ျမန္မာႏိုင္ငံသည္
ေရွးပေဝသဏီကတည္းကပင္ ကိုယ့္ထီး၊ ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္ၾကငွန္းျဖင့္ မားမားမတ္မတ္
ရပ္တည္ခဲ့သည့္ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ား ခိုင္လုံစြာရွိေနသည္။ ျမန္မာအစတေကာင္းကဟု
ဆို႐ိုးစကား ရွိခဲ့သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ဘီစီ ၆ဝဝ ခန္႔က
ဧရာဝတီျမစ္အေရွ႕ဘက္ကပ္လ်က္ရွိေသာ သပိတ္ က်င္း ေနရာတစ္ဝိုက္ တြင္ တေကာင္းၿမိဳ႕ကို
စတင္တည္ခဲ့သည္ ဟု မွတ္သားဖူး ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ သေရေခတၱရာ၊ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္းၿမိဳ႕
ျပႏိုင္ငံမ်ားကို ခ့ံညားထည္ဝါစြာ ထူေထာင္ႏိုင္ ခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္ ထင္ရွားေသာ
ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးသုံးခုလည္း ေပၚထြန္းခဲ့ျပန္ သည္။ အေနာ္ရထာမင္းႀကီးသည္ ေအဒီ ၁ဝ၄၄ မွ
၁ဝ၇၇ အတြင္း ပထမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို တည္ေထာင္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ေျမာက္ဘက္ တြင္
တ႐ုတ္ျပည္၊ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္တြင္ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ေတာင္ဘက္တြင္ မေလးကြၽန္းဆြယ္
အထိက်န္ျပန္႔ခဲ့သည္။
ဒုတိယျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကိုမူ
ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီးက ေအဒီ ၁၅၅၁ - ၁၅၈၁ ခုႏွစ္ တြင္လည္းေကာင္း
တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံအက်ယ္ အဝန္းသည္ ပထမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ထက္က်ယ္ဝန္း ကာ
ဇင္းမယ္၊အယုဒၶယႏွင့္ လင္းဇင္းနယ္တို႔အထိ ပါဝင္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္
အေလာင္းမင္းတရားႀကီးသည္ ေအဒီ ၁၇၅၂ မွ ၁၇၆ဝ ျပည့္ႏွစ္ အတြင္း
တတိယျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို က်ယ္ေျပာစြာ ထူေထာင္ခဲ့သည္။
ထိုစဥ္က ကာကြယ္ေရး
အင္အားကို ေက်ာေထာက္ ေနာက္ခံျပဳလ်က္ သုံးႀကိမ္တိုင္တိုင္ စည္းလုံး ညီၫြတ္ေသာ
ျမန္မာႏိုင္ငံ ေတာ္ႀကီးမ်ား အျဖစ္ ခ့ံညားထည္ဝါစြာတည္ ေထာင္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္ကာလမ်ားတြင္
ေဒသ တြင္းသာမက ကမၻာ့အဆင့္အထိပါ ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ေရး၊ စီးပြားေရး၊
လူမႈေရးနယ္ပယ္ေပါင္းစုံတြင္ ဂုဏ္ရွိန္ေရာင္ဝါထြန္း ေျပာင္ႏိုင္ခဲ့ သည္။
က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားလာ သူမ်ားကိုလည္း စည္းလုံးညီၫြတ္မႈစြမ္းအား၊ ကာကြယ္ေရးစြမ္းအား
တို႔ျဖင့္ တိုက္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုႏိုင္ငံႀကီးမ်ားသည္ အင္အားေတာင့္ တင္းၿပီး
စြမ္းရည္ထက္ျမက္ေသာ တပ္မေတာ္မ်ား ဖြဲ႕စည္း ထူေထာင္ခဲ့ မႈေၾကာင့္သာ
ခိုင္မာစြာရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့သည္ဆို ေသာ သက္ေသသာဓက သမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
သူ႕ကြၽန္ဘဝက်ေရာက္ခဲ့
သို႔ရာတြင္
အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕တို႔က ဘႀကီးေတာ္ဘုရား လက္ထက္ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊
ပုဂံမင္းလက္ထက္ ၁၈၅၂ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ သီေပါမင္းလက္ထက္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္
တစ္ႀကိမ္ ေခတ္မီစစ္လက္နက္မ်ားျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္ စစ္သုံးႀကိမ္တိုင္တိုင္
တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၈၈၆ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၁ ရက္ေန႔ တြင္
ထီးက်ဳိးစည္ေပါက္ တစ္ႏိုင္ငံလုံး သူ႕ကြၽန္ဘဝ က်ေရာက္ခဲ့ရ သည္။ ထိုသို႔ သူ႔ကြၽန္ ဘဝ
က်ေရာက္ၿပီးေနာက္ တိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကိုမ်ားသည္ရရာ လက္နက္စြဲကိုင္လ်က္
နယ္ခ်ဲ႕တို႔အား တြန္းလွန္တိုက္ ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ မည္သို႔ပင္အသက္ေပး
တိုက္ခိုက္ေစကာမူအားမတန္၍မာန္ေလွ်ာ႔ခဲ့ရသည္။ ၁၉ဝဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ား တြင္
အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ အနည္းငယ္ေမွးမွိန္ သြားခဲ့ရသည္။ ထိုကာလမ်ားသည္
ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား အားလုံးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္
ကုပ္ေသြးစုပ္မႈ ဒဏ္မ်ားကို ခါးစည္းခံခဲ့ရသည့္ ပင္ပန္းၾကမ္းတမ္း ေသာ
ေန႔ရက္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။
ကြၽန္သက္ရွည္ရန္ႀကံစည္
နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏အေကာင္းဆုံးလက္နက္သည္
ကိုလိုနီႏိုင္ငံရွိ ျပည္သူမ်ားကို ပညာရည္အဆင့္အတန္း နိမ့္ပါးေအာင္
ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအား ကိုလိုနီတို႔သိမ္း ပိုက္ၿပီးစအခ်ိန္တြင္
ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔၏ စာတတ္ေျမာက္ မႈႏႈန္းသည္ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ႏွစ္ေပါင္း
၃၅ ႏွစ္ခန္႔ၾကာၿပီး ေနာက္ စာတတ္ေျမာက္မႈႏႈန္းသည္ ၃၅ ရာခိုင္ ႏႈန္းအထိ သိသိသာသာ
က်ဆင္းသြားသည္။ ထိုစဥ္ကျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ သီးျခား တကၠသိုလ္မရွိဘဲ အိႏၵိယႏိုင္ငံ
ကာလ ကတၱားတကၠသိုလ္ လက္ေအာက္ခံ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ႏွစ္ခု
သာရွိခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္
ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္လ တြင္ ပညာေရးစနစ္သစ္ တကၠသိုလ္
အက္ဥပေဒၾကမ္းကို ထုတ္ျပန္ေၾကညာ ခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒတြင္ အဓိကအခ်က္ ေျခာက္ခ်က္ပါရွိသည္။
ထိုအခ်က္ အားလုံးသည္ ျမန္မာ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ၿပီး အဆင့္အတန္း
ခြဲျခားထားသည္။ ကြၽန္သက္ရွည္ေစရန္ ရည္ရြယ္ေရးဆြဲထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဆိုရလွ်င္
ထိုဥပေဒသည္ ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္သူ လူနည္းစုကိုသာ တကၠသိုလ္ ပညာ သင္ၾကားခြင့္ရရွိေစၿပီး
ပညာထူးခြၽန္ေသာ္လည္း ေငြေၾကးမတတ္ႏိုင္သည့္ ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ား၊
အလုပ္သမားမ်ားႏွင့္ လက္လုပ္လက္စား ေအာက္ေျခ လူတန္းစားမ်ား၏ သား၊ သမီးမ်ားကို ပညာ
ဆက္လက္သင္ၾကား ခြင့္မရရွိႏိုင္ေအာင္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ ျပ႒ာန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။
အဆင့္အတန္း ခြဲျခားထားသည့္ ထိုဥပေဒကို ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ား အပါအဝင္ ျပည္သူ
အားလုံးက အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ မည္သို႔ပင္ ကန္႔ကြက္ေနေစကာမူ
ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ခရက္ေဒါက္က ျမန္မာမ်ားသည္ ပညာေရးအေၾကာင္း
နားမလည္ဟုဆိုၿပီး ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈကာ ထိုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔မွစ၍
တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒကို အတည္ျပဳေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့သည္။
ကန္႔ကြက္သပိတ္ေမွာက္
ထို႔ေၾကာင့္
ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ဒီဇင္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔ တြင္ ေရႊတိဂုံရင္ျပင္၌
တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးၾကၿပီး ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒကို ကန္႔ကြက္သည့္အေနျဖင့္ ေကာလိပ္
ႏွစ္ခုစလုံးက သပိတ္ေမွာက္သြားရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ဒီဇင္ဘာလ ၄
ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ ရွိ ေရႊက်င္တိုက္ ဆရာေတာ္
ဦးအရိယေက်ာင္းတိုက္၌ ေက်ာင္းသား အစည္းအေဝး ပြဲႀကီး ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ထိုအစည္းအေဝး၌
ဒီဇင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔တြင္ တကၠသိုလ္ကိုသပိတ္ေမွာက္ရန္၊ ပညာေရးဥပေဒျပဳျပင္ေပးေရး အတြက္
ေတာင္းဆိုသြားရန္ႏွင့္ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား မေပးသမွ် ကာလပတ္လုံး ေက်ာင္းျပန္
မတက္ရန္တို႔ကို ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ မူလက ဒီဇင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔တြင္ သပိတ္ေမွာက္ရန္
စီစဥ္ ထားေသာ္လည္း အေျခအေန ေျပာင္းလဲသြားသျဖင့္ ဒီဇင္ဘာ လ ၅ ရက္
(တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔)တြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ၾကသည္။
ထိုစဥ္က ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုဘဦး ကိုယ္တိုင္လက္မွတ္ထိုး၍
ေက်ာင္းသားေၾကညာခ်က္ကို ဘုရင္ခံထံ ေပးပို႔ခဲ့သည္။ ထိုေၾကညာခ်က္သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္
အက္ဥပေဒပါ အခ်က္ မ်ားကို ကန္႔ကြက္ထားသည့္ စာျဖစ္သည္။ ဘုရင္ခံထံမွအေၾကာင္း
ျပန္ၾကားျခင္းမျပဳသျဖင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ သပိတ္စခန္း တြင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ား
တည္ေထာင္ရန္ ဂ်ီစီဘီေအ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
ထို႔ေနာက္
ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ေက်ာင္း သားမ်ားသည္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၅
ရက္ေန႔ ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ ေန႔တြင္
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒကို ကန္႔ကြက္သည့္ အေနျဖင့္ သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ၾကသည္။
ထိုသပိတ္သည္ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕တို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံအား မတရားသိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္
လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရးႀကီးကို စတင္ လိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ထိုေက်ာင္းသားသပိတ္သည္တစ္ႏိုင္ငံ လုံးသို႔ တစ္မုဟုတ္ခ်င္း ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္ ထိုသပိတ္ကို အေျခခံၿပီးထြက္ေပၚလာသည့္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ တိုင္းရင္း
သားစည္းလုံးညီၫြတ္မႈကို ရယူတည္ေဆာက္ကာ လြတ္လပ္ ေရးတိုက္ပြဲကိုလည္း ေအာင္ျမင္ေအာင္
ဆင္ႏႊဲႏိုင္ခဲ့သည္။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ားေပၚထြန္းခဲ့
ထိုစဥ္က
တကၠသိုလ္သပိတ္ကို တစ္ႏိုင္ငံလုံးကေထာက္ခံ ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအက္ဥပေဒသည္
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားအျပင္ တကၠသိုလ္တက္မည့္ေက်ာင္းသားမ်ားကိုပါ ထိခိုက္သျဖင့္
အထက္တန္းေက်ာင္းသား မ်ားကလည္း သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ တကၠသိုလ္ကို
ရာသက္ပန္သပိတ္ေမွာက္ ရန္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾက သည္။ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕
ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ ေရႊက်င္ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးတြင္ အမ်ဳိးသား ေကာလိပ္ ကို
ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားပညာေရးေကာင္စီကို လည္း ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။
ေအာင္ျမင္မႈအေနျဖင့္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလုံးတြင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ား
ေပၚထြန္းလာခဲ့သည္။
လြတ္လပ္ေရး အတြက္
ေရာင္ျခည္သမ္း
မည္သို႔ပင္ဆို ေစကာမူ
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ေက်ာင္းသား သပိတ္ ေၾကာင့္ ပညာေရးအျမတ္မ်ားေပၚ ထြက္လာခဲ့သည္။
ထို႔အျပင္ ျပည္သူလူထုအတြင္း၌ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး အမ်ဳိးသားစိတ္ဓာတ္ မ်ား
တစ္ဟုန္ထိုးေပၚေပါက္ လာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား သပိတ္သည္ ျမန္မာတို႔၏
နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး စိတ္ဓာတ္ ေတာ္လွန္ေရး ေအာင္ပြဲဟုလည္း ဆိုႏိုင္ေပသည္။ ထိုသပိတ္
ႀကီးက ေမြးထုတ္ေပးလိုက္ေသာ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ စိတ္ဓာတ္ေၾကာင့္
နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးကို အတိအလင္း ေဖာ္ျပသည့္ ေတာင္သူ လယ္သမား၊ အလုပ္သမား
သပိတ္မ်ားႏွင့္ ၁၃ဝဝ ျပည့္ အေရးေတာ္ပုံမ်ား ဆက္တိုက္ေပၚထြက္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္
မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္ေသာ တိုင္းရင္းသား သူရဲေကာင္းမ်ားသည္ ရရာလက္နက္စြဲကိုင္၍
နယ္ခ်ဲ႕တို႔အား နည္းလမ္းေပါင္းစုံျဖင့္ တြန္းလွန္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။မည္သို႔ပင္
ဆိုေစကာမူ တိုင္းရင္းသားမ်ား အၾကား မ်ဳိးခ်စ္ စိတ္ဓာတ္ႏိုးၾကား လာသျဖင့္
ဝိုင္အမ္ဘီေအ၊ ဂ်ီစီဘီေအ၊ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ုံး၊ ဗမာ့ထြက္ရပ္ဂိုဏ္း စသည့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား
ဖြဲ႕စည္း၍ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား အရွိန္ျမႇင့္တင္ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္
လာခဲ့ရာ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေရာင္ျခည္သမ္း လာခဲ့ပါသည္။
အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔
၁၉၂၁ ခုႏွစ္
ဒီဇင္ဘာလအတြင္း မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ က်င္းပ သည့္ ဂ်ီစီဘီေအျပည္လုံးကြၽတ္ညီလာခံႀကီး၌
အမ်ဳိးသား ေန႔သတ္မွတ္ရန္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုညီလာခံတြင္ တခ်ဳိ႕က
သီေပါဘုရင္ ပါေတာ္မူေသာ တန္ ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္ေန႔ကို အႀကံေပးခဲ့ၾကသည္။
တခ်ဳိ႕က ဦးဥတၱမအဖမ္းခံ ရေသာေန႔ကို အႀကံေပးၾက သည္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္သပိတ္ ၁၁ ဦး
ေကာ္မတီတြင္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ ဦးျမင့္ က နယ္ခ်ဲ႕ကို ပထမဆုံးေတာ္လွန္ သပိတ္ေမွာက္
ခဲ့သည့္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ကို အမ်ဳိးသား ေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္
အႀကံျပဳခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ဂ်ီစီဘီေအအသင္းႀကီးသည္ ၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၇ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဂ်ဴဗလီေဟာ၌ ျပဳလုပ္သည့္အထူး အစည္းအေဝးႀကီး၌ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားက ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒကို ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္သပိတ္ ေမွာက္ခဲ့သည့္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေန႔ (National Day) အျဖစ္ တညီတၫြတ္တည္း ဆုံးျဖတ္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ႏွစ္စဥ္ ထိုေန႔ ထိုရက္ေရာက္ရွိလွ်င္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ အခမ္းအနားမ်ား က်င္းပလာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၃၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔သည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ သေႏၶတည္ေပးခဲ့ေသာ သမိုင္းဝင္(၉၈)ႏွစ္ ေျမာက္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔အခါသမယပင္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေနာက္ ဂ်ီစီဘီေအအသင္းႀကီးသည္ ၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၇ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဂ်ဴဗလီေဟာ၌ ျပဳလုပ္သည့္အထူး အစည္းအေဝးႀကီး၌ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားက ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒကို ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္သပိတ္ ေမွာက္ခဲ့သည့္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေန႔ (National Day) အျဖစ္ တညီတၫြတ္တည္း ဆုံးျဖတ္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ႏွစ္စဥ္ ထိုေန႔ ထိုရက္ေရာက္ရွိလွ်င္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ အခမ္းအနားမ်ား က်င္းပလာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၃၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔သည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ သေႏၶတည္ေပးခဲ့ေသာ သမိုင္းဝင္(၉၈)ႏွစ္ ေျမာက္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔အခါသမယပင္ ျဖစ္သည္။
အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္သည္သာလွ်င္
ဆိုရလွ်င္
အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္သည္ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးကို ခ်စ္ခင္ေသာစိတ္ဓာတ္ပင္
ျဖစ္သည္။ တစ္ႏိုင္ငံ တည္းေန၊ တစ္ေျမတည္းဖြား တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုမ်ားကို
ခ်စ္ခင္ျခင္း၊ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းႏွင့္ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအက်ိဳးကိုထာဝစဥ္
သယ္ပိုးသြားလိုသည့္စိတ္ဓာတ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ အမွန္စင္စစ္မွာမူ ျပည္ေထာင္စုဖြား
တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ေရွးပေဝသဏီကတည္း ကပင္ တစ္ေျမတည္းေန၊ တစ္ေရ တည္းေသာက္၊
မရွိအတူရွိ အတူ၊ ေအးအတူပူအမွ်၊ ဥမကြဲ သိုက္မပ်က္၊ ဆိုးတူေကာင္းဖက္
လက္တြဲေနထိုင္လာခဲ့ၾက သည္မွာ ျငင္းဆို၍မရေသာ ပကတိအရွိတရားပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္
မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ားသည္ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအတြက္ အသက္တမွ်အေရးပါလွေသာ
ထိုစိတ္ဓာတ္မ်ဳိးကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းသြားရန္ လိုအပ္ေပသည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္
တိုင္းရင္းသားအားလုံး လိုလား ေတာင့္တေနေသာ အႏိၲမဆႏၵသည္ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးပင္
ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ရာတြင္
အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ သည္ မ်ားစြာအေရးပါလ်က္ ရွိသည္။ ျပည္ေထာင္စုႀကီးအတြင္း
မွီတင္းေနထိုင္လ်က္ရွိၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုမ်ားသည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ
ဝင္ခဲ့သည့္ ဘိုးဘြားမိဘမ်ားကဲ့သို႔ ရင္ထဲအသည္းထဲ၌ အမ်ဳိး သားေရးစိတ္ဓာတ္၊
မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္တို႔သာ ကိန္းေအာင္းေနမည္ဆိုလွ်င္
တိုင္းျပည္အတြင္း ၌ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အမွန္တကယ္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မည္ ဟု
႐ိုးသားခိုင္မာစြာ ယုံၾကည္မိပါသည္။
ထို႔နည္းတူစြာ
တိုင္းရင္းအားလုံးလိုလားေတာင့္တေနသည့္ ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႀကီးကိုလည္း မရွိ
အတူ ရွိအတူ၊ ေအးအတူ ပူအမွ် အတူတကြ ေနထိုင္သြားမည္၊ ျပည္ေထာင္စုႀကီး
အတြင္းမွ မည္သည့္
အခါမွ်ခြဲထြက္သြား မည္မဟုတ္ဆိုေသာ ခိုင္မာသည့္ ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္ စစ္စစ္ျဖင့္သာ
တည္ေဆာက္သြား မည္ ဆိုလွ်င္ မေဝးေတာ့ သည့္ အနာဂတ္တြင္
ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႀကီးေပၚထြန္းလာမည္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲပင္ျဖစ္သည္။
ဆိုရလွ်င္
တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုမ်ားသည္ နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္ေရာက္ခဲ့သည့္ တိုင္ေအာင္
အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံကာလြတ္လပ္ေရးရရွိသည္အထိ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾကသည္။
ထိုသို႔လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အေရးပါသည့္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔၏အႏွစ္သာရကို
မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ မ်ားအၾကား အမွတ္ထင္ထင္ရွိေနရန္ လည္း လိုအပ္ေပ သည္။
သို႔မွသာလွ်င္
မိမိတိုင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိးကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးစိတ္
ႏွင့္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏အေရးပါမႈတို႔ကို တန္ဖိုးထား တတ္ လာႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ မ်ဳိးဆက္သစ္ တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုမ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာတို႔၏
ဇာတိ ေသြး၊ ဇာတိမာန္၊ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ရွင္သန္တက္ၾကြလာေစ ရန္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး
အတြက္ သေႏၶတည္ေပးခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကို ထာဝစဥ္သတိရ တန္ဖိုးထားသြား
ေစလိုပါေၾကာင္း ဆႏၵျပဳရင္း (၉၈)ႏွစ္ေျမာက္ အမ်ဳိးသား ေအာင္ပြဲေန႔ကို
ဂုဏ္ျပဳေရးသားလိုက္ရပါသည္။ ။
ေမာင္ေသာင္းဝင္း
(တမန္ေဟာင္း)
No comments:
Post a Comment