရန္ႏွင့္ ၂။ မေက်နပ္မႈမ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျပသည့္အေနႏွင့္ သပိတ္ေမွာက္ၿပီးမွ လိုလားခ်က္ ေတာင္းဆိုလႊာကို တင္ရန္ ဟူေသာ နည္းလမ္းႏွစ္ရပ္ ကြဲလြဲ ၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မဲခြဲဆံုးျဖတ္ရန္ စီစဥ္ၿပီး ႐ႈံးေသာ ဘက္မွ ႏိုင္ေသာဘက္သို႔ လိုက္ပါရန္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ကတိျပဳ ၾကသည္။ သပိတ္ေမွာက္ၿပီး လိုလားခ်က္မ်ားကို အေရးဆိုရန္ဘက္္က အႏိုင္ရေလသည္။
ထိုအစည္းအေဝးမွ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဒုတိယဘုရင္ခံ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသို႔ လာေရာက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတကၠသိုလ္ ဖြင့္လွစ္ေၾကာင္း ေၾကညာေသာအခါ ေကာလိပ္ေက်ာင္း ႏွစ္ေက်ာင္းရွိ ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ားသည္ မိမိတို႔ စာအုပ္ မ်ားကိုပိုက္၍ ရန္ကုန္္တကၠသိုလ္ကို သပိတ္ေမွာက္ၿပီဟု ေအာ္ဟစ္ကာ ေက်ာင္းမ်ားမွ ထြက္လာၾကရန္ ဆံုးျဖတ္ ခဲ့ေလသည္။
ထို႔အျပင္ သပိတ္ေမွာက္ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ကိစၥ အဝဝကို ေဆာင္ရြက္သြားရန္ ေက်ာင္းႏွစ္ေက်ာင္းမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါဝင္သည့္ ၂၆ ဦး ေကာ္မတီကို ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ကာ တာဝန္အရပ္ရပ္ လႊဲခဲ့ေလသည္။ ၂၆ ဦး ေကာ္မတီသည္ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကို သံုးသပ္ၿပီး သပိတ္ေမွာက္ေရး ကိစၥကို အစစအရာရာ စနစ္တက် ရွိေစရန္ ျပင္ဆင္ၾကသည္။ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝးကို ျပဳလုပ္ေနစဥ္ ေက်ာင္းသား တစ္ဦးေရာက္ရွိလာၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္မည့္ အေရးကို ဆရာႀကီးသိသြားေၾကာင္း၊ ဒီဇင္ဘာလ ၆ ရက္ေန႔ ေက်ာင္းတက္ေသာ အခါ ဆံုးမစကား ေျပာၾကားလိမ့္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းပို႔ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာႀကီးက ဆံုးမစကား ေျပာဆိုေဖ်ာင္းဖ်လွ်င္ အစီအစဥ္မ်ား ပ်က္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ၾကသည့္အတြက္ ၇ ရက္ေန႔ အထိ ေစာင့္ဆိုင္း မေနေတာ့ဘဲ ခ်က္ခ်င္း သပိတ္ေမွာက္ရန္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ သည္။
သပိတ္စခန္းကို ဗဟန္းရပ္ ေရႊက်င္တိုက္ဝင္းရိွ ဇရပ္ မ်ားကို ငွားရမ္းျခင္းကိစၥ၊ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္ရွိ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားမ်ားကို ဗဟန္းသို႔ သြားေရာက္စု႐ံုးရန္ လံႈ႔ေဆာ္ေရးကိစၥ၊ ၿမိဳ႕တြင္းေန ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထု သိရွိေရး အတြက္ ေၾကညာစာပံုႏွိပ္ေဝရန္ ကိစၥမ်ားကို ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အသီးသီး တာဝန္ခြဲေဝ၍ ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ ၾကေလသည္။
၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁ဝ ရက္ (၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္)ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဥပေဒကို စတင္ သပိတ္ေမွာက္လိုက္ၾကေလသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္ တို႔၏ သပိတ္ေမွာက္လႈပ္ရွားမႈသည္ ဒီဇင္ဘာလ ၆ ရက္ေန႔တြင္ပို၍ ေအာင္ျမင္လာသည္။ ၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖ ျပည္သူ ျပည္သားမ်ားကလည္း သပိတ္စခန္းသို႔ အသီးသီးလာေရာက္ အားေပးၾကသည္။ ထိုစဥ္က ထင္ရွားေသာ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္အသီးသီး တို႔ကလည္း လာေရာက္၍ ေက်ာင္းသားမ်ားကို အားေပးကူညီၾကေလသည္။
ဤသို႔ သပိတ္ေမွာက္အေရးေတာ္ပံုႀကီး ေအာင္ျမင္စြာ စည္း႐ံုးၿပီးေနာက္ သပိတ္ေမွာက္ေကာင္စီသည္ ဒီဇင္ဘာလ ၈ ရက္ေန႔တြင္ ေအာက္ပါ ေၾကညာခ်က္ကို တိုင္းျပည္သို႔ ထုတ္ျပန္ေၾကညာလိုက္ ေလသည္-
တိုင္းသူျပည္သားမ်ားသို႔

ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္ရွိ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ေက်ာင္းသားအားလံုးတို႔သည္ အဆံုး၌ ဘယ္လိုျဖစ္မည္ ကိုေသခ်ာမသိရေသးေသာကိစၥတစ္ခုကို စတင္ျပဳလုပ္ၾက ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ တရားနည္းလမ္း မွန္ကန္ေၾကာင္းကို ေကာင္းမြန္ခိုင္ၿမဲစြာ သိရွိရပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ တစ္တိုင္းတစ္ျပည္လံုး ကြၽန္တြင္းက မည္သည့္အခါမွ မလြတ္မကင္းမည့္ ဗ်ဴ႐ုိကရက္တို႔၏ သိပၸံေက်ာင္းဥပေဒကို ထုေျခဖ်က္ဆီးရန္ အႀကံရွိပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ တိုင္းသူျပည္သားတို႔၏ စိတ္အား ထက္သန္ေသာ အကူအညီအားျဖင့္ လူငယ္မ်ားက ခုခံၿဖိဳဖ်က္ျခင္းမွ တစ္ပါး အျခားေသာနည္းျဖင့္ တိုင္းျပည္ကို ကယ္ဆယ္ဖို႔ရာ နည္းလမ္းမရွိၿပီဟု ယံုၾကည္ပါ၏။ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ လူအမ်ားတို႔၏ ပညာ အဆီအႏွစ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား ျဖစ္မည္ကို ရည္သန္၍ ကူညီေစာင္မရန္ ေတာင္းပန္ေျပာၾကား ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔စိတ္ထဲ၌ စြဲၿမဲစြာယံုၾကည္ေသာ ဤလုပ္ငန္းႀကီးသည္ တိုင္းျပည္၌လိုအပ္ေသာ အခ်က္ ႀကီးတစ္ခုကို ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုျခင္းပင္ မည္ပါသည္။ (ဤကား အျခားမဟုတ္၊ အမ်ဳိးသားသိပၸံေက်ာင္းႀကီး ေပတည္း) ထိုေက်ာင္းႀကီးမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏သားသမီး မ်ားႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ ပညာရပ္မ်ားကို ရႏိုင္ေပရာ သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၌ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ အလိုအေလ်ာက္ ေပၚေပါက္လာၾကေပရာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကလည္း ေနာက္မက်ရေအာင္ ျမန္မာတို႔သည္ ႏိုင္ငံသားစစ္၍ ခ်စ္ခဲ့ပါလွ်င္ ဘယ္နံေရာအခါမွ် မတည္ေထာင္ႏိုင္ဘဲ ရွိလိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။ စိတ္ပါလက္ပါလုပ္လွ်င္ မုခ် ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ဤႏွင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးသည္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့ေလသည္။ ဒီဇင္ဘာလ ၁၆ ရက္ေန႔အထိ အေရးေတာ္ပံု ၁ဝ ရက္ကာလအတြင္း မႏၲေလး၊ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ျပည္၊ ပုသိမ္၊ ပဲခူး၊ လက္ပံတန္း၊ သာယာဝတီ၊ ေညာင္တုန္း၊ သထံု၊ ပ်ဥ္းမနား၊ စစ္ကိုင္း၊ ေရႊေတာင္၊ ျမင္းၿခံ၊ ဟသၤာတ၊ သုံးခြ၊ မင္းဘူး၊ ျမန္ေအာင္ ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ သပိတ္အေရးေတာ္ပုံ ကူးစက္သြားၿပီး ေက်ာင္း ၄၄ ေက်ာင္း သပိတ္ေမွာက္ၾကေလေတာ့သည္။
တစ္ႏိုင္ငံလုံးတြင္ သပိတ္ေမွာက္ အေရးေတာ္ပုံမ်ားသည္ ဒီေရအလား တိုးပြားပ်ံ႕ႏွံ႔လာသည္။ တစ္နယ္မွသည္ တစ္နယ္သို႔၊ တစ္ၿမိဳ႕မွသည္ တစ္ၿမိဳ႕သို႔ နယ္တိုင္း၊ ၿမိဳ႕တိုင္း၌ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ သပိတ္ေမွာက္ပြဲမ်ားျဖင့္ ဖုံးလႊမ္းလာေတာ့သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ သည္ႏွင့္ ေက်ာင္းသားမိဘ၊ ျပည္သူျပည္သားတို႔က အသင္းအဖြဲ႕အလိုက္လည္းေကာင္း၊ တစ္ဦးခ်င္းအလုိက္ လည္းေကာင္း ထက္ၾကပ္မကြာ လိုက္ပါကာ အားေပး ကူညီၾကေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သပိတ္အေရးေတာ္ပုံသည္ တစ္မ်ဳိးသားလုံး၏ အေရးေတာ္ပုံႀကီးအျဖစ္၊ တစ္ႏိုင္ငံလုံး ၏ အေထြေထြ သပိတ္ေမွာက္ အေရးေတာ္ပုံႀကီးအျဖစ္ တစ္ဟုန္ထုိး ျဖစ္ေပၚႀကီးထြားလာခဲ့သည္။ ယင္းမွေန၍ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး အမ်ဳိးသားလႈပ္ရွားမႈ ႀကီးအထိ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
သပိတ္ေမွာက္ေကာင္စီမွ နယ္မ်ားသို႔ လႊတ္လိုက္သည့္ စည္း႐ံုးေရးမွဴးမ်ားသည္ အမ်ဳိးသားပညာေရး အေၾကာင္းကို ေဟာေျပာၾကသည္။ နယ္ခံၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖ မ်ားကလည္း လိႈက္လဲွစြာႀကိဳဆိုၾကသည္။ စည္း႐ံုး ေရးမွဴးတို႔၏ ေဟာေျပာမႈေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားစိတ္မ်ား ႏိုးၾကားလာခဲ့ၿပီး အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ား မႈိေပါက္သလို ေပၚလာေတာ့သည္။ အမ်ဳိးသား ေကာလိပ္ေက်ာင္းႀကီး ကိုလည္း ၁၂၈၃ ခုႏွစ္ ဝါေခါင္လဆန္း ၁၁ ရက္ (၁၉၂၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၄ ရက္)ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဗဟန္းရပ္ ေရႊက်င္ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးတြင္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့သည္။
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ယူနီဗာစတီေကာလိပ္ေက်ာင္း သပိတ္ႀကီးသည္ အိပ္ေမာက်ေနေသာ ျမန္မာ အမ်ဳိးသားမ်ားအား သူ႔ကြၽန္ဘဝတြင္ ေနရသည္ထက္ (ေသေသာ္မွ တည့္ ေၾသာ္ ေကာင္း၏) ဟူေသာ အမ်ဳိးသားစိတ္၊ အမ်ဳိးသားမာန္မ်ား ျပန္လည္ ႏိုးၾကားတက္ၾကြေစရန္ လံႈ႔ေဆာ္ေပးခဲ့ရာ ယင္းသပိတ္ႀကီး စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ ေန႔ကို ေန႔ထူးေန႔ျမတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္၍ အမွတ္တရ ဂုဏ္ျပဳအပ္သည့္ သေဘာရလာၾကေလသည္။
၁၉၂၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ က်င္းပေသာ နဝမအႀကိမ္ေျမာက္ ဂ်ီစီဘီေအ ကြန္ဖရင့္ ႀကီး၌ ေနရွင္နယ္ေဒးေခၚ အမ်ဳိးသားတို႔အတြက္ ေန႔ထူး ေန႔ျမတ္တစ္ရပ္ သတ္မွတ္ သင့္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးၾကေလ သည္။ ထိုအခါ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦး ျဖစ္ေသာ ဦးျမင့္က ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ ပညာေရးစနစ္ကို ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ေသာ အားျဖင့္ ယူနီဗာစတီ သိပၸံေက်ာင္းႀကီး သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ကုိ ေနရွင္နယ္ေဒးေခၚ အမ်ဳိးသားေန႔ အျဖစ္ သတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း အဆိုတင္သြင္းခဲ့သည္။ အခ်ဳိ႕ကလည္း သီေပါမင္းပါေတာ္မူေန႔၊ အခ်ဳိ႕က ဦးဥတၱမကိုယ္ေတာ္ အျပစ္ေပးခံရေသာေန႔မ်ားကို သတ္မွတ္ရန္ အဆိုတင္သြင္း ၾကသည္။
၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၇ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဂ်ဴဗလီေဟာ႐ံုႀကီး၌ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းခ်ဳပ္ႀကီး ကြန္ဖရင့္ တြင္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ကို ေနရွင္ နယ္ေဒး ေခၚ အမ်ဳိးသားေန႔ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တိုင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ တစ္ဝန္းလံုး၌ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို က်င္းပလာႏိုင္ ခဲ့ေလသည္။
ပထမဆံုး အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ က်င္းပျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မစၥတာ ေမာင္မႈိင္းက ေအာက္ပါအတိုင္း ေနရွင္နယ္ေဒးဘြဲ႕ ေလးခ်ဳိးႀကီး စပ္ဆိုခဲ့ေလသည္-
ဘဟန္းသူမ ကုမၼာရီ ေနရွင္နယ္ေဒး ဘြဲ႔
ေလးခ်ဳိးႀကီး
ေအးဆုျမတ္လံႈ ယမုန္ေသာင္ေရကမ္းေပပ
ေလးဆူ ဓာတ္ပံု ဒဂုန္ေတာင္ေျခစခန္းတြင္မွ
ေနာင္အေရွမႏြမ္း
ေျပာင္အသေရ လွ်မ္းေဝေသာရယ္လို႔
ေဇာစိတ္ပဌနာ
(အိုရွင္)ေအာင္ေျမဘဟန္းဆီက ေညာင္သေျပပန္းေတြနဲ႔
ေအာင္ေဝမွန္းပါတဲ့ ေကာလိပ္ပါ။
(ေၾသာ္) အေၾကာင္းျပရမွာျဖင့္
တစ္ေကာင္းက စပါလို႔
ေခတၱရာသည္ တစ္ေလွ်ာက္ကဲ့ျပင္
ျပည္ေပါကၠံ ေရႊျမင္းစိုင္းမွာေတာ့
(ေၾသာ္) သမိုင္းစာရင္းအရ သတင္းလွခဲ့တဲ့
မင္းမ်ာ့ ဘုန္းတေဆာင္ မဟာသမတေတြႏွင့္
စစ္ကိုင္း ပင္းယ အင္းဝ ကုန္းေဘာင္
အခါလွစဥ္ကေတာ့
သာသနဒါယကာေတြ ေထာင္ေရာင္ျခည္ေၾကာင့္
ေမွာင္မသီ ေျပာင္ၾကည္လို႔ ရႊန္းတဲ့ျပင္
ေတာင္ဒီမွာ ေအာင္စည္နဲ႔ ယြန္းခဲ့တယ္
ထြန္းလွဲ႔အခါေတြကိုေနာ္ရွင္
တဝန္း၊ တဖြဲ႕ၫႊန္းသနဲ႔ပ
လြန္းတဲ့ ဆရာ။
ေနနန္းအိမ္ရွင္
ရာဟုဖမ္းသည္သို႔
ေျပမန္းႏွစ္ႀကိမ္ ျမန္မာဇမၺဴၾကငွန္းတြင္မွ
ကမၻာဥဒါန္းမွာျဖင့္ အ႐ိုးအစဥ္ကြာ
တန္ခိုးအၾကင္ အာဏာရယ္ႏွင့္
မထင္သမၻာေသး၊
(အိုရွင္)တစ္မ်ဳိး(အင္ပါယာ)တြင္မွ အဝင္အပါေထြး။
မေျဖာင္စြာေလေလ့ မေျဖာင့္စြာ
တေမွာင္ အာဏာႏွင့္
ေထာင့္ႏွစ္ရာရွစ္ဆယ့္ႏွစ္ဟာက
တစ္ေခတ္တစ္ခါ အခ်ိန္တင့္
ျမန္မာ့ေဘာင္ေပ်ာ္ဘြယ္အခ်က္ေတြႏွင့္
လတန္ေဆာင္ေက်ာ္ ဆယ္ရက္တြင္မွ
ေပၚထြက္ကာ တစ္မူၿပီတဲ့
ယူနီဗာစီတီ အက္ကယ္လို႔
အဆက္ႏြံတြင္ မကြာဖို႔
တသက္ဝန္တင္စရာပ
ကြၽန္ပညာ နိသ်ည္းကိုျဖင့္
ဟိတ္ႀကီး-တဟန္ မထင္လို႔မို႔
ျမန္ခြင္မွာ ကိုင္း ေယာက်္ား ဟဲ့လို႔
မခံခ်င္ရွာသူ (ဘိြဳင္းေကာက္တာ ေတြမျဖင့္စြန္႔စားကာ ႐ံုးညႇာတန္းခဲ့သမို႔စခန္းျမန္မာ ပလႅင္မေလ)
မွန္နန္းရာဇဝင္ကလည္း သစ္ခ်ိန္ႏွင့္
ႏွစ္ႏွစ္ ႏွစ္ခါ လည္ခဲ့ေပါ့
ပါရမီေျပာင္ေျပာင္ အကဲရယ္ႏွင့္
မၾကာမီ အေခါင္စြဲရေအာင္ဟာ
(အမယ္မင္း) အေႏွာင္ မၿမဲေစရ ေမွာင္ထဲကထရမယ့္
ျမန္မာသဘင္အခါ ေရြးၾကတဲ့
(အိုရွင္) ေဂ်ာင္ထဲက တကာမေတြေတာင္မွ
ေနာင္အထဲလွေစမယ့္
ေအာင္ပြဲအစ ပထမ မဂၤလာ ေဒး။
ထိုေန႔ ထိုရက္သို႔ ေရာက္တိုင္း ေက်ာင္းသားႏွင့္ ျပည္သူတို႔သည္ စည္းလံုးညီၫြတ္စြာ လက္တြဲလ်က္ စီတန္းလွည့္လည္ျခင္း၊ ဆႏၵျပျခင္း၊ ကြၽန္စိတ္ ကြၽန္ေသြး မ်ားကို ပယ္၍ သခင္စိတ္ သခင္ေသြးမ်ား ေပၚေပါက္ လာေအာင္ ေဟာေျပာျခင္း၊ လံႈ႔ေဆာ္ျခင္း၊ အမိႏိုင္ငံ လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ သစၥာဓိ႒ာန္ျပဳျခင္း စသည္တို႔ကို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾက သည္မွာ ယေန႔တိုင္အထိပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ရည္ၫႊန္း
၁။ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ၊ 'အမ်ဳိးသားေန႔ ႏွင့္ အမ်ဳိးသား ပညာေရး လႈပ္ရွားမႈသမိုင္း'
၂။ ဦးဧေက်ာ္၊ 'ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသားပညာေရး သမိုင္း'
၃။ ျမဟန္၊ 'ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာ့သမိုင္း အဘိဓာန္'

ျမင့္ေဆြဦး

No comments:

Post a Comment