Tuesday, November 27, 2018

ရာျပည့္အႀကိဳ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲ



ေကာင္းစည္သူ

ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလုံး နယ္ခ်ဲ႕၏ ကြၽန္ဘဝသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည့္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာတိုင္းရင္း သားမ်ားသည္ အမိႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးျပန္လည္ရရွိေရးအတြက္ လက္႐ုံးရည္၊ ႏွလုံးရည္အင္အားမ်ားျဖင့္ နည္းမ်ဳိးစုံတိုက္ပြဲ ဝင္ခဲ့ၾကသည့္အနက္ လြတ္လပ္ေရးမရရွိမီ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲတစ္ရပ္ကို ဆင္ႏႊဲႏိုင္ခဲ့ သည္မွာ ယခုအခ်ိန္တြင္ ႏွစ္ ၁ဝဝ ျပည့္ေတာ့မည္ ျဖစ္ေပ သည္။

တစ္ပါးႏိုင္ငံ၏ လက္ေအာက္တြင္ ေနခဲ့ရစဥ္ အမ်ဳိးသား ေရး စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္စြာ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသား ပညာေရး လႈပ္ရွားမႈႀကီးသည္ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ မည္သည့္ အခါမွ ေမ့ေပ်ာက္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေသာ အမ်ဳိးသား ေအာင္ပြဲေန႔ အျဖစ္ မွတ္တမ္းဝင္ခဲ့ရာ ယင္းေန႔သည္ ႏွစ္စဥ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ျဖစ္ေပသည္။

▲▲အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲႏွင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္▲▲

နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အႏိုင္က်င့္သိမ္းပိုက္ခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံေရးဖိႏွိပ္မႈ၊ စီးပြားေရး လက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမႈကို ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားေစ သည့္ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္ကို ႏွိမ့္ခ်ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို သိမ္းပိုက္ၿပီးခ်ိန္မွစ၍ အဆင့္ျမင့္ပညာရပ္မ်ားသင္ယူႏိုင္မည့္ တကၠသိုလ္ မ်ားကို ဖြင့္လွစ္ေပးျခင္းမျပဳဘဲ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ကိုသာ ဖြင့္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္အၿပိဳင္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ကို အေမရိကန္သာသနာျပဳအဖြဲ႕က ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ အစိုးရက ယင္းေကာလိပ္မ်ားတြင္ တက္ေရာက္သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား အား ကာလကတၱားတကၠသိုလ္က က်င္းပသည့္စာေမးပြဲကို ေျဖဆိုေစ ခဲ့သည္။

နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မဖြင့္မီ ၁၈၇၈ ခုႏွစ္ တြင္ ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္ လက္ေအာက္ခံ တကၠသိုလ္ပညာေရး စနစ္တစ္ခုကို စတင္က်င့္သုံးခဲ့သည္။ ယင္းစနစ္အရ First Arts ဟု ေခၚဆို သည့္ ဥပစာတန္းစာေမးပြဲကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေျဖဆိုလိုသူမ်ား အား အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္သို႔ သြားေရာက္ ေျဖဆိုေစခဲ့သည္။ စာေမးပြဲဝင္ေရာက္ေျဖဆိုလိုသူ မ်ားကို ရန္ကုန္အ စိုးရအထက္တန္းေက်ာင္း(ယခု လသာ အထက- ၁)တြင္ တကၠသိုလ္အဆင့္ စာေပမ်ားကို ပို႔ခ်ေပးျခင္းျဖင့္ တကၠသိုလ္ပညာေရးစနစ္ကို စတင္ခဲ့သည္။

၁၈၈၄-၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ရန္ကုန္ အထက္တန္းေက်ာင္းကို ရန္ကုန္ေကာလိပ္အမည္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္း ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရး ဆင္ဒီကိတ္အဖြဲ႕က စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ သည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္၏ ပထမဆုံးေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအျဖစ္ မစၥတာ ေဂ်အိတ္ခ္်ဂီးလ္ဗတ္(J.H.Gilbert) က တာဝန္ယူခဲ့ သည္။ ၁၉ဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈမ်ားကို အစိုးရက တာဝန္ယူခဲ့ၿပီး ရန္ကုန္အစိုးရေကာလိပ္ဟု လူသိ မ်ားခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အေမရိကန္သာသနာျပဳအဖြဲ႕သည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွ ေက်ာင္းသားမ်ား ကာလကတၱားတကၠသိုလ္တြင္ ပညာ သြားေရာက္သင္ယူႏိုင္ရန္ ၁၈၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ကူရွင္ေက်ာင္း၌ ဥပစာတန္းကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ကို အစိုးရက တာဝန္ယူခဲ့ခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္သာသနာျပဳအဖြဲ႕သည္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့ကာ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိ ကန္ သာသနာျပဳပုဂၢိဳလ္ ေဒါက္တာဂ်ပ္ဆင္ကို ဂုဏ္ျပဳေသာ အားျဖင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ (ယုဒသန္ေကာလိပ္) ဟု အမည္ ေပးခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ေကာလိပ္သည္ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္၏ ႀကီးၾကပ္မႈေအာက္တြင္ရွိခဲ့သျဖင့္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ား သည္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာတကၠသိုလ္ျဖစ္လာေစရန္ ၁၈၉၂ ခုႏွစ္မွစ၍ လႈံ႔ေဆာ္မႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့သျဖင့္ ၁၉၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အိႏၵိယအစိုးရက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ သီးျခားတကၠသိုလ္ တည္ ေထာင္မည့္ မူဝါဒခ်မွတ္ ထားေၾကာင္း ၿဗိတိသွ် ေအာက္လႊတ္ေတာ္ တြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ၿဗိတိသွ်အစိုးရသည္ ပညာမင္းႀကီး မစၥတာမက္သယူး ဟန္တား(Mr. Mathew Hunter) ဦးစီးသည့္ အဖြဲ႕ဝင္ ၃ဝ ပါဝင္သည့္ ယူနီဗာစီတီ အက္ဥပေဒေရးဆြဲေရးေကာ္မတီကို ၁၉၁၈ ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ ယင္းေကာ္မတီတြင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးအဖြဲ႕ဝင္မ်ားအျဖစ္ ဝိုင္အမ္ဘီေအမွ ဝတ္လုံ ေတာ္ရ ဦးေမေအာင္၊ ဦးေမာင္ႀကီး (အမ္ေအ)၊ ဦးဘေဖ (ဘီေအ)၊ ဦးကြမ္း (ဘီေအ)ပုသိမ္၊ ဦးဘလႈိင္ (ဘီေအ) ႏွင့္ ဦးအမ္အုံးခိုင္တို႔ ေျခာက္ဦးသာပါရွိခဲ့သည္။

ဝိုင္အမ္ဘီေအ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ဝိဇၨာသိပၸံပညာ ရပ္မ်ားသင္ၾကားသည့္ ေကာလိပ္မ်ားကို ဆက္သြယ္ႏိုင္မည့္ တကၠသိုလ္တစ္ခု ထူေထာင္ရန္ကို ေထာက္ခံခဲ့ၾကေသာ္လည္း မစၥတာမက္သယူးဟန္တား ဦးေဆာင္ေသာ ေကာ္မတီဝင္အမ်ား စုက ေကာလိပ္တစ္ခုသာပါဝင္သည့္ သိပၸံယူနီဗာစီတီကို ထူေထာင္ရန္ တကၠသိုလ္ဥပေဒကို ေရးဆြဲခဲ့သည္။

၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ ျမန္မာျပည္ ဥပေဒ ျပဳေကာင္စီက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကို အတည္ျပဳခဲ့ၿပီး ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေပၚထြန္းလာခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ဟု ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္ စတင္ ဖြင့္ခဲ့စဥ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေကာလိပ္တြင္ သင္တန္းသား ၆၉၂ ဦးႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္တြင္ သင္တန္းသား ၁၃၇ ဦး တက္ ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၏ ပထမဆုံး အဓိပတိသည္ ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ ဂ်ီနယ္ခရက္ေဒါက္ (Sir Reginald Craddock) ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ခန္းမ အေဆာက္ အအုံကို ၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အဓိပတိ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ခရက္ေဒါက္က အုတ္ျမစ္ခ်ေပးၿပီး စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။

▲▲အမ်ဳိးသားေရးလႈပ္ရွားမႈ▲▲

ျမန္မာျပည္သူမ်ားသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ တကၠသိုလ္တစ္ခု ထူေထာင္ေပးျခင္းကို ေက်နပ္ၾကေသာ္လည္း တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အခ်ဳိ႕ကို ေက်နပ္မႈမရွိခဲ့ၾကေခ်။ တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒသည္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏ ကြၽန္သက္ရွည္ေရး စီမံခ်က္၊ ကြၽန္ပညာေရးစနစ္သာျဖစ္သျဖင့္ တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒကိုျပင္ ဆင္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။

ၿဗိတိသွ်အစိုးရသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တကၠသိုလ္တစ္ခုသာ ရွိရမည္၊ တကၠသိုလ္၏ လက္ေအာက္တြင္ ေကာလိပ္ေက်ာင္း တစ္ခုသာရွိရမည္၊ ေကာလိပ္ေက်ာင္း၌ ပညာသင္ယူလိုသူမ်ား သည္ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားမ်ားျဖစ္ရမည္၊ တကၠသိုလ္ဝင္ စာေမးပြဲကို မထားရွိေတာ့ဘဲ အစိုးရက ျပဳလုပ္သည့္ ဟိုက္စကူး ဖိုင္နယ္စာေမးပြဲကို ေအာင္ျမင္ရမည္။ ဂုဏ္ထူးတန္းႏွင့္ ဝိဇၨာဘြဲ႕ အတန္းမ်ားကို တစ္ႀကိမ္ေျဖဆို၍ မေအာင္ျမင္လွ်င္ ေနာက္ထပ္ ေျဖဆိုခြင့္မရွိ စသည္ျဖင့္ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္း ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ တကၠသိုလ္သို႔ ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္သူ မ်ား၏ သားသမီးမ်ားသာ တက္ေရာက္ႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး သာမန္ ျပည္သူမ်ား၏ သားသမီးမ်ားတက္ေရာက္ရန္ ေငြေၾကးခက္ခဲမႈရွိ မည့္ ပညာေရးစနစ္ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဥပေဒထြက္လာခဲ့သည္ႏွင့္ သတင္းစာမ်ားက ျပင္းထန္စြာ ေဝဖန္ခဲ့ၾကကာ ဥပေဒကို ကန္႔ကြက္ဆန္႔က်င္ေသာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေဖာ္ျပခဲ့ၾကသည္။ ျပည္သူမ်ားက ေက်နပ္မႈမရွိ ေသာ္လည္း အစိုးရက ယင္းဥပေဒကို အတည္ျပဳခဲ့သျဖင့္ ရန္ကုန္၊ မၲေလး၊ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ပုသိမ္ စသည့္ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ ဆန္႔က်င္ဆႏၵျပခဲ့ၾကသည္။

သို႔တိုင္ေအာင္ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ခရက္ေဒါက္က ရန္ကုန္ ယူနီဗာစီတီကို ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ ဖြင့္လွစ္ မည္ဟု ေၾကညာခဲ့ရာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားက ကန္႔ကြက္ စည္းေဝးပြဲျပဳလုပ္၍ သံတြဲ ကိုဘဦးကို ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ခဲ့သည္။ ဥပေဒကိုမျပင္ဘဲ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ပါ က ေက်ာင္းသားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားပူးေပါင္း၍ လႈပ္ရွားမႈ ျပဳလုပ္ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေတာင္းဆိုခဲ့သျဖင့္ တကၠသိုလ္ဖြင့္မည့္ရက္ကို ဒီဇင္ဘာလ ၇ ရက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ေကာလိပ္ေက်ာင္းသား ၁၁ ဦးသည္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၃ ရက္ေန႔တြင္ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ အေနာက္ေတာင္ ဘက္ရွိ စေနေထာင့္တြင္ စည္းေဝးၾကကာ အစိုးရအား သပိတ္ ေမွာက္ရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းရက္သည္ ျမန္မာဘုရင္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူခဲ့သည့္ (၃၅) ႏွစ္ေျမာက္ ပါေတာ္မူေန႔ (တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္)ျဖစ္သည္။ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ကိုဘဦး၊ ကိုဘရွင္၊ ကိုညီ ဝိတ္၊ ကိုဖိုးကြန္း၊ ကိုေအး၊ ကိုလွတင္၊ ကိုေဖသိန္း၊ ကိုထြန္းဝင္း၊ ကိုဘရွင္၊ ကိုဘခင္ႏွင့္ ကိုေအာင္ဒင္တို႔ျဖစ္ၾကသည္။

၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ ေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ဦး၏ အမည္မ်ား ေရးထိုးထားသည့္ ကမၸည္း ေက်ာက္စာကို ႏွစ္ ၅ဝ ျပည့္ ေရႊရတု အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ျဖစ္သည့္ ၁၉၇ဝ ျပည့္ႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၂၃ ရက္ တနလၤာေန႔ (ျမန္မာႏွစ္ ၁၃၃၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁ဝ ရက္) တြင္ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္၏ ရင္ျပင္ေတာ္ စေနေထာင့္၌ စိုက္ထူခဲ့သည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ဦး၏ အမည္မ်ားႏွင့္အတူ ''ဤေနရာကား ျမန္မာႏွစ္ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္ေန႔က ရန္ကုန္ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားႀကီး ၁၁ ဦးတို႔ ေတြ႕ဆုံ၍ ရန္ကုန္ယူနီဗာစီတီ အက္ဥပေဒကို သပိတ္ေမွာက္ရန္ သစၥာ အဓိ႒ာန္ ျပဳေသာေနရာေပတည္း''ဟု သမိုင္းေမာ္ကြန္း ေရးထိုးခဲ့ေပသည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္မွ ေက်ာင္း သား ၄ဝဝ ေက်ာ္သည္ ဒီဇင္ဘာလ ၄ ရက္ေန႔ ညေန ၅ နာရီတြင္ ဗဟန္း ေရတာရွည္လမ္းရွိ ဦးအရိယေက်ာင္းတိုက္၌ တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒဖ်က္သိမ္းေရး သပိတ္ေမွာက္ၾကရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ ၾကသည္။ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ေက်ာင္း သားေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ထပ္မံစု႐ုံးၾကကာ ယူနီဗာစီတီ အက္ဥပေဒကို လုံးဝကန္႔ကြက္ေၾကာင္း သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ ၾကသည္။

၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ပထမေက်ာင္းသား သပိတ္သည္ နယ္ခ်ဲ႕ လက္ေအာက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထမဆုံး ပညာေရး လႈပ္ရွား မႈႀကီးအျဖစ္ သမိုင္းတင္ခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အထက္တန္း ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား ကလည္း သပိတ္တိုက္ပြဲကို ေထာက္ခံကာ ဗဟန္း သပိတ္စခန္း သို႔ လာေရာက္ခဲ့ၾကၿပီး ၿမိဳ႕လူထုက ကူညီေထာက္ခံခဲ့သည္။ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ ယူနီဗာ စီတီ သပိတ္ေမွာက္ ေကာင္စီကိုအဖြဲ႕ဝင္ ၁၅ ဦး ထပ္တိုးကာ ၂၆ ဦးျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ သည္။ ေနာက္တိုး အဖြဲ႕ဝင္မ်ားတြင္ ေနာင္အခါ၌ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္လာမည့္ ကိုျမ(သခင္ျမ) ပါဝင္ခဲ့ သည္။

ေကာလိပ္အာဏာပိုင္မ်ားသည္ သပိတ္တြင္ပါဝင္သည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ဒီဇင္ဘာလ ၂၃ ရက္ေန႔အတြင္း ေက်ာင္းျပန္မတက္က ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပယ္မည္ဟု ေၾကညာ ခဲ့ရာ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ အမည္ စာရင္းမ်ားကို ေက်ာင္းသားစာရင္းမွ အၿပီးတိုင္ပယ္ထုတ္ရန္ တုံ႔ျပန္ခဲ့ၾကသည္။ ဒီဇင္ဘာလ ၂၉ ရက္ေန႔တြင္ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းခ်ဳပ္ႀကီးက သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားမ်ားကို အစိုးရေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ အစိုးရအေထာက္ပံ့ခံေက်ာင္းမ်ားသို႔ ျပန္လည္မတက္ၾကရန္ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ခ်က္ တစ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

တကၠသိုလ္အာဏာပိုင္မ်ားက ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို လိုက္ေလ်ာမႈမရွိသျဖင့္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ ေန႔ (၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္)တြင္ ေက်ာင္းသား ၅ဝဝ ေက်ာ္က သပိတ္ေမွာက္ၾကၿပီး ေတာင္းဆိုခ်က္ ၁၆ ရပ္ကို ေက်ာင္းသားမ်ားကိုယ္စား ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ ကိုဘဦးက လက္မွတ္ေရးထိုး ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

ကြၽန္ပညာေရးစနစ္ကို ထူေထာင္ခဲ့ရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သည့္ ယင္းဥပေဒသည္ တကၠသိုလ္ပညာကို လူနည္းစုသာ သင္ယူ ခြင့္ရရွိမည့္ ဥပေဒျဖစ္သျဖင့္ ကန္႔ကြက္ဆန္႔က်င္ေၾကာင္း ေၾကြးေၾကာ္ဆႏၵျပၾကရာမွ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ယင္းသပိတ္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ ေက်ာင္းသား မ်ားက ေထာက္ခံၾကၿပီး မ်ဳိးခ်စ္ ဝံသာႏုပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ေစတနာသဒၶါတရားမ်ားေၾကာင့္ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕ အနယ္နယ္တြင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ား ေပၚထြန္းလာခဲ့သည္။

အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ား ေပၚေပါက္လာျခင္းေၾကာင့္ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာ့သမိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတို႔ကို လက္ဆင့္ကမ္းႏိုင္ခဲ့ကာ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ခြန္အားမ်ား ႏိုးၾကားရွင္သန္လာခဲ့ၿပီး ျမန္မာတစ္မ်ဳိးသားလုံး လြတ္လပ္ေရး ပန္းတိုင္ဆီသို႔ အေရာက္လွမ္းႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ျပည္သူမ်ား အၾကား၌ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ခြန္အားမ်ား ျဖစ္ထြန္းလာ မႈသည္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲ၏ အသက္ျဖစ္ခဲ့သည္။

၁၉၂၁ ခုႏွစ္ၾသဂုတ္လတြင္ ဗဟန္းေရႊက်င္ေက်ာင္းတိုက္ တြင္ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့ကာ ေစတနာ႔ဝန္ထမ္း ဆရာမ်ားအျဖစ္ ဆရာႀကီးဦးလြန္း (သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း)က ျမန္မာစာႏွင့္သမိုင္း၊ ဆရာေတာ္ဦးညာဏက ပါဠိ၊ မစၥတာ ေရာင္း (မဟာဝိဇၨာ၊ ဝါရွင္တန္)က စီးပြားေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ မစၥတာ ခ်င္ဒမ္ဘရာ (ဘာမင္ဂမ္)က စက္မႈလက္မႈႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး၊ မစၥတာဘနာဂ်ီ (မဟာဝိဇၨာ၊ လန္ဒန္)က ေဘာဂေဗဒဘာသာရပ္တို႔ကို သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးကာ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိက ကထိကအျဖစ္ တာဝန္ယူခဲ့သည္။

ကိုလိုနီအစိုးရ၏ ပညာေရးစနစ္မွာ ကြၽန္ပညာေရးစနစ္ သာ ျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား လည္ပတ္ႏိုင္ေရး အတြက္ လိုအပ္ေသာ စာေရးစာခ်ီ၊ ၿမိဳ႕အုပ္၊ ဝန္ေထာက္မ်ား ကို ကိုလိုနီပညာေရးစနစ္က ပုံသြင္းၿပီး ေမြးထုတ္ရန္ ရည္ရြယ္ ခဲ့သည္။ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ စာေရးစာခ်ီႏွင့္ အရာရွိငယ္ ရာထူးမွ်ကိုသာ ရရွိႏိုင္ေသာ ကိုလိုနီပညာေရးကိုပင္ အကန္႔ အသတ္ျဖင့္ သင္ၾကားေစခဲ့သည္။ တိုင္းရင္းသားတို႔ အျမင္ ပြင့္လင္းမႈ မရွိေစရန္ တားဆီးပိတ္ပင္ခဲ့သည္။

အမ်ဳိးသားပညာေရး၏ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ျမန္မာ ဘာသာကို သင္ၾကားေရးမ႑ိဳင္အျဖစ္ အသုံးျပဳ၍ အဂၤလိပ္ ဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားေသာ စာအုပ္မ်ားကို ျမန္မာ ဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုရန္၊ တိုင္းျပည္တိုးတက္ႀကီးပြားေရးကို အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစမည့္ ပညာရပ္မ်ားႏွင့္ အသက္ေမြးဝမ္း ေက်ာင္းမႈကို အေထာက္အကူျပဳေသာ ပညာရပ္မ်ားကို သင္ၾကားရန္၊ ျမန္မာစာႏွင့္ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတို႔ကို ပ်ဳိးေထာင္ ေပးရန္၊ အမ်ဳိးသားစိတ္ဓာတ္မ်ား ႏိုးၾကားတက္ၾကြလာေစရန္ တို႔ ျဖစ္သည္။

၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ သပိတ္တြင္ပါဝင္ခဲ့သည့္ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုသည္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းဆရာအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္တြင္ ရာထူးရာခံမ်ား ရရွိခြင့္ရွိသည့္တိုင္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ျပည့္ဝစြာျဖင့္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းဆရာ မ်ားအျဖစ္ တာဝန္ယူထမ္းေဆာင္ ခဲ့ျခင္းသည္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ထက္သန္မႈ အေထာက္အထားတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့ေပသည္။

ယူနီဗာစီတီေကာလိပ္ေက်ာင္းသပိတ္ႀကီးဟု ထင္ရွားခဲ့ သည့္ အမ်ဳိးသားေရးလႈပ္ရွားမႈသည္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား မ်ားအား အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား ႏိုးထေစခဲ့ကာ လြတ္လပ္ေရးရယူႏိုင္ရန္ တြန္းအားတစ္ရပ္ျဖစ္ေစခဲ့သည္။

▲▲ပထမဦးဆုံး အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔▲▲

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆုံး အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ျမန္မာႏွစ္ ၁၂၈၄ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၁၃ ရက္ တနလၤာေန႔)တြင္ က်င္းပခဲ့သည္။

ထိုရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကန္ေတာ္မဂၤလာပန္းၿခံႏွင့္ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ အေနာက္ဘက္မုခ္အနီး ေျမကြက္လပ္တို႔၌ က်င္းပခဲ့ရာ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန ႔က်င္းပေရးေကာ္မတီဝင္ ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီး (ေနာင္တြင္ ဆာေမာင္ႀကီး)က အမ်ဳိးသား ပညာေရးအေၾကာင္းကို ေဟာေျပာခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ႏိုးၾကားတက္ၾကြေသာ လူငယ္တစ္ဦးက British Soldier Minus Gun equal to Zero ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာေၾကာင့္ ၿဗိတိသွ် အာဏာပိုင္မ်ားက ဖမ္းဆီးခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပထမဦးဆုံး အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ဆင္ႏႊဲေနခ်ိန္အထိ ၿဗိတိသွ်အစိုးရသည္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲ ေန႔ကို တရားဝင္ အစိုးရ ႐ုံးပိတ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပး ျခင္း မရွိခဲ့ေခ်။ အမ်ဳိးသားေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ေသာ အမ်ဳိးသားပညာဝန္ ဦးဖိုးက်ား၊ ဦးစိုးဝင္း၊ ဦးထြန္းညိဳ စသည့္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားက ေက်ာင္းပိတ္ရက္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ျမန္မာ ႏိုင္ငံတစ္ဝန္းရွိ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ားမွ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား၊ မိဘျပည္သူမ်ားအား အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ အခမ္းအနားတြင္ တက္ၾကြႏိုးၾကားစြာ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲရန္ လႈံ႕ေဆာ္ စည္း႐ုံးခဲ့ေသာေၾကာင့္ အခက္အခဲ အမ်ဳိးမ်ဳိးၾကားမွ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆုံးေသာ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ အခမ္းအနား မ်ားကို ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီး၌ က်င္းပျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္။

ယင္းရက္မွစ၍ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ႏွစ္စဥ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္တြင္ အမ်ဳိးသားပညာ ေရးေက်ာင္းမ်ားက ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ၾကၿပီး နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရက ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားတြင္မူ က်င္းပျခင္းမျပဳ ခဲ့ေခ်။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၉၆ ခုႏွစ္(ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္) တြင္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရ၏ ဒိုင္အာခီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစိုးရအဖြဲ႕၌ ေဒါက္တာဘေမာ္သည္ ပညာေရးဝန္ႀကီးျဖစ္လာခဲ့ၿပီးေနာက္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ျဖစ္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္တြင္ ေက်ာင္းမ်ားအားလုံးကို ပိတ္ေပးရန္ အမိန္႔ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏွစ္ ၁၂၉၆ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁ဝ ရက္ (၁၉၃၄ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလ ၃ဝ ရက္ ေသာၾကာေန႔) တြင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ားက ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ေက်ာင္းမ်ားအားလုံးပိတ္ကာ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပႏိုင္ခဲ့သည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ က်င္းပခဲ့ေသာ နဝမအႀကိမ္ေျမာက္ ဂ်ီစီဘီေအညီလာခံ ကလည္း ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ စတင္သည့္ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ဟု သတ္မွတ္ရန္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။

ေဒါက္တာဘေမာ္သည္ နန္းရင္းဝန္(ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္) ျဖစ္လာခ်ိန္၌ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္ (ျမန္မာႏွစ္ ၁၂၉၉ ခုႏွစ္)တြင္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားဝင္ ႐ုံးပိတ္ရက္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။

▲▲ေရနံေျမ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ အခမ္းအနား▲▲

၁၉၃၁ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၄ ရက္ ေသာၾကာေန႔ (ျမန္မာ ႏွစ္ ၁၂၉၃ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္) တြင္ (၁၁)ႀကိမ္ေျမာက္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ အခမ္းအနားကို ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕၌ က်င္းပခဲ့စဥ္ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ရွိ ေရနံေျမ အလုပ္သမားမ်ား ပါဝင္ဆင္ႏႊဲခဲ့သည္။ စီတန္းလွည့္လည္ပြဲတြင္ ေရွ႕ဆုံး မွ မဂၤလာစည္ေတာ္အဖြဲ႕၊ ေနာက္မွ ဗႏၶဳလဝတ္စုံ ဝတ္ဆင္ထား ေသာ ျမန္မာ ျမင္းစီးစစ္ဗိုလ္၊ ယင္း၏ေနာက္မွ ျမန္မာဘုရင္ မင္းျမတ္ႏွင့္ သိုင္းကိုင္၊ က်ဳိင္းကိုင္မ်ား၊ မွဴးႀကီးမတ္ရာ အမႈထမ္း မ်ားလိုက္ပါလာခဲ့သည္။ ယင္းေနာက္တြင္ ေရနံေခ်ာင္း အမ်ဳိးသား အထက္တန္းေက်ာင္းမွ အမိျမန္မာျပည္ဝတ္စုံ ဝတ္ဆင္ထားသည့္ေက်ာင္းသူတစ္ဦးက ျမန္မာ့ေဒါင္းအလံကို ကိုင္ေဆာင္လိုက္ပါခဲ့ကာ အမိျမန္မာျပည္၏ ေဘးတစ္ဖက္ တစ္ခ်က္တြင္ ဗႏၶဳလဝတ္စုံ ဝတ္ဆင္ထားသည့္ ရဲမက္ႏွစ္ဦးစီ ၿခံရံလိုက္ပါခဲ့သည္။ ယင္းေနာက္မွ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား မ်ား၊ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားက ေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားႏွင့္ သံခ်ပ္မ်ားကို သံၿပိဳင္သီဆိုလိုက္ပါခဲ့ၾကသည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ေရနံေျမ အလုပ္သမားမ်ားက မီးတုတ္မ်ားကိုင္ေဆာင္ လိုက္ပါ၍ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔အခမ္းအနားကို ေအာင္ျမင္စြာ ဆင္ႏႊဲ ခဲ့ၾကသည္။

(၁၁) ႀကိမ္ေျမာက္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ဂုဏ္ျပဳ ေသာအားျဖင့္ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ အမ်ဳိးသားအထက္တန္း ေက်ာင္းခန္းမ၌ ျမန္မာတိုင္းရင္းျဖစ္ အဝတ္မ်ားကိုသာ ဝတ္ဆင္သင့္သည္ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား၏ စကားရည္လုပြဲကို က်င္းပခဲ့သည္။ ယင္း စကားရည္လုပြဲတြင္ ျမန္မာတိုင္းရင္းျဖစ္ကိုသာ ဝတ္ဆင္သင့္ သည္ ဟူသည့္အဆိုကို ေက်ာင္းသားတစ္ဦးက တင္သြင္း ခဲ့သည္။

စကားရည္လုပြဲတြင္ ယင္းအဆိုကို ေခ်ပသည့္ ေက်ာင္းသားက အဆိုတင္သြင္းသူသည္ အသံေကာင္းဟစ္ေန ျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဆိုတင္သြင္းသူ ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္ ျပည္တြင္းျဖစ္ကို မဝတ္ဘဲ ႏိုင္ငံျခားျဖစ္ စြပ္က်ယ္ကို ဝတ္ဆင္ ထားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေခ်ပခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အဆိုတင္ခဲ့ သည့္ ေက်ာင္းသားသည္ မိမိထိုင္ေနသည့္ ခုံေပၚတြင္မတ္တတ္ ရပ္လိုက္ကာ ဝတ္ဆင္ထားသည့္ ဖ်င္ရွပ္အက်ႌကို ခြၽတ္ျပ လိုက္ရာ ပရိသတ္က မည္သည့္စြပ္က်ယ္ကိုမွ မျမင္ရဘဲ ပိန္လွီလွီ ကိုယ္ခႏၶာကိုသာ ျမင္ေတြ႕လိုက္ၾကရေပသည္။ ထိုေက်ာင္းသားက ပရိသတ္အား မိမိ၏ ခႏၶာကိုယ္ကို လွည့္ျပလိုက္ရာ ပရိသတ္မ်ား၏ လက္ခုပ္ၾသဘာသံမ်ားက ေက်ာင္းခန္းမကို ဖုံးလႊမ္းေက်ာ္လြန္သြားခဲ့သည္။ ယင္း ေက်ာင္းသားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရရွိေရးကို ဦးေဆာင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့သူ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ျဖစ္လာမည့္ ေက်ာင္းသား သမဂၢေခါင္းေဆာင္ ကိုေအာင္ဆန္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။

အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔သည္ ျမန္မာတစ္မ်ဳိးသားလုံး၏ ညီၫြတ္စုစည္းေသာ အမ်ိဳးသားေရး စြမ္းအားျဖင့္ ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏ရန္ကုန္ယူနီဗာစီတီအက္ဥပေဒကို ဆန္႔က်င္ ႏိုင္ခဲ့ေသာ ေအာင္ပြဲေန႔ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒ ကိုကန္႔ကြက္ရာမွတစ္ႏိုင္ငံလုံး အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား ရွင္သန္ေပါက္ဖြားလာခဲ့ျခင္းသည္ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈတြင္ အင္အားတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္သည္ မိမိႏိုင္ငံ၊ မိမိလူမ်ဳိးကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေသာစိတ္၊ မိမိႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ိဳးကို ႀကီးပြားတိုးတက္ေစလိုေသာစိတ္၊ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ လိုစိတ္၊ ႏိုင္ငံႏွင့္လူမ်ဳိးဂုဏ္ကို ျမႇင့္တင္ လိုမႈမ်ားကို အရင္းခံ သည့္ စိတ္ဓာတ္ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံတစ္ခုအဓြန္႔ရွည္တည္တံ့ေနေစရန္ ႏိုင္ငံသားတိုင္း တြင္ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား ကိန္းေအာင္းေနရန္ လိုအပ္လွေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့စဥ္က ျမန္မာျပည္သူမ်ား၏ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္ခဲ့မႈကို ေႏွာင္းလူမ်ား စံနမူနာယူ၍ ဂုဏ္ယူ အမွတ္ရေနၾကေစရန္ အမ်ိဳးသား ေအာင္ပြဲေန႔မ်ားကို ႏွစ္စဥ္ က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ အႀကိမ္(၁ဝဝ) ျပည့္ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တည္ရွိေနသေရြ႕ အမ်ဳိးသား ေအာင္ပြဲေန႔ သည္လည္း အၿမဲတည္ရွိေနမည္သာ ျဖစ္ပါေပသည္။

ကိုးကား -
- ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အတြဲ (၁၄)
- ႏွစ္ငါးဆယ္ ကမာၻ႕ေရးရာ-ပထမတြဲ
- တို႔ဗမာ အစည္းအ႐ုံးသမိုင္း

No comments:

Post a Comment